12 artikelen des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

12 artikelen des geloofs

Berichtdoor aartje » 19 dec 2005 19:43

Ik ga al een aantal jaar 's avonds naar de Hervormde gemeente (PKN toch?) in Polsbroek. Natuurlijk wordt daar vaak de Apostolische geloofsbelijdenis voorgelezen (en ik spreek dat mee in mijn hart). Maar gisterenavond viel me iets op:
Ik geloof in God den Vader, den Almachtige Schepper des Hemels, en der aarde. En in Jezus Christus... (enz.)

Nu snap ik iets niet helemaal. Zegt de Apostolische geloofsbelijdenis nou een onwaarheid of bedoelen ze met God den Vader de Heere Jezus? De bijbel is namelijk nogal duidelijk in het feit dat de Heere Jezus de hemel en de aarde geschapen heeft. (Joh. 1:3, 10) (1 Kor. 8:6) (Ko. 1:16,17) (Heb. 1:2)

Wie heeft gelijk, de bijbel of de geloofsbelijdenis?
... Ik ook van jou!

m'n log

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 19 dec 2005 19:55

http://www.theologienet.nl/hc2.htm#26

Kzou zeggen: scheppen is een activiteit van de Drie-Enige God.
God de Vader spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er
God de Zoon heeft ook Zijn eigen taak bij de schepping (zie daarvoor o.a. de teksten die je zelf al aanhaalde - en ook Spreuken 8)
En God de Geest is Degene die de schepping onderhoudt.

Technico

Berichtdoor Technico » 19 dec 2005 19:56

Ik snap niet echt hoe je tot de conclusie komt dat de Heere Jezus de aarde geschapen heeft. Als je Genesis 1 erop na slaat (je haalt alleen teksten uit het NT aan) lees je duidelijk dat God de aarde geschapen heeft. Ikzelf zie dat gewoon als God als drieeenheid. Naar mijn mening hebben zowel God de Vader, als Jezus de Zoon, als de Heilige Geest een rol gespeeld in de schepping.

De enige keus die je kunt maken is: als we het over de schepping hebben, zien we dan God als Vader, als Zoon of als Heilige Geest? Ik vind de keuze van de geloofsbelijdenis als Vader heel doeltreffend en ben het daar volledig mee eens.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 dec 2005 19:58

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.

Lijkt me duidelijk.
Voor de rest sluit ik me aan bij Technico.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 dec 2005 21:00

Vaak moet je denk ik bij het begrijpen van de keuzes van een belijdenis je verdiepen in de reden waarom iets precies zo gezegd wordt. Vaak is zo'n belijdenis namelijk een reactie op een onbijbelse opvatting.

Persoonlijk vind ik zo het woordje "almachtige" bij God de Vader ook altijd intrigerend. Immers, geloven wij niet dat Jezus alle macht in de hemel en op de aarde heeft?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2005 22:11

Het Almachtige slaat niet op de totale persoon van God maar op zijn Schepper zijn :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 19 dec 2005 22:40

Technico schreef:Ik snap niet echt hoe je tot de conclusie komt dat de Heere Jezus de aarde geschapen heeft. Als je Genesis 1 erop na slaat (je haalt alleen teksten uit het NT aan) lees je duidelijk dat God de aarde geschapen heeft. Ikzelf zie dat gewoon als God als drieeenheid. Naar mijn mening hebben zowel God de Vader, als Jezus de Zoon, als de Heilige Geest een rol gespeeld in de schepping.

Dit is flauw... Als ik zeg: ik heb een auto gekocht, dan zeg ik niet welk merk.

God schiep de aarde, natuurlijk schiep Hij de aarde, Hij is de Enige die dat zou kunnen doen. Maar Johannes en Paulus maken, geleid door de Heilige Geest, wel onderscheid tussen welke Persoon, namelijk Christus Jezus, de Zoon van God. Heb je die teksten gelezen?

In het OT wordt nergens gesproken over dat wij een relatie met de Vader kunnen hebben als Kind - Vader, is het dan ook gelijk niet waar, omdat het alleen in het nieuwe testament staat?

Jij vindt de keuze voor 'Vader' heel 'doeltreffend', oké. De twee apostelen(!!) Johannes en Paulus prefereren, geleid door de Heilige Geest, Jezus Christus als Schepper van alle dingen. Maar misschien hadden ze het mis, ze waren immers nog maar in het begin van de Gemeente.
... Ik ook van jou!

m'n log

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 dec 2005 22:52

Raido schreef:Het Almachtige slaat niet op de totale persoon van God maar op zijn Schepper zijn

Dan lees je toch niet goed.

Er staat: Ik geloof in God, de Almachtige, Schepper van .... etc.

Er staat dus niet almachtige Schepper. Als almachtig bijvoeglijk zou zijn, dan wordt het met een kleine letter -a gespeld. In dit geval zegt het dus iets over God, Hij die almachtig is, ergo; de Almachtige.

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 19 dec 2005 22:57

Amen! Het is de Almachtige, de JAHWEH SJADDAI. Almacht over alle dingen.
... Ik ook van jou!

m'n log

Technico

Berichtdoor Technico » 19 dec 2005 23:16

aartje schreef:God schiep de aarde, natuurlijk schiep Hij de aarde, Hij is de Enige die dat zou kunnen doen. Maar Johannes en Paulus maken, geleid door de Heilige Geest, wel onderscheid tussen welke Persoon, namelijk Christus Jezus, de Zoon van God. Heb je die teksten gelezen?

In het OT wordt nergens gesproken over dat wij een relatie met de Vader kunnen hebben als Kind - Vader, is het dan ook gelijk niet waar, omdat het alleen in het nieuwe testament staat?

Jij vindt de keuze voor 'Vader' heel 'doeltreffend', oké. De twee apostelen(!!) Johannes en Paulus prefereren, geleid door de Heilige Geest, Jezus Christus als Schepper van alle dingen. Maar misschien hadden ze het mis, ze waren immers nog maar in het begin van de Gemeente.

Goed, ik zal het per tekst uitleggen:

Joh. 1:3, 10 en 1 Kor. 8:6 kunnen we heel goed samen nemen denk ik. Er staat in alle twee hetzelfde namelijk:

De schepping is uit God de Vader en door God de Zoon. God sprak het Woord en het was er. Je kunt dat letterlijk opvatten alsof God letterlijk een woord sprak, maar ik denk dat je veel meer op moet vatten dat God door het Woord, door Christus schiep. Dit betekend niet dat God de Vader de aarde niet geschapen zou hebben. Alles was namelijk uit Hem (en in de drieeeningheid ook door Hem) ofwel, God de Vader en God de Zoon (evenals God de Heilige Geest) hebben een evenredig aandeel aan de schepping gehad. Dat kan ook niet anders, of je moet de drieeenigheid bestrijden.

Kol. 1:16, 17
Want door Hem zijn34 alle dingen geschapen.

Waarbij de kanttekening aanmerken:
34 Grieks in Hem; dat is, door Hem als een medewerker des Vaders, gelijk aan het einde van Col. 1:16 verklaard wordt. Zie ook Joh. 1:3

En in Hebreeen vinden we precies hetzelfde terug. Dat lijkt me duidelijk.

We moeten ook niet vergeten dat de apostelen in de vroege christengemeenten, met name aan de joden uit moesten leggen dat ze Jezus evenals de JHWH van de joden als hun God beschouwden en ze daarom ook nadrukkelijk uit probeerden te leggen dat Christus evengoed de aarde heeft geschapen als de God die de joden aanbaden. Bij de 12 artikelen des geloofs is dit veel minder nodig en daarom vind ik het treffend dat de opsteller ervan God de Vader als de Schepper van Hemel en aarde aanduidt. Een vader-figuur kan ik namelijk veel beter als schepper zien dan een zoon.

Maar we moeten inderdaad niet vergeten dat door Jezus Christus als Zoon de dingen uit de Vader zijn geschapen. Dat is juist een mooi aspect. Ik vind het alleen niet strijdig met de verwoording zoals gebruikt in de 12 artikelen des geloofs.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 20 dec 2005 13:49

Idd Technico.
De Vader heeft alles geschapen, door middel van de Zoon. Door Zijn Zoon heen.

Dat is het probleem met het woordje 'door', dat kun je op verschillende manieren interpreteren. Andere vertalingen zijn al duidelijker.
..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 dec 2005 13:59

inderdaad zoals Techniko aangeeft, een soort van samenwerk, de een werkt doormiddel van de ander.
En ja dat de geloofsbelijdenis het toe lijkt te schrijven aan de Vader, vind ik daarbij niet zo'n probleem.

want waarmee we de Vader eren, eren we toch de Zoon ook?
en andersom evenzo.
dat heeft Jezus zelf gezegd.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2005 14:06

"Elke goddelijke activiteit begint bij de Vader, zet zich voort door de Zoon en wordt voltooid door de Heilige Geest."

(Handboek van de geschiedenis van het christendom, Den Haag 1979, blz. 167)

Er staat geen naam bij dit citaat. Maar ik moest hierbij onwillekeurig denken aan de drie cappadociërs. Ik dacht dus dat dit citaat van hen was.
Nu staat op de tegenoverliggende pagina een speciaal artikel over Basilius de Grote (plm. 330-379), die inderdaad één van de drie cappadociërs was. Het lijkt mij dus niet onlogisch dat die gedachte terecht is geweest.
De andere twee cappadociërs zijn Gregorius van Nyssa en Gregorius van Nazianze.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 20 dec 2005 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2005 14:41

[]

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 dec 2005 16:55

Sabra schreef:
Raido schreef:Het Almachtige slaat niet op de totale persoon van God maar op zijn Schepper zijn

Dan lees je toch niet goed.

Er staat: Ik geloof in God, de Almachtige, Schepper van .... etc.

Er staat dus niet almachtige Schepper. Als almachtig bijvoeglijk zou zijn, dan wordt het met een kleine letter -a gespeld. In dit geval zegt het dus iets over God, Hij die almachtig is, ergo; de Almachtige.
In de begin post staat het zonder komma :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”