De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Een vrijgemaakte reactie

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 18:25

Ik wil Het Lange Verhaal van Wilko in stukjes behandelen. Hier mijn eerste reactie.

Wilko schreef:Op vrijdag, voor het aanbreken van de sabbat, stierf de Heere Jezus Christus (Marc 15:37 en 42, Luc 23:46 en 54).

Ik pak de teksten er even bij, uit de SV:
Marcus 15:42 En als het nu avond was geworden, dewijl het de voorbereiding was, welke is de voorsabbat;
Luc 23:54 En het was de dag der voorbereiding, en de sabbat kwam aan.

Ik ben het met je eens dat in deze teksten staat dat het de dag direct vóór de Sabbath was. Maar waar haal je dan vandaan dat het op vrijdag was? (Ja, ik weet dat de traditie de Goede Vrijdag aanhoudt).

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 nov 2002 18:31

ik meen dat in genesis gesteld is dat de sabbath de 7e dag van de week is. bij ons wordt de zaterdag gezien als de 7e dag van de week. ook de joden houden dit zo aan. lijkt me dus logisch dat als je de sabbath op zaterdag hebt, de dag daarvoor vrijdag is, waaruit weer voortvloeit dat Jezus dus op vrijdag is gestorven.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 14 nov 2002 20:17

Waarbij je er dus vanuit gaat dat de Sabbath op zaterdag was.
Ik denk echter dat hier een andere Sabbath bedoelt wordt, 'want die dag des sabbats was groot' (Joh. 19:31). Dit was volgens mij de Sabbath die in Numeri 28:17 wordt genoemd:

16En in de eerste maand, op den veertienden dag der maand, is het pascha den HEERE. 17En op den vijftienden dag derzelve maand is het feest; zeven dagen zullen ongezuurde broden gegeten worden. 18Op den eersten dag zal een heilige samenroeping zijn; geen dienstwerk zult gijlieden doen;

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 07 jul 2003 12:15

Beste Eelco,

Je spreekt jezelf -deels- tegen, helaas!

Je schreef

@@Interessant is hoe Paulus hier mee om ging. Joodse christenen in die tijd hielden namelijk de sabbat (niet als heilsmiddel maar om de band met hun volk niet te doorsnijden). Daarom ging Paulus op de sabbat naar de synagoge. Maar op de eerste dag ging Paulus naar de christenen uit de heidenen. Hij wist dus dat de Joden de sabbat hielden, maar vierde zelf de zondag. In handelingen 28:17 staat, dat Paulus zelf ook zegt niets te hebben gedaan tegen zijn volk of de voorvaderlijke gewoonte.@@

Waar staat nu dat Paulus de "zondag" hield? En wat was dan de grond daarvoor! De Christenheidenen, waren de Christenheidenen die we nu ook nog zien; namelijk zij die de zondag onderhouden. Want zondag is een heidense (rust-)dag waarvan Jezus mededeeld, dat men dan Hem niet werkelijk aanbidt of eert, maar geboden van mensen boven de geboden van een Goddelijke Vader eert. (Mattheus 15). Jezus wijst nu juist op het feit dat de Christenheidenen mank gaan aan het weglaten van het 4e gebod, in deze.

Verder schreef je nog:

@@Naar mijn mening is de zondagsheiliging een bewust ingevoerde dwaling (door Constantijn de Grote) en moeten we zo snel mogelijk terug naar de zevende dag als rustdag. Elk argument dat ik tot nu toe heb gehoord waaruit zou moeten blijken dat de zondag nu de Sabbath vervangt, vind ik zeer mager en kan met weinig moeite weerlegd worden.@@

Je hebt hier volkomen gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!! De zondag was, is en zal wederom ingevoerd worden als een ECONOMISCHE rustdag. Dit ten behoeve van Satan, die zijn slaven zog steeds mededeeld, dat Werken vrij maakt! (Zelf gehoord in een programma over PC /Laptop gebruikt in zakelijke omstandigheden) Dus wat Arbeit macht frei!!!!!

Vergeet niet Eelco dat de Bijbel zelf aangeeft dat de -voorwaarde- van Jezus wederkomst in het licht van de Verlossing, het HERSTEL van de Sabbat. Bovendien zal de wet, waarvan de Sabbat een artikel is (4e gebod) ook de standaard, voor het oordeel! Wie dus bewust de zondag onderhoud, en weet dat er een andere rustdag is, die Hemelse fundamenten heeft, kan dus niet op grond van Gods genade (meer) geoordeedl worden, maar zal onder een ander Gezag vallen.
De wetten van Duitsland zijn nu eenmaal ook niet toe te passen op de Nederlandse Grondwet, tenzij men op het GROND(-wettelijke) gebied van dat land een overtreding begaat! Wie dus op het Grondgebied van de Hemel in Geestelijke zin een overtreding toelaat, zal dus op aardse Grond(-wettelijke) fundamenten geoordeeld worden. Wel, Satan kent geen oordeel, die beschuildigd alleen maar, zonder gerechtvaardigd oordeel, in relatie tot Jezus' gerechtigheid, waarvan de Sabbat als Geestelijk aspect deel van is. Als Jezus dus nu "de Israël" is dan is zijn Bruid (Zijn volk) ook het Geestelijke Israël en dus ook een Hemels land. Het Hemels Jeruzalem is haar hoofdstad.

In het gehele Universum waar dus werelden zijn die niet in zonde zijn gedompeld wordt dus de Sabbat als een dag van aanbidding en midden zijn van een Hemelse Vader geeerbiedigd. Tijd dat we ons dus voorbereiden, en ook Jezus gerechtgheid nastreven, anders zijn we niet te oordelen en vallen we gewoon af!

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 07 jul 2003 17:24

Bs’d

Dit zijn de enige teksten die het christendom kan aandragen om te bewijzen dat de sabbath is vervangen door de zondag:

Aanwijzingen in de Schrift dat de eerste dag van de week bij de eerste christelijke gemeenten een bijzondere plaats innam vinden we

* in Hand 20:7 waar staat dat de gemeente samengekomen was op de eerste dag van de week om brood te breken

* in 1Cor 16:2 waar de apostel Paulus zegt dat ieder in de gemeente op de eerste dag van de week iets moet wegleggen voor de collecte voor de gemeente te Jeruzalem.

Dus omdat de gemeente een keer op de eerste dag van de week samenkwam en de maaltijd gebruikte, weet men dat de sabbath is afgeschaft en vervangen is door de zondag.

En omdat men op de eerste dag van de week wat geld opzij moet leggen is de sabbath vervangen door de zondag.

Men vergeet zeker even dat een jood geen geld mag hanteren op de sabbath, dus het is een hele goede aanwijzing dat de eerste dag GEEN rustdag is. Of moet je wel rusten maar mag je wel geldzaken doen op de rustdag?

Het moge duidelijk zijn dat er in het NT GEEN ENKELE aanwijzing is dat de zondag de sabbath vervangen zou hebben.

Je kan natuurlijk allerlei wilde theorieen verzinnen, zoals ook in deze draad volop gedaan wordt, maar dat bewijst natuurlijk niets.

Het moge duidelijk zijn dat het christendom niet gebaseerd is op het NT, niet op het OT, maar op heidendom.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 jul 2003 17:49

Boudewijn,
@@Naar mijn mening is de zondagsheiliging een bewust ingevoerde dwaling (door Constantijn de Grote) en moeten we zo snel mogelijk terug naar de zevende dag als rustdag. Elk argument dat ik tot nu toe heb gehoord waaruit zou moeten blijken dat de zondag nu de Sabbath vervangt, vind ik zeer mager en kan met weinig moeite weerlegd worden.@@
Je hebt hier volkomen gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!! De zondag was, is en zal wederom ingevoerd worden als een ECONOMISCHE rustdag. Dit ten behoeve van Satan, die zijn slaven zog steeds mededeeld, dat Werken vrij maakt! (Zelf gehoord in een programma over PC /Laptop gebruikt in zakelijke omstandigheden) Dus wat Arbeit macht frei!!!!!
Hoe verklaar jij dan dat Polycarpus ook de zondag als rustdag vierde? Hij was een leerling van Johannes.. 't lijkt me vrij stug dat die nog leefde tijdens Constantijn de Grote.

Verder staat er bij het paasevangelie dat het een GROTE sabbat was. Als de Heere op vrijdag begraven zou zijn, zouden de drie dagen en drie nachten (van Jona en de tempelafbraak en -bouw) niet kloppen. Dus mogen we er van uitgaan dat de Heere Jezus op donderdag begraven is, dat het dus een grote sabbat van twee dagen was.

Groetjes, Chloë

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 jul 2003 17:51

Trouwens, ik las gisteren in de Charisma een stukje over deze overgang van zaterdag naar zondag als sabbath. Was het er totaal niet mee eens, maar misschien leuk ter illustratie van de discussie.

Heeft iemand het digitaal?

Groetjes, Chloë

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2003 18:03

de pleitbezorgers van de sabbath gaan volledig voorbij aan het feit dat Christus de sabbat vervuld heeft. Of dat een kleinigheid is!!! Ze leven nog onder de oude situatie..... :?

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 07 jul 2003 18:50

surfer schreef:de pleitbezorgers van de sabbath gaan volledig voorbij aan het feit dat Christus de sabbat vervuld heeft. Of dat een kleinigheid is!!! Ze leven nog onder de oude situatie..... :?

Bs'd

Hier wordt het woord "vervullen" weer gelezen als zou het betekenen "afschaffen", "te niet doen", "ongeldig maken", of iets dergelijks.

Vervullen, (kijk maar in een woordenboek) betekent volmaken, voldoen aan.

Het betekent dus NIET afschaffen of iets dergelijks.

Mocht dat volgens iemand toch wel het geval zijn, dat de wet "vervuld" en dus afgeschaft is, dan is dus de GEHELE wet afgeschaft. Niet alleen het vierde gebod, maar ALLE geboden.
Dat betekent dan dat een christen dan zou mogen liegen, stelen, moorden, overspel plegen, etc. Want, de wet die dat alles verbiedt is afgeschaft volgens het christendom.

Maar zie hier wat JC zelf zei over de wet:

"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen"

Matt 5:17-19

Eliyahu

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 jul 2003 23:02

Je maakt mij niet wijs dat Paulus in die tijd het verkeerd zou hebben gevonden geld opzij te leggen voor de gemeente van Jeruzalem, omdat dat niet zou horen op de sabbat. Een gedachte die je volledig uit je duim hebt gezogen, en onbijbels is, want de gemeente van Jeruzalem helpen op zondag zou natuurlijk geen enkel probleem zijn.

Eliyahu schreef:Bs’d

Dit zijn de enige teksten die het christendom kan aandragen om te bewijzen dat de sabbath is vervangen door de zondag:

Aanwijzingen in de Schrift dat de eerste dag van de week bij de eerste christelijke gemeenten een bijzondere plaats innam vinden we

* in Hand 20:7 waar staat dat de gemeente samengekomen was op de eerste dag van de week om brood te breken

* in 1Cor 16:2 waar de apostel Paulus zegt dat ieder in de gemeente op de eerste dag van de week iets moet wegleggen voor de collecte voor de gemeente te Jeruzalem.

Dus omdat de gemeente een keer op de eerste dag van de week samenkwam en de maaltijd gebruikte, weet men dat de sabbath is afgeschaft en vervangen is door de zondag.

En omdat men op de eerste dag van de week wat geld opzij moet leggen is de sabbath vervangen door de zondag.

Men vergeet zeker even dat een jood geen geld mag hanteren op de sabbath, dus het is een hele goede aanwijzing dat de eerste dag GEEN rustdag is. Of moet je wel rusten maar mag je wel geldzaken doen op de rustdag?

Het moge duidelijk zijn dat er in het NT GEEN ENKELE aanwijzing is dat de zondag de sabbath vervangen zou hebben.

Je kan natuurlijk allerlei wilde theorieen verzinnen, zoals ook in deze draad volop gedaan wordt, maar dat bewijst natuurlijk niets.

Het moge duidelijk zijn dat het christendom niet gebaseerd is op het NT, niet op het OT, maar op heidendom.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 jul 2003 23:06

Het moge duidelijk zijn dat het christendom is gebaseerd op het evangelie van het OT en NT. En ookal zie jij geen aanwijzingen dat de sabbat vervangen is door de zondag, er zijn in ieder geval wel aanwijzingen dat wie gelooft in Jezus Christus als zijn redder en in het OT en NT, dat je dan GEEN heiden bent.

Eliyahu schreef:Bs’d

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 08 jul 2003 07:48

Als de Joden van het OT en de Joden die zich handhavende Orthodox belevend, de Sabbat onderhouden, dan is dat de Sabbat zoals Mozes die van de berg mee -terug- nam op de stenen tafelen. Als nu de Sabbat echter -reeds- bij de Schepping vermeldt werd in de decaloog voor ALLE mensen, dan betekent dat, dat de Sabbat bestemd is voor een wereld (volk) dat in het Hemels Koninkrijk thuis hoort en er DEEL van uit maakt.

Als nu in dat hele Universum, waar God de scepter zwaait en wij nog -geen- deel van uit kunnen maken omwille van de zonden en de Verlossing, die nog (concreet) plaats moet vinden, maar nu al Geestelijk kan zijn, dan is het eigenlijk niet kies te discusiëren over de Sabbat m.b.t. het geheiligide aspect dat er aan vast zit.

Als nu de wereld heidense namen heeft gegeven aan de zaken welke door Gods Schepping zijn bepaald, dan is het nu eenmaal zo dat de Sabbat
het 4e gebod is voor zowel deze aarde alswel alle andere werelden en diepten en al dat leven is met het vermogen te onderscheiden. Onwillekeurig of die nu Saturnus heet of Sabado

We zijn AFGEZONDERD omdat we (willen) afwijken van Gods grondwet!

Zonde is wetteloosheid, en een ieder die dus zonde doet doet ook wetteloosheid. 1 Joh. 3:4. Hier gaat het natuurlijk wél om het feit dat men weet dat men wetteloosheid doet.

Als nu Gods wet een bepaalde inhoudelijk doel heeft, dan is dus een ieder die een andere wet er op na houdt "wetteloos" .b.t. Gods wet!
Zo, dus een ieder die WEET dat de Sabbat het 4e gebod is, als Gods GEHEILIGDE dag van rust en gemeenschap met Zijn volk, waar ook ter wereld of het onmetelijke Universum, dan zij zij die, oprecht de Sabbat onderkennen aan de Gerechtigheid van Jezus, waarin zij groeien (moeten) en leren, EEN in GEEST met Gods Koninkrijk, ALHOEWEL gevangene van Satan.

Als dus Jezus vanuit die zelfde wet (en niet wetteloos omdat MENSEN MENEN dat er -nog- een andere wet : namelijk de 1e dag der week -ZON dag) mededeeld dat:

@@ Eer de hemel en de aarde vergaan, zal er NIET EEN jota of TITEL VERGAAN van de wet, EER ALLES IS GESCHIED.@@

Okay, dus de wetmatigheid van Gods decaloog blijft, voor deze aarde in deze vorm dus gewoon bestaan totdat de wereld daadwerkelijk wordt vernietigd met hen die wetteloosheid doen. Zij zijn nu eenmaal niet op een andere wet te oordelen, dan die éne wet de decaloog van de Schepping.

Kortom:

Zolang de hemel en de aarde, in de structuur van afscherming, zoals God in Zijn Grote Liefde heeft bepaald, zullen dus ook de HEILIGE BEGINSELEN van GODS WET GEHANDHAAFD BLIJVEN voor het VOLK van GOD.
De Gerechtigheid die -namelijk- aan die wet hangt zijn als de Bergen Gods (Psalm 36:7). We kunnen dus denken en doen, Gods wet zal nooit veranderen.

Als Christenen dus menen dat Jezus ergens de wet heeft afgeschafd, en er een andere voor in de plaats heeft gezet, dan MISLEIDEN deze Christenen zichzelf en met hun zijn hun Schriftgeleerden dubbel zo verantwoordelijk. Maar het is een gegeven feit dat zij, die Schriftgeleerden die (zelfs) weten dat zij een Vals Evangelie verspreiden, extra zwaar gestraft zullen worden.
Maar op de een of andere manier zijn ze bang voor hun brood en -vooral- aanzien. Welnu een dominee, ouderling of welke broeder of zuster dan ook, die zich laat voorstaan op zijn kennis, positie in de kerk, zijn enorme drinkvermogen of zijn expressie van de beschrijving van een heerlijk sigaartje, is bij mij geen vertegenwoordiger van een Heilige Vader in de hemel, maar die van de wereld.

Let op! Dit is geen verwijt van mijn kant an een ieder die oprecht meent Christus na te volgen, maar wellicht een punt om na te denken over onze positie, situatie en daarmee verband houdende toekomst. En dat geldt dan ook, natuurlijk ook voor mij zelf. Heilige boontjes zijn er genoeg, maar het komt er op aan of we de toetsing van ons geloof kunnen doorstaan danwel of we bereid zijn Gods laatste oproepen ernstig ter harte te nemen.

Jezus kwam naar deze aarde, om de geheiligde wet van God aan ons te tonen. Zijn opdracht was om te laten zien, horen en voelen, dat de Hemelse wet AFWIJKT van die van Satan. Als we dus Satans wet -meer- eerbiedigen dan Gods wet, dan sluiten wij ons uit van het hemsle Koninkrijk, maar des te meer voelen wij ons beter thuis in het Grote Babylon.

En als iemand meent dat hij of zij het niet weet, kent of "het toch geen zin heeft", dan wijs ik op hetgeen Jezus zo liefdevol mededeeld, als wij op zijn minst proberen na te volgen wat Jezus voor ons deed:

Ik zal MIJN WETTEN IN hun HARTEN LEGGEN en OOK IN hun VERSTAND SCHRIJVEN (Hebr. 10:16

Niemand zal een excuus hebben, niemand zal kunnen ontkennen dat Jezus daarin gefaald zal hebben.

En wat zegt Paulus

"Stellen wij dan door (het) geloof de wet BUITEN WERKING? VOLSTREKT NIET; veeleer BEVESTIGEN wij DE WET (Rom.3:31)

Dus Paulus hield NIET DE ZONDAG, maar gewoon de Sabbat. Dat hij naar de Christenjoden ging op de eerste dag der week, was omdat zij GEWEND waren de 1e dag der week te eerbiedigen, OMWILLE van de KEIZER!
Zij moesten NOG GROEIEN in het besef van de SABBAT. Daarom ging Paulus hen ONDERRICHTEN! Gewoon zoals dat nbu nog gebeurd. In mijn denominatie zitten mensen: Uit alle volk, taal, natie en stam, met allerlei achtergronden: ex-Hervormd ex-Gereformeerd ex-Satan kerk ex- Vrijmetselarij ex- Rooms-katholiek ex- Atheist ex- Orthodox Jood.
De ant-christelijke man of vrouw die elke minuut van de dag beweerde NOOIT in de Hemel te willen zijn.

Zij die eens Satans wet (-ten) volgen, hebben in de Gerechtigheid van Jezus zijn Hemelse Vader leren kennen. God heeft er voor gezorgd dat IEDEREEN in onze tijd en alle tijden daarvoor; Zijn wetten konden naleven.
Immers Hij wil dat we ALLEMAAL in het Koninkrijk terecht komen. Dus ergens moet het toch mogelijk zijn om het Getuigenis van Jezus en de kennis der Profetie op te kunnen onderscheiden van een Vals Evangelie, daar waar 3 Onreine Geesten hun werkterrein hebben, de wereld die omgeven is door een muur van zonden en gelijk een gevamgenis is.

Als wij dus Jezus navolgen, dan wordt de WET VERHEERLIJKT!

Have a nice day ya'll

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jul 2003 08:21

Hmm, moeilijke discussie. Ik zal later zeker nog uitgebreider reageren, maar eerst even dit:

Ik vind het vreemd dat er mensen zijn die zeggen dat Jezus Christus dit gebod vervuld heeft. Jezus heeft zeker oudtestamentische zaken vervuld en nieuwe zaken ingevoerd. Maar de tien geboden bleven in tact. Ik snap niet waarom dit niet voor het vierde gebod zou gelden. Ik heb al vaker gezegd dat ik de zondag een vrij menselijk gebeuren vind, ook al zijn er wel enkele kleine dingen in de Bijbel waaruit zou kunnen blijken dat de eerste dag van de week als rustdag gehouden moet worden. Ik vind trouwens niet dat de Zondag een puur heidense instelling is. Dan zouden we als christenen ook andere dagen moeten in gaan stellen: de namen van de dagen zijn namelijk vernoemd naar heidense goden. En als laatste wil ik zeggen dat ik het erg flauw vind dat mensen komen met: 'wie zegt dat de sabbath op zaterdag was en de eerste dag de zondag?' Natuurlijk kun je dit vanuit de Bijbel niet bewijzen, de dagen die hier in Nederland gelden, komen namelijk voort uit het heidendom. Wat wel geldt, is dat een week zeven dagen heeft en dat in de tien geboden staat dat de zevende dag een rustdag is. Tegenwoordig word de zaterdag als zevende dag gezien, dus zouden we die moeten vieren. Ik zie trouwens ook wel wat in hetgeen Surfer eerder dit topic zei over of het nodig was om de hele (christelijke) wereld op z'n kop te zetten met alle ruzies e.d. vandien... Ik denk er nog over na en post terzijnertijd nog wel wat...

[quote][/quote]

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 08 jul 2003 08:31

Bs’d

>> Je maakt mij niet wijs dat Paulus in die tijd het verkeerd zou hebben gevonden geld opzij te leggen voor de gemeente van Jeruzalem, omdat dat niet zou horen op de sabbat. Een gedachte die je volledig uit je duim hebt gezogen, en onbijbels is, want de gemeente van Jeruzalem helpen op zondag zou natuurlijk geen enkel probleem zijn.

## Die gedachte heb ik niet uit mijn duim gezogen, het is heden ten dage nog steeds verboden voor een jood om op de sabbath geld te hanteren.

Maar wat jij nou doet is pogen om aan te tonen dat het niet zonder meer onmogelijk is dat de eerste dag de rustdag is als er geld gehanteerd wordt op de eerste dag.
Maar het moge duidelijk zijn dat het absoluut geen BEWIJS is. Het is niet zo dat als je op een bepaalde dag wat geld opzij zet, dat die dag dan automatisch de rustdag moet zijn.
Het omgekeerde is en blijft waarschijnlijker: Je doet geen geldzaken op de rustdag. Zeker niet als je nog zes andere dagen hebt waarop je die zaken kan doen.

>> Het moge duidelijk zijn dat het christendom is gebaseerd op het evangelie van het OT en NT.

## Als jij dit denkt, leg mij dan is uit waar jij in de bijbel de zondagsheiliging tegenkomt, en kerstmis, en de drie-eenheid, en de paashaas, en de kerstboom.

Eliyahu

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jul 2003 08:33

en de drie-eenheid

Met het andere ben ik het wel eens (tot nu toe ;)) maar volgens mij is dit weldegelijk bijbels...

Terug naar “Archief”