Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Haai » 13 apr 2012 11:02

Ik heb pas uitgerekend dat ik per keer dat ik heen en weer fiets naar de school van Timon minstens E1,50 uitspaar aan benzine. Dat kan op een dag dus oplopen tot E6,-! Dat motiveert mij wel om lekker vaak de fiets te pakken, en ik heb besloten dat ik van het geld dat ik uitspaar een deel van mijn nieuwe fiets op ga sparen. Inmiddels staat de teller op E75,- :D
Ik zag pas ergens dat ze ergens in zuid amerika (ben het land even kwijt) tanken voor een paar cent per liter :shock:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 apr 2012 11:17

Haha, zo had mijn man het ook eens berekend toen ik mijn nieuwe fiets kocht. volgens mij zou ik 100 keer moeten fietsen naar mijn werk voor ik het eruit heb. Maar daarnaast fiets ik ook binnen de stad regelmatig dus als ik het echt zo zou berekenen, denk ik dat ik mijn fiets er wel in anderhalf jaar uit heb (in de winter fiets ik niet naar mijn werk)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 09 nov 2012 10:19

Tipje van mij: bij de hema deze week. Bij elke 3 ons aan vleeswaren een pak koffie gratis. Koffie van de hema is van prima kwaliteit en de vleeswaren smaken ook goed.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 nov 2012 18:00

Biologisch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 dec 2012 19:39

Ik gebruik sinds een paar weken een nieuw bugeteringsprogramma genaamd YNAB 4 - You Need A Budget.

Tot zover ziet het er goed uit en het helpt enorm met 'vooruitplannen' van grote uitgaven. Ik weet dat ik in November kijk- en luistergeld moet betalen (jaja, dat bestaat hier nog) en kan nu dus mbv dat programma elke maand vast wat van mijn budget reserveren zodat ik na 12 maanden dat geld beschikbaar heb.

Het programma is online verkrijgbaar. Google maar als het je wat lijkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 dec 2012 20:21

Is dat kijk- en luistergeld zo hoog, Mortlach? (Zomaar ff benieuwd).

Ik heb ooit een Excel-maandbegroting gemaakt (los van vakantiegeld en dergelijke, puur gebaseerd op de 'gewone' maandelijkse inkomsten) en daarin de jaarlijkse posten ook al meegenomen, gedeeld door 12, zodat ik weet wat we per maand vrij te besteden overhouden, als we daar binnen blijven is het goed hè, nu kijk ik er eigenlijk nooit meer naar...

Als je 1x de tijd neemt om zoiets te maken, helpt dat je inderdaad met je financiële planning.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 dec 2012 01:32

LeChat schreef:Is dat kijk- en luistergeld zo hoog, Mortlach? (Zomaar ff benieuwd).

160 euro per jaar, dus niet niks. En dat terwijl ik niet eens tv kijk. Maar ik moet toch betalen omdat ik een tv heb (die ik enkel als computermonitor gebruik).

Ik heb ooit een Excel-maandbegroting gemaakt (los van vakantiegeld en dergelijke, puur gebaseerd op de 'gewone' maandelijkse inkomsten) en daarin de jaarlijkse posten ook al meegenomen, gedeeld door 12, zodat ik weet wat we per maand vrij te besteden overhouden, als we daar binnen blijven is het goed hè, nu kijk ik er eigenlijk nooit meer naar...

Als je 1x de tijd neemt om zoiets te maken, helpt dat je inderdaad met je financiële planning.

Ja, het programma doet ook zoiets, maar toch ook wel iets meer, omdat je makkelijker kunt bijhouden hoeveel van je opgepotte geld waarvoor is 'bedoeld'. Van het geld op mijn spaarrekening is een deel voor de vakantie, een deel voor 'noodgevallen' en een deel voor watdanook. Zeker als je al die bedragen nog per maand aan het opbouwen bent, is het handig dat gespecificeerd te hebben, zodat je niet als de vakantie aanbreekt denkt: O, wat staat er lekker veel geld op mijn rekening...

Dit is de site, trouwens http://www.youneedabudget.com/

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 30 dec 2012 23:22

Heb weer heel veel goede voornemens voor het nieuwe jaar om beter met mijn geld om te gaan maar het lukt nooit!

Aanbiedingen let ik altijd op, gebruik zoveel mogelijk euroshopper produkten. In het dorp fietsend overal heen.

Kinderbijslag komt op aparte rekening voor kleding (indien mogelijk uitverkoop), sport/zwemles van de kids ed.

Koop zelf zo weinig mogelijk kleding, als ik naar het centrum ga voor de boodschappen en wat ik nog meer voor gesnor moet doen zoals bieb heb ik niet eens tijd om langs de winkels te gaan voor fun shoppen. Het enige wat ik mezelf dan gun is een hema ontbijt van 1 euro. Nou daar zal het budget tekort ook niet door ontstaan, die ene keer in de maand of nog minder.

Krant lezen we niet, nieuws is op internet te vinden.

Heb na aftrek van de vaste lasten 650 euro te besteden aan benzine, (kerk)collectes, dagelijkse boodschappen van broodbeleg tot shampoo, evt. kapper, kadootjes en wat je nog meer verzinnen kan aan wat er zomaar dagelijks uitgaat. Bij die vaste lasten is nog geen reserve weggezet voor als bijv. de auto stuk gaat of er zijn onderhoudskosten voor het huis. We proberen dat altijd van het vakantiegeld te betalen die op de spaarrekening is gezet. Dit is voor een gezin van 6 personen. Geef ik te veel uit? En als ik er aan denk dat het eigen risico van de zorgverzekering volgend jaar 350 euro per persoon bedraagt..........

Wie heeft er nog een tip?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 dec 2012 01:13

Oei, lastig hoor Jess. Ik kan me die situatie niet eens voorstellen, dus alle voor de hand liggende adviezen zullen wel niet opgaan.

Wat ik wel zelf net heb gedaan zijn al mijn sluipende abonnementen en contracten opzeggen. Ik betaalde veel te veel per maand aan allerlei verzekeringen voor telefoosn die ik al tijden niet eens meer gebruik maar die stilzwijgend steeds zijn verlengd. Maar dat zullen jullie vast ook al hebben gedaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 dec 2012 09:24

Lastig is dat he Jess.

Wij zijn ook gaan kijken of we per maand de vaste lasten omlaag kunnen gaan doen.
We hebben nu wel een dure internet provider (alleen telefonie en internet).

Nu ik bewust boodschappen doe zijn we wel minder geld kwijt aan boodschappen. We eten ook minder vlees.

Maar wij zijn dan maar met z'n drietjes. Mijn man heeft dit jaar weer een dertiende maand gekregen en dat was wel even lekker.

Wij zouden dit jaar een flinke verbouwing gaan doen aan de beneden verdieping, maar dat word flink uitgesteld. Dus we gaan voor een makeover keuken. Mochten we de garage verkopen dit jaar dan gaan we het hele huis aanpakken en misschien nog een verbouwing. Maar dat zien we niet 1,2,3 gebeuren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 dec 2012 11:24

Jess schreef:Heb weer heel veel goede voornemens voor het nieuwe jaar om beter met mijn geld om te gaan maar het lukt nooit!

Aanbiedingen let ik altijd op, gebruik zoveel mogelijk euroshopper produkten. In het dorp fietsend overal heen.

Kinderbijslag komt op aparte rekening voor kleding (indien mogelijk uitverkoop), sport/zwemles van de kids ed.

Koop zelf zo weinig mogelijk kleding, als ik naar het centrum ga voor de boodschappen en wat ik nog meer voor gesnor moet doen zoals bieb heb ik niet eens tijd om langs de winkels te gaan voor fun shoppen. Het enige wat ik mezelf dan gun is een hema ontbijt van 1 euro. Nou daar zal het budget tekort ook niet door ontstaan, die ene keer in de maand of nog minder.

Krant lezen we niet, nieuws is op internet te vinden.

Heb na aftrek van de vaste lasten 650 euro te besteden aan benzine, (kerk)collectes, dagelijkse boodschappen van broodbeleg tot shampoo, evt. kapper, kadootjes en wat je nog meer verzinnen kan aan wat er zomaar dagelijks uitgaat. Bij die vaste lasten is nog geen reserve weggezet voor als bijv. de auto stuk gaat of er zijn onderhoudskosten voor het huis. We proberen dat altijd van het vakantiegeld te betalen die op de spaarrekening is gezet. Dit is voor een gezin van 6 personen. Geef ik te veel uit? En als ik er aan denk dat het eigen risico van de zorgverzekering volgend jaar 350 euro per persoon bedraagt..........

Wie heeft er nog een tip?

Ik vind dat je het goed doet hoor. d:)b Wat ik van mijn moeder zag, was dat zij het maandgeld verdeelde in 4 gelijke delen. Zij haalde één keer in de maand het huishoudgeld. (toen was nog niet het vele pinnen, zoals nu)
De ene week had zij geld over, de andere week had zij iets tekort. Soms had ze aan het einde van de maand iets over, dat legde zij apart, ver uit het zicht.
Wat ik van andere mensen hoor die echt op de centjes moeten letten, is zo min mogelijk boodschappen te doen, het liefst één keer in de maand.
Alleen de verse waren natuurlijk vaker.
Ken je de site van Teunie? www.eenvoudigleven.blogspot.com , daar kun je gouden tips lezen.
Zij is een moeder van een groot gezin en zij komt echt rond met een minimum bedrag, maar toch doet ze er van alles mee. Omdat zij heel veel zelf maakt, groenten verbouwt, enz enz.

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 31 dec 2012 15:09

Die site van Teunie word ik altijd beetje depri van. Zo goed als ze alles voor elkaar lijkt te hebben, kan ik niet aan tippen.

Vlees vinden wij heerlijk, maaltijd zonder vlees vind ik niet compleet. We doen wel met veel minder vlees toe. Hamburgers bijv. door de midden, anders mis ik echt het pittige wat ik zo lekker vind aan vlees.

Heb ipv nieuwe tel. met abo alleen een andere simkaart gedaan, daarmee ben ik goedkoper uit als bellen met de huistelefoon en het gemak overal vandaan te kunnen bellen.

Boodschappen 1x per maand halen heb ik ook wel over gedacht maar dan moet je wel enorme voorraadruimte hebben en ook zo sterk zijn om de snoeperij die je dan op voorraad hebt niet zomaar op te maken en dat is wel eens een discussiepunt in ons gezin. Mijn man zegt dan: ik werk er toch voor en als het er ligt pak ik het gewoon. Ik verstop gerust wel eens een zak snoep in mijn kledingkast bijv.

Maken jullie zelf wasmiddel? Heb ik ook wel eens gedaan maar miste wel het lekkere luchtje eraan maar de kleding was wel schoon.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 dec 2012 15:34

Jess schreef:Die site van Teunie word ik altijd beetje depri van. Zo goed als ze alles voor elkaar lijkt te hebben, kan ik niet aan tippen.

hahaha, heel herkenbaar!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 dec 2012 15:37

Jess schreef:Die site van Teunie word ik altijd beetje depri van. Zo goed als ze alles voor elkaar lijkt te hebben, kan ik niet aan tippen.

Nee, natuurlijk niet, Daar zul je ook naartoe moeten werken, als je daarvoor wilt gaan. Niet nu al bij de pakken neerzitten omdat je nog niet aan andermans arbritraire maatstaven voldoet.

Boodschappen 1x per maand halen heb ik ook wel over gedacht maar dan moet je wel enorme voorraadruimte hebben en ook zo sterk zijn om de snoeperij die je dan op voorraad hebt niet zomaar op te maken en dat is wel eens een discussiepunt in ons gezin. Mijn man zegt dan: ik werk er toch voor en als het er ligt pak ik het gewoon. Ik verstop gerust wel eens een zak snoep in mijn kledingkast bijv.

Wauw, dat is nogal wat. Eten voor elkaar verstoppen? Dat lijkt me geen goed idee. Het lijkt me goed om een maandelijkse budget-vergadering te hebben met je man, waarbij je het beschikbare geld die maand in overleg indeelt in categoriën en je daar dan ook aan houdt die maand. En is het snoep dat je hebt gebudgeteerd in week 2 al op. Jammer dan, dan maar 2 weken geen snoep. Volgend maand is er wel weer wat budget voor.

Maken jullie zelf wasmiddel? Heb ik ook wel eens gedaan maar miste wel het lekkere luchtje eraan maar de kleding was wel schoon.

Vergeef me als ik dit niet zo liefdevol onder woorden kan brengen als dat ik het bedoel. Als ik het zo lees ben je erg negatief en dat maakt het allemaal niet makkelijker. Je zit in financiële nood (of dreigt erin te komen), maar lijkt geen offers te willen brengen. Als je geld wilt besparen, zul je gewoon dingen moeten opgeven, of dat nou vlees, snoep of dat luchtje aan je kleding is. Daarover bij de pakken gaan neerzitten en klagen dat het allemaal niet vanzelf gaat, dat gaat je niet helpen. Is het leuk om met weinig aan te moeten? Nee, natuurlijk niet, maar je kunt het jezelf ook lastiger maken dan nodig.

je kunt je ook afvragen waar je het voor doet. Misschien geen lekker luchtje aan je kleding, misschien een stuk minder snoep dan je zou willen, maar dan geen stress als er een rekening op de mat valt. Je lijkt nu voor de stress te kiezen, en dat begrijp ik niet.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 31 dec 2012 16:52

Jess schreef:Maken jullie zelf wasmiddel? Heb ik ook wel eens gedaan maar miste wel het lekkere luchtje eraan maar de kleding was wel schoon.

Ik heb het nooit gedaan maar voor een lekker luchtje kun je ws enkele druppels lavendelolie oid er aan toe voegen.

Terug naar “Archief”