Joden, christenen en de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Joden, christenen en de wet

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 15:08

Omdat de discussie over de zondag (zoals gewoonlijk) weer redelijk aan het ontsporen is wil ik even een stapje terug doen.
Als ik dat doe zie ik dat er een stuk of vier groepen te onderscheiden zijn. Ik zal proberen ze hieronder kort te kenmerken.

1) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Dit heeft betrekking op de manier waarop we zalig worden. De Joden dienen zich echter nog wel aan de volledige wet te houden. Christenen zijn dat niet verplicht. Voor hen gelden geen of alleen de 4 geboden uit Handelingen 15.

2) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen moeten zich net als de gelovigen uit de Joden houden aan de hele wet.

3) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen behoeven zich niet te houden aan de gehele wet. Het onderhouden van de tien geboden inclusief de sabbat is voldoende.

4) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen behoeven zich niet te houden aan de gehele wet. Het onderhouden van de tien geboden is voldoende. De sabbat behoeft echter niet letterlijk gehouden te worden.

5) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beiden behoeven ze zich niet meer aan de wet te houden. Uiteraard dienen wel Gods morele richtlijnen onderhouden te worden.

Je ziet het, ik houd soms wel van hokjes. Wie past in welk hokje?
Je mag natuurlijk ook je eigen hokje toevoegen ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 15:22

Messiasbelijdende Joden, Christenen, Moslims, Boeddhisten, Atheïsten en de rest van de mensheid is schuldig aan de 10 geboden. Sabath of zondag, alleen door het bloed van Gods Zoon kan de mensheid van de vloek van de wet verlost worden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 15:26

Ik houdt niet zo van hokjes, Klaas ( :wink: ), maar als het dan toch moet kies ik voor hokje 5.

Mijns inziens KUN je niet zeggen, ok, Christus heeft de wet vervuld, maar als messiasbelijdende jood blijf ik TOCH de joodse orthodoxe wetten (613?) houden. Dat is ahw een dadelijke ontkenning van deze vervulling.

Ik geloof ook niet dat de wet OOIT als statisch systeem bedoeld is, waarvan het houden ZELF bedoeling EN inhoud was, maar meer als een aantal vuistregels, zeg maar. Een eerste aanzet tot iets groters...Het ultieme doel is (denk ik) dat de wet van God in ons hart geschreven staat, en deze wet is nooit volledig in regels te beschrijven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 15:27

Messiasbelijdende Joden, Christenen, Moslims, Boeddhisten, Atheïsten en de rest van de mensheid is schuldig aan de 10 geboden. Sabath of zondag, alleen door het bloed van Gods Zoon kan de mensheid van de vloek van de wet verlost worden.
duistere taal, Pieter:

'hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting de ganse dag'

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 15:29

hoi Klaas, hoe zit het met het onderscheid tussen de ceremoniele wet en de decaloog? Welke wet bedoel je precies?
The one thing you can give and still keep is your word.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 15:33

surfer schreef:

duistere taal, Pieter:

'hoe lief heb ik Uw wet, zij is mijn betrachting de ganse dag'

Valt wel mee, surfer. Er is niemand op aarde die de geboden van God kan houden. Daarom zijn we schuldig aan de wet. Op overtreding van de wet staat de dood. Wij kunnen onszelf niet vrijkopen. Alleen Christus kan dat, krachtens Zijn offer op Golgotha. Dus: wij kunnen alleen door het bloed van Christus verlost worden van het oordeel dat wij over ons hebben afgeroepen door ons niet aan de wet van God te houden.

Niet duister, maar logisch.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 15:35

De overtreding van de wet IS de dood. Maar nu ga ik weer off-topic, en ik wil Klaas' topic niet weer vervuilen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 15:37

Dat ben ik met je eens, surfer.

Om op de hokjes van Klaas terug te komen, er is maar 1 hokje en dat is het hokje dat ik hokte. Hok je?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 15:58

Maarten:
hoi Klaas, hoe zit het met het onderscheid tussen de ceremoniele wet en de decaloog? Welke wet bedoel je precies?

Met wet bedoel ik de gehele wet. Alle 600+ geboden dus. In mijn categoriën heb ik dan ook expliciet aangegeven of ik inclusief of exclusief de 10 geboden bedoel. Als dat nog te weinig nuance is voeg je je eigen hokje maar toe ;-)

Pieter:
Dus: wij kunnen alleen door het bloed van Christus verlost worden van het oordeel dat wij over ons hebben afgeroepen door ons niet aan de wet van God te houden.

Prima, maar daar doelde ik niet op. Ik ga uit van Joden en heidenen die 'in Christus zijn'. Het gaat me dus niet om het houden van de wet (of niet) om behouden te worden maar in alle categoriën om het houden van de wet uit dankbaarheid

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 16:09

misschien vinden jullie mij een muggenzifter, maar de uitspraak 'het houden van de wet uit dankbaarheid' vindt ik abominabel. Iets van: voor wat hoort wat. Nee, de wet houdt je omdat de wet goed is, niet omdat het verplicht is en niet uit dankbaarheid.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 19:14

Dat de wet goed is zie je pas echt wanneer je God leert kennen.
En als je God leert kennen dan weet je dat er genoeg reden is om Hem lief te hebben dan wel dankbaar te zijn.
Het heeft niets te maken met 'voor wat hoort wat'.
Als je leert zien dat God goed is wil je niets liever dan leven zoals Hij het bedoeld heeft.

Klaas

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Joden, christenen en de wet

Berichtdoor Kena » 15 jul 2003 19:33

Klaas schreef:Omdat de discussie over de zondag (zoals gewoonlijk) weer redelijk aan het ontsporen is wil ik even een stapje terug doen.
Als ik dat doe zie ik dat er een stuk of vier groepen te onderscheiden zijn. Ik zal proberen ze hieronder kort te kenmerken.

1) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Dit heeft betrekking op de manier waarop we zalig worden. De Joden dienen zich echter nog wel aan de volledige wet te houden. Christenen zijn dat niet verplicht. Voor hen gelden geen of alleen de 4 geboden uit Handelingen 15.

Dit is mijn mening :mrgreen:

Argument (ik hou het ff kort): nergens staat dat een Jood die tot Chirstus komt zich niet moet laten besnijden (slechts 1 vb uit velen, ik heb er een verslag over geschreven vorige week :mrgreen: ).
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 15 jul 2003 20:07

2) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen moeten zich net als de gelovigen uit de Joden houden aan de hele wet.

Ik zet mezelf ff in hokje 2
en dit door deze tekst

Mattheus 28:19  Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb . 20  En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Joden, christenen en de wet

Berichtdoor groenrondballetje » 17 jul 2003 12:14

Klaas schreef:5) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beiden behoeven ze zich niet meer aan de wet te houden. Uiteraard dienen wel Gods morele richtlijnen onderhouden te worden.

En dan moet je voor de laatste regel de wet der liefde rekenen: Hou van God met heel je hart, ziel, verstand en al je kracht en van je naaste als jezelf. :!:
Daar volgens overigens de 10 geboden in geestelijk zin uit, maar hebben veel meer diepgang dan de letterlijke 10. :idea:

John

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 jul 2003 12:23

Schaar me helemaal achter je, GRB. Decaloog is verwoording van de hogere, geestelijke wet.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”