Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 24 jun 2003 14:54

Dank je wel!

Maar mag je eigenlijk wel weigeren om aan het avondmaal te gaan terwijl je wel in God gelooft?

Ook naar aanleiding van de volgende tekst
1 Joh.5:10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

Kijk ik zeg niet dat ik niet in God geloof, maar door weigering aan het avondmaal zeg je eigenlijk wel dat ik niet in God geloof. Dus dat Hij een leugenaar is. Ik vind dit best heel moeilijk. Weten jullie er iets van?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 jun 2003 15:03

Maar mag je eigenlijk wel weigeren om aan het avondmaal te gaan terwijl je wel in God gelooft?
ik denk niet dat je het als plicht moet zien. Zelf zou ik nooit aan het avondmaal gaan in de kerkelijke richting waaruit ik kom, ik griezel al als ik er aan denk. Tafel voor in de kerk, enkele mensen, aangegaapt door de hele gemeente.

Aan de andere kant kan ik me ook absoluut niet vinden in het massaal aangaan omdat je lid van de gemeente bent, of gedoopt of zoiets.

Wat Chaja noemt vindt ik een mooie optie, met enkele medechristenen in huiselijke kring. Volgens mij is het oorspronkelijk ook zo bedoeld.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 24 jun 2003 15:50

Afat82 schreef:In de (Ger.Gem.)kerk waar ik nu zit doe je belijdenis van de leer (geloof ik). Zelf wil ik er nog even mee wachten, hoewel ik 20 ben, omdat ik in de eerste plaats niet weet of ik bij de Ger.Gem. wil blijven, en je, zoals ik in een vorige reactie al langs zag komen, min of meer verplicht wordt bij die kerk te blijven, en bovendien ben ik er nog niet helemaal uit óf en wát ik geloof. Ik ben bang dat ik daarom te snel belijdenis doe, en daar later spijt van zal krijgen.

Ik ben ook GerGemmer, nog niet belijdend.
Binnen de GerGem doe je inderdaad belijdenis van de leer. Maar dat hoeft m.i. geen tegenstelling te zijn met belijdenis doen van je geloof. Want je belijdt toch als het goed is de bijbelse geloofsleer? Dat is ook één van de vragen zoals die ongeveer (bij ons) gesteld worden:
'Verklaart u de leer van onze kerk, (...) te houden voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomend met de Heilige Schrift?'

En: 'Belooft u, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig te zullen blijven, en in haar te zullen leven en sterven.'
Dat gaat toch wel over een persoonlijk geloof. Ik vraag me af hoe je ooit kunt belijden dat de bijbelse leer waar is, en beloven dat je daar standvastig in zult blijven, zonder dat je het ook gelooft. Eigenlijk geloof je het dan dus tegelijkertijd wel en niet. Dat begrijp ik niet zo goed. Maar er zijn in de GerGem helaas heel veel mensen die wel op die manier belijdenis doen. Ik vind het erg moeilijk.

Ze kunnen (vind ik) niet van je vragen dat je het met alles wat binnen de GerGem geleerd wordt eens bent. Deze vragen worden al veel langer gesteld dan de laatste leerstukken van de GerGem bestaan. Nu zul je misschien zeggen, als je het niet eens bent met de leer, dan ga je toch geen belijdenis doen in de GerGem. Maar ik denk dat ook de GerGem een gemeente van God is waar het Evangelie gepredikt wordt. En persoonlijk voel ik me er ook door God geplaatst.

Verder vind ik het logisch, dat wanneer je in een bepaalde kerk belijdenis doet, je ook van plan bent daar te blijven. Dat kan niet altijd, als je bijvoorbeeld verkering hebt met iemand uit een ander kerkverband. ‘Verplichten’ doen ze het niet. Sterker nog, als je wat afwijkende standpunten hebt, en je trekt daarover je mond open, hebben ze vaak juist liever dat je gaat dan dat je blijft! Meer dan eens meegemaakt. Men is duidelijk wel bang voor meningsverschillen.
Als je nog niet weet wat je gelooft, kan het inderdaad beter zijn nog geen belijdenis te doen. Aan de andere kant vraag ik me af hoe lang je dan moet wachten. Want ik ben voor mezelf ook nog lang niet overal uit, en ik weet ook niet of ik er ooit uitkom. Daarom denk ik: Je kunt wel belijdenis doen als het met de kern, het belangrijkste, maar goed zit.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 24 jun 2003 20:19

Wat een geluk dat die 'heilige schrift' een veel beknoptere versie kent:
Handelingen 8
36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water ; wat is ertegen, dat ik gedoopt word ?
37 En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd . En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Geen enkele andere voorwaarden word er aan vastgeknoopt. Alles wat er extra aan fratsen bij verzonnen word is dwaalleer.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jun 2003 12:21

Impliceer je daarmee dat het onzin is om over de kerk waar je belijdenis doet na te denken? of wat wil je zeggen?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 13:01

Gershwin schreef:Impliceer je daarmee dat het onzin is om over de kerk waar je belijdenis doet na te denken? of wat wil je zeggen?

Dit gaat buiten de beslissing van belijdenis doen om. Ik heb belijdenis gedaan, maar ga nu toch naar een andere kerk. Ik heb geen ja gezegd tegen de kerk, enkel en alleen dat ik Jezus wil volgen en niets anders.

Laat de keuze om belijdenis te doen niet afhangen van de kerk. Wil je belijdenis doen doe het dan direct in e gemeente waar je zit. ongeacht of je daar altijd wel zal blijven.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Verdi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Verdi » 25 jul 2003 21:16

Airke schreef:.........Sterker nog, als je wat afwijkende standpunten hebt, en je trekt daarover je mond open, hebben ze vaak juist liever dat je gaat dan dat je blijft! Meer dan eens meegemaakt. Men is duidelijk wel bang voor meningsverschillen...........

Sterker nog men dult geen andere mening. Zelfs niet, wanneer je het letterlijk aan kunt tonen vanuit de Bijbel. Ze zeggen dan, je hebt er geen licht in om dit of dat te verstaan. Ik ben het er mee eens dat je voor bepaalde zaken verlichte ogen des verstands moet hebben. Maar als er staat predikt het Evangelie aan alle creaturen en ze beweren glashard, dat het Evangelie alleen aan de 'bekommerden' gepredikt moet worden, dan is er toch duidelijk sprake van lichte verwarring.

Goed nadenken voor je Belijdenis doet. Veel Bijbel lezen, ook veel Luther lezen. Die had toch duidelijk een andere leer.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 26 jul 2003 10:53

Ik heb nog geen belijdenis gedaan, want ik wil er eerst goed over nadenken, en weten wat het allemaal betekent, an zolang ik daar nog niet uit ben doe ik geen belijdenis.

Ik ben het wel eens met de prediking bij ons in de kerk (een gematigde GerGem), en de kerkeraad doet er ook zijn best voor om de jongeren er bij te betrekken en het goed uit te leggen, daar ligt het niet aan.

IK vind het gewoon een gewichtige stap, en die wil ik daarom met zorgvuldigheid zetten, en het is toch een grote verantwoordelijkheid die je op je neemt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jul 2003 11:19

Als ik belijdenis wil gaan doen betekend dat voor mij:

Voor God belijdens af te leggen. en daarnaast mij aan te sluiten bij een kerkverband waar ik mij het meeste bij thuisvoel.

Ik ben nu 20 en zie veel leeftijdsgenoten belijdenis doen voor hun geloof (en de kerk), maar zelf ben ik er nog niet aan toe omdat ik nog geen kerk heb kunnen vinden waar ik mij thuis voel.

Ik op zondag twee keer naar de kerk en meer betekend die kerk niets voor mij.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 jul 2003 17:36

Laten we het hier bij de belijdenis houden. Dus niet over het avondmaal.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 26 jul 2003 21:09

Evelien schreef:Als ik belijdenis wil gaan doen betekend dat voor mij:

Voor God belijdens af te leggen. en daarnaast mij aan te sluiten bij een kerkverband waar ik mij het meeste bij thuisvoel.

Ik ben nu 20 en zie veel leeftijdsgenoten belijdenis doen voor hun geloof (en de kerk), maar zelf ben ik er nog niet aan toe omdat ik nog geen kerk heb kunnen vinden waar ik mij thuis voel.

Ik op zondag twee keer naar de kerk en meer betekend die kerk niets voor mij.

Ik lees al een tijdje mee, maar kom toch tot een vraag :

Kunnen jullie mij een plaats in de bijbel aantonen waar aangegeven wordt dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te mogen of bij een kerkgenootschap te horen ?
En dan bedoel ik niet een aanhaling uit de H. Catechismus of Dordse Leerregels of iets van die richting, maar duidelijk uit de bijbel ?

Bij ons is het n.l. anders, je wordt gedoopt op je belijdenis van je GELOOF.
Weest blij in de Heer !

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 jul 2003 22:47

wina schreef:Ik lees al een tijdje mee, maar kom toch tot een vraag :

Kunnen jullie mij een plaats in de bijbel aantonen waar aangegeven wordt dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te mogen of bij een kerkgenootschap te horen ?
En dan bedoel ik niet een aanhaling uit de H. Catechismus of Dordse Leerregels of iets van die richting, maar duidelijk uit de bijbel ?

Bij ons is het n.l. anders, je wordt gedoopt op je belijdenis van je GELOOF.

Hoi Wina,

Dit is een interessant onderwerp maar we houden het op deze plaats graag bij het onderwerp. Je kunt zelf een nieuw topic openen als je dat wilt.

LPJ
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LPJ » 28 jul 2003 15:14

kBen nu 21 en heb nog geen belijdenis gedaan. Ik vind het vreemd als gezegd wordt dat je met belijdenis doen geen instemming betuigt met de leer, maar enkel blijk geeft van je geloof. Is je geloof niet in overeenstemming met de leer van de kerk waarin je zit? Als dat zo is, wat doe je dan in d(i)e kerk?

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 jul 2003 16:14

Ik heb ook nog geen belijdenis gedaan. Weet wel dat ik steeds dichter bij God kom, en heb (Goddank) een relatie met Hem. Wat dat betreft zou ik heel graag belijdenis doen, want ik wil mijn relatie alleen maar verstevigen. er is alleen 1 maar, ik weet niet zeker of ik in deze kerk blijf. zodra ik daar uit ben, ga ik belijdenis doen. ik vind het namelijk niet eerlijk om nu hier belijdenis te doen, en dan over een jaar naar een andere kerk te gaan... ik doe liever belijdenis in de kerk waar ik wil blijven!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 28 jul 2003 19:48

Wat ik me ook afvraag: Ik heb al eerder geschreven dat ik geen belijdenis wil doen, maar moet je wel tot aan je belijdenis op de gewone catechisatie blijven?

Ik wil namelijk graag dit jaar stoppen met catechisatie, omdat ik al zo'n acht jaar het boekje van Hellenbroek heb horen behandelen, omdat ik in een groep van 16-plussers zit, die heel de les alleen maar met mobieltjes zitten te etteren, met elkaar zitten te etteren, proberen de ouderling het zo moeilijk te maken, enz.. Bovendien hebben we een ouderling die het ook niet bepaald boeiend brengt, zit regelmatig op andere kerkverbanden (waar ik me wel prettig voel) te vitten, bovendien kan ik de maandagavond wel beter gebruiken, en tot slot zit ik in een gemeente die me ook qua mensen en leer niet zo erg ligt, dus nu vraag ik me af of je dan met goed fatsoen weg kunt blijven.

Uiteindelijk kun je niet tot je 30e op catechisatie blijven, maar aan de andere kant wordt in de preek bij ons wel gewaarschuwd tegen de ouders dat ze hun kinderen naar catechisatie en vereniging doen, etc.

Hoe denken jullie daarover??
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Terug naar “Archief”