Tatoeages? kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 14 aug 2003 14:10

Tatoeages groot luxeprobleem

Op aarde weten de mensen van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om zich te onderscheiden van de naaste. Waar op andere plaatsen op de aarde mensen proberen het hoofd boven water te houden, zoeken de 'rijken' naar verklaringen of het lichaam wel of niet bedrukt mag worden met tatoeages. Bezinning over welk onderwerp dan ook is goed, toch vragen Wij ons af wanneer de mensen gaan zoeken naar het plan wat Ik met hen heb.

Nu

Natuurlijk is het goed dat je je bezint over vragen die je bezighouden zoals; mag ik wel of geen tatouage. Het feit dat je er een bepaald gevoel bijkrijgt doordat je de bijbel bestudeert is prima. Alles wordt alleen zo relatief als je eens naar een land gaat waar deze discussies totaal niet spelen. Zelf kom ik net terug uit een 'arm' land (doen er niet toe welke) waar je met 1500 mensen met 1 wateraftappunt moet doen en waar je inderdaad geen discussies hebt over wel of geen gebakjes eten..
De wereld is groter dan dit land en plaatst deze discussie in een ander daglicht. Ondanks dat ik Calvin niet altijd begrijp en ik ook wel eens het gevoel krijg dat hij scherp is wil hij wel op zoek gaan naar 'heilig leven'. Dat argument heb ik bij de voorstanders van tatouages nog niet gehoord...

Ik begrijp dat je dit bericht bij meerdere postings kan plaatsen. ERVAAR het zelf: al die 'luxepraat' is gemuggezift als je eens in de derde wereld bent geweest!
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 aug 2003 14:19

ik ben het met jaap eens, het is echt een luxe-'probleem'.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 15 aug 2003 07:51

Gisteravond hoorde ik een preek die ging over Openbaring 2 vers 17. Toen werd er ook even gesproken over het 15e vers: Alzo hebt ook gij, die de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat

De plaats waar deze brief aan geschreven werd was puur werelds. Met allemaal heidense gewoonten, gebruiken en rituelen. In die stat had je een kleine christelijke gemeente. Binnen die gemeente had je Nikolaieten. De leer van de Nikolaieten was dat je best mee kon doen met die gebruiken, zij offerde bijv. gewoon in de tempel van de afgoden zodat de heidenen ook gewoon in hun winkels zouden kopen. De Nikolaieten wilde dus niet radicaal als christenen leven, ze namen allerlei gewoonten van de heidenen over. Christus zegt hiervan: Ik haat het!

Misschien niet 1 op 1 over te brengen op tatoos, maar ik moest toen ik die preek hoorde er wel erg sterk aan denken.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 aug 2003 10:00

Jaap,

Ik denk zeker dat je gelijk hebt als je stelt dat dit soort vragen een luxe-probleem is. Als je dat afzet tegen de 'grote vragen' in dit leven dan kan het niet anders dan dat je (het belang van) deze vragen relativeert.

Van de andere kant zijn dit soort vragen wel realiteit. Jongeren zitten vaak met vragen over uiterlijkheden. Je kunt dan wel telkens dit soort vragen wegschuiven maar ik ben bang dat je ze daarmee niet echt serieus neemt. Het is veel beter om door te vragen naar de motieven die achter deze vragen liggen. Waarom wil je eigenlijk een tattoo? Iemands motieven zeggen mij veel meer over het streven om heilig te leven dan de tattoo op zich.

Ik vind het dan ook jammer dat je de wens om heilig te leven niet bespeurt bij voorstanders van tattoo's. Wat mij betreft is dat in ieder geval niet terecht. Wel vind ik dat bij de nadruk op dat heilige leven vaak de verkeerde criteria gehanteerd worden.

De vraag naar heilig leven begint bij het hart. Dat is het criterium. Vanuit de gesteldheid van je hart kunnen bepaalde uiterlijke zaken voortvloeien, maar het is altijd deze volgorde: eerst het hart dan de uiterlijkheden. Veelal worden echter de uiterlijkheden als criterium genomen. Alsof uiterlijkheden op zichzelf goed of fout zijn. Uiterlijkheid A is goed en uiterlijkheid B is fout. Dat is echter onterecht. Niet wat de mond ingaat maakt de mens onrein volgens Jezus, maar datgene wat de mond uitgaat. Het draait om de gesteldheid van je hart. Met een verkeerde hartsgesteldheid kan ook het dragen van een rok (om maar eens wat te noemen) fout zijn.

Volgens mij is dit ook volledig in lijn met wat Paulus zegt als hij over de christelijke vrijheid, offervlees e.d. spreekt. Het criterium is niet zozeer wat je doet of niet doet, maar waarom je iets doet. Alles wat je doet dient tot eer van God te zijn. DAT is het criterium.

De vraag naar heilig leven beperkt zich dan niet meer tot zaken die we overnemen uit de 'wereld' maar strekt zich uit tot ons hele leven, inclusief ons kerkelijke leven. Dan komt b.v. ook de vraag om de hoek waarom we ons volgens allerlei (menselijke) regeltjes gedragen. Waarom dragen we 's zondags een hoed (die mooier moet zijn dan die van de buurvrouw)? Of de vraag naar ons oordeel over andere christenen.

Heilig leven heeft te maken met ons volledige leven en niet alleen met onze kleding en uiterlijke verschijning.

Vandaar ook dat ik Calvins laatste voorbeeld op zich wel toepasselijk vind maar van de andere kant ook niet.

Calvin schreef:
De leer van de Nikolaieten was dat je best mee kon doen met die gebruiken, zij offerde bijv. gewoon in de tempel van de afgoden zodat de heidenen ook gewoon in hun winkels zouden kopen. De Nikolaieten wilde dus niet radicaal als christenen leven, ze namen allerlei gewoonten van de heidenen over.

Hun fout zit op zich niet in het overnemen van gewoonten. Paulus schetst juist dat we b.v. offervlees gerust mogen eten. Het meedoen aan offerceremoniën keurt hij echter af. Ik wil Calvins voorbeeld dan ook iets ombouwen om mijn punt duidelijk te maken.

Ik zou zeggen dat sommige mensen gewoon het offervlees in de winkels van hun heidense stadsgenoten kochten zodat ook deze mensen weer wat in hun winkeltjes zouden kopen.

Het verkeerde zit hem er niet in dat je offervlees koopt (of eet) (daar is Paulus duidelijk over) maar in je motieven. Als je dit bewust gaat doen om er finacieel beter van te worden wordt het een ander verhaal. Je kunt immers niet twee heren dienen? Iets wat op zich niet fout is kan dan wel degelijk een teken zijn van het feit dat je hart niet daar is waar het zou moeten zijn. En dat is inderdaad iets wat God haat.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

tatoeeren???

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 15 aug 2003 10:19

Het is eenvoudig: Leviticus 19 vers 28 zegt ' laat geen tatoeeringgen op uw huid aanbrengen; Ik ben de HERE!' (Het boek)

Statenvertaling: noch schrift van ingedrukte tekens in u maken; Ik ben de HERE!'

Dit hoofdstuk gaat er over dat God heilig is en wij ook heilig moeten zijn.
Tatoeage is dus niet heilig!
God is good
and His love endureth forever!!!!!!!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 aug 2003 10:24

Die tekst uit leviticus geeft aan dat er niet gesneden mag worden ten teken van rouw over een dode. Net daarvoor gaat het trouwens over het scheren bij mannen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 15 aug 2003 10:26

sorry die was al langs geweest :roll:
God is good

Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 15 aug 2003 10:30

ja, dat zou in feite natuurlijk betekenen dat jij je baard tot je tenen moet laten groeien... :P Zonder baard ben jij geen onheilig iemand.
Maar toch... je baard niet laten groeien tot je erover struikelt is nog enigzins zinvol, maar tatoeeren?
Nah ja, tmaakt in weze ook niet zoveel uit natuurlijk of je er wel of geen een hebt, als je Jezus maar als je Redder kent!
God is good

Chloë

Berichtdoor Chloë » 15 aug 2003 11:07

Klaas schreef:Jaap,

Ik denk zeker dat je gelijk hebt als je stelt dat dit soort vragen een luxe-probleem is. Als je dat afzet tegen de 'grote vragen' in dit leven dan kan het niet anders dan dat je (het belang van) deze vragen relativeert.

Van de andere kant zijn dit soort vragen wel realiteit. Jongeren zitten vaak met vragen over uiterlijkheden. Je kunt dan wel telkens dit soort vragen wegschuiven maar ik ben bang dat je ze daarmee niet echt serieus neemt. Het is veel beter om door te vragen naar de motieven die achter deze vragen liggen. Waarom wil je eigenlijk een tattoo? Iemands motieven zeggen mij veel meer over het streven om heilig te leven dan de tattoo op zich.

Ik vind het dan ook jammer dat je de wens om heilig te leven niet bespeurt bij voorstanders van tattoo's. Wat mij betreft is dat in ieder geval niet terecht. Wel vind ik dat bij de nadruk op dat heilige leven vaak de verkeerde criteria gehanteerd worden.

De vraag naar heilig leven begint bij het hart. Dat is het criterium. Vanuit de gesteldheid van je hart kunnen bepaalde uiterlijke zaken voortvloeien, maar het is altijd deze volgorde: eerst het hart dan de uiterlijkheden. Veelal worden echter de uiterlijkheden als criterium genomen. Alsof uiterlijkheden op zichzelf goed of fout zijn. Uiterlijkheid A is goed en uiterlijkheid B is fout. Dat is echter onterecht. Niet wat de mond ingaat maakt de mens onrein volgens Jezus, maar datgene wat de mond uitgaat. Het draait om de gesteldheid van je hart. Met een verkeerde hartsgesteldheid kan ook het dragen van een rok (om maar eens wat te noemen) fout zijn.

Volgens mij is dit ook volledig in lijn met wat Paulus zegt als hij over de christelijke vrijheid, offervlees e.d. spreekt. Het criterium is niet zozeer wat je doet of niet doet, maar waarom je iets doet. Alles wat je doet dient tot eer van God te zijn. DAT is het criterium.

De vraag naar heilig leven beperkt zich dan niet meer tot zaken die we overnemen uit de 'wereld' maar strekt zich uit tot ons hele leven, inclusief ons kerkelijke leven. Dan komt b.v. ook de vraag om de hoek waarom we ons volgens allerlei (menselijke) regeltjes gedragen. Waarom dragen we 's zondags een hoed (die mooier moet zijn dan die van de buurvrouw)? Of de vraag naar ons oordeel over andere christenen.

Heilig leven heeft te maken met ons volledige leven en niet alleen met onze kleding en uiterlijke verschijning.

Vandaar ook dat ik Calvins laatste voorbeeld op zich wel toepasselijk vind maar van de andere kant ook niet.

Calvin schreef:
De leer van de Nikolaieten was dat je best mee kon doen met die gebruiken, zij offerde bijv. gewoon in de tempel van de afgoden zodat de heidenen ook gewoon in hun winkels zouden kopen. De Nikolaieten wilde dus niet radicaal als christenen leven, ze namen allerlei gewoonten van de heidenen over.

Hun fout zit op zich niet in het overnemen van gewoonten. Paulus schetst juist dat we b.v. offervlees gerust mogen eten. Het meedoen aan offerceremoniën keurt hij echter af. Ik wil Calvins voorbeeld dan ook iets ombouwen om mijn punt duidelijk te maken.

Ik zou zeggen dat sommige mensen gewoon het offervlees in de winkels van hun heidense stadsgenoten kochten zodat ook deze mensen weer wat in hun winkeltjes zouden kopen.

Het verkeerde zit hem er niet in dat je offervlees koopt (of eet) (daar is Paulus duidelijk over) maar in je motieven. Als je dit bewust gaat doen om er finacieel beter van te worden wordt het een ander verhaal. Je kunt immers niet twee heren dienen? Iets wat op zich niet fout is kan dan wel degelijk een teken zijn van het feit dat je hart niet daar is waar het zou moeten zijn. En dat is inderdaad iets wat God haat.

Klaas
Amen Klaas. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Terug naar “Archief”