Chronicles of Narnia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2005 23:54

marcel081276 schreef:David Sorensen van Real Life is een man Gods en hij verteld geweldige dingen, vraag maar eens aan je dominee hoe hij over narnia denkt..

Nah, dat vraag ik liever aan mezelf. :) Verder vind ik dat die David Sorensen niet zulke hele geweldige dingen vertelt eigenlijk. Eerder discutabel.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 27 dec 2005 23:58

Aragorn schreef:
marcel081276 schreef:David Sorensen van Real Life is een man Gods en hij verteld geweldige dingen, vraag maar eens aan je dominee hoe hij over narnia denkt..

Nah, dat vraag ik liever aan mezelf. :) Verder vind ik dat die David Sorensen niet zulke hele geweldige dingen vertelt eigenlijk. Eerder discutabel.

vergelijk eens met de bijbel wat hij zegt en oordeel dan over zijn teksten.. of geef anders een voorbeeld van een discutabel onderwerp.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2005 05:20

marcel081276 schreef:
Aragorn schreef:

vergelijk eens met de bijbel wat hij zegt en oordeel dan over zijn teksten.. of geef anders een voorbeeld van een discutabel onderwerp.

Ik weiger de Bijbel op zo´n één-dimensionale wijze te lezen en als meneer Sorensen of de dominee daar wél gelukkig van wordt, prima, ik let ze geen strobreed in de weg. Ik vind het een enorme angstzaaierij en aanzetten tot vervreemding van de wereld. Bovendien is meneer Sorensen wel heel erg overtuigd van zijn eigen gelijk (zelfs voor een Christen).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2005 08:46

Sorensen zegt eerst dat je je wijze raad moet halen bij mensen die hun christen-zijn in de praktijk brengen en daarna zegt hij dat je ook zelf moet nadenken. Dat vond ik wel weer geruststellend: blijkbaar mag ik dus ook nog zelf een mening hebben... en ik ben het lekker niet met hem eens!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 dec 2005 08:56

Aragorn schreef:Wat is een redelijke prijs? Die van mij (7-in-1, engels) was bij de christelijk-reformatorische boekhandel rond de 22 euro, dat vind ik best redelijk.

Is dit trouwens niet iets?

Mwa, ik wil ze eigenlijk in één band, en dan een eerste druk. Deze dus.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 dec 2005 08:58

Sorensen zegt eerst dat je je wijze raad moet halen bij mensen die hun christen-zijn in de praktijk brengen

Valt Lewis daar zelf dan niet onder?

Trouwens, voor alle mensen die nog op zoek zijn naar de boeken een kleine waarschuwing: pas op! Ik weet niet hoe het er hier voor staat maar ik weet dat in Amerika een versie is uitgebracht die aansluit bij de film. Of, om het anders te zeggen, een versie dus die afwijkt van het origineel. Ik zou die toch zeker proberen te vermijden. Ik zag in de FRS een versie liggen met foto's van de film e.d. dus ik vrees het ergste...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2005 09:02

De Nederlandse versie van de film is trouwens niet compleet, dus als je alle scenes wilt zien, ga dan naar de Engelse! (die voor boven de 12 jaar is)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 28 dec 2005 09:03

marcel, wat Sorensen hier doet is iets wat in de journalistiek ook kan en gebeurt.
Je gaat vooringenomen met een mening over iets of iemand, zoeken naar de feiten die dat onderbouwen.

Sorensen vermoedt dat er demonische krachten schuil gaan achter de Narnia wezens.
vervolgens gaat ie een background check doen van de figuren.
Dan heeft ie 1x gelijk, en dat is waar de regiseur die faun wel heel erg heeft laten lijken of een reeds bekend beeld uit een lang vergeten mythologie.
Of CS lewis zelf dus wel gelukkig geweest is met deze uiterlijke gelijkenis is nog maar de vraag, gezien een schrijver een wezentje dat hij beschrijft zich in zijn hoofd wel eens anders voor kan stellen.

Dan gaat Sorensen op dit enkele feit als volgt verder,
en vind een gelijkenis tussen het wonen in een bos, waar de Narnia wezens dit voornamelijk uit noodzaak doen om zich te verbergen tegen het kwaad, in plaats van hun eigen kwaad verbergen.
en waar Pan daar wilde feesten hield, schrijft hij dit ook aan Tumnus toe,
evenals de sexuele uitspattingen van Pan.
Ik hoop marcel dat je op dit punt in gaat zien, dat Sorensen hoewel die man het vast goed bedoeld, weinig feitelijk meer bezig is maar juist aan het overdrijven, en het werk van een ander vals beschuldigen, wat trouwens een overtreding vane en bijbels gebod is.

Dat hij in het algemeen, het gebruik van sprookjesfiguren discutabel vind, goed, dat is zijn mening, ook niet iedereen wil vlees eten wat ooit bestemd was voor afgoden voglend Romeinen 14, en op dat punt moeten we elkaar mening accepteren in plaats van elkaar veroordelen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 dec 2005 09:39

Dan heeft ie 1x gelijk, en dat is waar de regiseur die faun wel heel erg heeft laten lijken of een reeds bekend beeld uit een lang vergeten mythologie.
Of CS lewis zelf dus wel gelukkig geweest is met deze uiterlijke gelijkenis is nog maar de vraag, gezien een schrijver een wezentje dat hij beschrijft zich in zijn hoofd wel eens anders voor kan stellen.

C.S. Lewis heeft heel bewust gebruik gemaakt van bestaande mythologische voorstellingen. Dat kun je niet leuk vinden, maar zo is het nou eenmaal. Een beetje research op z'n tijd kan geen kwaad ;-)
Laatst gewijzigd door Klaas op 28 dec 2005 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 dec 2005 10:08

Oeh, 1-0 voor klaas! ;) :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 dec 2005 10:23

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 28 dec 2005 10:24

Lalage schreef:Sorensen zegt eerst dat je je wijze raad moet halen bij mensen die hun christen-zijn in de praktijk brengen en daarna zegt hij dat je ook zelf moet nadenken.

nix mis mee toch? daarvoor ga je naar een kerk of gemeente volgens mij om te leren van je voorganger en geloofszaken te bespreken met je medechristenen.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 dec 2005 10:49

Ach ik ga gewoon lekker naar de (engelse) film, dat vind ik stukken fijner dan een heel boek doorspitten 8)

Maaike

Berichtdoor Maaike » 28 dec 2005 13:04

kga wss ook naar de film, maar wnnr weet ik nog niet want mn vriendinnen moeten telkes werken als ik vrij ben en andersom :|

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 28 dec 2005 13:41

Narnia is nu lekker actueel, net als Harry Potter dat was. Lekker tegen fulmineren want just nu krijgt het extra aandacht. Ik denk dat als je de ietwat starre denkwijze van real life volgt je het grootste gedeelte van het cultuurgoed wel kan schrappen. Shakespeare's Hamlet, MacBeth en midsummernight's Dream zitten vol met heksen, geesten en elven. Faustus van Goethe en Marlowe spreekt voor zich, net als Paradise Lost van Milton... En dat is dan slechts Westers Cultuurgoed. Ik ben benieuwd wat het oordeel van real life is over de culturele overleveringen uit Afrika, Arabië/Perzië en Azië.

Mij lijkt het een behoorlijke verarming als je die allemaal uitbant op basis van de Bijbel. Daar kan de bijbel toch niet voor bedoeld zijn?

Terug naar “Archief”