Groenrondballetje
henkie schreef:
double_dd schreef:
Nu kom ik vaak in haar kerk en het valt me op dat er heeeel veel predikanten zijn die hatelijke (over dat het geen geloof is, of dat het fout is, enz) opmerkingen gebruiken in hun preken over de evangelische kerk.
Hatelijk lijkt me hier niet op zijn plaats. waarschuwen tegen bepaalde dwalingen (waarmee ik niet zeg dat dat hier zo is), gebeurt toch voornamelijk uit liefde. Je mag toch iemand wijzen op een fout? Is dat dan hatelijk? Lijkt me onzin.
Ik denk dat als je een broeder op een fout wilt wijzen uit liefde, dan doe je dat persoonlijk waar die persoon bij is, en niet in het openbaar of een dienst waar die persoon niet bij is ...
Het gaat er hier niet om dat je ander uit liefde kunt wijzen op zijn of haar fouten. Evangelisch zijn of niet heeft absoluut niets te maken met goed of fout. Wat wel fout is om anderen te veroordelen op het feit waar iemand zijn of haar geloof deelt met anderen. Het gaat er niet om bij welke kerk of gemeente je hoort, maar of je een kind van God bent.
Ik denk dat ieder die van de kansel over andere gemeentes of kerken, die ook de bijbel en Christus als richtsnoer kennen, onrecht aandoen, door minachtend over hun geloof te praten, de duivel geen groter plezier kan doen. Hoe verdeelder christenen zijn, hoe minder wij ons kunnen richten op het uitstralen van God's Liefde, die hij betoont heeft in Zijn Zoon.
Romans 14:10
Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
(SV)
Romans 14:12-13 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
13
Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
(SV)
James 4:11-12
Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van [zijn] broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter.
12 Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?
(SV)