Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 jan 2006 23:40

pff wat een dienst....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 jan 2006 11:41

gelukkig ist goed afgelopen.... tis erg onhandig alst alarm niet goed werkt!

@mw: Als ik tegen mijn collega zegt dat ik een afspraak met die cliënt gemaakt heb zeggen ze gewoon: ach het is weekend of het is kerst, of hij heeft zich zoooo goed gedragen :x
Maarja ik heb ook erg eigenwijze collega's, vooral die mannen :wink: En dan ook nog die mannen die denken dat ze nodig zijn voor bv separeren en verder heel de dag niets uit voeren :roll:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 jan 2006 12:20

dan word het idd moeilijker. Maar ik zou ze er wel op aanspreken, anders is het ook niet prettig werken voor jou.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2006 11:58

Weet iemand nog een onderwerp voor een klinische les in de psychiatrie???
Antisociale persoonlijkheidsstoornis is pas geweest :x
ADHD gaat het unit hoofd doen :? '

Vind het echt moeilijk om een onderwerp te kiezen!

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jan 2006 12:46

lammetje schreef:Weet iemand nog een onderwerp voor een klinische les in de psychiatrie???
Antisociale persoonlijkheidsstoornis is pas geweest :x
ADHD gaat het unit hoofd doen :? '

Vind het echt moeilijk om een onderwerp te kiezen!

Schizofrenie?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2006 14:14

Dat is zo afgezaagd, doe dan wat over gedragsgestoorde psychopaten ofzo, of www.empty-memories.nl welke ik altijd wel intressant vind zijn:

- Post Traumatische Stress Stoornissen (PTSS)
- Acute Stress Stoornis
- dissociatieve identiteitsstoornis (DIS)
- Dissociatieve stoornis niet anderszins omschreven (DSNAO)

Schizofrenie is inderdaad ook wel boeiend opzich, maar nogal 'bekend'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jan 2006 14:20

Schizofrenie is helemaal niet afgezaagd als je de wetenschappelijke ontwikkelingen blijft volgen. Maar er zijn natuurlijk onderwerpen genoeg, maar dat is natuurlijk een probleem.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2006 14:32

butterfly schreef:Schizofrenie is helemaal niet afgezaagd als je de wetenschappelijke ontwikkelingen blijft volgen. Maar er zijn natuurlijk onderwerpen genoeg, maar dat is natuurlijk een probleem.
Dat is weer waar ja, maar persoonlijk zak ik wat onderuit als iemand een bespreking zou gaan houden over scizofrenie, vooral als het gaat over beschrijving van het ziektebeeld dat is meestal het grootste gedeelte, over ontwikkelingen gaat het helaas vaak weinig. Het is uiteraard persoonlijk, maar ik ben altijd wat anders als anders als het gaat over onderwerpen.

Ook op JV, inleiding over Daniel is altijd actueel en leuk, maar ik hoor toch liever een inleiding over *noem wat* Obadja ofzo, omdat het onbekender is, op die manier. Wat mij trouwens erg heeft aangesproken was een lezing over autisme/asperger, was ook een goed onderwerp, vooral omdat welk bekend is, maar niet percies wat er nou in dat hoofd gebeurd.

Ook leuk/verwand aan DIS is bijvoorbeeld Pseudologica Fantastica, dat een psychische aandoening en gaat meer over herinneringsvervalsing . *zo weer genoeg enge termen en ziektes genoemd*

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jan 2006 16:37

Raido schreef:
butterfly schreef:Schizofrenie is helemaal niet afgezaagd als je de wetenschappelijke ontwikkelingen blijft volgen. Maar er zijn natuurlijk onderwerpen genoeg, maar dat is natuurlijk een probleem.
Dat is weer waar ja, maar persoonlijk zak ik wat onderuit als iemand een bespreking zou gaan houden over scizofrenie, vooral als het gaat over beschrijving van het ziektebeeld dat is meestal het grootste gedeelte, over ontwikkelingen gaat het helaas vaak weinig. Het is uiteraard persoonlijk, maar ik ben altijd wat anders als anders als het gaat over onderwerpen.

Ook op JV, inleiding over Daniel is altijd actueel en leuk, maar ik hoor toch liever een inleiding over *noem wat* Obadja ofzo, omdat het onbekender is, op die manier. Wat mij trouwens erg heeft aangesproken was een lezing over autisme/asperger, was ook een goed onderwerp, vooral omdat welk bekend is, maar niet percies wat er nou in dat hoofd gebeurd.

Ook leuk/verwand aan DIS is bijvoorbeeld Pseudologica Fantastica, dat een psychische aandoening en gaat meer over herinneringsvervalsing . *zo weer genoeg enge termen en ziektes genoemd*

Dat heeft meer te maken met hoe je de presentatie brengt. Een onderwerp kan je zo leuk maken als je zelf wilt. Als je bijvoorbeeld een casus neemt. En aan de hand daarvan uitlegt hoe je iemand in een psychose kan begeleiden/benaderen, is dat al veel boeiender. Dan lappen tekst uit je hoofd te leren en over te brengen. Of mensen bij de les betrekken. Vragen of ze al ervaringen hebben opgedaan, wat hun belemmeringen zijn, etc.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2006 00:23

Dat heeft meer te maken met hoe je de presentatie brengt. Een onderwerp kan je zo leuk maken als je zelf wilt. Als je bijvoorbeeld een casus neemt. En aan de hand daarvan uitlegt hoe je iemand in een psychose kan begeleiden/benaderen, is dat al veel boeiender. Dan lappen tekst uit je hoofd te leren en over te brengen. Of mensen bij de les betrekken. Vragen of ze al ervaringen hebben opgedaan, wat hun belemmeringen zijn, etc.
Ach daarin heb je gewoon weer gelijk, ik ben niet extreem ingelegd in psychische aandoeningen, ik weet er wel wat van, en over schizofrenie is dat het meest denk ik, ooit eens samen met ene klasgenoot een 'verslag' over geschreven..

En op het Hoornbeeck voor MCV over suicide, para-suicide en andere aanverwante zaken.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2006 22:29

Bedankt voor de reacties en ideën!!! Schizofrenie zal het denk niet worden wat dat komt niet voor op mijn afdeling, maar een van de andere misschien wel!!! Ik heb volgende week nachtdienst dus kan ik ze mooi even doornemen!!!

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 18 jan 2006 21:09

Ben het ermee eens dat het ligt aan de manier waarop je een presentatie geeft. Probeer veel interactie in te brengen. Als het om een klinische les gaat aan je collega's, zou ik dat echt doen.
Vaak kun je het onderwerp dan veel dichterbij brengen. En zo wordt er veel meer van geleerd.

Hoe kun je die interactie/verdieping aanbrengen?
Door stellingen te gebruiken.
Of je noemt een casus, en je stelt vast dat je zo het beste kunt handelen in die situatie, en je vraagt hoe collega's daar over denken.

Je hoeft niet perse een stoornis te doen, maar je kunt ook aandacht besteden aan bijvoorbeeld:
- Wat is spirituele zorg (spiritualiteit= zingeving en zinbeleving van de clienten), en is het een taak van een verpleegkundige om deze zorg te verlenen?
- agressie in de psychiatrie
- separeerbeleid, de nieuwe ontwikkelingen daaromtrent
- of slapeloosheid, vaak actueel in psychiatrie
- depressie of dip
enz....

Suc6 ermee! Ik heb ooit een soort psycho-educatie gegeven aan clienten over lichaamstaal. Ook erg interessant! En veel in te ontdekken. Maar ik heb goede ervaringen met veel interactie in zulke presentaties.
Je hoeft dan ook niet alle vragen te beantwoorden wat soms erg moeilijk is als je er zelf toch niet genoeg van af weet, maar je kunt ze dan gewoon terugleggen door te zeggen: wat denk je zelf? En dan breng je juist processen op gang...

Mijn ervaring in klinische lessen in het ziekenhuis is dat ze saai waren, dat het vaak alleen maar voor n cijfer was (leerling), en dat ik het te theoretisch vond.

Suc6 ermee!!!

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 19 jan 2006 16:33

Wij krijgen op het werk binnekort een les over de PEG-sonde. slangetje via de maag zeg maar ;)
Het is me namelijk al 2x over komen dat de PEG er uit was, en ikhem ook neit kon inbrengen. En dat mogen natuurlijk alleen mensne doen die het vaker gedaan hadden,. Dus collega bellen of die het wilden, en anders de arts. Ik ga binnekort wel proberen of het me lukt, ik wil namelijk neit weer voor de verrassing staan dat ik iemand anders moet bellen om te vraegn of zij de PEG in kunnen brengen. Dit omdat het gaatje naemlijk al binnen een half uur dicht zit. :shock: :(
Heeft iemand anders ook een bewoner met PEG-sonde?
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 jan 2006 17:40

Heb wel op een afdeling gewerkt waar mensen de PEG sonde hadden, het is iid erg vervelend alsdie eruit gaat... Ik belde dan gewoon de co assistente :wink: De meeste van mijn collega's deden het ook niet omdat ze zich niet bekwaam vonden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 jan 2006 20:34

ik had vandaag een lange dienst van 8uur tot half 5

om half vier moest mijn collega de wijk in om wat mensen te verzorgen
en was ik helemaal alleen in de flat
kreeg ik een oproep er lag iemand op de grond om hulp te roepen
ik er heen en ondertussen mijn collega bellen
kwam ik daar zag ik het gelijk het rechterbeen lag heel vreemd
dus ik gelijk de HAP gebeld en hebben ze ziekenauto gestuurd
was er binnen 2 min (ziekenhuis is naast onze flat)
maar moest ook familie bellen enz
was de eerste keer dat ik er helemaal alleen voor stond maar alles is perfect verlopen
en kreeg een heel lief complimentje van mijn collega en ze zou alles vertellen aan aart het hoofd van de afdeling :D

later belden ze van het ziekenhuis dat het een gebroken heup was en dat ze gelijk geopereerd werd

Terug naar “Archief”