evangeliseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jul 2003 08:01

Johannes 7.
38 Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien. 39 Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.

Nu is Christus wel verheerlijkt en als het goed is en je geloofd wat de Bijbel zegt, kun je niet anders dan er komen stromen van levend water. Je verteld aan anderen van Zijn liefde.
ALs je dat niet geloofd kun je ook niet van Hem vertellen.
Wat zou je ze moeten vetellen.
En evangeliseren doe je op verschillende manieren. Allereerst door een licht te zijn, en je te onderscheiden van de wereld. Dus niet mee doen met dingen die God niet goedkeurd. Zoals beschreven staat in Efeziërs 4:

17 Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen. 21 Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, 22 dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, 23 dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, 24 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.
25 Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naaste, omdat wij leden zijn van elkander. 26 Geraakt gij in toorn, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan; 27 en geeft de duivel geen voet. 28 Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige. 29 Geen liederlijk woord kome uit uw mond, maar als gij een goed (woord) hebt, tot opbouw, waar dit nuttig is, opdat zij, die het horen, genade ontvangen. 30 En bedroeft de heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. 31 Alle bitterheid, gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid. 32 Maar weest jegens elkander vriendelijk, barmhartig, elkander vergevend, zoals God in Christus u vergeving geschonken heeft

Dan kun je ook nog evangeliseren door mee te doen met allerlei evangelisatie projecten. Maar dat slaat nergens op als je niet eerst aan iedereen laat ZIEN dat je van Christus bent.
Zoals een jongen mij pas trots vertelde dat hij elk jaar mee ging met E&R kamp. En toen ik vroeg of hij op zijn werk ook bad voor het eten hij zei: Op mijn werk weten ze helemaal niet dat ik Christen ben. Daar praat ik nooit over. En als ze vloeken dan vroeg ik? Dan zeg ik daar niks van hoor moet ieder voor zich weten! Anders laten ze je links liggen.
Kijk dat is dus niet vervuld van de Geest!

En johannes als je bang bent om te spreken, verkeer je onder goed gezelschap. Denk maar eens aan b.v. Mozes! Maar vraag God en Hij zal je de woorden in de mond leggen. Dat mag je geloven!

Terug naar “Archief”