Liefde en het kennen van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Liefde en het kennen van God

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 11:04

1 Johannes 8
Wie niet liefheeft, kent God niet , want God is liefde.

Wie zijn naasten niet lief heeft kent God niet, ook al lijkt zijn theologie nog zo mooi en gaat hij trouw naar de kerk.

Reacties graag.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: Liefde en het kennen van God

Berichtdoor Maarten » 25 jun 2003 11:15

Maranatha schreef:
1 Johannes 8

Wie zijn naasten niet lief heeft kent God niet, ook al lijkt zijn theologie nog zo mooi en gaat hij trouw naar de kerk.

Reacties graag.
Misschien goed om in het begin al op te merken dat liefhebben niet betekent dat je altijd vriendelijk bent tegen je naaste, het is soms in het belang van je naaste om onvriendelijk te zijn.

Overigens wat is God kennen? Ik vind dat zelf altijd lastig. Wanneer ken je de Heere?

Ik heb overigens geen behoefte om de theologie en de kerkgang af te zetten tegenover het persoonlijk kennen van God. Ik zie theologie en kerkgang als middelen om God te leren kennen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 25 jun 2003 11:44

Hoemeer liefde je van God kent, hoemeer liefde je uitdraagt naar je naaste en hoe verdraagzamer en vergeefzamer je wordt.

Jezus heeft daar ergens een hele scherpe vergelijking over.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 jun 2003 11:59

Zelfs als mensen je iets aan hebben gedaan, hen niet te haten maar medelijden met ze te hebben, omdat ze slachtoffer zijn van de zonden.

Zo was JEzus.

Ik doe hard mijn best om Hem daar in na te volgen. Maar soms wil ik een knuppel pakken en een bepaalde persoon helemaal aan puin slaan.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 12:16

meschianza schreef:Zelfs als mensen je iets aan hebben gedaan, hen niet te haten maar medelijden met ze te hebben, omdat ze slachtoffer zijn van de zonden.

Zo was JEzus.

Ik doe hard mijn best om Hem daar in na te volgen. Maar soms wil ik een knuppel pakken en een bepaalde persoon helemaal aan puin slaan.

Dan ben jij nog een lievertje. Als het aan mij lag nam ik een tank en schoot niet alleen hem aan flarden, maar ook nog alles wat hij bezit.

Wat een geluk dat Jezus ons dat niet leert en zegt dat het beter is te incasseren dan er maar op los te slaan.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 25 jun 2003 15:17

Maranatha schreef:
1 Johannes 8

Reacties graag.

Ben het er helemaal mee eens.
En liefdeloze christen bestaat niet.
We moeten onze naasten liefhebben als onszelf, ik kan ook vreselijk van mezelf balen, dus ik denk dat je ook niet altijd blij hoeft te zijn met een ander.
Maar als christen is het je de plicht door slechte daden van mensen heen te prikken, en van het méns te houden.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2003 15:41

Wie zou jij niet zijn genade gunnen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jun 2003 15:47

Maranatha schreef:
1 Johannes 8

Reacties graag.

Klopt helemaal; zie ook 1 Joh.4.

Theologie zijn regels van mensen, en daarmee wordt je niet meer dan een religieus iemand (Farizeeer); Liefde is de basis van de wet en de profeten, zei Jezus, zoals opgetekend is door Lukas, Markus en Mattheus. En Johannes heeft alleen maar geschreven over de Liefde.

John

Chloë

Berichtdoor Chloë » 25 jun 2003 15:48

Liefde is een vrucht van de Geest, er staat ook even verder wie liefheeft kent God, want God is liefde.

C.S. Lewis heeft de benadering dat als iemand liefheeft (écht liefheeft), diegene God kent. Ook al heeft die persoon geen bewuste wedergeboorte meegemaakt.
Hoe denken jullie daarover? Ik vind het erg moeilijk.

Groetjes, Chloë

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2003 15:54

Chloë schreef:Liefde is een vrucht van de Geest, er staat ook even verder wie liefheeft kent God, want God is liefde.

C.S. Lewis heeft de benadering dat als iemand liefheeft (écht liefheeft), diegene God kent. Ook al heeft die persoon geen bewuste wedergeboorte meegemaakt.

Groetjes, Chloë

Lijkt mij ook de juiste conclusie.

Je kan deze text ook omdraaien.
Wie lief heeft kent God, want God is liefde.

Volgens mij zijn er maar 2 wegen dus
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jun 2003 16:51

Chloë schreef:Liefde is een vrucht van de Geest, er staat ook even verder wie liefheeft kent God, want God is liefde.

Ik denk dat je dan terug moet naar de basis van de wet en de profeten. Als je God liefhebt vanuit alles: heel je hart heel je ziel, heel je verstand en al je kracht (dan heb je ook je naaste lief als jezelf; want hoe wie zijn naaste niet liefheeft kan God niet liefhebben!). En de bron van liefde is God. Dus dat heeft C.S. Lewis goed gelezen in 1 Joh.4.

John

Chloë

Berichtdoor Chloë » 25 jun 2003 17:56

Johannes heeft het daar niet over God liefhebben, even voor de duidelijkheid. Hij heeft het over 'liefhebben' in algemene zin. Dit wordt nogal verschillend geïnterpreteerd. Zelf voel ik wel veel voor de letterlijke interpretatie van Lewis, maar doe je daarmee recht aan andere teksten, bijv. 'niemand komt tot de Vader dan door Mij'?

En voor de mensen die hierop antwoorden dat alleen christenen écht lief kunnen hebben: dat kan ik niet geloven. Door algemene genade zou je toch ook lief kunnen hebben?

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 19:33

Chloë schreef:En voor de mensen die hierop antwoorden dat alleen christenen écht lief kunnen hebben: dat kan ik niet geloven. Door algemene genade zou je toch ook lief kunnen hebben?

Helemaal mee eens. Liefde behoort het kenmerk te zijn van een kerk of gemeente. het licht van Christus werkelijk laten schijnen is door lief te hebben en nergens anders door. De kerken lopen leeg, waarom? Omdat de liefde is vergeten, liefde tot elkaar en tot de medemens. Het beeld van de liefde is tegenwoordig maar bij weinig kerken zichtbaar. Alles is vaak bedekt door theologie en tradities. Geen wonder dat de kerken leeglopen.

Liefde behoort de spil te zijn in het leven van een volgeling van Jezus. Liefde bedekt alles, vergeeft alles, kent geen wraak. Liefde heelt kerkscheuringen en helpt om het te voorkomen. Liefde gaat nooit achter zijn gelijk aan, ze zal nooit discussieren over wie er dan wel gelijk zal hebben of hoe de litturgie in een bijeenkomst zal moeten zijn. Want allen die geen liefde kennen, die maken zich daar druk om. De farizeers, schriftgeleerden, de Paus en zijn trawanten, de dominees, ouderlingen en diakenen, voorgangers oudsten, allemaal gaan ze daar op kapot. Ik ben een keer door een dominee afgekaffert dat hij de dominee was en daarom gelijk had en dat zou een kenmerk van liefde moeten zijn???? :cry: :cry: :cry:

De volgelingen van Jezus waren geen geletterde mensen, een stel vissers en hoeren. Zij waren de enige ontvankelijke voor zijn boodschap. Nou ja niet helemaal want het heeft Jezus toch nog 3 1/2 jaar bezig gehouden om het hun aan het verstand te peuteren. Zijn kruisdood en een riks aan verschijningen waren uiteindelijk zelfs nodig om tot hen door te dringen. Ik denk als hij farizeers als leerlingen had gehad dan had Hij waarschijnlijk 10x zoveel tijd nodig gehad vanwege hun tradities.

Het liefdeshoofdstuk van Paulus in de korinthebrief hfst 13 staat niet voor niets tussen de leer over de geestesgaven, want wie zich alleen beroemt op geestisgaven en niet op de liefde zal ijdel blijken.

De liefde maakt je ontroerd over de situatie in deze wereld. Je hebt totaal geen zin om inhoudsloze discussies aan te gaan, te mekkeren over hoe je hoed zit of je rok, als je je zo kleed dat niemand zich eraan stoot dan is er toch niets aan de hand? Of mag je nou orgelspelen of mag dat niet, alleen de grootste dwazen die gaan daarover lopen mekkeren, want het zegt veel over hun liefde.

Liefde is alles, liefde doorbreekt grenzen, repareert relaties en heeft het goede met de ander voor. is gericht op de andere en niet op je eigen belang. Spreekt goede woorden en maakt het kruis niet tot een holle klank.

Wil je weten wat echt God's wil is dan is dat je leert begrijpen wat liefde is, want alleen dan ben je pas bruikbaar voor hem.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 21:15

Chloe:
Zelf voel ik wel veel voor de letterlijke interpretatie van Lewis, maar doe je daarmee recht aan andere teksten, bijv. 'niemand komt tot de Vader dan door Mij'?

Het werk van Jezus Christus is de basis voor het herstel van onze relatie met God. Zonder dat werk geen toegang tot de Vader. Deze tekst lijkt me nog wel inpasbaar...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Chloë

Berichtdoor Chloë » 25 jun 2003 21:33

Ik volg je even niet, Klaas. Sorry.

Lewis zegt dus: als iemand liefheeft, dan kent diegene God; ook al heeft diegene in principe geen 'relatie' met God. Dus bijv. mijn buurman Kees, die gelooft niet in God (gefingeerd :wink: ) maar heeft wel lief. Volgens Lewis zou hij God dus wel 'kennen'. Maar is hij dan via Christus bij God gekomen? God kan toch alleen in Christus de wereld met Zich verzoenen?
Of kunnen mensen niet écht liefhebben als ze God niet kennen en is het liefhebben dus een gevolg van kennis van God?

Ik vind het erg moeilijk..

Groetjes, Chloë

Terug naar “Archief”