Maarten schreef:hijwel schreef:Maarten schreef:hijwel schreef:Probeer die knop maar in te drukken.. God helpt je, maar jij moet wel de eerste stap zetten.
Deze uitdrukking is het grote probleem hijwel. Dit lijkt te impliceren dat God dus maar af moet wachten hoeveel mensen er die eerste stap gaan zetten.
God heeft de eerste stap al gezet hij heeft zijn enig geboren zoon gezonden naar de aarde om te betalen voor onze zonden.
dus moeten we uit onszelf de tweede stap zetten?
oh, sorry ik zie dat er nog wat staat, maar wel gewijzigd volgens mij

geeft nx,
Ik probeer mijn visie te geven. Ik zeg niet dat het waar is maar ik zie het wel zo.
Ik ga ff een vergelijking maken.
Hoe leert een peuter lopen? Dan zet vader dat kind tegen de muur of tegen een kast. Hij houdt zijn armen dicht bij het kind; echter ook wer niet zo dicht, dat het kind die armen van vader kan pakken. Dat wil het wel, want dat is het gewend. Het liep tot nog toe steeds aan de hadn van de ander. Maar het moet nu zelf leren lopen. Vader zegt: "Kom maar!" en het hele gezin staat er om heen en zegt ook "kom maar!"
Maar is het niet een beetje vreemd om tegen een kind dat niet kan lopen te zeggen: "Kom maar!" Nee, want in die uitnodigende woorde vol liefde en vriendelijkheid zit een verborgen kracht, die onzichtbaar overgolt naar en in het Kind. De liede straalt als een bemoediging uit de geizhten van vader, moeder en de andere kindern. Dat woord "Kom" gaat als een kracht door hem heen.
En dan... ja dan gebeurt het. Heel aarzelden nog, een paar stapjes, mischien valt het metten weer neer, maar heel het gezin juicht en klat in de hande om die eerste tweevoeterij van het kind. En de peurter glimlacht van plezier, want ook hij kan nu lopen, net als de grote mensen.
Zo staat ook de hemelse vader om ons heen, met de Zoon "en de heilige engelen met hem" mat 25:31 Hij wil ons naar Jezus toe trekken, wnat ui onszelf kunnen wij niet naar Hem gaan Joh 6:44
Maar hoe doet de Vader dat? Niet door ons naar Jezus toe te sleuren. Hij wil dat wij op menselijke wijze naar de Zaligmaker toe gaan. Hij heeft ons immers geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.
De vader wil ons tot Jezus trekken door het Woord. Hij wil ons tot Zijn kinder maken, niet door een geheimzigginge mystiek proces dat Hij bij ons op gang zou brengen, maar door het Woord, het Woord van de uitnodigede lierde: "Kom maar!"
Dat Woordspreekt Hij in door Zijn Zoon: Kom herwaarsts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en ik zal u rust geven Mat 11: 28 Dat woord spreekt hij Door zijn dienaren en getuigen die de uitnodiging van de Heere Jezus herhalen: "En wie dorst heeft kome: en wie wil, neme het water des levens om niet. openb 22:17
Ook de uitnodiging "Kom!" lijkt een dwaasheid voor ons redenerden verstand. Want wij kunnen niet naar Jeuzs gaan We zijn geestelijk verlamd dood.
Zo leek het ook een dwaasheid, toen jezus tot een verlamde zei: "Sta op, neem je matras op en ga op stap" En nog vreemder was het toen hij tot lazarus zei: Lazarus kom uit. Maar het woord van Jezus was geladen met goddelijke kracht om uit de dood op te staan.
Zo is het ook met het Woord van God. " Want het woord des kruisses is... voor ons die behouden worden, een kracht Gods 1 Kor 1:18) " Want het (Evangelie) is een kracht Gods tot zaligheid voor een ieder die Gelooft" (Rom 1:16)
Als Jezus tot je zegt: Bekeer je en geloof het evangelie (mark 1:15) dan zit er Goddelijke kracht in dat woord. Gevuld met die kracht die door de Geest in u wil doordingen, kunt je je eerste wankelende stap zetten op de smalle weg naar Hem toe.
Ik denk dat in veel kerken mensen niet aangemoedigt worden om in hem te gaan geloven. Er wordt niet zo makkelijk gesproken over geloven
Terwijl het kinderlijk eenvoudig is.
Mensen worden daar niet aangemoedigt met de volgende woorden:
Kom maar! Vertrouw maar op Gods liefde! Nader tot God en Hij zal tot u naderen.
Ze zijn meestal met het tegendeel bezig om mensen te ontmoedigen.
Ik geloof dat ze het goed bedoelen. Maar ik denk wel dat ze gaan volgens mij aan de kern van het evangelie voorbij. Ze hebben het dan over met een ingebeelde hemel naar de hel te gaan. Zo geef je mensen geen hoop meer en kwijnen weg in deze wereld (Ef 2:12)
Ik hoop dat het je wat duidelijker is geworden wat ik bedoel. Ik zal nog ff in het kort weergeven hoe ik het zie.
God nodigt jou om maar op die knop te drukken. In zijn woorden zit een Godelijke liefde. hij zegt: druk die knop maar in!!! Nu is het jou buurt om te proberen die knop in te drukken... Geef je maar in vertrouwen over aan Hem! hij zal je zeker verder helpen.
Dus voor de duidelijkheid jij zet die eerste stap niet zonder de hulp van God. Daarom is het ook nodig dat je overgeeft in vertrouwen.
PS: Ik heb bij dit stuk text het boek: Wat is geloven? gebruikt. Waar ik heel veel vanuit geleerd heb!!!!