Moderator: Moderafo's
Culturele overleveringen (waarom tussen aanhalingstekens trouwens?) afkeuren op inhoud, prima. Dan kun je het nog steeds koesteren vanwege de vorm, de symboliek, de traditie die het vertegenwoordigd, als opstap naar het begrijpen van andere mensen, etc, etc. Als je alle volksverhalen waar eens een trolletje of een tovenaartje in voorkomt probeert uit te roeien als de pest, dan vervreemd je je van een heel groot deel van de wereldbevolking.
En trouwens, je verwacht waarschijnlijk wel dat de rest van de wereldbevolking kennis neemt van de Bijbel, maar je weigert kennis te nemen van hun verhalen? (onbevooroordeeld en niet-oordelend kennis te nemen bedoel ik dan). Beetje meten met twee maten, niet?
Klopt, cultuurgoed is voor een groot deel ook geschiedenis, en het is ook niet goed delen van de geschiedenis te proberen te wissen omdat de morele inhoud ons niet aanstaat. De nederlandse slavenhandel bijvoorbeeld. Als we dan ook al het cultuurgoed van de slaven, hun verhalen en tradities proberen uit te roeien omdat er toevallig wat plaatselijke afrikaanse goden in voorkomen, dan missen we volledig het punt dat die verhalen gaan over hoe zij vroeger de wereld zagen en hoe zij de boel probeerden te verklaren en hoe zij onderscheid probeerde te maken tussen goed en kwaad. Dat dat een ander onderscheid is dan dat wij maken doet niks af aan de waarde van hun verhalen.
Als je het zo bekijkt proberen sommige mensen de Bijbel in een vaccuum te plaatsen. Alsof de Bijbel geen ontstaansgeschiedenis heeft en nergens door beinvloedt was toen hij werd geschreven. Maar ook veel Bijbelverhalen (vooral oud-testamentische uiteraard) zijn gebaseerd op nog eerdere (vaak Babylonische) verhalen. Als je wil geloven dat de Bijbel letterlijk door God naar de Aarde is gefaxt, dan kan je je beter bekeren tot de Islam, in tegenstelling tot de Bijbel staat zoiets namelijk wél letterlijk in de Koran.![]()
Nog een kleine noot achteraf: Als ik de verhalen van Homerus lees geloof ik aan het eind niets meer in Zeus en Athene dan aan het begin. Ik geloof ook niet minder in de dingen waar ik al wél in geloofce. Ik kan blijkbaar dingen lezen zonder te denken dat ze echt waar zijn en zonder dat ik ga geloven dat ze echt waar zijn. Meneer Sorensen heeft dit truukje nog niet onder de knie lijkt het soms.
Het schijnt dat kleine kinderen het onderscheid tussen fantasie en realiteit nog niet kunnen maken, maar dat leren ze vanzelf. Daarom ben ik het ook met MrSokkie eens: word volwassen en geniet van die fantasiewerelden!
Stefanus schreef:Ik geniet ook wel van fantasiewerelden en dergelijke, en vat het ook niet op als realiteit. Dat is dan ook helemaal niet mijn punt.
Nou uhm, volgens het boek Harry Potter en de Bijbel welKlaas schreef:Potter is ook niet occult.
Raido schreef:HP speelt zich af in Engeland, de trein vertrekt van af Kings Cross station, etcetra.. Waardoor het kan lijken alsof tovenarij en aanverwanten dood normaal zijn dat vind ik wat eng..
RECI-TATIVO schreef:http://cslewis.drzeus.net/papers/wardrobe_metaphor.html
Misschien iets voor die meneer om eens te leren in context te lezen. Volg je zijn redeneertrant dan is zelfs de Bijbel een occult boek, er komen immers demonen in voor. Context-lezen is zoooooo belangrijk, juist door het naar eigen believen selecteren uit teksten, al dan niet christelijk, is er een hoop ellende extra de wereld in gekomen.
esra schreef:
idd lezen in de contekst
dus alles wat geschreven is door niet-christenen is occult en niet goed...
beetje kort door de bocht,maar reageer maar...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten