De koopzondagen verbieden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2003 14:09

Joris,

De verwijzing naar Romeinen 9 is niet zomaar weg te zetten. Hoe bid jij trouwens?

*Dank je God wel eens voor je bekering?
*BIdt je wel eens tot God of Hij mensen naar Zich toe wil trekken?

Ik dank God voor de verkiezing. Als het van mij zou afhangen, van mijn wil, dan was het hopeloos. Als dat harde meisje, dat niet zolang geleden gedoopt is, zelf haar weg had moeten bepalen was ze echt geen Christen geworden.

Verder uitverkiezing is niet iets wat theologen hebben bedacht omdat ze graag vermeld zouden worden in de geschiedenisboekjes. Zo dacht ik er ook vaak over, maar ik denk dat het vooral voortkomt uit het oprecht lezen van de Bijbel. Die theologen waren er echt niet op uit om mensen te bedriegen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:14

Tja, dit is zoiets als:
wil je koffie?
ja graag
dank je wel.
mag ik melk?
wat? je wilde toch koffie?
nee ik wil melk
ja maar net zei je dat je koffie wilde.

SNAP DAT DAN!!!! IK WIL KOFFIE IN MIJN MELK!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2003 15:11

ehhh volgens mij gaat het hier over een heel andere disucussie :mrgreen:

Ik pak de discussie wel weer ff op.

Het lijkt me niet eerlijk om als CDA nu in 1 keer met een nieuw voorstel te komen van het afschaven van de koopzondagen.

Je kan CDA niet een verantwoordelijk opleggen dat ze de koopzondagen af moeten schaffen. Zij hebben de verantwoordelijkheid genomen om een grote parij te vormen. En daarmee een groot deel van het regeeracoord in handen te hebben.. Zij krijgen meer gedaan dan welke christelijke parij ook in de politiek..

Om een echte christen te zijn moet je niet aleen principeel zijn maar moet je ook de verantwoordelijkheid nemen om iets voor elkaar te krijgen.

Het SGP en de CU kunnen het CDA kwalijk nemen dat ze niet princieel zijn. Ik neem het SGP, CU kwalijk dat ze nx gedaan krijgen in het kabinet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 16 jun 2003 15:32

Maar het bekeren van mensen is God's werk in de persoon die bekeerd wordt (die persoon is er zelf ook bij) maar het is niet het werk van de CHristen om anderen te bekeren.

(Als dit ergens anders verder besproken moet worden, dan hoor ik dat graag.)

Waarom wordt het woordje bekeren in de bijbel altijd gebruikt in de trand van 'bekeert u' en 'als een goddeloze ZICH bekeert', en staat er nooit: "en God bekeerde hem/haar"?

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 24 jun 2003 13:57

Mag ik conclusies trekken uit deze ijzige stilte?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jun 2003 08:30

Memmem schreef:
Wat dat betreft denk ik dat de CU veeeeeeel realistischer is dan de SGP: de CU is veel meer bereid concessies te doen: en dat is politiek...

Dus politiek is; zo de wind waait, waait mijn jasje.

Waar baseer je dat op? Dit is echt onzin... Die zogenaamde standvastigheid van de SGP brengt ze niet veel verder. CU vind ik verder gevorderd, maar voor ons 'vrijgevrochten' Nederland niet. In Nederland is GEEN vol-realistische christelijke partij. Misschien is er (helaas) zelfs GEEN plaats voor hier in Nederland. Lang leve het vrije westen.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jul 2003 20:42

Koopzondagen moeten inderdaad afgeschaft worden, aangezien wij zes dagen hebben gehad om te arbeiden en al ons werk te doen, maar een zevende dag om te rusten van ons werk en God te dienen. Op zondag mogen slechts werken van noodzakelijkheid gebeuren.
Daarom vindt ik het hypocriet van de CDA dat zij niets ondernemen om deze ontheiliging van de dag des Heeren tegen te gaan. Hetzelfde geldt voor de wetten aangaande abortus, euthanasie en homohuwelijk. Zelfs de vergunning voor de abortusboot wordt niet ingetrokken. :x

Het SGP en de CU kunnen het CDA kwalijk nemen dat ze niet princieel zijn. Ik neem het SGP, CU kwalijk dat ze nx gedaan krijgen in het kabinet.

Je kunt pas in het kabinet iets gedaan krijgen als je veel zetels hebt. :lol:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jul 2003 14:39

Koopzondagen moeten inderdaad afgeschaft worden, aangezien wij zes dagen hebben gehad om te arbeiden en al ons werk te doen, maar een zevende dag om te rusten van ons werk en God te dienen. Op zondag mogen slechts werken van noodzakelijkheid gebeuren.

Je verdraait de werkelijkheid. Jij zegt: EEN zevende dag om te rusten. De Bijbel zegt: DE zevende dag om te rusten. En dat is de Zaterdag. Dus als je echt zo principieel bent moet je de zaterdag (ook) niet werken e.d. De zondag is door mensen ingesteld. Wel met je eens dat er 1 dag moet zijn die als rustdag gebruikt moet worden en oke, het is nu de zondag voor de christenen dus leg ik me daar bij neer. Maar het heeft geen zin om te roepen: de winkels moeten dicht op zondag.

Daarom vindt ik het hypocriet van de CDA dat zij niets ondernemen om deze ontheiliging van de dag des Heeren tegen te gaan.

De dag des Heeren is officieel de Sabbat... de zevende dag...

Hetzelfde geldt voor de wetten aangaande abortus, euthanasie en homohuwelijk. Zelfs de vergunning voor de abortusboot wordt niet ingetrokken.

Lieverd, het is niet mogelijk om in de politiek te zeggen. Goed wij regeren en dus draaien we dit terug, doen we dat, en dit en dat ... Dat kan niet. Politiek is compromissen sluiten. Je kunt zeggen/toezeggen naar de huidige wetgeving te kijken (wat gaat gebeuren volgens het CDA) maar je kunt niet alles terugdraaien waar veel nederlanders voor gekozen hebben.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jul 2003 20:18

De dag des Heeren is officieel de Sabbat... de zevende dag...

De Orthodoxe Joden vieren dan ook de Sabbatdag op zaterdag. De Christenen zijn hun bijeenkomsten gaan houden op de zondag, om de dag te herdenken waarop Christus is opgestaan. Dat is al eeuwen zo...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jul 2003 09:19

Ja, maar wel door mensen ingesteld. De sabbat is een gebod... Dat is mijn punt. Maar omdat het 'normaal' is vier ik ook op zondag Gods dag... Maar je kunt niet de winkels sluiten. We leven in een democratie waar mensen gekozen hebben voor een niet-christelijk beleid... Helaas maar waar. En een theocratie is ook niet goed, omdat het volgens mij neerkomt op dictatuur....

Julius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Julius » 29 jul 2003 00:46

Ik snap werkelijk niet waarom de koopzondagen verboden zouden moeten worden.

Ik heb respect voor mensen die hun zondag in rust willen doorbrengen, ik vind alleen niet dat dat ten koste mag gaan van al die mensen die wel graag willen winkelen op zondag. Als je graag rust op zondag zal niemand je tegenhouden. Waarom moet dan meteen iedereen (inclusief ongelovigen) de mogelijkheid tot winkelen op zondag, ontnomen worden?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jul 2003 18:39

Ik heb respect voor mensen die hun zondag in rust willen doorbrengen, ik vind alleen niet dat dat ten koste mag gaan van al die mensen die wel graag willen winkelen op zondag

de reden is gegrond op de bijbel. 6 dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. maar de 7de dag is de sabbat des Heeren uws Gods; (exodus 20 vers 9 en 10a) kijk nu kan je zeggen dat de sabbat op een andere dag valt maar dat doet er niet toe want het probleem blijft hetzelfde

Als je graag rust op zondag zal niemand je tegenhouden. Waarom moet dan meteen iedereen (inclusief ongelovigen) de mogelijkheid tot winkelen op zondag, ontnomen worden?

het antwoord hierop staat in het 2de gedeelte van exodus 20 vers 10: dan zult gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling die in uw poorten is.

daarom moeten we ons blijven verzetten tegen koopzondagen.

de wedervraag die ik hierop kan stellen: waarom 7 dagen een winkel open doen als je in 6 dagen ook kan winkelen. das altijd gegaan en kan nu nog steeds. vindt je ook niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Julius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Julius » 29 jul 2003 20:53

johannes1 schreef:de reden is gegrond op de bijbel.

Er zijn genoeg mensen in Nederland (sterker nog: de meerderheid) die niet christelijk zijn. Die mensen hebben niet veel boodschap aan iets dat toevallig in de bijbel staat, waarom mogen zij dan niet op zondag winkelen?

johannes1 schreef:de wedervraag die ik hierop kan stellen: waarom 7 dagen een winkel open doen als je in 6 dagen ook kan winkelen. das altijd gegaan en kan nu nog steeds. vindt je ook niet?

Dat vind ik geen argument. Dat iets altijd al is gegaan is geen reden om het dan maar niet te veranderen, als altijd aan dat principe was vastgehouden leefden we nu nog in de middeleeuwen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jul 2003 21:06

Er zijn genoeg mensen in Nederland (sterker nog: de meerderheid) die niet christelijk zijn. Die mensen hebben niet veel boodschap aan iets dat toevallig in de bijbel staat, waarom mogen zij dan niet op zondag winkelen?

daarom mogen wij nog wel tegen de koopzondag zijn

Dat vind ik geen argument. Dat iets altijd al is gegaan is geen reden om het dan maar niet te veranderen, als altijd aan dat principe was vastgehouden leefden we nu nog in de middeleeuwen.

we hebben met zijn allen 2 dagen vrij in de week. 1 daarvan is de zondag. dus je hebt die andere dag nog om te gaan winkelen. dus het is geen noodzaak om de winkel op zondag open te doen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 29 jul 2003 22:14

Ben het eens met Johannes1, Waarom moeten de winkels elke dag open? Vroeger waren de winkels open van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Dat moest verminderen tot winkeltijden van 8.00 tot 18.00 uur. Nu word het weer teruggedraaid naar het ouderwetse middeleeuwse leven blijkbaar. Ik ben blij niet in een winkel te werken, je moet straks dag en nacht op komen draven, want mensen die 's nachts willen winkelen moeten dat ook kunnen :cry:
Dat de winkels zondags gesloten zijn zie dat als een zegen. 1 dag in de week dat de meeste mensen vrij zijn. 1 rustdag in ons jachtige bestaan. Heerlijk toch.

Terug naar “Archief”