Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 aug 2003 21:57

caprice schreef:
hoorde een preek over deuterenomium, van een leuning op het dak, om geen bloedschuld over het huis te halen.
Was echt een geweldige preek, niet meteen helemaal vergeestelijken, maar wel de geestelijke kant laten zien. Een leuning van gebed en liefde om je huis etc. Gebruik de leuning die God neer zet.
En h/Hij zei nog speciaal wat tegen mij: Zo gij mijn stem dan heden hoort, gelooft mijn heil- en stroostrijk woord. Verhard u niet, maar laat u leiden.
Hij komt altijd precies op het moment dat je iets nodig hebt. Hoezo God spreekt niet meer?!

Was dat in de hervormde kerk (gereformeerde bond) van Veenendaal? Daar was ik namelijk. Voor mij zei de dominee dat God 1 ding niet kan.

Een bidder laten staan...

vredeskerk ja, dominee olie :wink:
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 aug 2003 22:20

Thedudehimself schreef:Wegens vakantie geen preek geluisterd

Je kunt ook op vakantie naar de kerk hoor! Borkdude en ik zijn naar een internationale Engelstalige gemeente in Praag geweest. Het was heel tof, een vrij losse dienst (maar wel met structuur) waar veel mensen een steentje aan bijdroegen. Wat me trof, was dat die gemeente er echt naar streeft om elkaar te dienen enzo. Veel mensen die daar komen, komen nieuw wonen in een vreemd land en dan kun je wel wat vriendschappen gebruiken. Er waren dus ook mensen uit veel verschillende landen en kerken.
Tijdens de dienst, die wel twee uur duurde, was er veel plaats voor aanbidding. We vierden het avondmaal, iemand las uit de bijbel, er was een moment waarop er kennisgemaakt kon worden met mensen die er voor het eerst waren (iedereen ging gewoon even lopen en een praatje maken!), er gingen mensen naar voren om met de voorganger te bidden voor bepaalde onderwerpen, er was een preek met hele praktische dingen. Ik heb veel dingen gehoord waarvan ik dacht: oooow het zit gewoon zo, dat ging dan over dingen waar ik de afgelopen tijd mee had geworsteld. Kortom, een mooie belevenis.

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 09 aug 2003 19:12

Ik ben deze vakantie naar oostenrijk geweest (Koningsleiten) en daar waren zondags Nederlandse diensten. Heel apart (en leuk) van korte broek tot driedelig-pak en van evangelisch tot gergem.
De dienst s ochtends werd geleid door ds Roscher (hervormd) en s avonds was er een PREEKLEZING. Iets wat ik nog nooit had meegemaakt.
Het was een preek van ds :?: . Het ging over de 10 plagen.
opgestoken: t krielde daar van de vorsen :mrgreen:

s ochtends was wel een hele goeie preek over het gebed.
Het bijbelgedeelte over de amelekieten die aanvallen en Mozes die dan ondersteund wordt door Hur en Aaron.
een aanmoediging om God overal in te betrekken!!!

De week erna heeft ds Roscher 2 x gepreekt. Ook goede preken waar je wat mee kon
God is good
and His love endureth forever!!!!!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2003 10:19

opgestoken zojuist:
Je mag wel beelden van God gebruiken (dat gebeurt ook in de bijbel), maar je mag Hem niet opsluiten in een beeld. Beelden moeten vluchtig zijn. Beelden van steen of schilderijen kunnen dus wel een gevaar zijn, als je het als enige beeld van God gebruikt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 aug 2003 09:20

gisterochtend een preek over stefanus, heel erg, ik weet alleen nog dat ik het erg mooi vond, maar even niet meer waarover. ik moet het bijbelgedeelte zo nog maar eens lezen...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 aug 2003 14:59

mijn 'preek' bestond uit het kijken van het tweede deel van 'Abraham' uit de serie 'The Bible'. Misschien vreemd, maar ik heb daar best veel aan.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 11 aug 2003 15:39

Napoleon schreef:gisterochtend een preek over stefanus, heel erg, ik weet alleen nog dat ik het erg mooi vond, maar even niet meer waarover. ik moet het bijbelgedeelte zo nog maar eens lezen...

Hé, ik had gistermiddag een preek over de koninklijke dood van Stefanus. De kroon op zijn dood was de verhoring van zijn gebed voor zijn vijanden; Saulus die er namelijk bij stond kwam tot bekering.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 11 aug 2003 16:06

surfer schreef:mijn 'preek' bestond uit het kijken van het tweede deel van 'Abraham' uit de serie 'The Bible'. Misschien vreemd, maar ik heb daar best veel aan.

Die heb ik ook gezien... mooie film. Sprak me erg aan. Maar ben ook naar de kerk gegaan. Ging over hoe wij hervormd moeten worden in ons denken.

We worden door veel gedachten in beslag genomen die niet van God zijn. Die uit het vlees komen. De prediker riep op om die gedachten, die van demonische origine zijn (hij had daar echt een paar heel duidelijke bijbelteksten bij) onder het gezag en krijgsgevangenschap van Christus te brengen. Sprak me erg aan!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 aug 2003 16:13

Deze aflevering heeft mij vooral aan het denken gezet over mijn gebrek aan geloof, in combinatie met ongeduld.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 11 aug 2003 16:16

surfer schreef:Deze aflevering heeft mij vooral aan het denken gezet over mijn gebrek aan geloof, in combinatie met ongeduld.

Ik heb een paar keer moeten huilen om zoveel geloof... vooral dat lam wat Izaak gaf (ook al is het niet gebaseerd op het bijbelverhaal) was mooi... heel mooi. Het leert mij de les dat we bereid moeten zijn om alles te geven en op Hem te vertrouwen. Want als je Hem iets geeft krijg je onvoorwaardelijk terug. Hij wacht alleen op ons.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 aug 2003 08:22

Calvin schreef:
Napoleon schreef:gisterochtend een preek over stefanus, heel erg, ik weet alleen nog dat ik het erg mooi vond, maar even niet meer waarover. ik moet het bijbelgedeelte zo nog maar eens lezen...

Hé, ik had gistermiddag een preek over de koninklijke dood van Stefanus. De kroon op zijn dood was de verhoring van zijn gebed voor zijn vijanden; Saulus die er namelijk bij stond kwam tot bekering.

ja, maar ik heb ook geleerd dat God altijd voor zijn Kerk zorgt. als je over Stefanus leest, dan lees je dat het een bijzonder begaafd man was, die gestenigd wordt, maar als je die eigenschappen ziet, passen ze ook wel bij Paulus, en als je zijn redevoering leest had Paulus hem ook zo kunnen houden, Paulus die bij de steniging was, zette het werk van Stefanus voort, ook wel mooi.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 12 aug 2003 14:08

Zondagmorgen een preek gehoord over "Strijd om in te gaan," van ds Egas. Een hele mooie preek, wel echt voor de onbekeerden, maar niet bepaald zo van op een stoeltje blijven zitten wachten of je wel uitverkoren bent.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 12 aug 2003 19:14

FV schreef:Zondagmorgen een preek gehoord over "Strijd om in te gaan," van ds Egas. Een hele mooie preek, wel echt voor de onbekeerden, maar niet bepaald zo van op een stoeltje blijven zitten wachten of je wel uitverkoren bent.

Hé typisch, ik heb 's middags een preek van ds. Egas gehoord :wink: . Ging over geschiedenis dat Jezus op de zee wandelt. Het ging hier om het geloof dat Petrus had, waardoor hij op de zee kon wandelen. Strekking vand e preek was dat je niet op de omstandigheden moet letten, maar op Jezus. Toen Petrus ging letten op de golven en de wind (de omstandigheden) begon hij direct te zinken. Gelukkig zocht hij toen wel direct z'n redding in Christus. De waarschuwing in de preek was dan ook: 'Gij kleingelovige, waarom hebt gij gewankeld?'. We moeten dus nooit en te nimmer afzien van Christus, want dan gaat het fout.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

joris

Berichtdoor joris » 13 aug 2003 11:40

ik had avondmaal afgelopen zondag en bij mij kwam het wonder weer naar boven van het nieuwe verbond. DIt is de beker van het nieuwe verbond, nieuw leven!!!!!!! En beker drinken betekent ook: Ik geef mijn leven aan u! Zo ging dat vroeger met een bruiloft ook he, de bruidegom gaf de beker aan de bruid: ik zal voor je zorgen. De bruid nam hem aan en dronk eruit: ik zal je vertrouwen en je mijn leven geven.

HEt andere mooie is: Wie eet en drinkt, beproeve zichzelf en ete dan van de brood en drinke van de beker!!!! gaaf he, beproeven: inzien dat je zondig bent en genade nodig hebt en als je dat inziet mag je avondmaal vieren!!!! Beproeven EN vieren!!!! Dus niet denken: ik heb teveel gezondigd, teveel foute gedachten gehad, ik sla over/ Nee, je mag dneken: ik ben zondig en ik wil mijn leven beteren, heb spijt. Heer dank u voor uw offer!!!!!

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 13 aug 2003 20:28

Een openlucht dienst op een Zwitserse berg. Ik ben de Landman, maar dan in het Frans. Moraal: leer van je fouten, anders dreigt de snoeischaar. Maar het meest blijft me bij die fantastische kerk: hoge dennen als gotische zuilen en dakgewelf, uitzicht op een gletsjer. Een dienst om nooit meer te vergeten.

garry

Terug naar “Archief”