Gehandicapten en de bekering.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 14 jul 2003 16:10

Oke ik vind dit wel mooie reacties, hier heb ik teminste wat aan, maar ik vraag me nog iets af.
Het gehandicapt zijn komt voor uit de zonde die de mens deed in het paradijs, hoe zit dat dan? En gehandicapten die zondigen tegen de Geest?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2003 16:15

Het gehandicapt zijn komt voor uit de zonde die de mens deed in het paradijs, hoe zit dat dan? En gehandicapten die zondigen tegen de Geest?

misschien een vraag voor vragen@refoweb ???

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 14 jul 2003 16:21

Evelien schreef:

misschien een vraag voor vragen@refoweb ???

Ja mischien weten hun het wel, wie weet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2003 16:27

soms dan zit je met bepaalde vragen dat je er zelf en met anderen niet uit kan komen en daarom is het heel fijn dat ze dezen vragen hebben.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 jul 2003 17:00

Cor schreef:Het gehandicapt zijn komt voor uit de zonde die de mens deed in het paradijs, hoe zit dat dan? En gehandicapten die zondigen tegen de Geest?

Ja ziekten en dood komen voort uit de zondeval en dus de erfzonde, maar pas op. Dat iemand nu ziek is, wil dat niet zeggen dat dat direkt vanwege concrete eigen zonden is. God kan ziekten ook gebruiken om zich te openbaren, pas nog veel interessants rondom dit onderwerp gelezen in een symposiumbundel over ziekte en gezondheid van hogeschool de driestar. Wat betreft zondigen tegen de Geest, dat geldt voor elk mens, lijkt me.
Laatst gewijzigd door Recitativo op 14 jul 2003 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jul 2003 17:02

gehandicapten zijn ook gewoon mensen

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 jul 2003 17:08

trijntjejohanna schreef:gehandicapten zijn ook gewoon mensen

Owja, voor ik het vergeet, met deze opmerking herinner ik me nog iets dat ik wilde opmerken. Deze hele vragerij is zo typisch vanuit de mens gedacht, wij maken ook het onderscheid tussen 'gewone' mensen en mensen met een functiebeperking, terwijl God dit onderscheidt misschien niet eens maakt. Wat ik bedoel, wat zullen we ons hier druk om maken, dit zijn allemaal zaken van God en dan kun je een vraag op refoweb gaan stellen, maar ik vind dit zo typisch menselijk, zaken van het geloof in hokjes duwen. Ik weet niet, ik krijg er een naar gevoel bij, laten we eerst maar eens zorgen dat we zelf in de spiegel kijken.

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 14 jul 2003 18:57

waarom zouden geestelijke gehandicapten niet bekeerd kunnen worden, hebben vaak het verstand van een kind en een kind kan toch ook bekeerd worden, wat is het mooi om te geloven in God als een kind :!: :!:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 14 jul 2003 19:32

trijntjejohanna schreef:gehandicapten zijn ook gewoon mensen

Ben het helemaal met je eens dat gehandicapten ook gewone mensen zijn, met een hart en ziel voor de eeuwigheid, maar jullie kunnen niet ontkennen dat ze wel opvallen, door iets dat wij niet hebben, daar moet je nuchter in zijn.

Ik maak mij gehandicapte neefje van dicht bij mee, daarom ga ik er ook gewoon mee om, en genieten we elke keer weer van hem, en zijn lachje en geluiden, maar als je weet dat hij bij de dag leeft en niet oud zal worden, wat ik wel hoop, dan ga je vanzelf een aantal dingen afvragen.

Nou, ja afvragen? Ik weet gewoon dat hij naar Jezus gaat dat straalt hij nu al uit.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jul 2003 19:34

wat is het mooi om te geloven in God als een kind

Ja, en wij maar zo moeilijk doen........

Geloof als een kind. God zegt dat ook in Zijn Woord.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 22:25

Kunnen verstandelijk gehandicapte mensen gered worden?

Absoluut, zou dat voor God te machtig zijn?

Kunnen verstandelijk gehandicapte mensen zich bekeren?

De minst gehandicapte onder hen misschien wel. Die zullen het verschil tussen goed en kwaad kennen, maar er zijn er ook velen die dat niet weten. Van echt zondigen is dan volgens mij ook geen sprake. Ze doen wellicht verkeerde dingen maar ze doen dat absoluut niet bewust. Ik vraag me dan ook af of de eis tot bekering uberhaupt wel voor hen geldt.

Gaan verstandelijk gehandicapte mensen verloren?

Ik kan het me niet voorstellen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 14 jul 2003 22:28

Ik heb een tijdje met verstandelijk gehandicapten gewerkt. Een aantal kunnen heel duidelijk vertellen wat ze geloven. Ze kunnen ook echt genieten van bijbelverhalen en zingen.

Een jongen vroeg op een gegeven moment:
Wat moeten we dan voor Jezus doen?
Dan leg je in hele simpele woorden uit wat je de naaste lief moet hebben als je zelven. Sinds die tijd probeert hij een autistisch meisje heel lief te behandelen. Het ligt aan het niveau maar sommigen begrijpen echt wel dingen.

Ook heb ik een keer een verhaal gehoord over een meisje dat al 8 jaar niet had gesproken en alleen maar op bed lag. Die moeder zuchte en zei: "Kind, waarvoor ben jij toch geboren" Het kind sprak voor het eerst en het laatst: "Om God groot te maken" En het meisje stierf.

Cor schreef:Het gehandicapt zijn komt voor uit de zonde die de mens deed in het paradijs, hoe zit dat dan? En gehandicapten die zondigen tegen de Geest?

Ja gehandicapten komen net als ziekte en dood door de zonde. Alle ellende komt door de zonde. Maar ik denk niet dat je kan zeggen, als iemand krijgt een gehandicapt kind omdat die een beetje meer zonde heeft gedaan ofzo. Ik weet niet wat God met gehandicapten wil of niet wil. Wel kun je veel van ze leren, hoe blij ze zijn en kunnen genieten van hele kleine dingen. Heerlijk. Dat is echt gaaf om te zien.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 jul 2003 16:38

Charity schreef:Ik weet niet wat God met gehandicapten wil of niet wil. Wel kun je veel van ze leren, hoe blij ze zijn en kunnen genieten van hele kleine dingen. Heerlijk. Dat is echt gaaf om te zien.

Ik denk niet dat er specifiek een ander doel is voor geestelijk gehandicapten ten opzichte van 'gewone' mensen. Iedereen heeft wel een 'handicap' heeft, die hem het dienen van God moeilijker maakt. De een heeft een laag IQ, de ander moet leren omgaan met homofiele gevoelens, de derde is druk en snel driftig...

Volgens mij heeft iedereen een kruis dat 'ie moet dragen, precies zo zwaar of licht als hij of zij aankan. Zonder uitzondering.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 16 jul 2003 19:51

Je kunt het onderwerp natuurlijk ook breder trekken, want hoeveel miljard mensen zullen er wel niet zijn die helemaal geen weet hebben van erfzonde of bekering. En die kunnen evenzo goed zalig worden als wij. Wat dat betreft heb ik altijd de neiging om onze beperkte opvattingen sterk te relativeren, er is zoveel om ons heen waar we geen weet van hebben of wat we niet kunnen verklaren. Daar valt ook het al dan niet geloven van een gehandicapte onder, wat mij betreft.

garry

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 jul 2003 22:44

TheEdge schreef:
Charity schreef:Ik weet niet wat God met gehandicapten wil of niet wil. Wel kun je veel van ze leren, hoe blij ze zijn en kunnen genieten van hele kleine dingen. Heerlijk. Dat is echt gaaf om te zien.

Ik denk niet dat er specifiek een ander doel is voor geestelijk gehandicapten ten opzichte van 'gewone' mensen. Iedereen heeft wel een 'handicap' heeft, die hem het dienen van God moeilijker maakt.
De een heeft een laag IQ, de ander moet leren omgaan met homofiele gevoelens, de derde is druk en snel driftig...

Volgens mij heeft iedereen een kruis dat 'ie moet dragen, precies zo zwaar of licht als hij of zij aankan. Zonder uitzondering.

Ik denk niet dat bij gehandicapten het moeilijker is om God te dienen, eerder makkelijker. Omdat ze vaak zo simpel denken, dit kun je niet echt vergelijken met homofiele gevoelens ed. Ik denk dat wij heel veel van gehandicapten en hun denksteil kunnen leren. Misschien dat God er wel een specifiek doel met ze heeft. Maar op zich geeft het niet of het wel of niet zo is, daar gaat het niet echt om.

Terug naar “Archief”