Berichtdoor Schriftgeleerde » 13 jan 2006 20:20
Hallo Elbert,
Dank voor je antwoord;
je schreef:
Dat het geestelijk navolgen van Christus bij een christen zijn hoort, is uiteraard ook helemaal waar (Gal. 5), maar we moeten daarbij wel leven uit de Bron en die Bron is allereerst Christus en Zijn Middelaarswerk.
en
Ons besef van zondigheid, drijft ons uit naar Christus, want Hij is juist voor zulke mensen gekomen om hun Heiland te zijn.
Dat is onjuist, denk ik, want Johannes 16:7-13 leert ons iets anders:
7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.
8 Toen zeide Petrus tot hem: Nimmermeer zult gij mij de voeten wassen. Jezus antwoordde hem: Indien ik u niet was, hebt gij geen deel aan mij.
9 Simon Petrus zeide tot hem: Heer, niet alleen de voeten maar ook de handen en het hoofd.
10 Jezus zeide tot hem: Wie gewassen is, dien behoeven niet dan de voeten gewassen te worden, en hij is reeds geheel rein; en gijlieden zijt rein, maar niet allen.
11 Want hij wist wie hem verraden zou; daarom zeide hij: Gij zijt niet allen rein.
12 Toen hij nu hunne voeten gewassen had, nam hij zijne klederen, en zette zich weder neder, en zeide tot hen: Weet gij wat ik u gedaan heb?
13 Gij noemt mij Meester en Heer, en zegt dit te recht, want ik ben het ook.
Hier geeft dus Christus een duidelijk voorbeeld dat Hij wel Meester en Heer is, maar dat de Heilige Geest van -ons aller Schepper- God (Zijn Vader en God) degne is die overtuigt va onze tekortkomingen en behoefte aan verlossing. Wij kunnen toch niet op eigen kracht deel aan Christus hebben, nadat we bedouwd zijn met de Heilige Geest en de wet (Geestelijk) hebben aanvaard.!! Johannes 13 laat ons dat duidelijk zien.
Het gaat er niet om dat we Jezus Geestelijk navolgen. Dat is onmogelijk.
Elk mens is een kind vanGod en een uniek en bijzonder schepsel. Geen enkele Christen lijkt op de ander. We kunnen dan ook niet verwachten of eisen van onze medebroeder of zuster dat hij of zij exact dat gaat geloven wat wij voorschrijven. Elke Christen heeft een uniek relatie met zijn Heer en Schepper. Allemaal zijn we verschillende en allemaal interepeteren we, in ons hart, zaken onderscheidelijk. De wet is geen wettisch naleven van regeltjes. Christus verwacht van ons niet dat we dode-letterknechten zijn, of zoals de Islamieten voorhouden, de Koran helemaal uit je hoofd te kennen.
Vanmiddag had ik nog een interessant gesprek met een Rooms Katholieke man, in Gent. Hij erkende dat Rome dode-letterknechten maakt en dat de burgerwetgeving in, overwegend RK landen, een dode-letter wet is. Daardoor heeft het er ook de schijn van dat de burgerwetten die door de Overheden worden uitgevaardigd, starre éénrichtingswetten zijn. Eergisteren zij mijn kapper nog dat binnen het onderwijs (in België dan blijkbaar) heel subtiel de kinderen naar een zekere dode-letter houding worden gedreven. Allemaal starre rechtlijnige denkers en doeners.
Wel ik werk bij een groot bedrijf in Gent en ik moet je zeggen; ik krijg er af en toe de kriebels van de bureaucratie en dode-knechterij.
Elk zijn eigen koninkrijk, net koningen en priesters, maar dan van een Plaatsvervangende Christus.
Hij was het volledig met mij eens dat de RK mens gewoonweg doet wat de Kerk zegt en wat de Apostel Benedictus aan hen voorhoudt.
Maar zo is het met Christus niet Elbert. De bron is de Heilige Geest. Christus hield ons voor wat Hij van de Vader (en zijn God) had gehoord.
Als wij aan Christus vasthouden als het ultieme voorbeeld, waarbij onze eigen Indentiteit in verloren zou gaan, dan is Jezus op gelijke voet gezet als de Paus of Mohammed.
In Johannes 14:9 vinden we het antwoord:
Hij was een volmaakt voorbeeld van Gods karakter Johannes 14:9.
En dat hield Hij ons voor.
En nu, door de Rechtvaardiging, Heiliging en de uiteindelijke Verheerlijking, kunnen wij Gods karakter (dus ook niet God zelf) aanleren tot een gewoonte. Maar die "gewoonte" en dat aanleren, gaat volkomen
in het tempo dat wij zelf aangeven. Het gaat exact in de essentie van onze unieke karaktervorm. Omdat God ons beter kent dan wij onszelf, gaat dat met Barmhartigheid en Liefde.
De eenheid is dus niet dictatoriaal, waarbij Christus ons geheimen onthoudt of ons onkundig laat van wat we nodig hebben om te groeien, in heiliging. Hij liegt ook nooit! Niet over de wet, niet over Zijn Vader en God.
Alles wat God aan ons laat zien is, in essentie overanderlijk!
Efeziërs 4:12-16
12 opdat de heiligen bereid zouden worden tot het werk des ambts, waardoor Christus' lichaam opgebouwd wordt,
13 totdat wij allen komen tot de eenheid des geloofs en der kennis van Gods Zoon, en een volwassen man worden, naar de maat van Christus' volkomen ouderdom
14 opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, als golven bewogen en geslingerd door allerlei wind der leer, door bedriegerij der mensen en arglistigheid, waarmede zij heimelijk aankomen om te verleiden,
15 maar, de waarheid betrachtende in liefde, wassen in alle delen aan hem, die het hoofd is, Christus,
16 uit wien het gehele lichaam, samengevoegd en verbonden door alle gewrichten, die elkander handreiking doen naar het werk van elk lid in zijne mate, den wasdom des lichaams verkrijgt tot zijne opbouwing in de liefde.
Hier zie je datgene at ik bedoel:
In vers 16 staat .....elk lid in zijne mate!
De Heilige Geest is in harmonie met de Bijbel!
Welke Bijbel! De dode-letter wet van de Joden uit het OT Of de wereldse zichtbare vorm van OT misvorming in een Nieuw Tetamentische tijdsspanne, zoals Rome ons voorhoudt?
Is de wereld gebaat bij een Apostel die Christus naspeelt, terwijl de echte Christus in de Hemel is in het (Hemelse) Heilige der Heiligen.
Ik denk van niet!
Wij maken gebruik van 2 bronnen:
1. De Heilige Geest
2. in het voorbeeld van Christus.
Hij is de grote Meester.
Als wij op school zitten en wij hebben een fantastische leraar Godsdient, dan is het de bedoeling dat we zelf leren omgaan met datgene wat de leraar ons vertelt. We laten ons leiden door datgene wat hij zegt en voorhoudt. Maar wij blijven in onze eigen persoonlijkheid de ervaring van de lesstof beleven. De Leraar blijft de Leraar, maar aan het einde van schooltijd, zal tijdens het examen blijken of we de lesstof op juiste wijze hebben begrepen en -wellicht- zelf hebben uitgeleefd. We kunnen ons niet beroepen op de unieke kenmerken van de Leraar, wel op de inzichten en kennis die Hij ons heeft medegedeeld, om zelf te leren ervaren.
Zo is het ook met Christus! Christus is uniek als mens, uniek omdat Hij de wet van Hemels Koninkrijk, in een zondige wereld gestalte gaf en liet zien, dat men door de Heilige Geest geleid, kan overwinnen.
Omdat wij echter niet boven onze Meester kunnen staan (boven de Allerhoogste uitstijgen, zoals Satan ons wil doen geloven) dienen wij door gebed en het belijden van zonden ( en dus niet biechten aan een zondig medemens) te groeien in de wet van Gods Koninkrijk zodat wij op een zeker moment naar de gewoonte Gods lief hebben en dan ook begrijpen hoe intens en onlosmakelijk die liefdesband met Christus en de Schepper dan ook is. Door vallen en opstaan, als kinderen.
Toch blijven we dan nog steeds die zelfde uniek persoonlijkheid, dat unieke ene schepsel, dat God heeft geschapen.
Omkleed u met de Heer Jezus Christus.
Romeinen 12:12-14
Waartoe roept de Apostel op:
12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid;
14 Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden
In de brieven van Paulus komt "Omkleedt u" meerde malen voor. In Efeziërs 4:24 zegt Paulus dat we de "nieuwe mens "moeten aantekken. Het is dus blijkbaar zo dat de mens pas de wapenrusting Gods kan aantrekken, als hij of zij een nieuw Geestelijk mens is geworden.
Want door die nieuwe Geestelijke norm ( de wet) kan de mens de wapenrusting pas op waarde schatten.
Datzelfde zei Jezus tegen Nicodemus ook. Want juist omdat het Nicodemus ontbrak aan het Geestelijke aspect van een Hemels Rijk ( Geestelijke wet) was Nicodemus helemaal geen waarlijke Leraar Israëls.
Hier ligt dus ook de kern van de ondergang van het OT Israël én de ondergang van deze wereld het Grote Babylon. Hun Geestelijke toestand heeft helemaal niets met een Hemelse Rijk noch met een Schepper.
Als wij dus, geestelijk, tot besef zijn gekomen dat we zonder onze Meester Jezus helemaal niets kunnen en voorstellen, dan pas zijn we in staat om met de wapens van Christus ( die dus Geestelijk zijn) om te gaan. Ons eigen ik is dan overwonnen en staan onder het Gezag van Christus. We zijn niet Christus zelf. Hij is de bron van het voorbeeld. Maar onze gezamelijke Geestelijke bron is de Heilige Geest, de Geest van God.
Van Christus dus én van ons. Daardoor zijn we in staat om de wet te onderhouden! Niet door menselijke aspecten toe te voegen aan de wet van God, of de wet van God menselijk te maken.
Christus is Heer in het leven van de gelovgen. Hem behoort hun liefde. Uit liefde voor de Heiland vragen wij naar Gods wil en weg. Deze mensen, kenne hun zwakheden en erkenne ook dat zij door eigen werken niet verlost kunnen worden. Daarom zoeken zij hun kracht "in de kracht van Zijn macht", mar niet in Hemzelf. Immers Jezus is geen af-god van hen, maar hun Vriend en Meester.
De oproep om zich te kleden is aan hen gericht en niet aan de ongelovigen.
Net zoals Christus van oorsprong alleen voor het volk Israël van het OT kwam, zo is dezelfde oproep uiteindelijk gericht aan hen, die bereid zijn gebleken, het Geestelijke aspect van de profetie, het Evangelie te aanvaarden. (Openbaring 12:17 en19:10)
De essentie:
Aan het einde van zijn brief wijst Paulus dus op iets wat wij, met onze zintuigen niet kunnen waarnemen; de strijd van de boze machten tegen Chrustus en zijn gemeente. De Christen ziet echter wel de uitwerkingen van die strijd in de wereld en in zijn eigen leven. Om staande te blijven in het geloof, heeft hij de "wapenrusting va God" nodig. Hij ontvangt de overwinning omdat Jezus Christus reeds heeft overwonnen!
Dus Elbert, door je Geestelijk te laten leiden door de Heilige Geest ontvang je kracht uit de Hemel, leer je je eigen vergissingen zien en nalaten. Ga je dezelfde dingen ervaren als Christus m.b.t de strijd tussen goed en kwaad en leer je dus ook het verschil "te zien" tussen de zichtbare en Geestelijke profetie.
Daardoor ben je in staat op te groeien in Geloof. Je persoonlijke keuze wordt dan hierbij bepalend of je het Koninkrijk wel of niet wil beerven. Want het gaat dan wat je met de opgedane kennis en inzichten -zelf- wil doen.
De Heilige Geest:
Speelde een actieve rol in het verlossingswerk van Christus Lucas 4:18
En zo dient de HG dus ook een actieve rol in ons leven te spelen.
De Heilige Geest brengt de wedergeboorte tot stand Johannes 3:3-8 (niet Christus dus)
De Heilige Geest vernieuwt het beeld van God in de mens 2 Korinthiërs 3:18 (niet Christus dus)
De Heilige Geest overtuigt mensen van hun zonden en de behoefte aan vergeving. (niet Christus dus)
Tot slot:
De Heilige Geest is dus Gods Geest die werkzaam is bij de (waarlijke) menswording van ons. Net zoals Deze dat ook was bij de Schepping van de aarde en de eerste mens. Gods Geest zweefde immers over de aarde die woest en ledig was.
Gods (Heilige-) Geest kan er dus voor zorgen dat wij een Geestelijke Tempel worden, als een voorbeeld van Christus (Mattheus 28 ), een Getuigenis.
Wel, dan lezen we dus in de Bijbel, dat Christus precies dezelfde Geestelijke ervaring heft ondergaan, in wiens voorbeeld ook wij dan, hetzelfde door dienen te beleven, om verlost en gered te zijn.
Kijk maar:
De Heilige Geest was werkzaam bij de menswording van Christus Lucas 1:35)
Als wij dan een Geestelijk lid zijn van Christus Licham, een Geestelijk Israël dus, wat kunnen de volgende overwegingen voor ons dan beduiden, Elbert:
1 Welke Geestelijke gaven heeft God mij gegeven en hoe kan ik die tot zijn eer gebruiken.
2. Welke waarborg heeft God de Vader mij om mij te gegeven om te helpen te ontdekken of de ingevingen die ik krijg van
de Heilige Geest komen of niet!
3. De Heilige Geest is Gods gave aan mij. Hij is en altijd aanwezige vriend die mij hoort en helpt (Joh. 14:16-18) Wij hoeven niet ontmoedigd te raken of te zijn, want ik kan weten dat als ik Hem vraag in mijn leven te komen, Hij mij zal vernieuwen.
Hij zal mij leiden en kracht geven, net zoals Hij Jezus deed toen Hij op aarde wandelde.
groet en zegen
noot: RK= Staatsgezag van Rome, niet de gelovigen binnen de kerkgemeenschap.