Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Petertje
Sergeant
Sergeant

Re: Bekering

Berichtdoor Petertje » 23 jul 2003 15:36

roosie16 schreef:eey!
toen ik met een meisje sprak over bekering zei ze dat ze elke avond bad of ze bekeerd mocht worden, maar dat het maar niet gebeurde. Ze was hier erg verdrietig over en ze snakte naar alle informatie die ik haar gaf over christen worden enzo.
Toen ik haar vertelde dat je wel zelf tegen God moet gaan vertellen dat je zondig bent en dat je een Verlosser en Koning nodig hebt je in leven liep het stuk.
Ze zei me dat je moest wachten tot je bekeerd was en dat dit maar heel weinig mensen waren... en dat je niet zomaar je leven aan Jezus kon geven... weet je hoe erg als je dit denkt... :cry:
ze zit in een gereformeerde gemeente ofzo, en aangezien er best wat mensen van dit forum hier ook zitten vraag ik me af hoe julllie er over denken...
kiss roosie

Jammer dat verschillende mensen denken dat de bijbel dit zegt. Maar als je de bijbel leest dan zie ik dat we zelf aktie moeten ondernemen. B.v. je moet zelf de deur opendoen, je moet je bekeren, je moet geloven als een kind, je mag Hem aannemen etc. Deze website heeft me goed geholpen, vooral om het bijbels te onderbouwen. Misschien mag het jouw vriendin ook tot een zegen zijn http://www.greatcom.org/laws/dutch/

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 aug 2003 10:48

Ikke21 schreef:Oke dan zal ik even reageren :wink:

Bij mijn ouders in de kerk wordt dus ook gezegd dat wij mensen van nature niet willen, wij proberen er juist alles aan te doen om maar zo ver mogelijk bij God vandaan te blijven, terwijl God ons iedere dag opnieuw roept. Het komt er op neer dat wij niet op een stoeltje mogen gaan zitten en wachten totdat God ons bekeerd, dat is totaal fout. Maar aan de andere kant kunnen wij zelf niks aan onze bekering doen omdat wij zelf niet willen.

De kerk waar ik nu heen gaat, (christelijk gereformeerde kerk) zeggen ze je moet juist zoeken, ga maar bidden, lezen etc, dan kom je er wel achter dat wij hetzelf niet kunnen en dat wij God bij alles nodig hebben. Want van 1 ding ben ik wel overtuigd, wij willen nooit, maar dat wil nog niet zeggen dat wij maar heerlijk verder moeten leven, wij moeten juist Hem gaan zoeken en ons leven in Zijn hand willen leggen, dan alleen wil God ons bekeren en mogen wij Zijn kind zijn.

Als er op dit moment een knop voor je zou zitten waar je op kan duwen.
Zodra je op deze knop zou duwen zou je voor eeuwig God willen dienen en voor hem willen leven. Je zal hem aanvaarden als zaligmaker.

Zou jij die knop dan induwen?

Ja? Nou geef je kinderlijk eenvoudig vertrouwen over in Gods armen en vraag of je ook mag geloven dat hij is gestorven voor jou zonden. Hij zal het je geven! Probeer die knop maar in te drukken.. God helpt je, maar jij moet wel de eerste stap zetten.

(dit is mischien niet eens voor ikke21 bedoelt maar voor iedereen die verlangt naar het leven tot Gods eer. maar afwachten tot het wonder gaat gebeuren in zijn leven.)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 10:59

hijwel schreef:Probeer die knop maar in te drukken.. God helpt je, maar jij moet wel de eerste stap zetten.
Deze uitdrukking is het grote probleem hijwel. Dit lijkt te impliceren dat God dus maar af moet wachten hoeveel mensen er die eerste stap gaan zetten.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 11:39

Maarten schreef:
hijwel schreef:Probeer die knop maar in te drukken.. God helpt je, maar jij moet wel de eerste stap zetten.
Deze uitdrukking is het grote probleem hijwel. Dit lijkt te impliceren dat God dus maar af moet wachten hoeveel mensen er die eerste stap gaan zetten.

nEe, dan maak je God zielig. God komt met zijn liefde naar ons toe. Maar Hij wordt er niet groter of kleiner van als wij wel of niet geloven hoor. God geeft ons de mogelijkheid om te kiezen. En als je echt gemerkt hebt dat God bestaat dan laat je het niet om voor Hem te kiezen!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 12:06

joris schreef:
Maarten schreef:

nEe, dan maak je God zielig. God komt met zijn liefde naar ons toe. Maar Hij wordt er niet groter of kleiner van als wij wel of niet geloven hoor. God geeft ons de mogelijkheid om te kiezen. En als je echt gemerkt hebt dat God bestaat dan laat je het niet om voor Hem te kiezen!
God geeft ons ook het geloof zelf, door onze van Hem afgekeerde wil weer op Hem te richten door Zijn Evangelie, en door ons te laten zien wie wij zijn voor Hem, nl zondaren die vergeving nodig hebben, en die zonder God niet bedoeld zijn, en Hij laat zien wie Hij is, nl. de gewillige Zaligmaker voor zulke zondaren. Uiteindelijk is he tniet onze keus om God te dienen, maar is het Gods keus voor zondaren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 aug 2003 12:06

Maarten schreef:

God heeft de eerste stap al gezet hij heeft zijn enig geboren zoon gezonden naar de aarde om te betalen voor onze zonden.

reactie volgt nog...
Laatst gewijzigd door hijwel op 04 aug 2003 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 04 aug 2003 12:08

hijwel schreef:
Maarten schreef:

God heeft de eerste stap al gezet hij heeft zijn enig geboren zoon gezonden naar de aarde om te betalen voor onze zonden.
dus moeten we uit onszelf de tweede stap zetten?

oh, sorry ik zie dat er nog wat staat, maar wel gewijzigd volgens mij ;)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 04 aug 2003 12:12

Werkt uws zaligheid met vreze en beven, WANT het is God Die in u werkt beide het willen en werken naar Zijn welbehagen. Fil 2:12, 13.

Je hoeft dus niet te wachten, maar te geloven!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

joris

Berichtdoor joris » 04 aug 2003 12:32

Maarten, we zeggen hetzelfdehoor volgens mij. Ik leef vanuit de overtuiging dat '' God ons eerst heeft liefgehad"" al vertel ik dat er niet constant bij.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 aug 2003 13:13

Cor schreef:
Evelien schreef:Tja. Er zijn mensen die denken dat bekering heel moeilijk is. (dat je aan bepaalde regels en wetjes moet voldoen) Maar dat is het in feite niet.
Op dit moment lees ik in het boekje: "Bekering, ook voor jou"? van Ds. Vreugdenhil. (gergem dominee). Het is een fantastie's mooi boekje om te lezen. Echt een aanrader.

Evelien, dat boekje ga ik binnen kort ook lezen, schijnt heel duidelijk te zijn geschreven klopt dat?

lees dan ook eens, onbekeerd, wat doe je ermee van ds Vlastuin!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 aug 2003 13:16

Ikke21 schreef:Oke dan zal ik even reageren :wink:

Bij mijn ouders in de kerk wordt dus ook gezegd dat wij mensen van nature niet willen, wij proberen er juist alles aan te doen om maar zo ver mogelijk bij God vandaan te blijven, terwijl God ons iedere dag opnieuw roept. Het komt er op neer dat wij niet op een stoeltje mogen gaan zitten en wachten totdat God ons bekeerd, dat is totaal fout. Maar aan de andere kant kunnen wij zelf niks aan onze bekering doen omdat wij zelf niet willen.

De kerk waar ik nu heen gaat, (christelijk gereformeerde kerk) zeggen ze je moet juist zoeken, ga maar bidden, lezen etc, dan kom je er wel achter dat wij hetzelf niet kunnen en dat wij God bij alles nodig hebben. Want van 1 ding ben ik wel overtuigd, wij willen nooit, maar dat wil nog niet zeggen dat wij maar heerlijk verder moeten leven, wij moeten juist Hem gaan zoeken en ons leven in Zijn hand willen leggen, dan alleen wil God ons bekeren en mogen wij Zijn kind zijn.

hier ben ik het 100%mee eens!!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 aug 2003 18:22

Maarten schreef:
hijwel schreef:
Maarten schreef:

dus moeten we uit onszelf de tweede stap zetten?

oh, sorry ik zie dat er nog wat staat, maar wel gewijzigd volgens mij ;)

geeft nx,

Ik probeer mijn visie te geven. Ik zeg niet dat het waar is maar ik zie het wel zo.

Ik ga ff een vergelijking maken.
Hoe leert een peuter lopen? Dan zet vader dat kind tegen de muur of tegen een kast. Hij houdt zijn armen dicht bij het kind; echter ook wer niet zo dicht, dat het kind die armen van vader kan pakken. Dat wil het wel, want dat is het gewend. Het liep tot nog toe steeds aan de hadn van de ander. Maar het moet nu zelf leren lopen. Vader zegt: "Kom maar!" en het hele gezin staat er om heen en zegt ook "kom maar!"
Maar is het niet een beetje vreemd om tegen een kind dat niet kan lopen te zeggen: "Kom maar!" Nee, want in die uitnodigende woorde vol liefde en vriendelijkheid zit een verborgen kracht, die onzichtbaar overgolt naar en in het Kind. De liede straalt als een bemoediging uit de geizhten van vader, moeder en de andere kindern. Dat woord "Kom" gaat als een kracht door hem heen.
En dan... ja dan gebeurt het. Heel aarzelden nog, een paar stapjes, mischien valt het metten weer neer, maar heel het gezin juicht en klat in de hande om die eerste tweevoeterij van het kind. En de peurter glimlacht van plezier, want ook hij kan nu lopen, net als de grote mensen.

Zo staat ook de hemelse vader om ons heen, met de Zoon "en de heilige engelen met hem" mat 25:31 Hij wil ons naar Jezus toe trekken, wnat ui onszelf kunnen wij niet naar Hem gaan Joh 6:44
Maar hoe doet de Vader dat? Niet door ons naar Jezus toe te sleuren. Hij wil dat wij op menselijke wijze naar de Zaligmaker toe gaan. Hij heeft ons immers geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.
De vader wil ons tot Jezus trekken door het Woord. Hij wil ons tot Zijn kinder maken, niet door een geheimzigginge mystiek proces dat Hij bij ons op gang zou brengen, maar door het Woord, het Woord van de uitnodigede lierde: "Kom maar!"
Dat Woordspreekt Hij in door Zijn Zoon: Kom herwaarsts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en ik zal u rust geven Mat 11: 28 Dat woord spreekt hij Door zijn dienaren en getuigen die de uitnodiging van de Heere Jezus herhalen: "En wie dorst heeft kome: en wie wil, neme het water des levens om niet. openb 22:17

Ook de uitnodiging "Kom!" lijkt een dwaasheid voor ons redenerden verstand. Want wij kunnen niet naar Jeuzs gaan We zijn geestelijk verlamd dood.
Zo leek het ook een dwaasheid, toen jezus tot een verlamde zei: "Sta op, neem je matras op en ga op stap" En nog vreemder was het toen hij tot lazarus zei: Lazarus kom uit. Maar het woord van Jezus was geladen met goddelijke kracht om uit de dood op te staan.
Zo is het ook met het Woord van God. " Want het woord des kruisses is... voor ons die behouden worden, een kracht Gods 1 Kor 1:18) " Want het (Evangelie) is een kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die Gelooft" (Rom 1:16)
Als Jezus tot je zegt: Bekeer je en geloof het evangelie (mark 1:15) dan zit er Goddelijke kracht in dat woord. Gevuld met die kracht die door de Geest in u wil doordingen, kunt je je eerste wankelende stap zetten op de smalle weg naar Hem toe.

Ik denk dat in veel kerken mensen niet aangemoedigt worden om in hem te gaan geloven. Er wordt niet zo makkelijk gesproken over geloven
Terwijl het kinderlijk eenvoudig is.
Mensen worden daar niet aangemoedigt met de volgende woorden:
Kom maar! Vertrouw maar op Gods liefde! Nader tot God en Hij zal tot u naderen.

Ze zijn meestal met het tegendeel bezig om mensen te ontmoedigen.
Ik geloof dat ze het goed bedoelen. Maar ik denk wel dat ze gaan volgens mij aan de kern van het evangelie voorbij. Ze hebben het dan over met een ingebeelde hemel naar de hel te gaan. Zo geef je mensen geen hoop meer en kwijnen weg in deze wereld (Ef 2:12)

Ik hoop dat het je wat duidelijker is geworden wat ik bedoel. Ik zal nog ff in het kort weergeven hoe ik het zie.

God nodigt jou om maar op die knop te drukken. In zijn woorden zit een Godelijke liefde. hij zegt: druk die knop maar in!!! Nu is het jou buurt om te proberen die knop in te drukken... Geef je maar in vertrouwen over aan Hem! hij zal je zeker verder helpen.

Dus voor de duidelijkheid jij zet die eerste stap niet zonder de hulp van God. Daarom is het ook nodig dat je overgeeft in vertrouwen.

PS: Ik heb bij dit stuk text het boek: Wat is geloven? gebruikt. Waar ik heel veel vanuit geleerd heb!!!!

quantum
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor quantum » 04 aug 2003 22:09

wij proberen er juist alles aan te doen om maar zo ver mogelijk bij God vandaan te blijven, terwijl God ons iedere dag opnieuw roept.[/quote]

Als we naar de BIJBEL kijken is dit dan niet juist?
Ik heb toch het ide dat de BIJBEL over de mens zegt: er is niet een die goed doet.
Kijk bv naar David, als we de BIJBEL lezen is David zeker een kind van GOD. Maar David liep zeker wel bij GOD weg en zondigde. Hij kreeg daar later wel zeker berouw.
Het komt op mij een beetje over dat een mens het goede uit zichzelf gaat zoeken. Zonder de werking van GODS GEEST kan dat toch niet?
Ik zeg niet dat je op een stoel moet gaan stilzitten.

elianne
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

bekeerd...wat is het nu............zucht....

Berichtdoor elianne » 04 aug 2003 22:59

wat een reacties op het onderwerp bekering....en nu weer een :)

toch snap ik t wel...hallo zeg wat is t soms vreselijk moeilijk.....als er in je kerk wordt gezegd..."je bent zondig, er komt niks van...t is niet zomaar voor je. Je kunt het je inbeeelden.

Al deze reacties ken ik...ik heb nl een vriendin die in de ger gem zit. Zelf ben ik hervormd en met een totaal ander beeld opgegroeid. Hoe dicht je eigenlijk bij elkaar zit (allebei stammen we van de reformatie af) Hoe verschillend en hoe langs elkaar je kunt praten over dit onderwerp.

Het gene wat ik kwijt wil is: DE bijbel is het Wooord van God. Zijn brief, zijn woord om je aan te sporen om je behoud in Hem te zoeken. Zoeken...dat is wat in de Bijbel staat.... zoeken naar de helige de toekomende de goede dinegn, de vergeving de heiliging Je hebt geen blijvende stad, maar je bent op reis.
Maar goed, waarom zou Christus dit tegen je zeggen, omdat tie maar een paar mensen wil hebben. Omdat tie je te zondig vind? NOOIT!!!!
Wij kunnenn het nooit begrijpen, maar God is zo oneindig goed. Hij wil dat je je grote schuld bij Hem brengt!!!
Dan is er nog iets....dat je je schuld elke dag bij Hem brengt....echt hoor!!!daar zit ook het grote probleem. Bkering is niet iest mystieks wat opeesn op onverklaarbare wijze gebeurd>
het is iets wat je (elke dag) bewust meemaakt!!!

Veel succes met het volhouden en het groeien....in het geloof......1 ding is zeker.........het gaat niet vanzelf......

grtjs

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 aug 2003 07:22

Beste hijwel en anderen,

Mijn reacties zijn wellicht onvolledig in dit topic als het gaat om de vraag naar bekering. Ik wilde slechts reageren op een in mijn ogen te eenzijdige voorstelling van zaken. Wat ik steeds mis, wat in ieder geval niet benoemd wordt, is dat bekering iets is wat uiteindelijk en alleen en helemaal van God komt. Dat sluit niet in dat de mens lijdelijk moet zitten wachten, maar het geeft God wel alle eer! En dat vind ik erg belangrijk.

Om jouw voorbeeld te gebruiken, dat kind is overtuigd van de waarheid en de liefelijke roepen van de familie, dat werk van overtuiging is ook werk van de Geest, dat benoemen kom ik niet tegen, we moeten zelf maar kiezen. En er ligt tussen kiezen en overtuigd worden toch een bepaalde spanning.

Kiezen suggereert dat er twee gelijke keuzen zijn en dat we dat ook beseffen, maar vanuit overtuiging tot geloof komen, is de enige weg die overblijft. Begrijp je? Dan is het geen kwestie van kiezen, maar van moeten en gaan. Dan kan je niet anders. Wat ik dan ook mis is het besef dat we in Adam allemaaal tegen God gekozen hebben, we hebben ons door de duivel laten verleiden en zolang we niet door God tot God bekeerd zijn blijven we onder de heerschappij van de duivel en zien we de heerlijkheid van het christenleven niet eens.

Nu zal je dit wellicht weer lezen als een poging om me te verstoppen achter onmacht ofzo, maar dat is niet de intentie van dit verhaal. de intentie van dit verhaal is om God de eerste en de enige te laten zijn.

Gr. Maarten

Terug naar “Archief”