sprekend beeld en merkteken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jan 2006 13:49

Schriftgeleerde schreef:Hallo Elbert,

Bedankt voor je reactie,

Je schreef o.a.:

Daarbij gaat het om leven vanuit de Bron, nl. Christus.

Maar beste Elbert, ik denk dat je je vergist. Je draait de zaak om. Christus ontving leven, vanuit de bron: De Heilige Geest! En uit diezelfde bron ontvangen dan ook wij "Leven" en ervaren dan dezelfde groei die ok Christus onderging in de Gerechtigheid des Hemels.

Nee Schriftgeleerde, dit is een ernstige vergissing. Christus is het Leven, zoals Hij ook Zelf zegt:

Joh. 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Jezus heeft het leven niet ontvangen, integendeel, Hij is het Leven zelf. Daarom moeten wij, om het leven te ontvangen, bij Hem zijn.
Uit je posts krijg ik een beetje de indruk dat je wilt leven enkel en alleen door Christus na te doen, zonder bij Hem Zelf te zijn geweest. Dat gaat echt niet.

Door verbondenheid aan Christus ontvangen we de Heilige Geest, want Christus geeft ons Zijn Geest:

Joh. 4:14 Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.
Joh. 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Joh. 16:7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Schriftgeleerde schreef:Want wat leert Christus in Johannes 6:63

63 De Geest is het, die levend maakt; het vlees heeft geen nut. De woorden, die ik tot u spreek, zijn geest en leven.

Wel, Geest en Leven. Maar pas op, leven staat voor het Hemels Koninkrijk!

Dat wil zeggen eeuwig leven staat in de relatie tot de overwinning van de dood, omdat we in het Leven zijn, dat wil zeggen, daar waar de dood niet gekend wordt. Jezus zelf is niet de bron, maar het voorbeeld van wat geloven, Geest en Leven is.

Nee, volgens Jezus eigen woorden kun je met recht zeggen dat Hij de Bron is. Want Hij zegt Zelf dat we bij Hem moeten zijn om de Heilige Geest te ontvangen:

Joh. 7:37 En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
39 (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)

En wat doet de Heilige Geest?

Joh. 16:14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Hij verkondigt ons Christus en eigent ons al Zijn gaven toe. Dat is geen vrucht van eigen werkheiligheid, maar van het werk van Vader, Zoon en Geest.

Schriftgeleerde schreef:Als je Christus als de bron van het ultieme voorbeeld wil zien, waarin zowel Christus als wij geleid worden door de Heilige Geest en zo, een Getuigen zijn van de Vader in de Hemel zijn, dan begrijp ik je inzicht en kan daarmee we leven.

Zie boven. Christus zendt/geeft ons de Heilige Geest. Hij is ook een voorbeeld, maar Hij is ook meer dan dat. Hij is de Zaligmaker, want Hij reinigt Zijn volk van hun zonden door Zijn verzoenend lijden en sterven.

Schriftgeleerde schreef:Voor mij persoonlijk ( door de ervaring) is het de Helige Geest die leidt, op exact dezelfde wijze zoals ook Hij Christus leidde!.

De Heilige Geest leidt ons op een andere manier dan dat de Geest op Christus rustte. Want de Heilige Geest doet ons zien op Christus. Aan de andere kant zag Christus op ons en stierf voor ons, uit liefde. En Hij zendt ons de Geest. Het is zaak om hier onderscheiden over te spreken, want je plaatst nu Christus en ons op hetzelfde niveau. Maar daarmee overschatten we onszelf, want Hij is de Heere.

Schriftgeleerde schreef:Maak niet de vergissing dat wij Christus als een apostel moeten navolgen, zoals ook de paus meent dat hij aanbeden en nagevolgd moet worden, op grond van menselijke fundamenten in burgerwetten, die geestelijk hun oorsprong in de mens zelf te vinden zijn. Da passen wij ongeestelijke weten en geboden toe (dode-levende) , die nooit tot Geest en Leven kunnen leiden (eeuwig levenden)

Groet en zegen

Navolging is er om te dienen, maar niet om er iets mee te worden (Luk. 17:10).
Overigens heb ik nog een goede boekentip over navolging: "Navolging" van Dietrich Bonhoeffer. Een aanrader wat mij betreft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2006 14:01

Ik zou daar graag als tweede boekentip aan toe willen voegen het beroemde werk van Thomas à Kempis - De imitatione christi (letterlijk: Over de navolging van Christus)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 17 jan 2006 19:06

Hallo Elbert,

Met dank voor je uitgebreide reactie.

ten eerste:

Want wat leert Christus in Johannes 6:63

63 De Geest is het, die levend maakt; het vlees heeft geen nut. De woorden, die ik tot u spreek, zijn geest en leven. Wel, Geest en Leven. Maar pas op, leven staat voor het Hemels Koninkrijk!

Dat wil zeggen eeuwig leven staat in de relatie tot de overwinning van de dood, omdat we in het Leven zijn, dat wil zeggen, daar waar de dood niet gekend wordt. Jezus zelf is niet de bron, maar het voorbeeld van wat geloven, Geest en Leven is.

En wat zegt Elbert dan over de woorden die (notabene) Christus in Johannes 6:63 leert:

Nee, volgens Jezus eigen woorden kun je met recht zeggen dat Hij de Bron is. Want Hij zegt Zelf dat we bij Hem moeten zijn om de Heilige Geest te ontvangen.

Dat wat in Johannes 6:63 wordt aangegeven, kun je verwoorden met:

De Heilige Geest maakt in ons tot werkelijkheid wat Jezus voor ons verwierf.

Zoals de Heilige Geest in Christus' leven een voorbeeld was van wets achting, zo is de Heilige Geest dat ook in ons leven. Het is de Schepper die Leven geeft! Gods Geest zweefde over de aarde die woest en ledig was. De Schepping en het geschapene, komt voort door Gods Geest.

Het leven van Christus wordt door Hem, aan ons door gegeven (de Heilige Geest) zij die Gods wet respecteren en leren onderhouden, groeien in de Gerechtigheid van Christus. Het is de Heilige Geest die ons met de eigenschappen van Christus vervult
In dat enige juiste opzicht, is Jezus dus de weg, de waarheid en het Leven.
De voorbeeldfunctie is het bewijs van het eeuwige Leven, want het richt en wijst p het Hemels Rijk, waar alleen maar het daadwerkelijke leven is. Op aarde is er maar tijdelijk leven, dat vanzichzelf dood is.
. Immers ook Christus werd door de Heilige Geest bedauwd, nadat Hij het watergraf was doorgegaan en de Heilige Geest ontving. En zo is het met ons gelijkerwijze. De Heilige Geest is dus die ons levend maakt, in Christus. Hij is niet de bron, maar de bron is bij de Hemelse Vader.

Ik heb Johannes 14 wat verder uitgediept en wat dus op valt is, dat Christus duidelijk lat zien dat de Heilige Geest ons leid en vormt. Het gaat namelijk om het Koninkrijk Gods. Net zoals bij Jezus gaat het bij ons dus om, uiteindelijk de Vader in de Hemel. Christus is de weg! Niet het Leven zelf maar laat zien wat (Eeuwig-) Leven inhoudt en is. In dat is Hij "het Leven". Jezus voegt daar dan nog aan toe, in Johannes 6:63

63 De Geest is het, die levend maakt; het vlees heeft geen nut. De woorden, die ik tot u spreek, zijn geest en leven.

Dus de Heilige Geest in harmonie met de levenshouding van Christus en alsdus ook met de Bijbel als het Levende Schriftwoord, is die ons het Leven schenkt! Wij worden levend, door onze verandering van hart. Denken en doen.

Het leven dat we op aarde ervaren is gene leven, maar en dood-leven.. Leven staat, nogmaals, voor het Eeuwige leven, het Koninkrijk Gods.
In het Koninkrijk Gods leven we door de Geest van God, niet door de zondige en ongeestelijke wetten van deze aarde.

Jezus heeft evengoed het leven ontvangen (van de Vader) als wij dat kunnen ontvangen (Hij heeft immers Zijn zoon naar de aarde gezonden om het Leven te laten zien!. In vers 10 bevestigt Hij dat immers. De vader leeft in Hem. -door de Heilige Geest van God dus). Jezus liet zich niet leiden door de werelds-ongeestelijke aspecten van de zonden, vandaar dat Hij geen dode-levende kon zijn.

Hij toonde ons het karakter en -de- grondwet van het Hemelse Koninkrijk. (Mijn Riijk is niet van deze wereld)

Dus door de verbondenheid met de Heilige Geest (van de Hemelse Vader) kunnen wij, in het voorbeeld van Christus, (de weg alsook de waarheid) het Leven -reeds- ervaren en groeien tot de verheerlijking.

Johannes 14:6

Johannes 14
1 [En hij zeide tot zijne jongeren:] Uw hart verschrikke niet; gelooft in God, en gelooft ook in mij.
2 In mijns Vaders huis zijn vele woningen. Indien het niet zo was, dan zou ik het u zeggen; ik ga heen, om u plaats te bereiden.
3 En als ik heengegaan ben, en u plaats bereid heb, zal ik wederkomen en u tot mij nemen, opdat gij zijn moogt waar ik ben.
4 En waar ik heenga weet gij, en den weg weet gij ook.
5 Thomas zeide tot hem: Heer, wij weten niet waar gij heengaat, en hoe kunnen wij den weg weten?
6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg, en de waarheid, en het leven; niemand komt tot den Vader dan door mij.7 Ware het, dat gijlieden mij kendet, zo kendet gij ook mijnen Vader; en van nu af kent gij hem en hebt hem gezien.
8 Filippus zeide tot hem: Heer, toon ons den Vader, en wij zijn voldaan.
9 Jezus zeide tot hem: Zolang ben ik bij ulieden, en gij kent mij niet, Filippus? Wie mij ziet, ziet den Vader; hoe zegt gij dan: Toon ons den Vader?
10 Gelooft gij niet, dat ik in den Vader ben, en de Vader in mij is? De woorden, die ik tot ulieden spreek, spreek ik niet uit mijzelven, maar de Vader, die in mij woont, die doet de werken.11 Gelooft mij, dat ik in den Vader ben, en de Vader in mij is; zo niet, gelooft mij dan toch om de werken.
12 Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: Wie in mij gelooft, die zal de werken ook doen, die ik doe, en zal grotere dan deze doen; want ik ga tot den Vader,
13 en al wat gij bidden zult in mijnen naam, dat zal ik doen, opdat de Vader geëerd worde in den Zoon.

Johannes 15:26-27
26 Maar wanneer de Trooster komen zal, dien ik u zenden zal van den Vader, de Geest der waarheid, die van den Vader uitgaat, die zal van mij getuigen;
27 en gij zult ook getuigen, want gij zijt van den beginne af bij mij geweest.

Hier is dus wat ik bedoel: Getuigenis van Christus. Dat is wat we -alleen- door de Heilige Geest kunnen ervaren, en groeien in de Gerechtigheid van Christus.

Het gaat om de wet, zoals ook Christus door de Heilige Geest, van de Hemelse Vader liet zien. Dat we zonder -dat voorbeeld van Christus- niets zijn of kunnen, is didelijk.

Er zijn miljoenen mensen die beweren Christus te kennen. Toch zal Christus tegen hen zeggen; Ik heb u niet gekend. Op de één of andere manier zullen er dus mensen zijn, die de wet zoals Christus die voorhoudt, niet in hun leven die (geestelijke) weergave kunnen geven, waarover Christus spreekt.

Johannes 14:13
13 en al wat gij bidden zult in mijnen naam, dat zal ik doen, opdat de Vader geëerd worde in den Zoon.
Navolging is niet in de eerste plaats dienen m.b.t. een Persoon, navolgen (of vervullen) betekent dus op gelijke wijze de wet leren ervaren en ondergaan naar de gewoonte!

Want daardoor kan de Helige Geest, gelijk naar de gewoonte van Christus (in Christus) werken aan ons hart.
Immers de Heilige Geest, werkt alleen in harmomnie met het Levende Schriftwoord. Kijk, Christus was het Levende Schriftwoord, zoals het dus ook in ons hart, gelijk Christus; een Levend Schriftwoord wordt.

Dat Christus Zelf op de werking van de Heilige Geest wijst en daarbij aangeeft dat niet Hij, maar de Hemelse Vader alle eer en aanbidding tekomt, mag blijken uit de volgende passages:

Johannes 17

17 Heilig hen in uwe waarheid; uw woord is waarheid.
18 Gelijk Gij mij gezonden hebt in de wereld, zo zend ik hen ook in de wereld;19 en ik heilig mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in de waarheid.
20 En ik bid niet alleen voor hen, maar ook voor degenen, die door hun woord in mij geloven zullen,
21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader in mij, en ik in U; opdat ook zij in ons één zijn, opdat de wereld gelove, dat Gij mij gezonden hebt.22 En ik heb hun gegeven de heerlijkheid, die Gij mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk wij één zijn:
23 ik in hen, en Gij in mij; opdat zij volkomen tot één zijn, en de wereld erkennen, dat Gij mij gezonden hebt, en hen liefhebt, gelijk Gij mij liefhebt.
24 Vader, ik wil, dat waar ik ben, ook diegenen bij mij zijn, die Gij mij gegeven hebt, opdat zij mijne heerlijkheid zien, die Gij mij gegeven hebt; want Gij hebt mij liefgehad, eer de grond der wereld gelegd was.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet; maar ik ken U, en dezen erkennen, dat Gij mij gezonden hebt;
26 en ik heb hun uwen naam bekend gemaakt en zal hem bekendmaken, opdat de liefde, met welke Gij mij liefhebt, in hen zij, en ik in hen.

en

2 Korinthiërs

2 Genade zij u en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
3 Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden, en de God aller vertroosting;

Navolging is dus dienen -naar de medemens- maar ook groeien in de Gerechtigheid van Christus.

Lucas 17:10

10 Alzo ook gij, wanneer gij gedaan hebt al wat u bevolen is, zo zegt: Wij zijn onnutte knechten, wij hebben slechts gedaan hetgeen wij schuldig waren te doen.

Ik weet niet of bovenstaande vers uit Lucas iets tot het onderwerp zegt. Mij zegt het niets in ieder geval. Ik zie de verhouding meester en kncht niet, zoals hier wordt uiteengzet. Jezus is Mijn Meester en Leraar, mijn Vriend en Heiland.

Ik moet "wassen"in Zijn Gerechtigheid, dat door de Heilige Geest wordt voltooid in mijn hart. Als Mijn Meester een wet hanteert van een ander Rijk, moet ik die zelf leren aanvaarden en naar de gewoonte in mijn hart schrijven. In dat opzicht ga ik opo de Meester lijken. In Jezus zijn!

Gewoonweg de geboden tot de maatstaf van mijn (toekomstige-) eeuwige leven leren ervaren en voorbereid, dan ook weten wat Christus van Zijn Rijk en (Hemelse-) Vader aan ons voorhoudt.

Johannes 3:35 zegt dan ook:

9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;
10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

Ook hier weer de verwijzing naar een Geestelijke band met de Hemelse Vader (de Heilige Geest), door Christus.

Ook in Eefziërs wordt aandacht gegeven aan het feit dat wij als individu dienen te veranderen om op Jezus te gaan lijken (handelen, doen en laten)

Efeziërs 4: 20-24

20 Doch gij hebt Christus alzo niet geleerd,
21 indien gij althans van hem gehoord hebt en in hem onderwezen zijt, gelijk de waarheid in Jezus is:
22 zo legt nu af, wat betreft den vorigen wandel, den ouden mens, die zichzelven door lusten der dwaling verderft,
23 en vernieuwt uzelven in den geest uws gemoeds,
24 en doet den nieuwen mens aan, die naar God geschapen is, in ware gerechtigheid en heiligheid.

In de Gerechtigheid (wet) van Christus dus.

De oproep vinden we terug in Openbaringen 14:

En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,7 en zeide met ene grote stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.
8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,

Navolgen, vervullen betekenen dus; de grondwet van het Hemels Koninkrijk tot fundament van je leven maken, geleid door Christus.
We nemen niet de unieke kenmerken van Christus aan, maar behouden onze eigen unieke kenmerken, welke door het wassen in Christus voorbeeld (dat is dus iets anders dan "klonene") naar een ander mens, welke een voortdurend proces is, tot aa de wederkomst van Christus.

Romeinen 12:1,2

1 Ik vermaan u dan, broeders, door de barmhartigheid Gods, dat gij uwe lichamen stelt tot een offer, dat levend, heilig en Gode welbehagelijk zij, hetwelk zij uwe redelijke godsverering.
2 En maakt u dezer wereld niet gelijk, maar verandert u door vernieuwing van uw gemoed, opdat gij beproeven moogt welke de goede, welbehaaglijke en volkomen wil van God is.
En die wil heeft God de Vader, door Zijn Zoon aan ons laten zien, zodat we ook kunnen "opwassen in Hem".

Efeziërs en Romeinen wijzen ons op het feit dat men Christus in (Zijn) prediking en onderwijzing had leren kennen. Kijk dat is wat ik dus bedoel. Hem kennen, leidt er toe dat we Hem ook navolgen -daarin (Getuigenis en de profeten) Vernieuwen in vers 24 van Efeziërs 4 betekent ook een "voortdurende" vernieuwing. Een voortdurende onderwijzing van Christus. De Bron van het voorbeeld, dat door de Heilige Geest aan ons in harmonie met de Bijbel (dan pas) wordt geopenbaard. Onze Leraar Christus laat zien wat de wet in ons kan bewerken. In het licht van Gods Schepping, is het de Vader die ons aanneemt op grond van hetgeen wij hebben aanvaard en ervaren door Christus voorbeeld. als we geen voorbeeld hebben, kunnen we ook niet groeien en dus ons ook niet voorbereiden.

Wij zijn geen slaven van Christus, maar vrienden. Hij dient ons! Wat wij er mee kunnen worden is duidelijk; Hemelse bewoners.
Maar de keuze is aan ons. Hij is de bron van de kennis die we nodig hebben om te groeien, Hij is daavan de Grote Meester. Geestelijk gezien echter, moet de Heilige Geest daar ons in -verder-leiden. Jezus kan voor ons niet de -dagelijkse- en belangrijke beslissingen nemen. Die doen we, zelf door vallen en opstaan, immers Gods voorbeeld (wet) is onveranderlijk, en zo is Christus ook!

De geboden gelden voor het Hemels Koninkrijk. Hier op aarde kunnen we in de wets-kennis groeien. Dat zal niet alleen moeilijk zijn, omdat er een andere wet hier wordt gehanteerd, maar ook wordt Gods wet in deze wereld misbruikt. Vandaar Christus en vandaar de (nodige) Heilige Geest Gods. Als de wet van God niet goed begrepen wordt kan dit de gedachteloze, machinale gehoorzaamheid tengevolge hebben. Christus plaatst in Jesaja 29 daar een visie over:

13 En de Heer spreekt: Daarom, dat dit volk tot Mij genaakt met den mond en met de lippen Mij eert, maar hun hart verre van Mij is, en zij Mij vrezen naar mensengeboden, welke zij leren.

De bron van de wet is dus niet Christus, in de essentie van letterlijke wetten, maar van de Geestelijke essentie van de wetten. Christus gaf een voorbeeld van die Geestelijke essentie van de grondwet van het Koninkrijk. Met andere woorden: we dienen neit de Bijbel letterlijk uit ons hoofd te leren zals we ook Christus niet letterlijk dienen na te volgen. We hangen niet allemaal aan een zichtbaar kruis op Golgotha, maar wel Geestelijk, omdat we tot inzicht van zonden komen (Johannes 16:7-13)

Bij ons watergraf komt er ook geen witte duif op ons hoofd zitten als we uit het doopwater oprijzen, maar wel wordt door de handoplegging om de Gave der Geest gevraagd, die op Geestelijke overtuiging van ons, ons verder het smalle pad zal leiden. Dit, terwijl we zojuist Christus hebben aangenomen door het watergraf te ondergaan, zoals Christus!

Net zoals Hij aan Nicodemus voorhield. Hij vroeg Nicodemus de wetten te zien in het Geestelijke (voorbeeld-) aspect van Hem, niet van dode-letterknechten. Gods wetten zijn geen enkel gevaar voor een vriendschapsrelatie met Christus. Mijn ervaring leert dat mensen (vooral gelovigen) de voeten in het zand afzetten als ze geconfrontered worden met de concequenties van de geestelijke aspecten waarop Gods oordeel doelt als Hij aangeeft dat de wet (geboden) de maatstaf zijn voor elk hart. (apart). (Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12)

Als je daadwerkelijk, op Geestelijke basis een relatie hebt met Christus, dan groei je niet alleen in kennis en inzicht, maar doe je uit liefde voor Hem dagene waar Hij op wijst, om je tot de nodige kennis te leiden en je hart te vernieuwen (bekeren) tot burger van een Hemels- en geen aards Rijk.

Want wie één geworden is met Christus, is een nieuwe schepping; het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. Dit alles is het werk van God de Vader. Christus veranderde ons van vijanden in zijn vrienden en gaf ons de taak om ook anderen tot zijn vrienden te maken. Onze boodschap is dat God door Christus alle mensen tot zijn vrienden maakte.

Wel, in aansluiting op bovenstaande slottekst, waarin beschreven wordt hoe een nieuwe schepping (in de mens) tot stand gekomen is; namelijk Eén in Geest met Christus een interessant stukje van Bonhoeffer dan, dat exact daarop aansluit:

1 citaat van

Dietrich Bonhoeffer.

`En voorbijgaande zag Hij Levi, de zoon van Alpheüs, bij het tolhuis zitten, en Hij zei tot hem: Volg Mij. En hij stond op en volgde Hem' (Marc. 2,14).

"De oproep klinkt en zonder meer volgt de gehoorzame daad van de geroepene. Het antwoord van de discipel is niet een uitgesproken belijdenis van geloof aan Jezus, maar een gehoorzaam handelen. Hoe is deze onmiddellijke correspondentie van roep en gehoorzamen mogelijk? Die is in hoge mate een ergernis voor het natuurlijk verstand; dat moet zich beijveren deze harde opeenvolging te scheiden, er moet iets tussen komen, er moet iets verklaard worden. Er moet in ieder geval een verbindingsschakel gevonden worden, een psychologische, een historische. Men stelt de dwaze vraag of de tollenaar Jezus niet al vroeger gekend heeft en daarom bereid is geweest zijn roepstem te volgen. Maar juist daarover zwijgt de tekst hardnekkig; er is hem juist alles gelegen aan de volkomen directe correspondentie van oproep en daad. Psychologische motiveringen voor de vrome beslissingen van een mens interesseren hem niet. Waarom niet? Omdat er maar één geldige motivering bestaat voor deze correspondentie van oproep en daad: Jezus Christus zelf. Hij is het die roept. Daarom volgt de tollenaar. Deze ontmoeting geeft getuigenis van de onvoorwaardelijke, directe en onverklaarbare autoriteit van Jezus. Niets gaat hieraan vooraf en er volgt niets anders dan het gehoorzamen van de geroepene.

Dat Jezus de Christus is, geeft hem volmacht te roepen en op zijn woord gehoorzaamheid te verlangen. Jezus roept op tot navolging, niet als leraar en voorbeeld, maar als de Christus, de Zoon Gods. Zo wordt in deze korte tekst Jezus Christus en zijn aanspraak op de mens verkondigd, verder niets. Geen lof treft de discipel, zijn radicaal christendom. De blik mag niet op hem vallen, maar alleen op Hem die roept, op zijn volmacht. Er is ook geen weg tot het geloof; tot de navolging gewezen, er is geen andere weg tot geloof dan gehoorzaamheid aan de roep van Jezus.

Wat wordt over de inhoud van de navolging gezegd? Volg mij na, loop achter mij aan! Dat is alles. Achter Hem aangaan, dat is iets volkomen inhoudloos. Dat is waarlijk geen levensprogramma, waarvan de verwerkelijking zinvol kan lijken, geen doel, geen ideaal dat nagestreefd moet worden. Het is helemaal niet iets dat naar menselijke maatstaf de moeite waard is om er iets of zelfs zich zelf voor in te zetten. En wat gebeurt? De geroepene verlaat alles wat hij heeft, niet om daarmee iets bijzonder waardevols te doen, maar eenvoudig ter wille van de oproep, omdat hij anders niet achter Jezus aan kan gaan.

(...)

Navolging is gebondenheid aan Christus; omdat Christus er is, moet er navolging zijn. Een idee over Christus, een leersysteem, een algemeen godsdienstig inzicht van genade of zondenvergeving, maakt navolging niet noodzakelijk, ja, sluit haar in waarheid uit, is in strijd met de navolging. Tegenover een idee staat men in de verhouding van kennis, van geestdrift, misschien ook van verwerkelijking, maar nooit van de persoonlijke gehoorzame navolging. Een christendom zonder de levende Jezus Christus blijft noodzakelijkerwijs een christendom zonder navolging, en een christendom zonder navolging is altijd een christendom zonder Jezus Christus; het is idee, mythe."

D. Bonhoeffer, Navolging, Ten Have, 1972, pp. 29-31

Wel, dan kloppen mijn rederneringen toch volkomen!
Kijk maar:

Openbaring 14:

Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.

8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.

Wat Bonhoeffer hier dus schrijft, is de essentie van Openbaring 14 evenzo als dat in Marcus 2:14. Ook de man aan het kruis, als een Getuige van Christus' veroordeling, reageerde exact op dezelfde wijze.

De man stond immers op en (begon) Christus na te volgen: De man was bereid Hem na te volgen. Dat zegt toch helemaal verder nog niets. Hij begon toch gewoon als een kind die de melk nog moets ontvangen.

Voor deze man werd Christus pas -daarna- de leraar en voorbeeld. De man begon net aan zijn reis met Christus. De weg met Christus begon voor hem maar net! We kunnen van een eerste jaars student toch ook niet verwachten dat hij -van-kennis, inzicht en en ervaring van 5 jaar studie kan verhalen, als hij maar net het 1e jaar is aangevangen.

Jullie of ik zijn toch al "opgestaan" en getuigen er van dat wij Hem kennen en dat Hij de bron is en al een lange weg met Hem zijn gelopen!. De een stata al verder als de ander.

Christenen moeten natuurlijk niet de neiging aanvaarden, hun ervaring en groei (of wellicht het emotionele gebrek dat zij ervaren) niet verbloemen door -dan- te zeggen dat zij Christus pas vandaag hebben leren kennen en pas vandaag zijn genezen van het gebrek dat hen had verwijdert van Christus (om Hem na te kunnen volgen). Het is een slechte zaak als we Hem kennen en vervolgens ontkennen door zaken te verheulen aangaan de onze relatie met Hem.

Meer ervaring dan dat hij Geestelijk de oproep aan zijn hart gestalte gaf, had de man niet. Er was nog weinig Groei in de Gerechtigheid van de man, en Christus doorzag de wens van demens om Hem -juist- na te volgen!
Maar dat sluit natuurlijk niet uit, dat als wij in de gelukzalige omstandigheid zouden verkeren, dat Christus nog op aarde zou zijn en wij oog in oog met Hem zouden staan en daarop reageren, omdat Hij door ons met de Geest van de Vader (Heilige Geest) te kunnen doorgronden zoals dat ook de man aan het Kruis ervoer, door eerlijk en oprecht voor zijn daden uit te komen. De vraag is dan, doen we dat dan om dat Hij een uitstraling heeft, of omdat wij het zelf wilen.

Derhalve is het voor ons van belang dat we Christus navolgen op grond van wat Hij in het (Levende-) Schriftwoord aan ons voorhoudt.

Hoevelen vergapen zich niet en volgen nauwgezet de regels na van goeroe's of andere "religieuze"lieden, zonder zich af te vragen welke geest daarachter zit. Blijkbaar willen de meesten nog dat geloven van wat ze zien, inclusief een halleluja beeld van Christus. Dat is niet wat Christus bedoeld. Bonhoeffer omschrijft exact wat Christus wel is. De (Geestelijk-)minder valide man was verlost van zijn gebrek, want hij stond direct op!
Echter, niet iet alle minder valide mensen - in de stad of de wereld- stonden ineens allemaal op. Blikbaar gaat het dus om ene Geestelijk aspect van pstaan en -Geestelijk- navolgen.

Want, als wij dan Christus, als (menselijk persoon) meer als de bron zien dan de Heilige Geest, in Christus voor ons, dan zouden wij toch aan de oproep van Christus in Openbaring 14, direct en zonder dralen alles in de steek moeten laten en exact doen wat daar staat.

Verre van dat! Het gaat in Openbaring 14 om een Geestelijke kwestie van "de nieuwe mens aandoen", warabij Christus het voorbeeld is. Weinigen zien die belangrijke oproep en boodschap in Openbaring 14, terwijl dat nu exact datgene is voor de Christen van vandaag, die relateert aan dat wat Bonhoeffer bedoelt, en indirect ook ook voor anderen, en daarmee schijnt het dan zo te zijn dat we wel Christus als de "bron"van alle goeds zien, maar de Geestelijke aspecten van die (zelfde) boodschap in het licht van de profetie door de Heilige Geest (in diezelfde Christus) missen. Veeleerder lijkt het er dan op dat de mens de kans loopt Christus elke dag -opnieuw- te kruisigen, zonder hte wellicht te beseffen. Voor zij die in de wereld dus voorgeven Christus navolgers te zijn -voorbeelden te zijn- het voorbeeld te vervullen, hebben dus de grootste verantwoording te dragen. Zij die dus het begrip van gebed en belijden van zonden alsook de vergeving tot fundament van hun leven maken, groeien dus in de Gerechtigheid van Christus, immers zij stellen het allerbelangsrikste gebod boven al.

Wie de geboden peramiede bekijkt zal dan ook zien dat dat ene Liefdesgebod deel is van de twee die de geboden splitsen in liefde naar God en de Mens en de 10 geboden der wet, in het hart als persoonlijke basis van een Geestelijk Leven in Christus gestalte -kunnen- geven. Immers het is de Heilige Geest die leidt (Jesaja 8:20)

Christus kan dan wel al onze lasten op zich hebben hebben genomen, Hij kan -dus- onze ervaringen en persoonlijke verantwoordelijkheden in ons leven niet dragen, wat trouwens uit een -voor een ieder- persoonlijk oordeel van Gods troon uit, mag blijken, bovendien is het juist niet de bedoeling dat we Christus -nog- meer belasten met zonden, eerder dat we ze -leren- nalaten en wegdoen. Dat is de essentie van groeien in de Gerechtigheid in Christus. Want Jezus navolgen is niet naar de "letter" maar naar de "letter die tot leven wekt" (Levend Schriftwoord) en dus een Geestelijke groei in de wet, zodat de wet in schrift, op steen of papier als een (maat-) regel overbodig wordt Immers daarvoor is het oordeel, dat elk mens afzonderlijk zal moeten ondergaan (Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12) Hoe verder we van de Geestelijke maatstaf afstaan, des te noodzakelijker wordt de geschreven wet tot de wet van opvolgen (10 geboden), in plaats van navolgen, zoals Christus ons voorleefde en zo van het Geschreven Woord het Levende Woord toonde!

Groet en zegen!

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 21 jun 2006 22:04

Heey Schriftgeleerde of hoe je ook heet,

ik wil even teruggaan op het gezegde van jou dat Israel als verbondsvolk heeft afgedaan.
Een van de schriftgedeeltes die hiervoor lijken te pleiten, is:

Rom 11:7-10

7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.

maar

lees een tekst verder:

11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.

Hun val is echter niet blijvend, zoals jij denkt! Kijk maar

12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeënt; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geënt worden?
25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

Je snapt toch wel dat het hier over het volk Israel en over de heidenen gaat? Ook moet je je realiseren dat Paulus dit alles na het werk en de woorden van Christus op aarde Christus heeft geschreven.

Leg ik het verkeerd uit, als ik zeg dat

vers 18
Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

dat voor de niet-kinderen van Abraham, ofwel de niet-joden, ofwel heidenen bedoeld is? Nee!
Daarom moeten we oppassen voor antisemitisme!

De groeten, huub

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 03 jul 2006 04:18

In Christus vallen alle verschillen weg. Er is één volk! Alleen door Christus.
Ik ben de deur; Niemand komt tot de Vader, dan alleen door Mij.

Het Nieuwe Testament werd in het leven geroepen omdat de Joden van het OT zelf een einde daaraan hadden gemaakt, door ongehoorzaam (gebrek aan liefde voor God de Vader en meer voor zichzelf) te blijven aan Gods oproepen en dus oo geboden. De geboden de wet, de Thora pasten zij toe op zichzelf om er eigenhandig voordeel uit te halen. Zelfs de moeder van Christus meende dat haar zoon Koning van de nationaal- theocratische Staat zou worden.

Het Nieuwe Testament dat -inderdaad- begonnen werd met deels Joodse en deels wedergeboren heidenen, is de Thora in de essentie van een Geestelijke beleving van het geloof; er naar handelen in elk opzicht. Groei in de Gerechtigheid van Christus en niet naar de leer van mensen of Schriftgeleerden.

Geloof is dus de menselijke activiteit in een interactie tussen God en de mens. De Heilige Geest is daarbij de bemiddelende factor (Jesaja 8:20)

Hoe dat voor één elk tot stand komt is niet onze zaak, maar die van de mens zelf en de Heilige Geest. Men kan en mag God aannemen of afwijzen. Een keuze daarin berperkt ons, want dan zijn we niet meer vrijd. Daaroml is het van belang dat we niet zomaar uitroepen dat we "christenen zijn" of Hem willen aannemen.

de vervolging zal plaats vinden op grond van datgene wat we waarlijk geloven tussen het Hemelse en /of het aardse Rijk
Laatst gewijzigd door biblebook op 29 aug 2006 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 03 jul 2006 20:54

Er is inderdaad maar een weg tot God en dat is Christus, dat geldt voor jood en heiden. Maar je moet niet zeggen dat God de joden als volk heeft afgeschreven. Want ze zijn als volk wel gevallen, en daardoor is de heidenen de zaligheid geworden, maar ze zullen als volk ook weer een opstanding meemaken, dat wil zeggen een grote geestelijke bloei. Dit staat in Rom. 11 en ik ben benieuwd hoe jij Rom. 11 leest, volgens mij toch wel heel anders?!
Zonder Mij kunt gij niets doen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jul 2006 21:07

Hoe kan een volk in zijn geheel vallen, als er zoveel joden waren die wél in de Messias geloofden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 03 jul 2006 21:19

De Joden als volk hebben een val ondergaan. Maar er zijn wel uitzonderingen geweest.

Hand 13,46
Maar Paulus en Bárnabas, vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: Het was nodig, dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, ziet, wij keren ons tot de heidenen.

Dit is de hele tijd door gegaan, dat de grote groep Joden, het volk der Joden het Evangelie niet aangenomen hebben. Dit is hun tot een val geworden, Rom 11:11 En nu is de verharding voor een deel over hen, maar dat zal voorbijgaan, Rom 11: 25, 26.

[/i]
Zonder Mij kunt gij niets doen

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 21 aug 2006 04:33

Hallo Huub,

Je schreef:

Hand 13,46
Maar Paulus en Bárnabas, vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: Het was nodig, dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, ziet, wij keren ons tot de heidenen.

En inderdaad Huub, de Joodse Staat en haar volk hebben het laatste decinea nog nooit zoveel eer betoond aan de Koning der heidenen (de Paus) dat zoiets in flagrante tegenspraak is met de houding der Joden die zij betoonde, toen in 1798 de Paus gevangen werd genomen door de Franse Generaal Berthiér en het Pausdom haar macht voor enige tijd verloor.

Deze heidense macht die het Evangelie van Christus ter grabbel gooide aan heidense afgoderij, werd destijds door de Joden bejubeld omdat zij haar macht verloren had en de vervolging van andersdenkenden, waaronder de Joden, na moest laten. Echter de Joden wisten niet dat het Vaticaan haar macht via de broer van Napoleon, bleef bestendigen.

Nu, slechts 200 jaar later, bejubelen de Joden de Paus, de Farao van de moderne wereld, alsof zij een "verloren zoon" binnenhalen. En zo wordt dan verondersteld dat het Pausdom "christenen" en joden dichter bij elkaar heeft gebracht.

Eerlijk gezegd Huub, de mensheid heeft nog nooit zover van elkander gestaan als heden ten dage. De dwang tot of de schijn van éénheid in de wereld is iets waar de profetie (Christus) altijd voor heeft gewaarschuwd. Daarom zouden wij de politiek én de schijn van een intermenselijke wereld en de schijn van godsvrucht binnen de christelijke kerk van rome, op grond van menselijke eigenschappen als een mythe moeten leren zien, als wij zeggen en geloven dat het Rijk van Christus niet van deze wereld is of zelfs kan zijn.
Laatst gewijzigd door biblebook op 29 aug 2006 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.

hans_is_eigenwijs

Re: sprekend beeld en merkteken

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 16:38

caballero schreef:[b]In Openbaring 13 wordt geschreven over een sprekend beeld en over een merkteken.
Dat sprekend beeld zie ik als film, t.v., video, dvd enz.
Dat merkteken is waarschijnlijk een geïmplanteerde chip in de hand of het voorhoofd. Als je dat merkteken weigert, kan je niet meer kopen en verkopen.

In Openbaring 14 vers 11 staat: "En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid en zij hebben geen rust die het beest aanbidden en zijn beeld en die het merkteken zijns naams ontvangt".

Best mogelijk, maar het kan net zo goed een tattouage zijn!

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 08 sep 2006 14:58

Raido schreef:

Hoe kan een volk in zijn geheel vallen, als er zoveel joden waren die wél in de Messias geloofden?

Omdat dié Joden die de Messias wél habben aangenomen een Overblijfsel waren. Zo ook met de Christenen! Niet allen die roepen Here Here zullen het Koninkrijk beerven, ook hier dus een Overblijfsel een Rest.

madel
Mineur
Mineur

merkteken en beest

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 14:51

aangezien ik nog niet gepost heb op dit topic toch maar eventjes mijn gedachten hierover.
het merken en het beeld is het onderwerp en men is er nogal wat van afgedwaald gezien de topics.
het merkteken gaat over de hand en het voorhoofd. wat hebben wij als niet jood te maken met een merkteken op hand en voorhoofd? niets, maar dan ook helemaal niets. maar vraag dat eens aan een Jood. en of die dat weet (zou moeten weten).

SVV Exodus 13:16 En het zal tot een teken zijn op uw hand, en tot voorhoofdspanselen tussen uw ogen; want de HEERE heeft door een sterke hand ons uit Egypte uitgevoerd.

hier komen de twee benoemde plaatsen uit openbaringen terug. het is een Joods boek. 285 aanhalingen uit het OT.

algemeen neemt men openbaringen wereldwijd en betrekt men alles maar op de gehele wereld. maar volgens mij speelt het grootste deel zich af in het midden oosten en met name in Israel. het word met naam en toenaam genoemd.

evenzo is het met het beeld. er zal zich iemand (de antichrist) zich voordoen als de messias. hij zal zich god noemen en krachten en tekenen en wonderen kunnen doen. geen wonder dat daar vele joden in zullen trappen. onder hen vindt dan de grote afval plaats. 2/3 zal worden afgesneden staat er ergens. er blijft een gelovig overblijfsel over.
maar het beeld staat in de tempel. het zal een afgodsbeeld zijn. en kunnen spreken (misschien, weet ik niet. staatterwel)
maar er is maar sprake van 1 beeld en dat beeld staat waar? in de tempel. welke tempel? die zal nog gebouwd moeten worden. en in welk land staat die tempel. u raad het al. in Israel.
de wereld zal deze ontwikkelingen in het M-O wel degelijk zien. maar ik ben bang dat weinigen er iets van zullen begrijpen.

alles in openbaringen wereldwijd betrekken legt mijns inziens een sluier over het boek heen. lees het in de context.
voorbeeld.
in exodus 19 kunnen we lezen dat Israel een koninkrijk van priesters zou zijn. maar dat is nog niet vervuld. (een ordening naar Melchizedek. Koning en priester)
in op.1 van af vers 5 komen we dit ook weer tegen. een koninkrijk van priester. en dat is en blijft nog steeds Israel. ook al denkt de kerk daar wat anders over. lees openbaring eens al een joods boek. dat maakt veel duidelijk.
Nederlanders hebben niet veel met een hand en voorhoofd. dat hele verhaal van die chip die straks in alle mensen zou geplaats moeten worden geloof ik niet.
de ahdn en voorhoofd is joods en daar dienen we het ook te laten.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: sprekend beeld en merkteken

Berichtdoor Hero » 13 okt 2006 15:40

hans_is_eigenwijs schreef:
caballero schreef:[b]In Openbaring 13 wordt geschreven over een sprekend beeld en over een merkteken.
Dat sprekend beeld zie ik als film, t.v., video, dvd enz. Dat merkteken is waarschijnlijk een geïmplanteerde chip in de hand of het voorhoofd
maar het kan net zo goed een tattouage zijn!

Een chip kan je ongemerkt & onwetend bij je dragen, terwijl het hier in werkelijkheid om een helse zonde gaat, dus dat rijmt niet met elkaar ...??

>>> amerikaanse vrouwen, verstoppen zo'n ding in de kleding van hun man, om te kunnen nagaan of manlief : niet ergens stoute dingen doet .... :wink:

En ... tattouage, is te zacht uitgedrukt, want het gebruikte griekse woord betekent : *BRANDMERK* — hiermee verwijst de Apokalyps naar : de uitmoording & het bombardement van Jeruzalem, in het boek Ezechiel ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

madel
Mineur
Mineur

re

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 16:52

Er zijn ook steden waar je al kunt betalen met zon dergelijke chip. en in de VS schijnt ook een stad te zijn waar dit uitgebreid getest is.
big brother is watching you. dergelijke zaken zijn ook mij bekend en weet wat de mogelijkheden zijn. maar de vraag is of deze chip bijv straks ieder mens komt en ieder die dat niet wil terug kan naar moeder natuur en als een koe gras kan gaan eten om in leven te blijven.
de vraag is ook of de bijbel hetzelfde bedoelt als dat wij denken dat er bedoelt wordt. veel te vaak worden zaken uit hun context gehaald en uitgelegd.
op 11-9 dachten vele gelovigen ook dat het einde gekomen was en of nabij. dat is onzin. de wereld vergaat nog niet zomaar plotseling. er moet nog heel wat gebeuren.
in mijn visie blijft het teken aan de hand en voorhoofd beperkt tot Israel in de eindtijd voor de wederkomst. zij zijn er bekend mee en zij zullen worden verleid te knielen voor het beest en worden verleid het merkteken van het beest te dragen. voor ons is dat is heel onbekend. maar voor een orthodoxe jood een zeer belangrijk ding.
laten we de context van de bjbel handhaven. genoeg christenen hebben er allerlei fantasieen op losgelaten. o.a. hall lindsey en cs.
de vraag is of deze uitleggen wel bijbels zijn. ik heb daar mn twijfels over.
de eindtijd vindt met name in Israel plaats en niet zozeer wereldwijd hoewel er wel zaken zullen zijn die ook de wereld treffen. doch het epicentrum ligt toch bijbels gezien in Israel.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 30 okt 2006 05:09

Madel schreef;

SVV Exodus 13:16 En het zal tot een teken zijn op uw hand, en tot voorhoofdspanselen tussen uw ogen; want de HEERE heeft door een sterke hand ons uit Egypte uitgevoerd.

Dit is niet het Indentiteitsteken van de Geestelijke Jood. Het Indentiteitsteken van de Geestelijke Jood is de Sabbat. Zo is de zondag het teken van hen die de Anti-Christs navolgen, het Beest (Rijk) dat meent Christus op aarde te vertegenwoordigen en wetten en geboden te veranderen.

En:

de eindtijd vindt met name in Israel plaats en niet zozeer wereldwijd hoewel er wel zaken zullen zijn die ook de wereld treffen. doch het epicentrum ligt toch bijbels gezien in Israel.

Waar haal je die gedachte nou vandaan Madel. Gods Geestelijke Israël komt voort uit alle taal, stam, natie en volk. Zij is- Geestelijk dus- afgescheiden van deze wereld maar heeft een relatie met het Hemels Koninkrijk. De eindtijd is natuurlijk een periode die alle mensen aangaat en niet de nationale staat Israël alleen. Satan is immers Overste van deze gehele wereld en misbruikt en misleid alle mensen niet alleen door een ongeestelijke kerk, maar ook door een ongeestelijke wetgeving, zoals Openbaring 13 ons leert. Zowel het 1e Beest als het 2e Beest zijn opgedeeld in ieder 2 machten. Daarvoor staan de horens symbool. Geen mens, ook de wereldse Jood en dus het nationale Israël is in staat om, zonder Christus en de werking van de Heilige Geest zichzelf te verlossen en een soort toneel te zijn van het enige land, waar de "eindtijd" zich afspeelt.

Christus komt weder en elk oog zal Hem zien, dus kan het natuurlijk ook niet anders zijn dan dat ALLE mensen deel hebben aan de eindtijd, want allen die niet uitgegaan zijn hebben deel aan de plagen.

Het Zegel is het Indentiteits teken aan voorhoofd en rechterhand voor de (Gestelijke-) Joden, de Sabbat. Het Merkteken is voor hen die deel zijn van het Grote Babylon en de Anti-Christ navolgen in zijn (wereldse-) kerk. De zon dag!

Wat staat hier:

13 Des avonds nu kwamen kwakkelen op en bedekten de legerplaats, en den volgenden morgen lag de dauw rondom de legerplaats,
14 en toen de dauw optrok, daar lag over de oppervlakte der woestijn iets fijns en korreligs, als rijm, op den grond.
15 De Israelieten, dit ziende, zeiden tot elkander: Wat is dat? Want zij wisten niet wat het was. En Mozes zeide tot hen: Dit is het brood hetwelk de Heer u tot spijs gegeven heeft.
16 Hieromtrent heeft de Heer u bevolen: Gaart er van op, ieder naar zijn behoefte: een kop per hoofd, naar uw zielental; ieder hale het voor wie in zijn tent zijn.
17 De Israelieten deden alzo en gaarden op, de een veel, de ander weinig;
18 maar toen zij het met den kop uitmaten, had die veel thuis bracht niet over, en wie weinig thuis bracht niet te weinig: ieder had juist naar zijn behoefte opgegaard.
19 En Mozes zeide tot hen: Niemand late er iets van over tot den volgenden morgen.
20 Maar sommigen hoorden niet naar Mozes en lieten een gedeelte tot den volgenden morgen over. Toen kwamen er wormen in en stonk het. Daarom werd Mozes op hen vergramd.
21 Zo gaarden zij het elken morgen op, ieder naar zijn behoefte, en als de zon heet werd, smolt het weg.
22 Maar op den zesden dag gaarden zij een dubbele hoeveelheid brood op, twee kop voor ieder. Toen alle vorsten der gemeente dit aan Mozes kwamen vertellen,
23 zeide hij tot hen: Dit is het wat de Heer heeft gesproken: Morgen is het rustdag, des Heeren heilige sabbat. Wat gij bakken wilt bakt dat, en wat gij koken wilt kookt dat, en laat alwat overschiet staan, om het tot den volgenden morgen te bewaren.
24 Zij lieten het dan tot den volgenden morgen staan, zoals Mozes bevolen had; en nu stonk het niet en waren er geen wormen in.
25 En Mozes zeide: Eet dit heden, want vandaag is het des Heeren sabbat; heden zult gij het op het veld niet vinden.
26 Zes dagen moet gij het opgaren; maar den zevenden is het sabbat; dan ligt het er niet.
27 Toch gingen op den zevenden dag sommigen van het volk uit om op te garen; maar zij vonden niets.
28 Toen zeide de Heer tot Mozes: Hoelang weigert gijlieden mijn geboden en wetten te onderhouden?
29 Ziet, omdat de Heer u den sabbat heeft gegeven, daarom schenkt hij u op den zesden dag brood voor twee dagen. leder blijve thuis, niemand verlate zijn plaats op den zevenden dag.
30 Zo rustte het volk den zevenden dag.
31 De Israelieten nu noemden die stof manna. Het was wit als korianderzaad en smaakte als een honingkoek.
32 En Mozes zeide: Dit is het wat de Heer u beveelt: een kop vol hiervan worde bewaard voor uw nageslacht; opdat zij het brood zien waarmede ik u in de woestijn gevoed heb, toen ik u uit Egypteland leidde.
33 En Mozes zeide tot Aaron: Neem een kruik, doe daarin een kop manna en zet het voor den Heer, ter bewaring voor uw nageslacht.
34 Toen deed Aaron zoals de Heer aan Mozes bevolen had, en hij zette het voor de Geboden neder, ter bewaring.
35 De Israelieten nu aten het manna veertig jaren lang, totdat zij kwamen aan een bewoond land; het manna aten zij totdat zij aan de grens van het land Kanaan kwamen.
36 --De kop is het tiende ener maat.

Het Manna nu staat in relatie met de rustdag voor het volk van God. Ik mag aannemen dat Christenen, als Geestelijke Joden, ook tot het volk van God behoren, zolang zij zich aan Zijn geboden houden. Want het Manna mag dan hier wel als symbool van trouw aan God voorstellen in het onderhouden van het 4e gebod. Als het Manna het ongezuurde brood is, dan is ook Christus het brood des levens
Want zelfs in het Heilig Avondmaal wordt het brood symbolisch gezien als het Lichaam van Christus. Als dan de Sabbat in relatie staat met het Manna, dan staat ook het Zegel -de Sabat- in relatie met Christus.

Hiermee is dan duidelijk dat niet de zon dag de dags des Heeren is, maar de Sabbat in elk opzicht. Geestelijke Joden onderhouden de Sabbat als Indentiteitsteken tussen hen en God de Vader, zoals ook Christus de geboden altijd voorgehouden heeft aan de mensen van alle tijden.
De Joden van het OT en nog velen vandaag, de Orthodoxe Jood onderhoud de geboden wettisch op grond van de wet van Moses, de stenen tafelen dus maar dat is niet de wet die Jezus voorhoudt! Hij toonde juist aan dat de wet niet een wettische wet is maar een levende (door de Geest) wet zodat dus ook het Schriftwoord levend wordt. Dus de wet op de stenen tafelen diende als een voorbeeld, een herinering maar tegelijkertijd een voorbeeld in uitleving, geleid door Christus in het voorbeeld en Gestelijk door de persoonlijke toepassing, door de Heilige Geest. Dat we de Heilige Geest nodig hebben en daarmee aangetoond wordt dat niemand tot de Vader kan komen dan door de Heilige Geest en Deur Christus mag blijken uit Romeinen 3:9-12, 23

9 Wat dan? Hebben wij een voorrecht? Geenszins; want wij hebben te voren bewezen, dat beiden, Joden en Grieken, allen onder de zonde zijn,
10 gelijk geschreven staat: "Er is niemand, die rechtvaardig is, ook niet één;
11 er is niemand, die verstandig is; er is niemand, die naar God vraagt.
12 Allen zijn zij afgeweken, en te zamen bedorven, er is niemand, die goed doet, ook niet één.

en

22 Ik spreek van zulke gerechtigheid voor God, die komt door het geloof in Jezus Christus, voor allen en over allen, die geloven.23 Want hier is geen onderscheid; zij zijn allen zondaars, en hun ontbreekt de roem, dien zij bij God hebben moesten,24 en zij worden zonder verdienste rechtvaardig uit zijne genade, door de verlossing, die in Christus Jezus geschied is,

Verlossing dus alleen in Christus en nergens anders door< Allemaal dienen we Christus eerst aan te nemen, voor zover Christus is (gekomen) en Hij door de Heilige Geest vervangen werd.!!

Openbaringen is geen enkel probleem voor de mens om te -leren- begrijpen. Als de Bijbel Gods autoriteit draagt, dan is dat voor de gehele Bijbel zo en dus ook voor Openbaringen. Het is hier de Heilige Geest die zonden openbaart en van zonden overtuigd, dus ook de overtreding van de wet. Wie dat ontkent moet maar eens de laatste 5 verzen lezen van Openbaring 22.

17 De Geest en de Bruid zeggen: Kom! Hij die het hoort zegge: Kom! en wie dorst heeft kome, en alwie wil neme omniet van het levenswater.
18 Aan ieder die de profetische woorden van dit boek hoort verklaar ik: Indien iemand er iets aan toevoegt, dan zal God op hem toevoegen de plagen die in dit boek beschreven zijn;
19 en indien iemand iets afneemt van de profetische woorden van dit boek, dan zal God hem zijn deel aan de levensbomen en de heilige stad, die beschreven zijn in dit boek, afnemen.
20 Hij die dit getuigt zegt: Waarlijk, ik kom spoedig. Amen. Kom, Heere Jezus!
21 De genade van den Heer Jezus zij met allen.

Aldus, wie of wat is nu het sprekend Beeld? Een beeld dat gaat spreken, een dood beeld dat leven ingegeven wordt. et beeld vinden we in Daniël terug. Het is het beeld van de wereldmachten. Het Beeld dat Satan beheerst. Hij is immers de Overste van al die wereldmachten met aan het Hoofd de Stadstaat Babylon van Nebukadnessar en eindigende met het totale -volvoerde- wereldbeeld, dat eindigen zal. Een steen niet door mensenhanden gemaakt zal het Beeld (de Rijken en dus de gehele wereldgeschiedenis en haar symboliek van een ongeestelijk Rijk) vernietigen. Het Beeld echter dient voordat Christus verschijnt -ook- en Stem krijgen, gerechtvaardigd door een wet. Geestelijk én burgerlijk zoals Openbaring 13 verder uitlegt. Het Beeld krijgt dus ook een Geest, weliswaar een Ongeestelijke, maar toch gata het daardoor spreken. Het wordt aanbeden omdat het gaat spreken: Dat wil zeggen, het legt mensen zijn wil op. Door wetten en geboden die echter niet van een Hemels Rijk spreken maar van een werelds systeem, zowel kerkelijk als burgerlijk.

De Geest van de wereldkerk krijgt een stem omdat de burgerwetgever haar wetten aan de mensen kenm=baar maakt.

En zo is het ook met Gods Rijk gelijk zo. De stem is de Heilige Geest en de burgerwetgever is God de Vader, door Christus. Hij is immers het voorbeeld van een waarlijke burger (priester én koning) van dat Hemelse Rijk.

Zo is dus Satan de ongeestelijk godheid van deze wereld. Door een Beeld dat een stem krijgt door het 2e Beest uit Openbaring (Beest staat voor een macht, het 2e Beest vertenewoordigt zowel de stem van een ongeestelijke kerk als een ongeestelijke burgerwetgeving. De twee horens van het Lam staan hiervoor. Het doet zich weliswaar voor als het Lam (Christus of de vertegenwoordiger) maar het sprekt als de Draak.
De laatste wereldmacht, het Rome II, vinden we terug in het 2e Beest.
Die de kerk én staat één zal maken. In penbaring 13 vinden we daarvan ook de bewijsvoering voor terug. Het 2e Beest doet wat het eerste Beest haar opdraagt, uit te dragen en uit te voeren. Het geest dus het Beeld van Nebukadnessar een stem.

Echter zolang er geen wetmatige basis is uitgesproken, zijn de twee Beesten nog niet met elkaar verbonden. Pas als zij, op grond van de ultieme misleiding de mensheid tot gehoorzaamheid heeft gedwongen, zal zij openlijk spreken door de wetten en de geboden van menselijke orgine voorstellen als die van God.

Omdat het her om Satans werk gaat, zal hij ook een aards heiligdom voorstellen als hét centrum van christus' plaats van wederkomst en oordeel. Uiteraard lenen zich daarvoor het aardse Jeruzalem én de Staat Israël zich daar uiterst voor.

Helaas, de aanbidding van Christus vindt plaats in het hart en is Geesteloijk. Wie verbonden is door de levende wet in het hart dat dan werkelijk besneden is, zal begrijpen dat een aards heiligdom dat op Christus wijst, onmogelijk is.

Aan voorhoofd en rechterhand gemerkt = overtuigd van Gods wet en uitvoering naar de gewoonte, zal de trouwe Christen, de Geestelijke Jood zich niet meer laten misleiden. Zij zijn immers verzegeld met het Zegel (de Sabbat) als indentiteit van hun burgerschap met het Hemelse Rijk. In Christus en delend in de relatie met God de Vader van Christus en henzelf.

En zo is het ook met Satans kinderen. Aan voorhoofd en rechterhand verzegeld met het Merkteken. Met het Indentiteitkenmerk, de zon dag of de familie day. De dag van een harmonisch geheel met deze wereld.
Het Merkteken dat veelal met dieren in relatie staat; bokken. Gebrandmerkt door dwang en wettsich gedrag.

Het Zegel, de Sabbat is de indentiteit van de schapen die luisteren naar de stem van hun Meester. Door persoonlijke groei in de Gerechtigheid van Jezus'Liefde zoals Hij dat alleen aan de mensheid voorhield.

Twee Rijken

-Het Hemelse voor eeuwig
-Het aardse ten ondergang gedoemd

Twee tronen

-Het Hemelse eeuwig
-Het aardse ten ondergang gedoemd

Twee koningen

-Een eeuwige Koning
-Een Koning die met zijn volk voor eeuwig ten ondergaat

Twee geestelijke toestanden

-Einde van het ongeestelijke Babylon in relatie tot de zonde
-Voortgang van het Geestelijke Israël tot in eeuwigheid op grond van Christus'Liefde in het voorbeeld van de Schepper.

Terug naar “Archief”