Als ik dat doe zie ik dat er een stuk of vier groepen te onderscheiden zijn. Ik zal proberen ze hieronder kort te kenmerken.
1) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Dit heeft betrekking op de manier waarop we zalig worden. De Joden dienen zich echter nog wel aan de volledige wet te houden. Christenen zijn dat niet verplicht. Voor hen gelden geen of alleen de 4 geboden uit Handelingen 15.
2) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen moeten zich net als de gelovigen uit de Joden houden aan de hele wet.
3) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen behoeven zich niet te houden aan de gehele wet. Het onderhouden van de tien geboden inclusief de sabbat is voldoende.
4) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Gelovigen uit de heidenen behoeven zich niet te houden aan de gehele wet. Het onderhouden van de tien geboden is voldoende. De sabbat behoeft echter niet letterlijk gehouden te worden.
5) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beiden behoeven ze zich niet meer aan de wet te houden. Uiteraard dienen wel Gods morele richtlijnen onderhouden te worden.
Je ziet het, ik houd soms wel van hokjes. Wie past in welk hokje?
Je mag natuurlijk ook je eigen hokje toevoegen

Klaas