Ontgroenen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ontgroenen.

Berichtdoor janneke » 16 sep 2002 20:04

Ontgroenen, hoort het erbij, of niet?
Leuk of niet leuk??
Ik las een stukje op internet, zal een citaat geven:

Eerstejaarsstudenten verklaarden dat ze gedwongen werden bruistabletten op te eten waardoor ze gingen schuimbekken. Veder kregen ze poep in hun haren gesmeerd, moesten ze de schoenen van ouderejaars likken en werden ze dag en nacht afgebekt. Ook moesten ze dicht op elkaar gepakt in een veel te warme ruimte langdurig liederen zingen.

Dit is toch niet normaal meer!!! Ook hoorde ik pas van een jongen die was overleden na een ontgroening...had een fles jenever (geloof ik) leeg moeten drinken....

Iemand ervaring met dit soort ongein?? En hoe is dat bij jou gegaan??

Ontgroenen, ja of nee, en tot hoe ver>???

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 sep 2002 20:05

het kan dan wel leuk zijn, maar af en toe als ik de kranten mag geloven gaat het veel te ver. en zoals janneke net beschreef met de dood als gevolg. je mag niet zo met je leven spotten. zoals deze jongen gedaan heeft.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Dockers
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2002 00:28

Berichtdoor Dockers » 16 sep 2002 22:46

Ontgroenen hoort er bij.

Je moet voor ogen houden dat je er nog altijd zelf bij bent bij het ontgroenen. Het ontgroenen gaat juist om het aangeven van je eigen grenzen. Je hoeft echt niet zo maar alles te accepteren. Die jongen had die fles ook echt niet op hoeven drinken naar mijn idee (hoewel ik dat natuurlijk niet hard kan maken).

Ik heb er wel ervaring mee (in lichte mate hoor) en achteraf ben je apetrots op wat je gerealiseerd hebt. In die zin heeft het dus wel een functie. Je bent met een groep die allemaal hetzelfde heeft moeten doen en dat schept een band.

Het hoort er bij, alleen je moet zelf een beetje inschatten wanneer het te ver gaat naar mijn mening.

Greetz

Dockers

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 16 sep 2002 23:01

ontgroenen kan inderdaad heel ver gaan!! en heel fout dus.
Het kan ook onwijs kinderachtig gaan en daar heb ik een enorme hekel aan. Maar je kunt het ook gewoon leuk houden en dat hoort er wel bij vind ik, want je gaat niet zomaar studeren;-)
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 17 sep 2002 08:42

Ontgroenen...ach..het hoort erbij zegt men....
Gebeurt bijna overal, zelfs op de Driestar een heel klein beetje ;-)

Maar..het moet wat mij betreft wel normaal blijven.
Een beetje afbekken van de eerstejaars en groot doen van de ouderejaars..ach..wie zet zichzelf nou in het hempie...
En.....het verzinnen van de zaken laat zien hoe creatief men kan zijn.
De grappen die Janneke noemt..die onteren wat mij betreft de mens en hebben helemaal niks meer met ontgroenen te maken.
Wees dan creatief en verzin wat wat met het toekomstige vakgebied te maken heeft ofzo.
Neem de Halo alhier. Niks geen gezeur met afbekken enzo, poep smeren ofzo. Die zijn gewoon een week weg, worden afgebeuld, hebben weinig nachtrust en moeten kilometers ploegen...het is afzien....maar....ze hebben en gigantisch gave tijd. Omdat ze voor dat soort zaken kozen...
Dan ist leuk. En natuurlijk wordt ook daar wat gedrild en gegrapt. Maar....niets ten koste van het respect voor de ander.

Ik het het idee dat studenten op bijv univ. Leiden daar iets meer moeite mee hebben: iets verzinnen wat normaal blijft en toch evenzo een ontgroening is...

Greetz..
Night
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 sep 2002 11:49

Ik ben een maand geleden ontgroend!! Gigantisch afgebekt, angst aangejaagd, heel verschrikkelijk!! Geslapen in een varkensschuur (!!!!!) en de tweede nacht in de open lucht!! We hebben ons 2 dagen niet kunnen wassen, of douchen, en een beetje schone kleren aan doen was er ook niet bij. Na de eerste dag wilde minstens 70% het liefst naar huis!! Na de eerste nacht ging het wel weer, want het vooruitzicht van frisse lucht in de volgende nacht maakte weer wat goed. Maar ook voeten van de 'vips' kussen, en allerlei van dat soort onzin hoorde erbij!! Dat is echt onwijs vernederend!!
Het voordeel is dat je een hele hechte groep wordt. Maar voor mij hoeft het niet zo!! Met veel gezelligheid wordt je ook hecht!!
En genoeg eten en drinken is ook best prettig...
Ik weet wel... volgend jaar ga ik het anders doen!!!!!!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 17 sep 2002 17:57

Het heeft ook vaak te maken met studenten die het jaar daarvoor op zo'n manier zijn ontgroend, en vervolgens de sjaars hetzelfde willen 'gunnen', ik heb het idee dat frustraties hier ook bij meespelen. Ik ben voor een ontgroening, en dit mag best wel een beetje hard zijn, zoals omega beschrijft, maar als het gevaarlijk word, vind ik het over de streep gaan. en dan zijn er nog een aantal twijfelgevallen. Ik heb van een jongen gehoord, die met alleen zijn onderbroek aan in Denemarken werdt gedumpt, zonder te weten waar hij ergens was. Kan dat? en twee meiden, die twee weken lang ramen moesten zemen in treinen. Ook heb je vaak (bijvoorbeeld Minerva in Leiden, Unitas in Utrecht, maar ook andere verenigingen) dat studenten doorlopend ontgroend worden het eerste halfjaar (op de vereniging, op het dispuut, in hun huis, en als het kan nog vaker), waardoor ze zelden op college verschijnen, en direct al een studievertraging oplopen. Aan de andere kant, je weet het als je lid word van een van deze verenigingen, en daar wordt je niet toe verplicht.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ontgroening? no way!

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2002 09:17

Sinds kort zit ik bij Ichthus Amsterdam, een studentenvereniging zonder ontgroening! Ik werd daar met open armen ontvangen en kon meteen helemaal mezelf zijn, echt super. Dus mocht je een Amsterdams studentje zijn, surf even naar www.ichthusamsterdam.nl en kom een keertje langs (kan het hele jaar door, gewoon doen) om een kijkje te nemen bij ons... :)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 18 sep 2002 11:20

mmm, ik hou wel van een beetje studentikoziteit, en dat is er bij Ichtus totaal niet! verder is ichtus wel een leuke vereniging, (in Leiden tenminste, amsterdam zal ook wel) maar toch niet ideaal voor mij.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 18 sep 2002 11:32

even een algemene reactie:
Ik ben hier op de uni nog nooit een student tegen gekomen die een ontgroening leuk heeft gevonden (en dan bedoel ik een echte ontgroening).
Het is inderdaad zo dat je hierdoor mensen leert kennen, maar die zou je m.i. op een andere manier ook leren kennen. Dat is trouwens ook gebleken uit onderzoek. Hiervoor is een ontgroening dus niet nodig.
Het enige waardoor mensen erdoor komen is het idee dat ze daarna erbij horen, het netwerken dus. Alleen het idee dat je dan de komende jaren ergens bijhoort is al genoeg om je ziek te laten maken.
Ik heb het idee dat de berichten die in de pers komen maar een klein stukje zijn van wat er in werkelijkheid gebeurt. Feuten mogen namelijk vaak absoluut niks naar buiten brengen over de ontgroening.
Verdere reactie andere keer.

groetss, tweetie

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 18 sep 2002 13:43

Eigenlijk is het gewoon mijn roeping om als leider met zo'n ontgroening mee te doen! (zie m'n plaatje)

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 18 sep 2002 14:18

verklaar u nader cybercurse................

groeties, tweetie

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 18 sep 2002 14:23

ontgroenen is leuk, als je het leuk houd.
Je moet iemand gewoon voor paal zetten, maar geen opdr88 ;aten doen met als gevolg de dood. lijkt mij..
Dus, dat.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 18 sep 2002 16:36

Badeend, heb jij wel eens een ontgroening ondergaan en daardoor echte vrienden leren kennen??
Ik hoor het graag!

greetss, tweetie

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 19 sep 2002 01:08

Nou tweetie, het lijkt me gewoon geweldig om een paar eerstejaars' te vernederen ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten

cron