Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mei 2007 21:41

Ik word zo langzamerhand helemaal ziek van de haat jegens de islam die spreekt uit een aantal posts.
Ik vraag me af waar de vrijheid van godsdienst in dit land is gebleven...

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 02 mei 2007 21:46

Riska schreef:Ik word zo langzamerhand helemaal ziek van de haat jegens de islam die spreekt uit een aantal posts.

Ik word ziek van al die mensen die menen dat de islam een verrijking is voor onze samenleving. De islam is geen tolerante godsdienst die volop ruimte laat voor mensen die wat anders geloven.

Ik vraag me af waar de vrijheid van godsdienst in dit land is gebleven.

Dat is juist het bizarre, o.a. jij pleit voor het toelaten van een religie die velerlei kanten kent, behalve vrijheid van godsdienst.
Dulce et decorum est pro patria mori

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mei 2007 21:59

Caligula schreef:Ik word ziek van al die mensen die menen dat de islam een verrijking is voor onze samenleving. De islam is geen tolerante godsdienst die volop ruimte laat voor mensen die wat anders geloven.

In een land van pakweg 18(?)miljoen inwoners, zijn 1 miljoen mensen die de islam aanhangen. Die 1 miljoen zijn niet allemaal gewelddadig en willen voor het grootste deel gewoon vreedzaam samenleven.
Ik woon temidden van moslims en die samenleving gaat hier rustig en vreedzaam toe. Ik merk alleen dat de mensen zich steeds onveiliger voelen, vanwege mensen als Wilders en anderen die de zaak polariseren.

vaandel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vaandel » 02 mei 2007 22:16

Riska schreef:
Caligula schreef:Ik word ziek van al die mensen die menen dat de islam een verrijking is voor onze samenleving. De islam is geen tolerante godsdienst die volop ruimte laat voor mensen die wat anders geloven.

In een land van pakweg 18(?)miljoen inwoners, zijn 1 miljoen mensen die de islam aanhangen. Die 1 miljoen zijn niet allemaal gewelddadig en willen voor het grootste deel gewoon vreedzaam samenleven.
Ik woon temidden van moslims en die samenleving gaat hier rustig en vreedzaam toe. Ik merk alleen dat de mensen zich steeds onveiliger voelen, vanwege mensen als Wilders en anderen die de zaak polariseren.

Ho! De vreedzame Islam is geen probleem. Echter het gedrag van een groep Islamieten (wellicht zijn het in naam Islamieten) verpesten het voor de overige goede Islamieten.
Wilders kaart dit aan. Over het algemeen veel te scherp, maar anders komt het niet in de krant blijkbaar.

Dan gaan we het over aanpassen hebben ofwel integreren. Veel Marokaanse jongeren hebben onaangepast gedrag waar Nederlanders weer angstig van worden. Deze jongeren worden thuis weer niet gecorrigeerd. Ook niet door de imam. Ik denk niet dat deze jongeren in de moskee komen overigens.

Waarom werken deze jongeren niet in de bouw bijvoorbeeld? Ik kom ze in mijn dagelijks werk amper of geheel niet tegen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 mei 2007 22:40

Vaandel schreef: Deze jongeren worden thuis weer niet gecorrigeerd. Ook niet door de imam. Ik denk niet dat deze jongeren in de moskee komen overigens.

Wat een kortzichtige blik.!!

Het is omdat ze juist thuis vaak heel streng gecorrigeerd worden maar buiten (in de maatschappij en bij anderen thuis) iets heel anders ervaren, krijgen ze juist vaak het gevoel van het in 2 werelden leven.! Hoe verscheurd kan je worden en makkelijk vatbaar worden voor mensen die er radicale ideeén op na houden en juist in dat soort jongeren een makkelijke prooi zien.

Het is jammer dat veel mensen soms gewoon niet verder kijken als hun neus lang is. Dat is een van de reden dat ik deze topic maar weer een tijdje laat liggen.
De andere redenen is, omdat er hier te lezen is, hoe sommige mensen hier alle moslims en hun geloof maar op een hoop durven te gooien, al dan niet vanuit een vaag onderbuik gevoel, in ieder geval niet op basis van kennis of goede onderbouwing dan wel argumentatie. Als ik sommige dingen hier in dit topic lees, vraag ik mij wel eens af of ik nog wel op christelijk forum zit.

Harm-Jan
Laatst gewijzigd door Harm-J op 02 mei 2007 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mei 2007 22:44

Harm-J schreef:
Vaandel schreef: Deze jongeren worden thuis weer niet gecorrigeerd. Ook niet door de imam. Ik denk niet dat deze jongeren in de moskee komen overigens.

Het is omdat ze juist thuis vaak heel streng gecorrigeerd worden maar buiten (in de maatschappij en bij anderen thuis) iets heel anders ervaren, krijgen ze juist vaak het gevoel van het in 2 werelden leven.! Hoe verscheurd kan je worden en makkellijk vatbaar worden voor radiale mensen die juist in dat soort jongeren een makkelijke prooi zien.

Het is jammer dat veel mensen soms gewoon niet verder kijken als hun neus lang is. Dat is een van de reden dat ik deze topic maar weer een tijdje laat liggen.
De andere redenen is, omdat er hier te lezen is, hoe sommige mensen hier alle moslims en hun geloof maar op een hoop durven te gooien, al dan niet vanuit een vaag onderbuik gevoel, in ieder geval niet op basis van kennis of goede onderbouwing dan wel argumentatie. Als ik sommige dingen hier in dit topic lees, vraag ik mij wel eens af of ik nog wel op christelijk forum zit.

Harm-Jan

En dit is mij uit het hart gegrepen.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 02 mei 2007 23:32

zahra schreef:ja vind je het gek dat sommige moskee's etnisch verdeeld zijn..veel moslims hier zijn allochtoon..en in de eerste moskee'en werd dus in de taal van herkomst gepreekt bv Turks, surinaams, Arabisch/Berders enz..maar dit was vooral vroeger zo..toen de buitenlanders er net waren

Tegenwoordig zijn heel veel moskee's niet verbonden aan een land bv moskee Kanalen-eiland, of in Overvecht..in de moskee's waar ik ben geweest voor lezingen..die moskee's waren niet van een bepaalde bevolkingsgroep ofzo

Vreemd dat iedereen hier opeens allemaal in de moskee is geweest tijdens een dienst ..wat deed je daar dan als je geloofd dat het een valse religie is

Ten eerste, heb je mij horen zeggen dat het een valse religie is? En nee, ik vind het niet gek dat moskeeën etnisch verdeeld zijn. Ik stel alleen een feit vast. Ik woon trouwens ook in Utrecht, en ik zie toch echt dat de meeste moskeeën nog altijd etnisch verdeeld zijn. Marokkanen kunnen Turken niet luchten of zien en vice versa. Nee, creeër a.u.b. geen ideaalbeeld van het 'Nederlandse' islamitische wereldje.

Overigens in reactie op wat Riska schreef over 'ziek worden van de reacties hier op de islam', zonder je overigens direct aan te spreken, ik vind het nog altijd verbazingwekkend hoe sommige partijen in dit land die het christendom geen blik waardig gunnen, zich zo opwerpen als een soort 'pleitbezorger' van de islam. Dat vind ik toch altijd weer een verbazingwekkend fenomeen.

Overigens ben ik niet zo bang voor de islam. Ik denk dat het Nederlandse verlichtingsdenken sterk genoeg is om ook de islam er doorheen te halen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 mei 2007 04:01

De vraag die net bij mij net op kwam...

Waarom is iemand nu zo bang voor de Islam...? Bang dat je voor je geloof moet getuigen...? Bang dat als de Islam de overhand zou krijgen dat je het leven zou kunnen laten bij het getuigen voor jouw geloof?

Kijk ik/jij dan naar dit aardse leven of durf jij ook naar het eeuwige leven te kijken, daar waar Hij, het laatste oordeel zal vellen. Wat is het aardse leven op een eeuwig leven?

Soms hang ik ook te veel aan en kijk ik ook te veel naar dit aardse leven. :oops:

In reactie op Flappie: "zijn wij als christenen ook niet verdeeld in (verschillende kerken) groepen? en lopen wij elkaar soms ook niet met de neus in de lucht voorbij, Soms zij wij zo dicht bij elkaar..., elkaar naderen lukt (willen wij) ( ons ) niet.....

Soms is de EU ook maar gebakken lucht.....wij pretenderen een hoop als westerlingen, vaak is het helaas ook niet meer dan een laagje vernis....
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2007 06:36

Wat zouden jou voorstellen dan zijn Caligula? Alle moskeeen sluiten en alle moslims met een gele halve maan op hun jas in aparte woonwijken zetten? Ik overdrijf wat, maar ben wel serieus. Wat zou jij dan doen als jij het voor het zeggen had?

Dat is juist het bizarre, o.a. jij pleit voor het toelaten van een religie die velerlei kanten kent, behalve vrijheid van godsdienst.

Je moet natuurlijk wel kijken naar de praktijk en in de praktijk zie ik in ieder geval talloze vormen van eucemene en toenadering, niet alleen vanuit de officiële instellingen, maar de moslims die hier geboren worden, worden ook doordrenkt met westerse denkbeelden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2007 06:39

vaandel schreef:Ho! De vreedzame Islam is geen probleem. Echter het gedrag van een groep Islamieten (wellicht zijn het in naam Islamieten) verpesten het voor de overige goede Islamieten.
Wilders kaart dit aan. Over het algemeen veel te scherp, maar anders komt het niet in de krant blijkbaar.

Waar heb je dat vandaan? Volgens Wilders bestaat er geen gematigde islam, alleen een extreem. (wat per definitie trouwens al onmogelijk is, maar goed.)

Deze jongeren worden thuis weer niet gecorrigeerd. Ook niet door de imam. Ik denk niet dat deze jongeren in de moskee komen overigens.

En daarom geven we de Islam maar de schuld?

Waarom werken deze jongeren niet in de bouw bijvoorbeeld? Ik kom ze in mijn dagelijks werk amper of geheel niet tegen.

Omdat polen goedkoper zijn en je niet snel wordt aangenomen als je je brief ondertekent met A. Al Hazred.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2007 10:18

Harm-J schreef:

Het is omdat ze juist thuis vaak heel streng gecorrigeerd worden maar buiten (in de maatschappij en bij anderen thuis) iets heel anders ervaren, krijgen ze juist vaak het gevoel van het in 2 werelden leven.! Hoe verscheurd kan je worden en makkelijk vatbaar worden voor mensen die er radicale ideeén op na houden en juist in dat soort jongeren een makkelijke prooi zien.

Volgens mij hebben jullie het nu over verschillende groepen. Vaandel doelt waarschijnlijk op de zogenaamde 'kutmarokkaantjes' in achterstandswijken in de Randstad, een problematiek die met de Islam niet zoveel te maken heeft.
Als het gaat over radicalisering spelen vaak weer heel andere mechanismen een rol. Moslims die sociaal-maatschappelijk redelijk geslaagd zijn maar vervolgens op zoek gaan naar een eigen identiteit en teleurgesteld zijn in onze samenleving kunnen namelijk evengoed radicaliseren. Zoals onze bekende vriend Samir. A bijvoorbeeld.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 mei 2007 18:19

zahra schreef:
johannes1 schreef:
En kom eerst maar met bewijs dat de Islaam meer stromingen kent

Code: Selecteer alles

Soennisme met 4 hoofdrichtingen: hanafieten, hanbalieten, malikieten, sjafi'ieten. en subrichtingen: salafisme, wahabisme

sjisme met jafari/de twaalvers. met substromingen: alevieten, isma'ilisme, ithna ashri

khawarij, met als substromingen: mu'tazilieten, ibadieten

soefisme

ahmaddiya, druzen, koranische moslims, volksislam

aldus deze bron

trouwens dit lijstje klopt ook niet helemaal..sinds wanneer zijn druzen moslims???? de druzen vallen niet onder de Islaam
hier info
http://verbaljam.nl/?itemid=100

Druzen - een uit het sjiisme voortgekomen mystieke sekte. Druzen worden door andere moslims niet altijd als islamitisch gezien. Druzen wonen van vroeger uit in Libanon, Syrië, Israël en Jordanië, en tegenwoordig ook in de Verenigde Staten en Australië.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 03 mei 2007 19:28

Harm-J schreef:Het is omdat ze juist thuis vaak heel streng gecorrigeerd worden maar buiten (in de maatschappij en bij anderen thuis) iets heel anders ervaren, krijgen ze juist vaak het gevoel van het in 2 werelden leven.! Hoe verscheurd kan je worden en makkelijk vatbaar worden voor mensen die er radicale ideeén op na houden en juist in dat soort jongeren een makkelijke prooi zien.

Ik weet niet in hoeverre jij op de hoogte bent van de thuissituatie, maar het beeld dat jij schetst is louter het clichébeeld dat bestaat over deze jongeren.

Deze jongeren worden helemaal niet zo streng opgevoed als jij hier boven stelt, maar radicaliseren juist door een gebrek aan kansen.

Het is jammer dat veel mensen soms gewoon niet verder kijken als hun neus lang is. Dat is een van de reden dat ik deze topic maar weer een tijdje laat liggen. /quote]

Dat idee heb ik ook, jij kijkt niet verder dan je neus lang is.

De andere redenen is, omdat er hier te lezen is, hoe sommige mensen hier alle moslims en hun geloof maar op een hoop durven te gooien, al dan niet vanuit een vaag onderbuik gevoel,

Dat is niet gebaseerd op onderbuikgevoelens, maar op waarnemingen en constateringen.

in ieder geval niet op basis van kennis of goede onderbouwing dan wel argumentatie. Als ik sommige dingen hier in dit topic lees, vraag ik mij wel eens af of ik nog wel op christelijk forum zit.

Ik denk dat mijn kennis van de islam voor een Nederlander behoorlijk is. Niet enkel ga ik dagelijks om met moslims, maar spreek ik ook met hen over hun religie en de verschillende vormen daarvan.

Ik vraag mij af hoe het met jouw kennis en die van anderen is gesteld. Degene die hier durft te stellen dat Mohammad een vreedzaam man was, is even vergeten zich te verdiepen in de historie van deze man.

Overigens zegt het genoeg dat er een comité opgericht moeten worden om enkele misstanden aan de kaak te stellen.

Caligula
Mineur
Mineur

Berichtdoor Caligula » 03 mei 2007 19:32

MrSokkie schreef:
Wat zouden jou voorstellen dan zijn Caligula? Alle moskeeen sluiten en alle moslims met een gele halve maan op hun jas in aparte woonwijken zetten? Ik overdrijf wat, maar ben wel serieus. Wat zou jij dan doen als jij het voor het zeggen had?

Ik zou geen enkele moskee sluiten. Ik zou echter ervoor zorgen dat bij de poort streng wordt geselecteerd. Mensen zouden pas Nederland in mogen als zij kennis hebben van de taal, kennis hebben van de maatschappij en als zij in staat zijn zichzelf te onderhouden.

Overigens is het natuurlijk bizar dat de moefti van Jeruzalem Nederland in mag.

Je moet natuurlijk wel kijken naar de praktijk en in de praktijk zie ik in ieder geval talloze vormen van eucemene en toenadering, niet alleen vanuit de officiële instellingen, maar de moslims die hier geboren worden, worden ook doordrenkt met westerse denkbeelden.

De vraag is in hoeverre met loyaal blijft aan Nederlande en de westerste waarden als er een conflict komt.

Overigens ben ik niet tegen het aangaan van de dialoog, maar als je als christen je geloof serieus neemt, dan kan er geen sprake zijn van oecemene.

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 03 mei 2007 20:14

johannes1 schreef:
zahra schreef:
johannes1 schreef:
En kom eerst maar met bewijs dat de Islaam meer stromingen kent

Soennisme met 4 hoofdrichtingen: hanafieten, hanbalieten, malikieten, sjafi'ieten. en subrichtingen: salafisme, wahabisme

sjisme met jafari/de twaalvers. met substromingen: alevieten, isma'ilisme, ithna ashri

khawarij, met als substromingen: mu'tazilieten, ibadieten

soefisme

ahmaddiya, druzen, koranische moslims, volksislam

aldus deze bron

trouwens dit lijstje klopt ook niet helemaal..sinds wanneer zijn druzen moslims???? de druzen vallen niet onder de Islaam
hier info
http://verbaljam.nl/?itemid=100

Druzen - een uit het sjiisme voortgekomen mystieke sekte. Druzen worden door andere moslims niet altijd als islamitisch gezien. Druzen wonen van vroeger uit in Libanon, Syrië, Israël en Jordanië, en tegenwoordig ook in de Verenigde Staten en Australië.

nou volgens mijn bron.. die link die ik erbij gaf..vallen druzen niet onder de Islaam..ze bidden niet 5 keer per dag richting mekka, daar geloven ze niet in..en dat maakt ze al geen moslim..want het bidden is heel belangrijk voor een moslim
Verder hebben ze ook wat Christelijke trekjes

Terug naar “Archief”