kurtyo schreef:Oeh, 1-0 voor klaas!![]()
hehe

Ik kreeg op het gkv forum te horen, dat Lewis onderbouwing hier in moet staan:
"The discarded image" wie heeft dat gelezen ? en kan daar iets over vertellen .
Want zelf heb ik dat boek niet
Moderator: Moderafo's
marcel081276 schreef:Aragorn schreef:marcel081276 schreef:David Sorensen van Real Life is een man Gods en hij verteld geweldige dingen, vraag maar eens aan je dominee hoe hij over narnia denkt..
Nah, dat vraag ik liever aan mezelf.Verder vind ik dat die David Sorensen niet zulke hele geweldige dingen vertelt eigenlijk. Eerder discutabel.
vergelijk eens met de bijbel wat hij zegt en oordeel dan over zijn teksten.. of geef anders een voorbeeld van een discutabel onderwerp.
Aragorn schreef:@spacy: weet je ook hoe dat boek in het Nederlands heet? Ik heb nog nooit van The Discarded Image gehoord..
Aragorn schreef:marcel081276 schreef:Aragorn schreef:marcel081276 schreef:David Sorensen van Real Life is een man Gods en hij verteld geweldige dingen, vraag maar eens aan je dominee hoe hij over narnia denkt..
Nah, dat vraag ik liever aan mezelf.Verder vind ik dat die David Sorensen niet zulke hele geweldige dingen vertelt eigenlijk. Eerder discutabel.
vergelijk eens met de bijbel wat hij zegt en oordeel dan over zijn teksten.. of geef anders een voorbeeld van een discutabel onderwerp.
Discutabel vind ik bijvoorbeeld dat hij mythologische figuren op één lijn zet met demonen en daar dan ook nog eens uit concludeert dat een boek waar ze in voorkomen occult belast is. En als hij dan zegt dat Lewis 'at van de verkeerde tafel' moet ik onwillekeurig toch weer denken aan de offerdieren van Paulus..
Verder heb ik ook wat op die site rondgekeken en ook bij een onderwerp als seks voor het huwelijk stonden nogal wat dingen die gewoon niet kloppen. Maar dat is offtopic hier.
@spacy: weet je ook hoe dat boek in het Nederlands heet? Ik heb nog nooit van The Discarded Image gehoord..
@Pieter: je bent gewoon te veeleisend.
Klaas schreef:The Discarded Image is 1 van Lewis' wetenschappelijke boeken. Lewis schetst hierin het middeleeuwse wereldbeeld met name adhv cultuuruitingen. Of zoiets, ik heb het zelf niet gelezen. Het is iig geen boek over Narnia. Wel gaat hij in op de verbanden tussen voor-christelijke verhalen/symbolen en het christendom.
Aragorn schreef:kurtyo schreef:Aragorn schreef:Ik vind het geen recht doen aan het verhaal om Narnia als christelijk evangelisatiemateriaal neer te zetten (...)
Toch zijn er gigantische overeenkomsten met het evangelie, nog nadrukkelijker als bij The Lord of the Rings. En Lewis' bedoeling zullen we niet exact weten, maar een van zijn doelstellingen was het toegankelijker maken van het evangelie voor o.a. kinderen door het engiszins in een sprookje te gieten, aldus enkele artikelen en interviews die ik heb gelezen... (Al geef ik toe dat ik niet weet hoe 'waar' dit is...)
Nou, er zit natuurlijk wel heel veel christelijke symboliek in, maar dat wil niet zeggen dat het bedoeld is om ongelovigen mee te trekken (dat is dus weer anders dan gelovige kinderen). En als je het als evangelisatiemateriaal langs de meetlat legt mis je mi. dus gewoon het punt. Het is in eerste instantie een kinderboek en geen preek of evangelisatiefolder. En daardoor kun je je binnen het verhaal ook veel meer vrijheden tov het evangelie permitteren.
Narnia is nu lekker actueel, net als Harry Potter dat was. Lekker tegen fulmineren want just nu krijgt het extra aandacht. Ik denk dat als je de ietwat starre denkwijze van real life volgt je het grootste gedeelte van het cultuurgoed wel kan schrappen. Shakespeare's Hamlet, MacBeth en midsummernight's Dream zitten vol met heksen, geesten en elven. Faustus van Goethe en Marlowe spreekt voor zich, net als Paradise Lost van Milton... En dat is dan slechts Westers Cultuurgoed. Ik ben benieuwd wat het oordeel van real life is over de culturele overleveringen uit Afrika, Arabië/Perzië en Azië.
Mij lijkt het een behoorlijke verarming als je die allemaal uitbant op basis van de Bijbel. Daar kan de bijbel toch niet voor bedoeld zijn?
Stefanus schreef:Behoorlijke verarming? Tja, inhoudelijk zou je bepaalde 'culturele overleveringen' best kunnen afkeuren toch? In overeenkomst met je visie op wat 'goed' is en wat niet kun je toch best bepaalde overleveringen 'uitbannen' op basis van de bijbel?
Je stukje klinkt mij een beetje in de oren als: het cultuurgoed is per definitie belangrijker dan de (morele) inhoud van het cultuurgoed. Zie ik dit verkeerd (ik wil je geen woorden in de mond leggen)?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten