1 Kor 5:11-13 Omgang met verstotenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

1 Kor 5:11-13 Omgang met verstotenen

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2006 19:52

Vanavond kwamen de twee dames der Jehovah's Getuigen weer eens aan de deur. En zoals gebruikelijk nam ik hun Wachttoren weer aan en daar viel me iets op. Er stond een verhaal in van een vrouw op Jamaica die lid was geworden van de Jehovah's Getuigen. Eén van haar dochters werd "uit de gemeente verwijderd wegens onschriftuurlijk gedrag. Ik houd heel veel van al mijn kinderen, maar mijn loyaliteit aan Jehovah komt op de eerste plaats. In die periode hebben mijn andere kinderen en ik ons strikt gehouden aan de bijbelse richtlijnen voor de omgang met uitgeslotenen (1 Kor 5:11-13)"

Ik heb de tekst er eens bijgenomen en in de Statenvertaling luidt deze als volgt:
"Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
13 Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit ulieden weg.
"

Bij mij is een aantal vragen gerezen. In de eerste plaats een organisatorische: is deze tekst nu niet een vreselijk wapen in handen van de menselijke kerkleiders, zoals pausen en kerkenraden?

En dan, belangrijker nog, wat zou Christus doen? Hij immers at en dronk juist met uitgestotenen.

Hoe moet ik met deze tekst omgaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MiSsBiSoLo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor MiSsBiSoLo » 02 jan 2006 20:12

Ja dat vind ik ook heel erg moeilijk..

Soms spreekt de bijbel zichzelf tegen, bepaalde teksten?

Mag je je nou wel vermengen of niet met goddelozen..???

WIE???

Ik denk persoonlijk dat we ons daar wel in kunnen vermengen, maar alleen als we ook tot doel hebben een goed voorbeeld te zijn en tot die mensen proberen door te dringen?!
'Listen to your heart'

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 02 jan 2006 20:25

ik weet het ook niet maar even één dingetje, Jezus die zou niet beinvloed worden door die heidense mensen, of iig, hij kon er tegen. Wij lopen de kans van ons geloof af te vallen als we te veel met die mensen omgaan.
Als het juist andersom is, dan is het denk ik wel goed. Het ligt er denk ik aan hoe sterk jij bent. Ook met huwelijken tussen christenen en niet christenen. Als door het huwelijk de niet christen tot bekering is gekomen is dat huwelijk goed, maar als de christen van zijn geloof is afgevallen door dat huwelijk, dan is dat niet goed.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jan 2006 20:34

Bij mij is een aantal vragen gerezen. In de eerste plaats een organisatorische: is deze tekst nu niet een vreselijk wapen in handen van de menselijke kerkleiders, zoals pausen en kerkenraden?

De tekst kan idd op vreselijke wijze misbruikt worden. Maar zo zijn er wel meer...

En dan, belangrijker nog, wat zou Christus doen? Hij immers at en dronk juist met uitgestotenen.

Dat verschil is op zich wel uit te leggen. De zondaars waar Jezus mee omging waren zogezegd geen belijdedende leden van de kerk. M.a.w. ze beleden niet aan de ene kant te geloven in God terwijl ze anderzijds in openbare zonden leefden. Als je Jezus´ houding tegenover huichelaars wilt bestuderen kun je beter zijn houding t.o.v. de schriftgeleerden onder de loep nemen.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Technico

Berichtdoor Technico » 02 jan 2006 20:35

Het verschil zit hem volgens mij in de mensen buiten en de mensen binnen de gemeenten. Je mag inderdaad omgaan met goddelozen, en zelfs tot op bepaalde hoogte hun regels respecteren in het kader van evangelisatie. Deze mensen weten niet anders, en daarom is het niet verkeerd ze zo te behandelen.

Het gedeelte in Korinthe handeld juist over gemeenteleden. Leden die zich gedragen als heidenen, die dus beter weten, maar er zich niet naar gedragen, moeten verstoten worden.

@ Optimatus

Ik denk dat het inderdaad wel een van de teksten is waarop het in de ban doen van leden wordt gebaseerd. En dat, omdat het zoveel macht geeft, alleen mag worden gebruikt door mensen die in de kerk een stapje hoger staan, zoals kerkeraden, dominees en de paus.
Je kunt het eigenlijk alleen als vreselijk wapen betitelen als je ervan uit gaat dat mensen die in de kerkeraad zitten puur op menselijke basis daar plaatshebben. (Zoals in het geval van de paus m.i.)
Kerkeraadleden dienen derhalve met zorgvuldigheid gekozen te worden :wink:

MiSsBiSoLo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor MiSsBiSoLo » 02 jan 2006 20:39

Want ik heb weleens naar m´n hoofd gekregen dat het niet goed van me is tussen zoveel heidenen te lopen.. Daarmee doel ik dan op vrouwen die op vrouwen vallen, etc.
Maar die zijn dus geen lid van welke kerk ook en geloven totaal niet... Ik denk dat het dan pas fout wordt als je daar tussen loopt en je zegt dat ´t niét fout is wat ze doen?!
Alhoewel het wel moeilijk is om (toch aardige mensen, die tóch regelrecht tegen Gods wil ingaan) te veroordelen en elke keer te denken aan het feit dat je moet evangeliseren...
'Listen to your heart'

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2006 21:05

@ Technico

Het verkiezen van een paus gaat net zo schimmig en onoverzichtelijk voor de buitenwacht als het beroepen tot de kerkenraad hoor, maak je nou geen illusies dat het bij de protestantse kerken minder "politiek beladen" gaat.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 02 jan 2006 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Technico

Berichtdoor Technico » 02 jan 2006 21:10

mooi, dat zal ik meenemen als ik naar de kerk overstap (zit op dit moment (nog) in een thuisgemeente) 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jan 2006 02:53

Het valt mij op dat het gaat om alles wat binnen de gemeente gebeurd. We moeten opletten dat de gemeente oprecht leeft.
Het gaat hier niet om wat er buiten afspeelt. god zal op de mesnen buiten de kerk letten dat hoeven wij niet te doen!
Ik lees dit ook als: Wijs nu niet altijd naar mensen die niet naar de kerk gaan en veroordeel ze niet. Binnen de kerk is alles ook niet helemaal pluis. Begin eerst daar maar met reinigen!

Wij mogen dus met mensen buiten de gemeente om omgaan!
Dat is ook ons plicht om anderen te vertellen van God.

Binnen de kerk moeten we het zuiver en rein houden. Als mensen zich aan deze punten schuldig maken moeten ze buiten geworpen worden!
Hierbij kan de kerk zich flink in uitleven als ze dat willen.
Maar ze hebben ook mattheus gekregen.
Daar staat dat als iemand een zonde begaat jij eerst alleen met die persoon moet gaan praten. Asl dat niet helpt met nog iemand er bij.
Je mag niet zomaar iemand in de ban doen. Daar komt wel de naaste liefde bij wat in God Zijn geboden staat. Wat als het goed is door ons leven verweven is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jan 2006 09:04

Ik heb heel af en toe het idee dat de brief aan Korinthe specifiek bedoeld was voor het reilen en zeilen van die gemeente alleen en niet voor alle gemeenten op alle plaatsen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jan 2006 09:10

"Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.

Ik denk dat je dit vooral in de culturele context moet zien. Korinthe was een jonge gemeente en daar waren nog veel mensen die heidens waren, ook waren er christenen. In 1 Korinthe 10:20 schrijft Paulus aan de gemeente (met niet misstane woorden) :
Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.

Ik denk dat het daar vooral omgaat, er waren in de jonge christengemeente ook mensen die gewoon nog naar de tempel gingen om te offeren, om vlees te eten of om samen te komen. In die tijd was de tempel het centrale punt van de stad. Alleen stampt Paulus er op dat het offeren aan afgoden gelijk staat aan het offeren aan duivelen.

12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
Paulus geeft dan aan dat wij eerst maar eens in ons eigen tuintje moeten gaan kijken voordat wij andere mensen gaan veroordelen (in dit geval dus de heidenen) omdat er binnen de kerk ook mensen waren die offerden.

13 Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit ulieden weg."
Als je deze tekst alleen gaat lezen wordt het wat moeilijk ja. Je doet de boze weg uit de gemeente en op dat moment kan God er over oordelen. Zomaar een gedachte, zou deze boze niet slaan op de zonde, en niet op de zondaar?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jan 2006 23:50

Optimatus schreef:Ik heb heel af en toe het idee dat de brief aan Korinthe specifiek bedoeld was voor het reilen en zeilen van die gemeente alleen en niet voor alle gemeenten op alle plaatsen.

oorspronkelijk is dat ook wel zo.
Maar zou God het alleen van die gemeente eisen en niet van anderen?
Zou God elke gemeente andere regels op leggen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2006 00:40

Ik denk dat de Heer zeker geen keiharde uniformiteit zal eisen - er zijn overal culturele verschillen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jan 2006 12:00

Optimatus schreef:Ik denk dat de Heer zeker geen keiharde uniformiteit zal eisen - er zijn overal culturele verschillen.

denken moeten we over dit aan God overlaten en wij moeten vragen wat Hij wil dat we doen binnen de kerk ;)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 jan 2006 14:35

Als ik die topic titel zie moet ik denken aan hoe Jezus zo close omging met mensen die melaats zijn of op eeen of andere manier voor de rest als onrein bekend stonden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”