Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 aug 2003 23:45

Ik sluit mij aan bij al het bovengenoemde (wat zijn we het weer eens allemaal!).

Nog even over de geloofsbelijdenis van Athenasius. Volgens mij is deze volledig in overeenstemming met de schrift, alleen geloof ik dat de geloofsbelijdenis van Nicea het allemaal net even mooier neerzet en meer tot de kern komt. Zeker ook op het punt van de zaligwording. En dan vooral de engelse versie... die is echt heel mooi (maar das persoonlijk denk ik).

voor wie hem niet kent:
I believe in one God, the Father Almighty, Maker of heaven and earth, and of all things visible and invisible.

And in one Lord Jesus Christ, the only-begotten Son of God, begotten of the Father before all worlds; God of God, Light of Light, very God of very God; begotten, not made, being of one substance with the Father, by whom all things were made.

Who, for us men for our salvation, came down from heaven, and was incarnate by the Holy Spirit of the virgin Mary, and was made man; and was crucified also for us under Pontius Pilate; He suffered and was buried; and the third day He rose again, according to the Scriptures; and ascended into heaven, and sits on the right hand of the Father; and He shall come again, with glory, to judge the quick and the dead; whose kingdom shall have no end.

And I believe in the Holy Ghost, the Lord and Giver of Life; who proceeds from the Father and the Son; who with the Father and the Son together is worshipped and glorified; who spoke by the prophets.

And I believe one holy catholic and apostolic Church. I acknowledge one baptism for the remission of sins; and I look for the resurrection of the dead, and the life of the world to come. Amen.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 aug 2003 08:45

I acknowledge one baptism for the remission of sins;
beetje meer on-topic, de kinderdoop is toch geen symbool van vergeving van zonden? Persoonlijk vind ik de kinderdoop niet verkeerd, maar ik vind het wel vreemd dan dat je er op aangekeken wordt als je je over laat dopen. Ik maak vast ergens een redeneer fout, maar het volgende snap ik niet:

Kinderdoop houdt in dat je ingesloten wordt in het genade verbond, maar niet dat je bekeert bent en je zonden worden vergeven (anders zou iemand anders/ een daad jouw zonden vergeven en dan ben je weer Rooms bezig). Maar als kinderdoop dat niet inhoud, waarom wordt dan opnieuw volwassen laten dopen vaak afgekeurd, die betekent dat je je oude leven afgelegd en een nieuw leven in Christus begint (dat kun je bij de kinderdoop toch niet zeggen?)

(Ik vind kinderdoop zonder meer een mooi gebaar, maar ik vind het vreemd om vervolgens de volwassendoop af te keuren, wat is er nou verkeerd aan je als volwassen te laten dopen, volwassendoop is een bijbelse instelling, kinderdoop is afgeleid uit de bijbel)

Tis misschien een tikje offtopic, maar volgens mij nog meer ontopic als het voorgaande :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 13 aug 2003 12:09

@mic schreef:
maar ik vind het wel vreemd dan dat je er op aangekeken wordt als je je over laat dopen.

Ervaar jij het als overdopen??

Maar die ene doop is dat wel de kinder- of volwassenendoop.
Zou het ook een andere doop kunnen zijn:

Galatians 3:27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
(SV)

1 Corinthians 12:13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
(SV)

Ephesians 4:4-7 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
5 Een Heere, een geloof, een doop,
6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.
7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.
(SV)

Als je de bijbel goed leest is de volwassenendoop en de kinderdoop ver ondergeschikt aan die ene doop die ons één maakt met Christus en elkaar. Laat minder belangrijke zaken de belangrijke zaken niet overheersen.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 13 aug 2003 13:07

@mic schreef:

(Ik vind kinderdoop zonder meer een mooi gebaar, maar ik vind het vreemd om vervolgens de volwassendoop af te keuren, wat is er nou verkeerd aan je als volwassen te laten dopen, volwassendoop is een bijbelse instelling, kinderdoop is afgeleid uit de bijbel)

Tis misschien een tikje offtopic, maar volgens mij nog meer ontopic als het voorgaande :wink:

Je zult misschien begrijpen dat ik het daar helemaal mee eens ben!
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 13:11

Maartje schreef:
@mic schreef:

ik vind het wel logisch dat de een het ander afkeurt, want het is een heel andere theologie namelijk.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 13 aug 2003 13:14

joris schreef:
Maartje schreef:
@mic schreef:

ik vind het wel logisch dat de een het ander afkeurt, want het is een heel andere theologie namelijk.

Maar als je volwassen bent geworden en tot erkentenis van de waarheid bent gekomen, kun je die vergissing toch goedmaken?
De volgende twee kinderen van ons, hebben wij dan ook niet meer laten dopen, maar opgedragen aan de Heer.
Inmiddels hebben zij zelf die keuze gemaakt, en zijn ze allemaal gedoopt door onderdompeling> Prijs de Heer.
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 13:17

ja oke, maar ik vindt het niet handig om de verschillen zomaar weg te drukken. Alsof doop doop is, en dat is gewoon niet zo.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 13 aug 2003 13:55

joris schreef:ja oke, maar ik vindt het niet handig om de verschillen zomaar weg te drukken. Alsof doop doop is, en dat is gewoon niet zo.

Nee hoor, je hebt de beprenkeling omdat je graag wil laten zien dat er weer een verbondskindje bij is gekomen en omdat de ouders willen beloven dat ze dat kindje goed willen opvoeden.
En je hebt de doop door onderdompeling, nadat iemand aangeraakt is door het woord, zich bekeerd heeft, en zijn leven bewust in handen van de Heer wil leggen op zijn persoonlijke belijdenis.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 aug 2003 14:15

Volgens mij wordt er een beetje een parodie gemaakt van de betekenis van de kinderdoop. Ook kinderdopers geloven in "1 doop".

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 13 aug 2003 18:44

Maartje schreef:
joris schreef:ja oke, maar ik vindt het niet handig om de verschillen zomaar weg te drukken. Alsof doop doop is, en dat is gewoon niet zo.

Nee hoor, je hebt de beprenkeling omdat je graag wil laten zien dat er weer een verbondskindje bij is gekomen en omdat de ouders willen beloven dat ze dat kindje goed willen opvoeden.
En je hebt de doop door onderdompeling, nadat iemand aangeraakt is door het woord, zich bekeerd heeft, en zijn leven bewust in handen van de Heer wil leggen op zijn persoonlijke belijdenis.

nog een mooi teken.
openbaring 6 vers 2 tot 4
het teken van het heil.[/list]

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 aug 2003 19:45

Maartje schreef:
Maar als je volwassen bent geworden en tot erkentenis van de waarheid bent gekomen, kun je die vergissing toch goedmaken?

Als je als kind al gedoopt bent kun je je later niet weer laten dopen. Want daarmee zeg je: Heere ik ben wel in Uw naam gedoopt maar dat is niet goedgegaan, nu moet u me weer in Uw naam dopen en nu wel echt graag.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 13 aug 2003 20:16

Memmem schreef:
Maartje schreef:

Als je als kind al gedoopt bent kun je je later niet weer laten dopen. Want daarmee zeg je: Heere ik ben wel in Uw naam gedoopt maar dat is niet goedgegaan, nu moet u me weer in Uw naam dopen en nu wel echt graag.

Die doop was geen daad van overgave van dat babytje, maar van de ouders. Dat babytje heeft het nodig later zélf een keuze te maken.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 aug 2003 21:37

Die doop was geen daad van overgave van dat babytje, maar van de ouders. Dat babytje heeft het nodig later zélf een keuze te maken.

Dat kan toch ook door belijdenis van het geloof te doen.
Eens gedoopt is voor altijd gedoopt. Zelfs als je in geloof, hoop, en liefde gedoopt bent door een dominee is het een rechtvaardige doop en hoef je als je naar een kerk gaat waar gedoopt word in de naam van God de Vader, Zoon en Heilige Geest niet wedergedoopt te worden.

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 22:44

Blijf nou maar gewoon met God leven> De doop daaromheen zit zoveel voors en tegens, muren en wallen, haken en ogen. ga je weg met God en wat belangirjker is: laat HEm Zijn weg met jou gaan en Hij zal je laten zien wat belangirjk is. Neem de bijbel serieus en blijf in Contact met God, dan zullen de belangrijke dingen duidelijk worden.
HEt lijken twee dopen, het lijkt een doop. Er spelen veel gevoelens mee altijd in zo''n discussie want ouders dopen hun kidneren met de beste bedoelingen en het is ook niet verkeerd in principe. Maar het lijkt niet op de doop zoals Jezus die bedoeld heeft: bekeert u en laat u dopen.
Bidt erover, lees er over, denk er over.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 14 aug 2003 01:20

Even los van kinderdoop en volwassendoop.

Wat voor bijbelse grond is er voor de besprekeling?

Ik lees namenlijk dat Jezus weer opreisde uit het water. Hij is dus eerst geheel ondergedompeld. :idea:
Afbeelding

Terug naar “Archief”