Chronicles of Narnia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2005 09:53

Het schijnt dat kleine kinderen het onderscheid tussen fantasie en realiteit nog niet kunnen maken, maar dat leren ze vanzelf. Daarom ben ik het ook met MrSokkie eens: word volwassen en geniet van die fantasiewerelden!

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 29 dec 2005 10:36

Culturele overleveringen (waarom tussen aanhalingstekens trouwens?) afkeuren op inhoud, prima. Dan kun je het nog steeds koesteren vanwege de vorm, de symboliek, de traditie die het vertegenwoordigd, als opstap naar het begrijpen van andere mensen, etc, etc. Als je alle volksverhalen waar eens een trolletje of een tovenaartje in voorkomt probeert uit te roeien als de pest, dan vervreemd je je van een heel groot deel van de wereldbevolking.
En trouwens, je verwacht waarschijnlijk wel dat de rest van de wereldbevolking kennis neemt van de Bijbel, maar je weigert kennis te nemen van hun verhalen? (onbevooroordeeld en niet-oordelend kennis te nemen bedoel ik dan). Beetje meten met twee maten, niet?

Tussen aanhalingstekens omdat ik jou woorden gebruikte (tja, niet helemaal rationeel verklaarbaar :P ), verder geen verwijt ofzo :wink:
Ik ben het met je eens. Het gaat mij ook niet om het vervreemden van de wereldbevolking. En kunst kan zeker gekoesterd worden vanwege vorm, symboliek en traditie; maar ik hang het christendom aan en vanuit dat standpunt kan ik (inhoudelijk) bezwaar hebben tegen bepaalde culturele overleveringen/kunstuitingen (zonder aanhalingstekens :P ). Begrijp me niet verkeerd; ik bedoel niet dat bepaalde cultuurgoederen die inhoudelijk misschien af te wijzen zijn, op zich helemaal geen culturele waarde hebben, maar bepaalde kunstuitingen die moreel onaanvaardbaar zijn (en nu geen discussie over wat wel en niet onaanvaardbaar is :wink: ) zal ik niet promoten. Ik weiger niet om kennis te nemen van de verhalen van anderen, maar heb wel mijn standpunt, dat mag duidelijk zijn. Het gaat er mij dan niet om dat ik vanuit dat standpunt meteen met het vingertje waarschuw.

Klopt, cultuurgoed is voor een groot deel ook geschiedenis, en het is ook niet goed delen van de geschiedenis te proberen te wissen omdat de morele inhoud ons niet aanstaat. De nederlandse slavenhandel bijvoorbeeld. Als we dan ook al het cultuurgoed van de slaven, hun verhalen en tradities proberen uit te roeien omdat er toevallig wat plaatselijke afrikaanse goden in voorkomen, dan missen we volledig het punt dat die verhalen gaan over hoe zij vroeger de wereld zagen en hoe zij de boel probeerden te verklaren en hoe zij onderscheid probeerde te maken tussen goed en kwaad. Dat dat een ander onderscheid is dan dat wij maken doet niks af aan de waarde van hun verhalen.

Als je het zo bekijkt proberen sommige mensen de Bijbel in een vaccuum te plaatsen. Alsof de Bijbel geen ontstaansgeschiedenis heeft en nergens door beinvloedt was toen hij werd geschreven. Maar ook veel Bijbelverhalen (vooral oud-testamentische uiteraard) zijn gebaseerd op nog eerdere (vaak Babylonische) verhalen. Als je wil geloven dat de Bijbel letterlijk door God naar de Aarde is gefaxt, dan kan je je beter bekeren tot de Islam, in tegenstelling tot de Bijbel staat zoiets namelijk wél letterlijk in de Koran. :mrgreen:

Ook hierin: het gaat me niet om het wissen van geschiedenis. Het gaat me om wat uiteindelijk toch wel gedaan wordt: het vormen van een mening (inhoudelijk) op basis van de bijbel. En dat is toch niet verkeerd? Het is fijn om niet-oordelend kennis te nemen van cultuurgoed, maar dat sluit afwijzing op morele grond niet uit.

Nog een kleine noot achteraf: Als ik de verhalen van Homerus lees geloof ik aan het eind niets meer in Zeus en Athene dan aan het begin. Ik geloof ook niet minder in de dingen waar ik al wél in geloofce. Ik kan blijkbaar dingen lezen zonder te denken dat ze echt waar zijn en zonder dat ik ga geloven dat ze echt waar zijn. Meneer Sorensen heeft dit truukje nog niet onder de knie lijkt het soms.

Dat ben ik met je eens.

Het schijnt dat kleine kinderen het onderscheid tussen fantasie en realiteit nog niet kunnen maken, maar dat leren ze vanzelf. Daarom ben ik het ook met MrSokkie eens: word volwassen en geniet van die fantasiewerelden!

Euhm, moet ik dit persoonlijk opvatten? Ik geniet ook wel van fantasiewerelden en dergelijke, en vat het ook niet op als realiteit. Dat is dan ook helemaal niet mijn punt.

Zo, heb ik iets verkeerd begrepen? hopelijk was ik duidelijk..
Casae Sentum Quoque Habent

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 29 dec 2005 11:42

goed kan iemand me uitl;eggen waarom dit goed is en potter niet!!!!???

ik snap er de ********* niet meer van... :mrgreen:
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 dec 2005 11:47

Potter is ook niet occult.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 dec 2005 11:54

Stefanus schreef:Ik geniet ook wel van fantasiewerelden en dergelijke, en vat het ook niet op als realiteit. Dat is dan ook helemaal niet mijn punt.

Ik vermoed dat het wel het punt is van meneer Sorensen. :rol:

Narnia mag wl omdat daar een flinke christelijke saus overheen is gegoten. Dat het dan verder gaat over magie en pratende dieren is niet zo erg. Potter mist het christelijke sausje dus daar is de magie en de pratende dieren wél erg. Maar volgens sorensen is het allemáál erg.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 dec 2005 12:05

Ik vond Harry Potter 2 best wel eng... de film bedoel ik. Daarom heb ik de rest ook niet gezien.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2005 12:10

Klaas schreef:Potter is ook niet occult.
Nou uhm, volgens het boek Harry Potter en de Bijbel wel :) Het enige punt waarom ik HP wat eng vind (niet occult; eng) is dat het zich afspeelt in deze werkelijkheid..

Verder vind ik HP gewoon zaad, geeft mij LOTR maar :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 dec 2005 12:13

Het enige punt waarom ik HP wat eng vind (niet occult; eng) is dat het zich afspeelt in deze werkelijkheid..

Huh???

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 dec 2005 12:42

Lotr speelt zich niet in deze wereld af maar in Midden-Aarde. Narnia is het land achter de boekenkast naar mijn weten. HP speelt zich af in Engeland, de trein vertrekt van af Kings Cross station, etcetra.. Waardoor het kan lijken alsof tovenarij en aanverwanten dood normaal zijn dat vind ik wat eng..

Dat wil niet zeggen dat ik HP slecht vind, of verkeerd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 dec 2005 12:55

In principe vond ik de eerst drie HP's zelfs tamelijk spannend (de rest heb ik niet gelezen).

En nu ben ik verdorie wéér overboden op eBay, ontglipt me die 1st edition Narnia opnieuw... :x

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 dec 2005 13:18

Raido schreef:HP speelt zich af in Engeland, de trein vertrekt van af Kings Cross station, etcetra.. Waardoor het kan lijken alsof tovenarij en aanverwanten dood normaal zijn dat vind ik wat eng..

En juist omdat zaken als tovenarij doodnormaal zijn is het duidelijk een andere werkelijkheid. Het is een werkelijkheid die op bepaalde punten grote overeenkomst vertoont met onze werkelijkheid, maar dat is het, wat mij betreft, dan ook wel. Ik heb bij het kijken nooit het idee dat ik naar gebeurtenissen in deze werkelijkheid zit te kijken.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 29 dec 2005 13:49

http://cslewis.drzeus.net/papers/wardrobe_metaphor.html

Misschien iets voor die meneer om eens te leren in context te lezen. Volg je zijn redeneertrant dan is zelfs de Bijbel een occult boek, er komen immers demonen in voor. Context-lezen is zoooooo belangrijk, juist door het naar eigen believen selecteren uit teksten, al dan niet christelijk, is er een hoop ellende extra de wereld in gekomen.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 29 dec 2005 17:02

RECI-TATIVO schreef:http://cslewis.drzeus.net/papers/wardrobe_metaphor.html

Misschien iets voor die meneer om eens te leren in context te lezen. Volg je zijn redeneertrant dan is zelfs de Bijbel een occult boek, er komen immers demonen in voor. Context-lezen is zoooooo belangrijk, juist door het naar eigen believen selecteren uit teksten, al dan niet christelijk, is er een hoop ellende extra de wereld in gekomen.

idd lezen in de contekst

dus alles wat geschreven is door niet-christenen is occult en niet goed...

beetje kort door de bocht,maar reageer maar... :mrgreen:
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 dec 2005 18:02

esra schreef:
idd lezen in de contekst

dus alles wat geschreven is door niet-christenen is occult en niet goed...

beetje kort door de bocht,maar reageer maar... :mrgreen:

Erger nog, zelfs dingen die geschreven zijn door Christenen zijn occult en niet goed als ze niet precies overeenkomen met de interpretatie van de Bijbel die ene meneer Sorensen er op na houdt. Niks kort door de bocht, zo staat het in de Bijbel en dus is het zo en we weten allemaal dat de Bijbel een context-vrij boek is. (sorry, even het fundi-christelijk standpunt innemen hoor)

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 29 dec 2005 19:02

Ben benieuwd wat jullie van de film op zich vonden. Ik vond het nl. nogal saai. Veel kinderachtig gezeur van de kinderen tegen elkaar, veel scenes enorm ingekort.

Terug naar “Archief”