Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Adoptie deel2

Berichtdoor saartje » 24 aug 2010 13:48

LauraC schreef:Wij hebben gezegd iedere Special Need per geval in overweging te nemen. Michael kwam met een mogelijke special need, daar konden ze pas zeker over zijn na zijn 1e verjaardag maar voor ons was de SN 'verwaarloosbaar' dus hebben we 'ja' gezegd. Nu is het wat moeilijker omdat we al een kleintje hebben en zijn toekomst ook in achting moeten nemen, snap je?

Dat is dus ook precies wat wij moeilijk vinden. Ons meisje zal ook lich. en geestelijk beperkt zijn, maar we willen haar en een eventueel 'nieuw' kindje wel de aandacht geven die ze nodig hebben zonder dat daarbij verwaarloosd wordt!
Maar in mij kruipt dan het gevoel: als je zwanger bent kun je toch ook niet kiezen: wel of geen SN...? Net of zo'n kindje minder waard is ofzo... echt moeilijk hoor! (vinden wij dan...) En daarbij komt dat de mate van SN heel vaak anders/minder is dan verwacht...
* zucht*
Psalm 25:2 (ber.)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 aug 2010 14:56

Ons uitgangspunt bij SN was en is: alles is welkom. De Nederlandse wet stelt verder al grenzen. Alles wat binnen die wet valt, is prima. We hebben alleen over echte FAS onze twijfels, dat komt veel voor in Polen, en we hebben het idee, dat dat toch iets is, waarvan we niet zo goed weten of wij daar geschikt voor zijn. Maar omdat we ons richten op Afrika, hebben we ons daar verder niet heel erg meer in verdiept. Ons tweede kindje zal ook uit Afrika komen. Daarom ook weer in de tweede procedure: alles is ok. Wordt dus weer spannend :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 aug 2010 15:19

Wat is FAS?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 aug 2010 15:28

Foetaal Alcohol Syndroom: wanneer de moeder heel veel alcohol heeft gedronken tijdens de zwangerschap. Dit komt veel voor in Oost-Europa, met name Polen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 aug 2010 16:48

Nina87 schreef:Ik heb ook weleens mensen horen zeggen dat je met adoptie "niet weet wat je in huis haalt".

Met mijn biologische kinderen weet ik soms ook niet wat ik aanmoet. Denk ik ook wel es: waar haalt hij/zij het vandaan, waarom doet mijn kind zo. Dus of het nu biologisch eigen of geadopteerd eigen is, opvoeden blijft een hele klus!
ja, dat is mijn mening dan he.....

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 24 aug 2010 18:10

*Annet* schreef:
Nina87 schreef:Ik heb ook weleens mensen horen zeggen dat je met adoptie "niet weet wat je in huis haalt".

Met mijn biologische kinderen weet ik soms ook niet wat ik aanmoet. Denk ik ook wel es: waar haalt hij/zij het vandaan, waarom doet mijn kind zo. Dus of het nu biologisch eigen of geadopteerd eigen is, opvoeden blijft een hele klus!

idd!! dan heb jij ze al groter dan wordt het nog heftiger lijkt mij!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 25 aug 2010 07:34

WOW Saartje, wat fijn dat jullie meisje er is!!!
Gaat het goed met haar??

Wat lees ik nu Laura, mag je dan eindelijk op de infochtend komen =D>
Ben HEEL blij voor je!!

Evelien: Spannend dat jullie je ook in pleegzorg gaan verdiepen.
Hier word, (vooral door mij :wink: ) uitgekeken naar 5 okt, dan hopen we de infoavond te bezoeken :D

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 25 aug 2010 10:09

mooi om te lezen dat er kindjes zijn gekomen bij mensen, andere mensen die infoavonden gaan bezoeken, anderen die in de adoptieprocedure weer een stukje verder zijn, of weer aan het wachten zijn.

ik wil iedereen heel veel succes, sterkte, geduld en wat er allemaal niet nodig is nu toewensen :D

lem475000
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lem475000 » 25 aug 2010 11:43

k wil iedereen heel veel succes, sterkte, geduld en wat er allemaal niet nodig is nu toewensen

Het lijkt me erg moeilijk te moeten beslissen over wel/ niet SN.
Het liefste zouden wij zeggen: alles is welkom! Maar we moeten natuurlijk ook kijken wat we zelf aankunnen!
Al denk ik dat ik overal voor zou gaan, en bij wijze van spreken m'n leven ervoor zou geven..
Maar ondanks dat toch een moeilijke beslissing, die voor iedereen natuurlijk heel persoonlijk is!
Als ik kijk naar de wereld,
ben ik bang voor morgen.
Als ik kijk naar mijzelf,
maak ik me zorgen.
Maar als ik kijk naar Jezus,
weet ik me geborgen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2010 16:25

Ach, weet je: de grootste SN is de adoptie zelf. Het verleden, alles wat er is gebeurd. Dat is voor je kindje de grootste zorg. De rest? Wat ons betreft: medische uitdagingen. Onze zoon is een SN-kindje, door de meesten als zeer zwaar betiteld. Maar... wij ervaren dat niet zo. Hij is gewoon een compleet pakketje en ja, er zijn medische uitdagingen, maar wat zijn we blij, dat wij hem daarin mogen bijstaan en begeleiden. De SN is iets wat van je kindje is. Ik heb het zelf nog nooit als een last ervaren, ik doe juist mijn best alle ziekenhuisbezoeken en onderzoeken voor hem zo goed mogelijk te laten verlopen, zodat het voor hem zo min mogelijk belastend is. Maar uiteindelijk... ondergaat je kindje al het medische gedoe, niet jij als ouder.

Nou ja, mijn man en ik zien het dus op een iets andere manier. We kunnen wel denken 'wat kunnen wij aan', maar je kindje is gewoon zoals het is, met of zonder SN, het maakt ons niets uit. Je kindje is er mee geboren en heeft zich nog nooit afgevraagd of hij/zij het wel aankan...
Wij als ouders vinden overal wel wat op. Komt wel goed.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 aug 2010 18:31

even gewoon een vraagje: Ik dacht dat SN alleen de zichtbare handicaps waren, laat maar zeggen van buiten af...

hoe kom ik tot die gedachte: Op school waar ikheb gewerkt was een gezin wat na hun drie dochters bewust koos om een kindje een kans te geven. Zehadden een kindje uit China, zonder SN, omdat ze al twee dochters hadden met een lichamelijke beperking. Eenmaal in nederland bleek het kindje een vorm van autisme te hebben, zware suiker en kon door bepaalde stoffen in shock raken. Kortom... Heeel veel zorgen... Terwilj ze gekozen hadden voor een 'gezond' kind... Vind beetje lastig om de vraag goed te forumuleren..

Maar worden de kinderen daar niet gezien en nagekeken door artsen oid?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2010 21:41

Nee joh, SN betreffen niet alleen buitenkant. En ja, kindjes worden nagekeken, maar je kunt de zorg hier en de zorg daar niet vergelijken en er wordt van alles over het hoofd gezien. Als je trouwens een kindje een kans wilt geven met interlandelijke adoptie, dan is de keuze voor SN zeker eentje die je moet overwegen. Dan hebben we het over kindjes, die het echt nodig hebben, en kindjes waar niet zoveel mensen voor op een wachtlijst staan. Jarenlange wachtlijsten (en ik bedoel niet de wachttijd in de Nederlandse molen natuurlijk) zijn echt niet nodig. Er zijn heel veel kindjes die wachten...

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 25 aug 2010 21:57

Galateia schreef:Nee joh, SN betreffen niet alleen buitenkant. En ja, kindjes worden nagekeken, maar je kunt de zorg hier en de zorg daar niet vergelijken en er wordt van alles over het hoofd gezien. Als je trouwens een kindje een kans wilt geven met interlandelijke adoptie, dan is de keuze voor SN zeker eentje die je moet overwegen. Dan hebben we het over kindjes, die het echt nodig hebben, en kindjes waar niet zoveel mensen voor op een wachtlijst staan. Jarenlange wachtlijsten (en ik bedoel niet de wachttijd in de Nederlandse molen natuurlijk) zijn echt niet nodig. Er zijn heel veel kindjes die wachten...

wie kan mij uitleggen hoe het dan zit, dat als er veel kindjes zijn die wachten, en veel ouders zijn die op kindjes wachten waar het dan inzit dat het dan soms jaren kan duren, eer sommige ouders een kindje toegewezen krijgen. Komt dat door het land zelf?

misschien is dit een domme vraag, maar zit nog maar in het begin van hoe het allemaal werkt, dus begrijp nog niet alles

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2010 22:05

Nee, dat is geen domme vraag. Er zijn echt wel kindjes genoeg, dat is er niet aan de hand. Maar die kindjes moeten wel net in een tehuis zitten, dat contacten heeft met bemiddelende organisaties in het betreffende land. Dat tehuis moet ook alle papierwerk enzo in orde hebben (je mag natuurlijk niet zomaar een kindje ter adoptie voorstellen, daar moeten documenten enzo voor zijn). En dan zijn er nog de wensen en grenzen van de wensouders. Jong en gezond blijft het meest 'gewild'. Als je dan binnen die contacten op een wachtlijst van een bemiddelaar staat, die dus al uit een heel beperkt 'aanbod' put, dan sta je dus in een lange rij. Want zoveel jonge en gezonde kindjes zijn er natuurlijk niet.

Waar moet je aan denken bij 'niet-gezond'. Uhm... alles wat niet perfect is. En dan is er nog een onderverdeling is licht, zwaar, chronisch, operabel, etc. etc. Dus dat kan een waterhoofd zijn, doof, een vinger missen, brandwonden, epilepsie, etc. etc. Die lijst zou ik nu tot in het oneindige kunnen aanvullen. Sjonge, wat een kan een kind allemaal hebben?

De Nederlandse wet stelt wel grenzen. Zo moet een kind redelijkerwijs in staat zijn om later op zichzelf te kunnen wonen/voor zichzelf te kunnen zorgen. Als dat niet waarschijnlijk is, dan mag het niet. Maar wie dat dan precies bepaalt, dat weet ik niet. Dossiers gaan wel altijd eerst langs justitie, die ze toetst aan de wet. Maar welke criteria dan exact gehanteerd worden, dat zal toch een beetje mensenwerk vanachter een bureau zijn...

Maar over het algemeen geldt dus wel, dat als je open staat voor de adoptie van een kindje met een wat zwaarder / ingewikkeld medisch probleem, de wachtlijst echt niet lang is. Simpelweg omdat daar niet zoveel mensen voor 'in de rij' staan.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 25 aug 2010 23:21

Galateia schreef:Nee, dat is geen domme vraag. Er zijn echt wel kindjes genoeg, dat is er niet aan de hand. Maar die kindjes moeten wel net in een tehuis zitten, dat contacten heeft met bemiddelende organisaties in het betreffende land. Dat tehuis moet ook alle papierwerk enzo in orde hebben (je mag natuurlijk niet zomaar een kindje ter adoptie voorstellen, daar moeten documenten enzo voor zijn). En dan zijn er nog de wensen en grenzen van de wensouders. Jong en gezond blijft het meest 'gewild'. Als je dan binnen die contacten op een wachtlijst van een bemiddelaar staat, die dus al uit een heel beperkt 'aanbod' put, dan sta je dus in een lange rij. Want zoveel jonge en gezonde kindjes zijn er natuurlijk niet.

Waar moet je aan denken bij 'niet-gezond'. Uhm... alles wat niet perfect is. En dan is er nog een onderverdeling is licht, zwaar, chronisch, operabel, etc. etc. Dus dat kan een waterhoofd zijn, doof, een vinger missen, brandwonden, epilepsie, etc. etc. Die lijst zou ik nu tot in het oneindige kunnen aanvullen. Sjonge, wat een kan een kind allemaal hebben?

De Nederlandse wet stelt wel grenzen. Zo moet een kind redelijkerwijs in staat zijn om later op zichzelf te kunnen wonen/voor zichzelf te kunnen zorgen. Als dat niet waarschijnlijk is, dan mag het niet. Maar wie dat dan precies bepaalt, dat weet ik niet. Dossiers gaan wel altijd eerst langs justitie, die ze toetst aan de wet. Maar welke criteria dan exact gehanteerd worden, dat zal toch een beetje mensenwerk vanachter een bureau zijn...

Maar over het algemeen geldt dus wel, dat als je open staat voor de adoptie van een kindje met een wat zwaarder / ingewikkeld medisch probleem, de wachtlijst echt niet lang is. Simpelweg omdat daar niet zoveel mensen voor 'in de rij' staan.

Bedankt voor je antwoord!! Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik nog wat vraagjes heb...

wat ik als eerste niet begrijp is waarom de nederlands wet zoveel eisen stelt aan een kind (misschien zijn dat niet zoveel eisen) maar toch, een zwangere vrouw zet je toch ook niet het land uit als blijkt dat ze een zwaar gehandicapt kind krijgt. kijk ik snap het wel de kosten van de gezondheidszorg reizen de pan uit, maar toch in mij zit dat gevoel van dat ik het niet eerlijk vind. Want wat gebeurd er met die kinderen die niet naar nederland mogen komen, zijn er andere landen die minder strenge eisen hebben? Of komen die kinderen als ze daar merken dat ze in het buitenland niet door de wet komen, in een speciaal tehuis terecht?

zijn er mensen die ervaring hebben met kinderen adopteren op een wat oudere leeftijd, 8 jaar ofzo? en begrijp ik dan dat de wachtlijst daarvoor korter is?

wat ik mij verder afvraag is laat de ziektekosten verzekering het kindje toe ook als ze weten dat het ze `geld gaat kosten`. kijk je hebt je basispakket, maar voor je aanvullende pakket kun je tegen gehouden worden..

ik las iets terug ook over de opmerkingen van anderen dat verhaal over die brug die op instorten staat....ik snap werkelijk niet wie zoiets kan zeggen, ik heb niet gelijk gereageerd want kon gewoon niet verwoorden zo boos was ik...

en hoeveel jaar moet er tussen een eerste en tweede kindje zijn, is dat evenveel als tussen een tweede en derde? en geeft de nederlandse wet een maximum aan van het aantal kinderen wat je mag adopteren?

Terug naar “Archief”