sprekend beeld en merkteken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 12 jan 2006 06:04

Beste Elbert,

Je schreef:

Dit is heel sympathiek en het is ook waar (hoewel ik er liever de nadruk op leg dat de Geest ons hart verandert). Echter, je stapt wel ergens overheen. Want is Christus alleen een Voorbeeld voor ons? Hij is ook een Voorbeeld, maar niet uitsluitend. Eerst zullen we terug moeten naar wat je eerder schreef, nl. dat wetsovertreders vijanden van God zijn. Wat betekent dit volgens het Bijbelse recht? Dat we vervloekt zijn en het eeuwige oordeel verdienen.

Gal. 3:10: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
Jak. 2:10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
Jak. 3:2: Want wij struikelen allen in vele.

Okay!

Vergeet noet dat de Galatenbrief juist wijst op het geloof (in Christus) dat het hier dus gaat om een Geestelke relatie, dus ook handelen naar die Geest (Christus als voorbeeld). De vraag was ten eerste of de Galaten zich moesten richten naar de wet van Mozes, maar Pauslus wijst hier juist al op het Geestelijke aspect van Christus'voorbeeld. -Geloof! Feitelijk dus een Geestelijk Israël.

Ik hoef dus niet nog eens aan te halen, dat wij zondaars waren, want we zijn Gerechtvaardigd en bewandelen nu de weg der Heiliging. Dus de (kennis der) Gerechtigheid. Jezus alleen is het enige en volmaakte voorbeeld en de maatstaf van alle dingen, echter de Heilige Geest is het die een voorbeeld geeft van de regelgeving van Gods Koninkrijk, zoals ook Jezus aan ons toonde. Net zoals Christus, dienen ook wij ons te laten leide doord e Heilige Geest.

Let wel: We bereiden ons voor op het daadwerkelijke onderhouden van de wet en de geboden, want het Koninkrijk is niet van deze aarde.

Al eerder haalde ik aan dat er op 5 februari een "ten commandements day"wordt georganiseerd.

Enige tijd geleden werd er -al- in de USA gesproken over een "Family day". Dat is het zelfde en wordt in het zelfde artikel (site) aangegeven.

Maar wat moet een wereld (de USA) met de 10 geboden, terwijl de wereld ze altijd heeft afgewezen. Immers het Rijk waartoe deze behoren is niet van deze wereld. Vandar natuurlijk onze voorbereiding op de wet en de geboden, in het Getuigenis (van Christus) aan deze wereld. Christus komt ons ophalen en wij gaan Hem tegemoet.

Hij spreekt nergens over vrede, op deze wereld, in tegendeel, Hij heeft het zwaard gebracht (Levend Schriftwoord). Toch lees ik in een verslag aangaande de Paus: De Paus als supermacht, het volgende:

Dat de Paus de persoon is die de wereld naar het beloofde land moet voeren en........plannen heeft om de [color=darkblue]ten commandements, de grondregels voor het opbouwen van een Staat overeenkomstig met "gods"wil.[/color] Polen 1 juni 1991

Benedictus de XVI is uiteraard geen haar beter, en als een onsympathieke en gehate persoon binnen het Vaticaan wordt ervaren.
Uit de laatste gegevens blijkt dat hij de animator is achter de ten commandements day en -spoedig- gestalte wil geven aan dat wat Paus Johannes heeft achtergelaten.

Laten we beseffen dat de 10 commandements day op 5 februari, de feitelijke plannen inhouden van de wens die Paus Johannes Paulus koesterde, maar in de continuiteit van de profetie, op dat moment, nog niet kon uitvoeren. Immers Satan -de Draak- is even afhankelijk van de (Geestelijk-) profetie als hij die visueel gestalte probeert te geven; de zichtbare!

Als wij er constant er op blijven hameren dat we slecht en zondig zijn, Elbert, wat voor betekenis heeft voor jou dan:

Genade (-tijd)
Belijden van zonden en (leren) nalaten
Vergeven en vergeving ontvangen.

We blijven wankelbaar en blijven vallen en opstaan, maar hoe meer we door de Heilige Geest geleid, Gods Gerechtigheid tot ons eigen fundament van geloof maken, waardoor het Geloof de gestalte van Christus (in ons) krijgt, des te meer gaan we de zaken die straks van belang zijn, als Christus komt, naar de gewoonte doen en zijn zo daadwerkelijk voorbereid om onze Heiland ook daadwerkelijk aan te nemen.
Noem dat streven en toepassen van het Geestelijke aspect van Christus, wat wij betreft dan: met de Wapenrusting Gods omgord.

Of te wel: Ben gelijk als een Daniël, in de leeuwenkuil!

Groet en zegen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jan 2006 08:47

Schriftgeleerde schreef:Beste Elbert,

Je schreef:

Dit is heel sympathiek en het is ook waar (hoewel ik er liever de nadruk op leg dat de Geest ons hart verandert). Echter, je stapt wel ergens overheen. Want is Christus alleen een Voorbeeld voor ons? Hij is ook een Voorbeeld, maar niet uitsluitend. Eerst zullen we terug moeten naar wat je eerder schreef, nl. dat wetsovertreders vijanden van God zijn. Wat betekent dit volgens het Bijbelse recht? Dat we vervloekt zijn en het eeuwige oordeel verdienen.

Gal. 3:10: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
Jak. 2:10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.
Jak. 3:2: Want wij struikelen allen in vele.

Okay!

Vergeet noet dat de Galatenbrief juist wijst op het geloof (in Christus) dat het hier dus gaat om een Geestelke relatie, dus ook handelen naar die Geest (Christus als voorbeeld). De vraag was ten eerste of de Galaten zich moesten richten naar de wet van Mozes, maar Pauslus wijst hier juist al op het Geestelijke aspect van Christus'voorbeeld. -Geloof! Feitelijk dus een Geestelijk Israël.

Paulus heeft het in de Galatenbrief niet alleen over Christus als Voorbeeld, maar ook over het feit dat we enkel en alleen door Zijn offer aan het kruis van Golgotha rechtvaardig voor God zijn en we daar door het geloof deel aan krijgen (Gal. 3:13). We worden dus niet rechtvaardig door (mede) het onderhouden van de wet. Dat het geestelijk navolgen van Christus bij een christen zijn hoort, is uiteraard ook helemaal waar (Gal. 5), maar we moeten daarbij wel leven uit de Bron en die Bron is allereerst Christus en Zijn Middelaarswerk.

Schriftgeleerde schreef:Als wij er constant er op blijven hameren dat we slecht en zondig zijn, Elbert, wat voor betekenis heeft voor jou dan:

Genade (-tijd)
Belijden van zonden en (leren) nalaten
Vergeven en vergeving ontvangen.

Schriftgeleerde, dat is juist de zaak waar het om draait. Ons besef van zondigheid, drijft ons uit naar Christus, want Hij is juist voor zulke mensen gekomen om hun Heiland te zijn. Wie zijn eigen zondigheid recht en grondig leert kennen, zoekt een Middelaar die het tussen hem en God weer goed maakt. Die Middelaar is Christus, Hij heeft het goedgemaakt. Wie zo aan Hem verbonden is, kan niet anders meer dan uit die genade leven en zal in de navolging in afhankelijkheid van Hem leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jan 2006 10:34

Nou is het weer de Tiengebodendag. Vorig jaar werd door andere leeuwenkuilfetisjisten verkondigd dat op vijf mei de Nieuwe Religie of iets dergelijks zou worden afgekondigd door de paus.

Uiteraard is er niets gebeurd, behalve dan dat er een paus overleed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2006 10:42

*zingt samen met Optimatus het lijflied*

Illuminati
You've come to take control
You can take my heartbeat
But you can't break my soul
We all shall be free

Illuminati
You'll never take control
Your new world order
Will lead to none at all
We all stand before you as one
Heaven is for everyone
To be free from the dark
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 13 jan 2006 20:20

Hallo Elbert,

Dank voor je antwoord;

je schreef:

Dat het geestelijk navolgen van Christus bij een christen zijn hoort, is uiteraard ook helemaal waar (Gal. 5), maar we moeten daarbij wel leven uit de Bron en die Bron is allereerst Christus en Zijn Middelaarswerk.

en

Ons besef van zondigheid, drijft ons uit naar Christus, want Hij is juist voor zulke mensen gekomen om hun Heiland te zijn.

Dat is onjuist, denk ik, want Johannes 16:7-13 leert ons iets anders:

7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.
8 Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.
9 Simon Petrus zeide tot hem: Heer, niet alleen de voeten maar ook de handen en het hoofd.
10 Jezus zeide tot hem: Wie gewassen is, dien behoeven niet dan de voeten gewassen te worden, en hij is reeds geheel rein; en gijlieden zijt rein, maar niet allen.
11 Want hij wist wie hem verraden zou; daarom zeide hij: Gij zijt niet allen rein.
12 Toen hij nu hunne voeten gewassen had, nam hij zijne klederen, en zette zich weder neder, en zeide tot hen: Weet gij wat ik u gedaan heb?
13 Gij noemt mij Meester en Heer, en zegt dit te recht, want ik ben het ook.

Hier geeft dus Christus een duidelijk voorbeeld dat Hij wel Meester en Heer is, maar dat de Heilige Geest van -ons aller Schepper- God (Zijn Vader en God) degne is die overtuigt va onze tekortkomingen en behoefte aan verlossing. Wij kunnen toch niet op eigen kracht deel aan Christus hebben, nadat we bedouwd zijn met de Heilige Geest en de wet (Geestelijk) hebben aanvaard.!! Johannes 13 laat ons dat duidelijk zien.

Het gaat er niet om dat we Jezus Geestelijk navolgen. Dat is onmogelijk.
Elk mens is een kind vanGod en een uniek en bijzonder schepsel. Geen enkele Christen lijkt op de ander. We kunnen dan ook niet verwachten of eisen van onze medebroeder of zuster dat hij of zij exact dat gaat geloven wat wij voorschrijven. Elke Christen heeft een uniek relatie met zijn Heer en Schepper. Allemaal zijn we verschillende en allemaal interepeteren we, in ons hart, zaken onderscheidelijk. De wet is geen wettisch naleven van regeltjes. Christus verwacht van ons niet dat we dode-letterknechten zijn, of zoals de Islamieten voorhouden, de Koran helemaal uit je hoofd te kennen.

Vanmiddag had ik nog een interessant gesprek met een Rooms Katholieke man, in Gent. Hij erkende dat Rome dode-letterknechten maakt en dat de burgerwetgeving in, overwegend RK landen, een dode-letter wet is. Daardoor heeft het er ook de schijn van dat de burgerwetten die door de Overheden worden uitgevaardigd, starre éénrichtingswetten zijn. Eergisteren zij mijn kapper nog dat binnen het onderwijs (in België dan blijkbaar) heel subtiel de kinderen naar een zekere dode-letter houding worden gedreven. Allemaal starre rechtlijnige denkers en doeners.
Wel ik werk bij een groot bedrijf in Gent en ik moet je zeggen; ik krijg er af en toe de kriebels van de bureaucratie en dode-knechterij.
Elk zijn eigen koninkrijk, net koningen en priesters, maar dan van een Plaatsvervangende Christus.

Hij was het volledig met mij eens dat de RK mens gewoonweg doet wat de Kerk zegt en wat de Apostel Benedictus aan hen voorhoudt.

Maar zo is het met Christus niet Elbert. De bron is de Heilige Geest. Christus hield ons voor wat Hij van de Vader (en zijn God) had gehoord.
Als wij aan Christus vasthouden als het ultieme voorbeeld, waarbij onze eigen Indentiteit in verloren zou gaan, dan is Jezus op gelijke voet gezet als de Paus of Mohammed.

In Johannes 14:9 vinden we het antwoord:

Hij was een volmaakt voorbeeld van Gods karakter Johannes 14:9.
En dat hield Hij ons voor.

En nu, door de Rechtvaardiging, Heiliging en de uiteindelijke Verheerlijking, kunnen wij Gods karakter (dus ook niet God zelf) aanleren tot een gewoonte. Maar die "gewoonte" en dat aanleren, gaat volkomen
in het tempo dat wij zelf aangeven. Het gaat exact in de essentie van onze unieke karaktervorm. Omdat God ons beter kent dan wij onszelf, gaat dat met Barmhartigheid en Liefde.

De eenheid is dus niet dictatoriaal, waarbij Christus ons geheimen onthoudt of ons onkundig laat van wat we nodig hebben om te groeien, in heiliging. Hij liegt ook nooit! Niet over de wet, niet over Zijn Vader en God.
Alles wat God aan ons laat zien is, in essentie overanderlijk!

Efeziërs 4:12-16

12 opdat de heiligen bereid zouden worden tot het werk des ambts, waardoor Christus' lichaam opgebouwd wordt,
13 totdat wij allen komen tot de eenheid des geloofs en der kennis van Gods Zoon, en een volwassen man worden, naar de maat van Christus' volkomen ouderdom
14 opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, als golven bewogen en geslingerd door allerlei wind der leer, door bedriegerij der mensen en arglistigheid, waarmede zij heimelijk aankomen om te verleiden,
15 maar, de waarheid betrachtende in liefde, wassen in alle delen aan hem, die het hoofd is, Christus,
16 uit wien het gehele lichaam, samengevoegd en verbonden door alle gewrichten, die elkander handreiking doen naar het werk van elk lid in zijne mate, den wasdom des lichaams verkrijgt tot zijne opbouwing in de liefde.

Hier zie je datgene at ik bedoel:

In vers 16 staat .....elk lid in zijne mate!

De Heilige Geest is in harmonie met de Bijbel!

Welke Bijbel! De dode-letter wet van de Joden uit het OT Of de wereldse zichtbare vorm van OT misvorming in een Nieuw Tetamentische tijdsspanne, zoals Rome ons voorhoudt?

Is de wereld gebaat bij een Apostel die Christus naspeelt, terwijl de echte Christus in de Hemel is in het (Hemelse) Heilige der Heiligen.
Ik denk van niet!

Wij maken gebruik van 2 bronnen:

1. De Heilige Geest
2. in het voorbeeld van Christus.

Hij is de grote Meester.

Als wij op school zitten en wij hebben een fantastische leraar Godsdient, dan is het de bedoeling dat we zelf leren omgaan met datgene wat de leraar ons vertelt. We laten ons leiden door datgene wat hij zegt en voorhoudt. Maar wij blijven in onze eigen persoonlijkheid de ervaring van de lesstof beleven. De Leraar blijft de Leraar, maar aan het einde van schooltijd, zal tijdens het examen blijken of we de lesstof op juiste wijze hebben begrepen en -wellicht- zelf hebben uitgeleefd. We kunnen ons niet beroepen op de unieke kenmerken van de Leraar, wel op de inzichten en kennis die Hij ons heeft medegedeeld, om zelf te leren ervaren.

Zo is het ook met Christus! Christus is uniek als mens, uniek omdat Hij de wet van Hemels Koninkrijk, in een zondige wereld gestalte gaf en liet zien, dat men door de Heilige Geest geleid, kan overwinnen.

Omdat wij echter niet boven onze Meester kunnen staan (boven de Allerhoogste uitstijgen, zoals Satan ons wil doen geloven) dienen wij door gebed en het belijden van zonden ( en dus niet biechten aan een zondig medemens) te groeien in de wet van Gods Koninkrijk zodat wij op een zeker moment naar de gewoonte Gods lief hebben en dan ook begrijpen hoe intens en onlosmakelijk die liefdesband met Christus en de Schepper dan ook is. Door vallen en opstaan, als kinderen.
Toch blijven we dan nog steeds die zelfde uniek persoonlijkheid, dat unieke ene schepsel, dat God heeft geschapen.

Omkleed u met de Heer Jezus Christus.

Romeinen 12:12-14

Waartoe roept de Apostel op:

12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid;
14 Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden

In de brieven van Paulus komt "Omkleedt u" meerde malen voor. In Efeziërs 4:24 zegt Paulus dat we de "nieuwe mens "moeten aantekken. Het is dus blijkbaar zo dat de mens pas de wapenrusting Gods kan aantrekken, als hij of zij een nieuw Geestelijk mens is geworden.

Want door die nieuwe Geestelijke norm ( de wet) kan de mens de wapenrusting pas op waarde schatten.

Datzelfde zei Jezus tegen Nicodemus ook. Want juist omdat het Nicodemus ontbrak aan het Geestelijke aspect van een Hemels Rijk ( Geestelijke wet) was Nicodemus helemaal geen waarlijke Leraar Israëls.

Hier ligt dus ook de kern van de ondergang van het OT Israël én de ondergang van deze wereld het Grote Babylon. Hun Geestelijke toestand heeft helemaal niets met een Hemelse Rijk noch met een Schepper.

Als wij dus, geestelijk, tot besef zijn gekomen dat we zonder onze Meester Jezus helemaal niets kunnen en voorstellen, dan pas zijn we in staat om met de wapens van Christus ( die dus Geestelijk zijn) om te gaan. Ons eigen ik is dan overwonnen en staan onder het Gezag van Christus. We zijn niet Christus zelf. Hij is de bron van het voorbeeld. Maar onze gezamelijke Geestelijke bron is de Heilige Geest, de Geest van God.

Van Christus dus én van ons. Daardoor zijn we in staat om de wet te onderhouden! Niet door menselijke aspecten toe te voegen aan de wet van God, of de wet van God menselijk te maken.

Christus is Heer in het leven van de gelovgen. Hem behoort hun liefde. Uit liefde voor de Heiland vragen wij naar Gods wil en weg. Deze mensen, kenne hun zwakheden en erkenne ook dat zij door eigen werken niet verlost kunnen worden. Daarom zoeken zij hun kracht "in de kracht van Zijn macht", mar niet in Hemzelf. Immers Jezus is geen af-god van hen, maar hun Vriend en Meester.

De oproep om zich te kleden is aan hen gericht en niet aan de ongelovigen.

Net zoals Christus van oorsprong alleen voor het volk Israël van het OT kwam, zo is dezelfde oproep uiteindelijk gericht aan hen, die bereid zijn gebleken, het Geestelijke aspect van de profetie, het Evangelie te aanvaarden. (Openbaring 12:17 en19:10)

De essentie:

Aan het einde van zijn brief wijst Paulus dus op iets wat wij, met onze zintuigen niet kunnen waarnemen; de strijd van de boze machten tegen Chrustus en zijn gemeente. De Christen ziet echter wel de uitwerkingen van die strijd in de wereld en in zijn eigen leven. Om staande te blijven in het geloof, heeft hij de "wapenrusting va God" nodig. Hij ontvangt de overwinning omdat Jezus Christus reeds heeft overwonnen!

Dus Elbert, door je Geestelijk te laten leiden door de Heilige Geest ontvang je kracht uit de Hemel, leer je je eigen vergissingen zien en nalaten. Ga je dezelfde dingen ervaren als Christus m.b.t de strijd tussen goed en kwaad en leer je dus ook het verschil "te zien" tussen de zichtbare en Geestelijke profetie.

Daardoor ben je in staat op te groeien in Geloof. Je persoonlijke keuze wordt dan hierbij bepalend of je het Koninkrijk wel of niet wil beerven. Want het gaat dan wat je met de opgedane kennis en inzichten -zelf- wil doen.

De Heilige Geest:

Speelde een actieve rol in het verlossingswerk van Christus Lucas 4:18

En zo dient de HG dus ook een actieve rol in ons leven te spelen.

De Heilige Geest brengt de wedergeboorte tot stand Johannes 3:3-8 (niet Christus dus)

De Heilige Geest vernieuwt het beeld van God in de mens 2 Korinthiërs 3:18 (niet Christus dus)

De Heilige Geest overtuigt mensen van hun zonden en de behoefte aan vergeving. (niet Christus dus)

Tot slot:

De Heilige Geest is dus Gods Geest die werkzaam is bij de (waarlijke) menswording van ons. Net zoals Deze dat ook was bij de Schepping van de aarde en de eerste mens. Gods Geest zweefde immers over de aarde die woest en ledig was.

Gods (Heilige-) Geest kan er dus voor zorgen dat wij een Geestelijke Tempel worden, als een voorbeeld van Christus (Mattheus 28 ), een Getuigenis.

Wel, dan lezen we dus in de Bijbel, dat Christus precies dezelfde Geestelijke ervaring heft ondergaan, in wiens voorbeeld ook wij dan, hetzelfde door dienen te beleven, om verlost en gered te zijn.

Kijk maar:

De Heilige Geest was werkzaam bij de menswording van Christus Lucas 1:35)

Als wij dan een Geestelijk lid zijn van Christus Licham, een Geestelijk Israël dus, wat kunnen de volgende overwegingen voor ons dan beduiden, Elbert:

1 Welke Geestelijke gaven heeft God mij gegeven en hoe kan ik die tot zijn eer gebruiken.

2. Welke waarborg heeft God de Vader mij om mij te gegeven om te helpen te ontdekken of de ingevingen die ik krijg van
de Heilige Geest komen of niet!

3. De Heilige Geest is Gods gave aan mij. Hij is en altijd aanwezige vriend die mij hoort en helpt (Joh. 14:16-18) Wij hoeven niet ontmoedigd te raken of te zijn, want ik kan weten dat als ik Hem vraag in mijn leven te komen, Hij mij zal vernieuwen.
Hij zal mij leiden en kracht geven, net zoals Hij Jezus deed toen Hij op aarde wandelde.

groet en zegen

noot: RK= Staatsgezag van Rome, niet de gelovigen binnen de kerkgemeenschap.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 13 jan 2006 23:39

Hallo Optimatus,

Je schreef ergens:

Psalm 118 vers 11 in de oude berijming zingt: "Wij zien het, maar doorgronden 't niet."

Inderdaad Optimatus, de Joden waren blind en doof voor de profetie, de notabene onder hen verkeerde.

Toch leert het Evangelie, dat het Overblijfsel, Zij die wél Christus hebben aangenomen, door de Heilie Geest, de gave van de Profetie hebben. Openbaring 12:17 en 19:10.

Het Nieuwe Testament is bedoeld om het Geestelijke aspect van de wet te -leren- aanvaarden, waarop Christus tevergeefs in de gehele Bijbel al op wijst. Daarom heet het Schriftwoord dan ook: Levend Schriftwoord.
Door de Heilige Geest toonde Christus wat Geest en Leven is.

Christus verliet deze aarde, omdat de Heilige Geest alle mensen kon en kan bereiken, hetgeen een mens nu eenmaal niet kan. Omdat het volk weigerde een Geestelijk Israël, in deze wereld te zijn, stuurde de Vader in de Hemel, de Heilige Geest, omdat deze alle mensen kan bereiken, waardoor de exclusiviteit van het volk Israël te niet werd gedaan.
Een ieder die Christus aaneemt en gelooft dat gene wat Hij van Zijn Vader en God liet zien, had vanaf dat moment deel aan het Geestelijke Israël. De Jood, de Griek en de heiden.

Dat wat dus een Geestelijk aspect moet zijn, om een burger van een Hemels Koninkrijk te worden, de Heilige Geest dus, ontbreekt nu ten ene malen in het fundament van Rome, het Vaticaan. Het zijn slechts zondige mensen die daar de lakens uitdelen, tot op het bot zelfs.

De Draak heeft dus een Mens nodig, om als een "christus"op deze aarde te fungeren, te einde de mensen te kunnen misleiden. Het zichtbare aspect van deze profetie, staat in lijn met de Geestelijke profetie.
Namelijk Christus! De mens wordt dus van meet af aan een Geestelijke Jood en is individueel een Israeliet (Jacob) Het volk wordt dus een Geestelijk Israël. Door haar Geestelijke kracht, is zij een tegenstander van de Draak. De Geestelijke Joden wonen immers te midden van het Grote Babylon (Egypte OT). De eindstrijd is reeds begonnen.

Als het Grote Babylon haar geestelijke en burgerwetten op elkaar hebben afgestemd (heimelijk) dan zal de wereld geconfronteerd worden met het samengaan van deze twee machten (Openbaring 13).

En zo is het ook met het Geestelijke Israël. Als Christus uit het Heilige der Heiligen komt, zal Hij naar de aarde terugkeren, met het Hemels Jeruzalem. De stad Babylon en de Heilige stad Jeruzalem staan tegenover elkaar. Terwijl de Geestelijke Joden, vanuit hun graven dan wel als levende zielen, in een oogwenk verandert, Christus tegemoet gaan, in de hemel naar de Heilige Stad, zal de rest der mensheid sterven.

Zij kunnen immers de aanblik van Gods volmaakte stad en de Verlosser niet langer aanzien en zullen roepen: Bergen valt op ons................

Na de verschrikkelijke vervolgingen die de Geestelijke Joden hebben meegemaakt zijn ze, door de Heilige Geest geleid en de standvastigheid van hun geloof in Christus, gefundamenteerd in -die- Hemelse wet ( de geboden en het getuigenis) gelouterd en hebben dezelfde ervaringen meegemaakt als hun Meester en Koning.

De Paus (-en), de "Plaatsvervanger" van christus (maar in werkelijkheid de zoon van de Draak) zullen zich moeten verantwoorden voor hun aandeel in de misleiding der mensen. Hun verschrikkelijke daden, hun zonneaanbidding (zonneliederen staan in de kinderlessen van de rk onderwijsmappen: Zonnehymne van Euchaton) door de zon dag voor te stellen als Gods rustdag, terwijl de Schepper de Sabbat heeft ingesteld, die notabene geheiligd en gezegend is.

Zelfs de Joden krijgen alle aanbidding van de Kerk van Rome, omdat ook zij de zon aanbidden als centrum van hun geloof. Eenmaal in de 28 jaar, zo schrijft de RK uitgever vol trots in les 3 blz 9, begroeten zij de zon.
In 1979 is de laatste zonaanbidding geweest. In 2009 zal de volgende weer zijn. Zo, dan weten de Christenen voor Israël gelijk dat de god van de Joden -feitelijk- in Rome woont.

TEL AVIV (upi)
Het komt slechts om de 28 jar voor, en daarom stonden honderdduizenden joden woensdagochtend voor de dageraad op om de zon met gebeden te begroeten. Daarmee herdenken zij het moment van de schepping van de zon.........etc

Het zonnewonder dat zowel voor de Islamitsiche wereld als ook de RK centraal staat, mag ook tot de verbeelding spreken (engels):

Cybele or Allah made an appearance in Fatima, Portugal, on October 13, 1917.

Allah's apparition was accompanied by a strange miracle:
"The sun became pale, three times it turned speedily on itself, like a Catherine wheel . . . At the end of these convulsive revolutions it seemed to jump out of its orbit and come forward towards the people on a zig-zag course, stopped, and returned again to its normal position.
This was seen by a large crowd near the children and lasted twelve minutes.
The fact that the other two thousand million human beings the world over never noticed the sun agitate, rotate and jump out of its orbit did not bother the Catholic Church in the least.

Let wel, het gaat hier om het wonder dat ook door de 3 meisjes van Fatima werd bewonderd!

Wie zich nu nog langer een herhaling mocht verwachten van een OT elan van het nationale Israël, moet nu dan toch wel wakker worden.

Tevens moet het toch wel duidelijk zijn dat de Draak moie plannen heeft met Israël én de Plaatsvervanger van Christus.

Gaat uit van haar.......opdat gij geen deel hebt aan haar plagen!
Wel beste vriend Optimatus, als je nu beweert dat ik of iemand anders het aan de Heilige Geest ontbreekt en dat Openbaringen slechts symbolsich is, ler mij da eens welke Heilige Geest en welk Leven Schriftwoord of, welke profetie, jij dan voor ogen hebt.

Want als Openbaringen en Daniël dan dode-letter teksten zijn, want dat is het equivalent van "alleen symbolisch "(zonder geestelijke inhoud), welke Geest -die tot leven leid- is volgens jou dan het fundament van Openbaringen. Vergeet niet dat Jezus Christus zelf de auteur is van Openbaringen, door Johannes op Patmos. Ik mag toch nog wel een keer zeggen dat Jezus het Levende Schriftwood is en niet het Symbolsiche, waaraan de RK lessstof steeds maar aan herinnert!

Geen wonder: Ons Geloof in Jezus Christus is geworteld in het geloof van Israël.

Dat is onmogelijk! Of we geloven in Jezus Christus en leven Hem na, door de Heilige Geest. Maar het geloof van Israël is geen geloof. Want Israël is een naam van een volk! En dat volk, dat hier in deze rk- leesen wordt geleerd, heeft zijn theocratie verloren. Hoe kun je nu mensen van vandaag les geven met gegevens, die notabene Christus heeft afgeschafd.
Maar ja, de Joden aanbidden de zon, en dat is voor Rome voldoende om hen binnen haar muren te onthalen en te omarmen als RK leden met een Joods geloof.....of traditie!

Geen wonder dus ook dat in 2000 de Joden konden beweren dat de Paus een alleraardigste man was, die christenen en joden zo dicht bijelkaar had gebracht.

Ik dacht dat Jezus geen vrede kwam brengen, maar het zwaard; het Schriftwoord als een tweesnijdend zwaard. Vrede? In de warme zon zeker!

Over de inquisitie zullen we maar zwijgen, die staat alweer voor de deur. Benedictus de XVI staat niet bekend als een zachtaardige en sympathieke man, binnen het vaticaan. Een echte Panzer paus schijnt het te zijn.

Afin, we zullen wel zien!

Groet en zegen!

Noot: RK = hier, als Staatgezag als een regering die beleidt maakt voor de wereld. Niet de gelovige mens in de kerkgemeente.
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 14 jan 2006 07:58, 4 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2006 23:42

Na 2000 jaar inquisitie tegen de Joden vind ik die laatste paar alinea's niet erg geloofwaardig.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 14 jan 2006 08:03

Het onderwerp Sprekend en Merkteken hebben niet alleen al hun schaduw, vanuit profetisch perspectief, vooruitgeworpen, God vraagt ons, als Christenen, op waarlijke en voorbereidende wijze, om te gaan met de (Genade-) tijd die Hij ons heeft geschonken.
Ogenschijnlijk lijkt het niet veel met het onderhavige onderwerp te maken te hebben, maar wie zijn tijd misbruikt a.h.w. dient te beseffe dat God heel precies de verantwoording aan ons vraagt, wat we hebben gedaan met onze tijd. Daarom hier een -wellicht- interessante visie op tijd, op grond van de Gedachte aangaande Openbaringen, die uiteindlijk alles aan het licht xal brengen. De goede en de verkeerde daden der mensheid (Openbaring 1:1-10)

Tijd

Onze tijd behoort God toe. Elk ogenblik is van Hem en wij hebben de ernstige verplichting deze te besteden tot zijn eer. Van geen enkel talent, ons gegeven, zal Hij een nauwgezetter verantwoording vragen dan juist van onze tijd.

De waarde van tijd is niet in woorden uit te drukken. Christus beschouwde ieder ogenblik als waardevol. Zo moeten wij er ook tegenover staan. Het leven is te kort om verknoeid te worden. Wij hebben maar een korte tijd van genade om ons gereed te maken voor de eeuwigheid. Wij kunnen geen tijd verspillen, geen tijd besteden aan zelfzuchtig genot, aan toegeven aan de zonde. Nu moeten wij een karakter vormen voor het toekomstige, eeuwige leven. Wij moeten ons nu gereedmaken voor het onderzoekend oordeel.

De mensen zijn nauwelijks begonnen te leven of ze beginnen reeds te sterven. De onophoudelijke inspanning van de wereld eindigt in het niets, tenzij wij een ware kennis opdoen van het eeuwige leven. Iemand die de tijd op prijs stelt als zijn kans om te werken zal zich voorbereiden op een woning die blijft en op een onsterfelijk leven. Voor hem is het goed dat hij geboren is.

Wij krijgen de raad om de tijd uit te kopen. Tijd die verknoeid is kan nooit, achterhaald worden. Wij kunnen zelfs geen seconde terugroepen. De enige manier om onze tijd uit te kopen is wat overblijft zo goed mogelijk te besteden, door medewerkers van God te worden in zijn grote verlossingsplan. In iemand die dit doet, vindt een verandering van karakter plaats. Hij wordt een kind van God, lid van het hemels gezin, kind van de hemelse koning. Hij is geschikt met de engelen om te gaan.

Nu is het voor ons tijd om te werken voor de redding van onze medemensen. Er zijn mensen die menen, dat geld geven voor het werk van Christus alles is wat van hen wordt gevraagd. De kostbare tijd die zij hadden kunnen gebruiken om persoonlijk voor Hem te werken, gaat onbenut voorbij. Het is echter het voorrecht en de taak van iedereen die gezond en sterk is om God daadwerkelijk te dienen. Iedereen moet werken om anderen voor Christus te winnen. Het geven van geld kan dit werk nooit vervangen.

Ieder ogenblik is geladen met gevolgen voor de eeuwigheid. Wij moeten gereed staan als wachters, klaar om op ieder moment dienst te doen. Het is mogelijk dat de gelegenheid, die wij nu hebben om aan een behoeftig mens het Woord des levens te brengen, zich nooit weer voordoet. God kan tot zo iemand zeggen: 'Nog deze nacht zal men uw ziel van u afeisen (Luc.12:20) en door onze onachtzaamheid kan hij verloren gaan. Hoe zullen wij op de grote oordeelsdag aan God verantwoording afleggen?

Het leven is te ernstig om te worden doorgebracht met tijdelijke en aardse zaken, in een tredmolen van zorgen en bezorgd zijn voor de dingen die slechts van gering belang zijn, vergeleken met de dingen van eeuwigheidswaarde. Toch heeft God ons geroepen om Hem te dienen in dingen van tijdelijke aard. IJver in dit werk is evenzeer een deel van ware godsdienst als toewijding. De Bijbel hecht geen goedkeuring aan nietsdoen. Ledigheid is de grootste vloek waardoor onze wereld is getroffen. Elke oprecht bekeerde man en vrouw zal een vlijtige werker zijn.
Ons succes in het opdoen van kennis en verstandelijke beschaving is afhankelijk van het juiste gebruik van onze tijd. De beschaving van het verstand behoeft niet te worden verhinderd door armoede, eenvoudige afkomst of ongunstige omgeving. Men moet er alleen aan denken dat van elk moment gebruik wordt gemaakt. Als men een boek bij de hand zou hebben, terwijl men op reis is of op het station moet wachten; wanneer men wacht tot het eten gereed is of wacht op een afspraak, zouden deze enkele momenten gebruikt kunnen worden voor studie, om te lezen of na te denken, in plaats van deze ogenblikken te verspillen door zinloze taal, door onnodig in bed te liggen. Wat zou dan niet bereikt kunnen worden! Een vastbesloten doel, volhardende ijver en een zorgvuldige besteding van tijd zal mensen in staat stellen kennis en verstandeliijke discipline op te doen, waardoor zij bekwaam gemaakt zullen worden voor vrijwel iedere positie van invloed en bruikbaarheid.

Iedere christen is verplicht gewoonten van ordelijkheid, grondigheid en spoed aan te wennen. Er is geen verontschuldiging voor traagheid bij het werk, wat dat werk ook moge zijn. Als iemand altijd bezig is, zonder ooit klaar te komen, komt dat omdat hart en verstand niet bij het werk zijn. Iemand die traag is en die bij zijn werk alles tegen heeft, moet beseffen dat deze fouten verbeterd moeten worden. Hij moet zijn geest oefenen bij het maken van plannen om de tijd zo goed mogelijk te gebruiken, zodat hij de beste resultaten kan boeken. Sommigen zullen door tact en bepaalde methoden in vijf uur even veel bereiken als anderen in tien uur. Sommigen die in huis werken zijn altijd bezig, niet omdat zij zoveel te doen hebben, maar omdat zij geen plannen maken bij het indelen van hun tijd. Door hun trage, talmende werkwijze bezorgen zij zich onnodig werk. Maar iedereen die dit wil, kan deze gejaagde, vertragende gewoonten overwinnen. Laten zij in hun werk een bepaald doel voor ogen hebben. Stel vast hoeveel tijd een bepaalde taak vereist en stel dan alles in het werk om deze taak in de beschikbare tijd af te maken. Het oefenen van de wil maakt de handen bruikbaarder.

Door gebrek aan doelstelling in het zich opleggen van een taak kunnen mensen vastraken in een verkeerde leefwijze. Zij kunnen echter door hun krachten te ontwikkelen ook bekwaam worden om een zo goed mogelijk werk af te leveren. Dan zal blijken dat zij overal en onder alle omstandigheden gevraagd zullen worden. Men zal hen waarderen naar wat zij waard zijn.

Door veel kinderen en jongeren wordt tijd verknoeid die gebruikt had kunnen worden in het werk in huis orn zodoende liefdevolle belangstelling in vader en moeder te tonen. De jongeren zouden veel verantwoordelijke taken die door iemand gedragen moeten worden, op hun sterke jonge schouders kunnen nemen.

Het leven van Christus was vanaf zijn kinderjaren een leven van intensief werken. Hij leefde niet om Zichzelf te behagen. Hij was de Zoon van de oneindige God en werkte toch samen met zijn vader Jozef in de timmerwerkplaats. Zijn werk was veelzeggend. Hij was naar de wereld gekomen om aan zijn karakter te bouwen en in die zin was zijn werk volmaakt. In zijn dagelijks werk openbaarde Hij dezelfde volmaaktheid als in het vormen van de karakters die Hij door zijn goddelijke macht veranderde. Hij is ons Voorbeeld.

Ouders moeten hun kinderen de waarde en het juiste gebruik van de tijd leren. Leer hen dat het doen van iets waardoor God wordt geëerd en de mensheid wordt gezegend de moeite waard is om voor te werken. Zelfs in hun kinderjaren kunnen zij zendelingen van God zijn.

Ouders kunnen geen grotere zonde begaan dan hun kinderen toe te staan om niets te doen. Al spoedig leren de kinderen van het nietsdoen houden en zij groeien op als gemakzuchtige mannen en vrouwen, die onbruikbaar zijn Als zij oud genoeg zijn om in hun levensonderhoud te voorzien en werk vinden, doen zij hun werk traag en dromerig, terwijl ze toch verwachten dat zij betaald zullen worden alsof zij hun werk goed hebben gedaan. Er is een wereld van verschil tussen deze groep werkers en zij, die beseffen dat ze trouwe rentmeesters moeten zijn. Onverschillige, zorgeloze gewoonten, waaraan men bij het gewone werk toegeeft, zullen in het godsdienstig leven komen en iemand onbekwaam maken om nuttig werk voor God te doen. Velen die door vlijtig werk een zegen voor de wereld hadden kunnen zijn zijn door ledigheid een mislukking geworden. Gebrek aan werk en aan een doelbewust leven opent de deur voor tal van verzoekingen. Verkeerde vrienden en slechte gewoonten beïnvloeden verstand en ziel nadelig en het resultaat is ondergang voor zowel dit leven als voor de eeuwigheid.

Welk werk we ook doen, Gods Woord leert ons dat wij niet traag moeten zijn, maar vurig van geest de Here moeten dienen. "Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat'; 'gij weet toch dat gij van de Here tot vergelding de erfenis zult ontvangen." (Rom.12:11; Pred.9:10) Bron:Lessen uit het leven van alle dag hoofdstuk 25 E.G. White

Groet en zegen
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 16 jan 2006 06:03, 7 keer totaal gewijzigd.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 14 jan 2006 08:04

...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jan 2006 10:47

Dit stuk heb je niet zelf geschreven maar van internet geplukt. Waar kan ik het origineel vinden?

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 15 jan 2006 15:28

Hallo Optimatus,

Het hier boven geplaatste stuk tekst heb ik niet van Internet geplukt, maar is feitelijk deel van een aantal aspecten, dat in het leven van de Bijbelse Christen, een belangrijke plaats in dient te (of kan) nemen. Het is al enkele jaren in mijn bezit en heeft te maken met de profetische tijdspanne waarin wij leven. Het wijst vooral op de 3 engelenboodschap van Openbaring 14 en moet gezien worden in de Genade(-tijd) die God elk mens "om niet" geeft, zolang deze leeft. Ik heb het inderdaad zelf niet geschreven, maar daarom kan het voor vele toch een punt van nadenken zijn, hoe men met de tijd die gegeven is, om gaat. De tijd gaat snel en voordat we het weten, is ons einde nabij. Vaak weten we helemaal niet wanneer ons leven eindigt. Zulke zaken zijn altijd waarevol -om- met andere te delen, denk ik! Het is zo origineel als maar zijn kan Bron:Lessen uit het leven van alle dag hoofdstuk 25 E.G. White

groet en zegen

NOOT: Ik heb zelf, voor de zekerheid, nog eens gezocht op Internet, maar ik kan het daar, nergens vinden!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jan 2006 16:22

In dat geval kan ik toch wel enig respect opbrengen voor deze beschouwing. Eerlijk is eerlijk.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 16 jan 2006 06:00

Hallo Optimatus,

Met dank voor je reactie!

Groet en zegen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2006 08:42

Schriftgeleerde schreef:Hallo Elbert,

Dank voor je antwoord;

je schreef:

Dat het geestelijk navolgen van Christus bij een christen zijn hoort, is uiteraard ook helemaal waar (Gal. 5), maar we moeten daarbij wel leven uit de Bron en die Bron is allereerst Christus en Zijn Middelaarswerk.

en

Ons besef van zondigheid, drijft ons uit naar Christus, want Hij is juist voor zulke mensen gekomen om hun Heiland te zijn.

Dat is onjuist, denk ik, want Johannes 16:7-13 leert ons iets anders:

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Hier geeft dus Christus een duidelijk voorbeeld dat Hij wel Meester en Heer is, maar dat de Heilige Geest van -ons aller Schepper- God (Zijn Vader en God) degne is die overtuigt va onze tekortkomingen en behoefte aan verlossing. Wij kunnen toch niet op eigen kracht deel aan Christus hebben, nadat we bedouwd zijn met de Heilige Geest en de wet (Geestelijk) hebben aanvaard.!! Johannes 13 laat ons dat duidelijk zien.

Ik heb je aanhaling van Joh. 16 vervangen door de werkelijke inhoud van deze verzen. Maar dit is precies waar ik op doelde, want het is de Heilige Geest, Die ons overtuigt. Daarbij gaat het om leven vanuit de Bron, nl. Christus. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 17 jan 2006 05:54

Hallo Elbert,

Bedankt voor je reactie,

Je schreef o.a.:

Daarbij gaat het om leven vanuit de Bron, nl. Christus.

Maar beste Elbert, ik denk dat je je vergist. Je draait de zaak om. Christus ontving leven, vanuit de bron: De Heilige Geest! En uit diezelfde bron ontvangen dan ook wij "Leven" en ervaren dan dezelfde groei die ok Christus onderging in de Gerechtigheid des Hemels.

Want wat leert Christus in Johannes 6:63

63 De Geest is het, die levend maakt; het vlees heeft geen nut. De woorden, die ik tot u spreek, zijn geest en leven.

Wel, Geest en Leven. Maar pas op, leven staat voor het Hemels Koninkrijk!

Dat wil zeggen eeuwig leven staat in de relatie tot de overwinning van de dood, omdat we in het Leven zijn, dat wil zeggen, daar waar de dood niet gekend wordt. Jezus zelf is niet de bron, maar het voorbeeld van wat geloven, Geest en Leven is.

Openbaring 2

29 Wie oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Vandaar dat Christus de mens die Hem in het voorbeeld niet wil navolgen, een andere geest navolgt. EN die mensen dan ook dode-levenden noemt. Hun lichaam leeft dank zij de genade, maar geestelijk zijn ze niet gericht op het Hemels, maar aardse. Daar waar het tegenstrijdige leven t.o.v. Gods Koninkrijk tot de (eeuwige-) dood leidt.

Als je Christus als de bron van het ultieme voorbeeld wil zien, waarin zowel Christus als wij geleid worden door de Heilige Geest en zo, een Getuigen zijn van de Vader in de Hemel zijn, dan begrijp ik je inzicht en kan daarmee we leven.

Voor mij persoonlijk ( door de ervaring) is het de Helige Geest die leidt, op exact dezelfde wijze zoals ook Hij Christus leidde!.

Maak niet de vergissing dat wij Christus als een apostel moeten navolgen, zoals ook de paus meent dat hij aanbeden en nagevolgd moet worden, op grond van menselijke fundamenten in burgerwetten, die geestelijk hun oorsprong in de mens zelf te vinden zijn. Da passen wij ongeestelijke weten en geboden toe (dode-levende) , die nooit tot Geest en Leven kunnen leiden (eeuwig levenden)

Groet en zegen

Terug naar “Archief”