zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 25 jun 2003 10:00

Beste Maranatha,

Als je niet bereid bent om Gods woord te onderzoeken, aan de hand van Gods Heilige Geest, GOOI DAN OOK DED LAPPEN TEKST VAN DE BIJBEL WEG. En wat betreft de vlag van Israël, afgelopen Sjabbat was ik in geszelschap van ongeveer 800 Joden (messiasbelijdende) en leer beste vriend, dat de zondag niet bij Joden hoort en de Staat Israël, zoals deze zich momenteel in de wereld bevindt; NIET het beloofde land is. Maar het (Geestelijke-) en straks daadwerkelijk Hemelse Jeruzalem, dat als Hoofdstad van een vernieuwde aarde, zal pronkern in het licht van de Eeuwige en er geen zon-(dag) meer nodig zal zijn.

Je moet de (gelegenheid) om te zondigen tegen de Heilige Geest niet in het kader van een verlossende genade plaatsen! NIET MOPPEREN DUS! Wees blij dat de Here zo genadig is!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 10:25

Mijn mening over de zondag is dezelfde als die van u lees mijn stuk maar bij het topic 'christelijke feestdagen'. Blijkbaar heeft u dat nog niet gelezen. Shabbath is de enige ware rustdag ingesteld door God en de kerken zijn zo bijdehand geweest om de zondag in te stellen.
De zondag is ook iets wat niet strookt met de bijbel. Want de rustdag door God ingesteld duurt van vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang.

De staat Israel slaat nog maar een klein deel van het beloofde land, dat zich werkelijk uitstrekt van de Nijl in Egypte tot aan de eufraat in Syrie en van de middellandse zee tot en met jordanie.
Ik geloof dat dit deel op korte termijn toegevoegd zal worden aan het huidige Israel. Dan zullen de joden de tempel herbouwen, zodat alles gereed zal zijn als CHristus zal terug keren.

Maar wat ik eigenlijk aan u wil doorgeven is keep-it-simpel. Ga met zorg om wat u plaats, want een weinig tekst is sterker dan een hele berg tekst.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 10:33

Boudewijn,

De zondagwet waar je het over hebt (een nederlandse wet waarover je alleen engelse, slecht geïnformeerde, stukken citeert) is allesbehalve een dicatoriale wet. De wet legt de burger niets op maar zorgt er juist voor dat dit niet kan gebeuren. Door deze nieuwe wet kunnen werknemers nl. niet meer verplicht worden om op zondag te werken. Dat is niet een verkleining van het aantal dagen maar een vergroting omdat voorheen werknemers wel gedwongen konden worden om op zondag te werken.

Het verhaal over het koopcontract komt me zo onwaarschijnlijk over (ik vraag me zelfs af of een dergelijke bepaling een een koopcontract rechtsgeldig is) dat ik eigenlijk niet weet of ik het wel serieus moet nemen.

Ik vind het prima als je je inzet om een bepaald doel te bereiken, maar aan het verkondigen van onzin heb ik een broertje dood.

Klaas

PS Ik snap de houding van veel sabbat-houders niet helemaal. Mensen die de sabbat niet onderhouden worden bijkans verrot gescholden. Ze zijn geen ware volgelingen van Christus, staan zo ongeveer in dienst van de Satan etc. Een benadering waarbij de gemiddelde christen benaderd wordt als op zich niet onwillend maar helaas misleid lijkt me veel sympathieker en heeft ws. ook veel meer kans van slagen. Met de toon die nu aangeslagen wordt tegen mede-christenen vraga ik me af wie het meest Satans doel dient.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 25 jun 2003 10:48

Beste Maranatha,

Bedankt voor je antwoord. Iedereen kan de tekst rustig uitdraaien en nalezen, in etappes of ineens. Niemand is verplicht alles in een keer te lezen. Dat kan ook niet.

Wat betreft de Staat Israël zoals deze op aarde is. Israël als aardse Staat zal met de totale vernietiging, door God, verdwijnen. Jezus heeft de Staat als Theocratie opgeheven en daarom het NT m.b.t. Zijn NT gemeente alsmede de verwoording van de laatste dingen die nog moeten gebeuren, darin opgetekend. De Messias leert ons uit te gaan van deze wereld maar IN deze wereld een VOORBEELD van Hem te zijn. Als we naar de politiek, maar vooral economsiche redenen kijken waarom er een oorlog is en ook de Staat Israël opgericht is in de periode 1947-1950 kan allen maar begrijpen waarom de Verenigde Staten belang hadden en hebben bij ee aardse en politek-religueze Staat om haar positie en Geestelijk fundament (Rome) te rechtvaardigen om deze wereld tot haar One World Order domein te maken.
Net zoals Joden aan het Derde Rijk deel hadden (Goebbels- propagandaminister) hebben Joden deel aan de economische status van de wereld en met name Amerika. Hun doel is niet een Staat Israël, zoals dé Israël zelf belooft (Jezus) maar een economische Staat die ogenschijnlijk Theocratisch is. Als de Messias leert dat Zijn Rijk niet door geweld tot stanbd komt of zal komen, dan is de Staat Israël, zoals die zich in DE wereld bevindt GEEN VOORBEELD van zo'n belofte en KAN HET OOK NIET DIE STAAT zijn. Wie ergens in het Evangelie of zelfs de Thora meetn dat zelfs in het OT gesprolen wordt over een aardse Staat Israël. als beloofd land gaat voorbij aan het feit dat Jaweh een Hemelse God is die hersteld maar geen aardse God die gehoorzaam zxal zijn aan de Overste van DEZE wereld, Satan!

De meeste Geestelijke Joden van onze tijd maken dezelfde vergissing als de Joden van het OT namelijk; het ontkennen van het Zedelijke doel van de Profetie en haar geboden die daaraan ten grondslag liggen.

Je haalde in je reactie Psalm 15 aan. Waar ik je op wil wijzen is datzelfde waar Jezus voor waarschuwt en de Joden van het OT ook voor waarschuwde namelijk dit:

Psalm 74:9

Onze tekenen zien wij niet, geen PROFETIE is er meer, NIEMAND onder ons, die weet hoelang.

Dit zeiden de Joden die in de Babylonische gevangenschap zaten en toch wisten ze niets anders ter berde te brengen dan dir, wat Psalm 74:9 ons leert. Ze hadden de komst, maar vooral het Geestelijke aspect van het voorbeeld dat zij zelf konden zijn voor de wereld, niet gezien.

Met Psalm 15, dat je mij hebt toegezonden, heb je je zelf gesteld onder hetgeen wat ik hierboven aangeef. Je moet mij niet vergelijken met goddelozen, want welk recht ontleen je aan wat, om mij te vergelijken met "Goddelozen" op grond van ee aardse Staat Israël, als de Joden (als voorbeeld voor jou blijkbaar) zelf de Zedelijke Profetie over het hofd zagen, doordat ze geboden van (een Hemelse) God onderhielden als wetten van mensen (Schriftgeleerden) Lees in Joh 3 maar eens wat en hoe Jezus daarover zegt tegen Nicodemus, de Schriftgeleerde van het Sanhedrin.

Leer Maranatha, dat alleen de Heilige Geest overtuigd, niet een Joods-poitieke Staat of een Troon die in Rome is opgesteld. Zaligheid is niet alleen een zaak van Evangelie, maar ook van -kennis- van de Profetie. Zelf geef je nu dus een voorbeeld van een gebrek aan inzicht in die Profetie, zoals ook (inderdaad) de Joden van het Israël OT waren. Als Je ISraël volgt, volg je dé Israël Jezus. Hij is en wordt de Koning van het Geestelijk en NIET aardse Israël.
De Heilige Schrift is gegeven om Jezus te Openbaren en niet een Wereldse Koning of Staat. Als je Openbaringen goed kent en weet dat Jezus daar Zicjzelf voor de laatste maal openbaart om de Christenen te redden, dan negeer je een aards paradijs als optie in menselijk streven, want die is er niet !

Gegroet O Ceasar

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Afsluiting

Berichtdoor Maranatha » 25 jun 2003 10:58

Op dit punt verschillen onze meningen sterk. Ik zelf trek me terug uit deze discussie, want hij breekt eerder af dan dat het iets toevoegd. En daardoor is het voor mij een onzinnige discussie.

Hoe het zal gaan met Israel en de wereld ik laat dat aan God over, want het is Zijn volk en Zijn oogappel. Wie aan hen komt komt aan Hem. Daarom wil ik mijn vingers niet aan hen branden.

In uw ogen is dat misschien een zwakte, maar ik heb daar vrede mee. Want het is juist mijn sterkte, zodat ik mij kan richte op andere dingen.

Toedeledokie
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 25 jun 2003 11:10

Hallo Maranatha,

Weet je wat het probleem is. Ik heb aangegeven wat Jezus ons leert en waar Hij, uiteindelijk, ook voor gekruisigd id. Jezus leert ons dat Zijn (Geestelijke) verlossing niet alleen beperkt is gebleven tot het Volk Israël van weleer, maar door hun weigering in Hem te geloven: De verlossing door de Heilige Geest UIT ALLE VOLK, STAM, TAAL EN NATIE plaats vindt
Dat kan dus NOOIT alleen de Staat Israël aan gaan, die op grond van politiek-economische redenen in de periode 1947-1950 door wereldse Koningen is opgericht. Alhoewel ze, uiteraard, in de Profetie een rol speelt, anders was het nooit op die wijze gebeurd. Alles wat in deze wereld gebeurd zal in Gods gericht komen en in de Hemelse boeken worden opgetekend. Want ook Satan krijgt volop de gelegenheid zich een volk te verzamelen voor een (aards) Rijk: UIT ALLE VOLK, STAM, TAAL en NATIE

Bedankt Maranatha! Gods zegen

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 jun 2003 22:32

Markus 2:27-28:

De sabbat is gemaakt om de mens
en niet de mens om de sabbat.
Alzo is de zoon des mensen heer ook over de Sabbat.

Het eerste gedeelte zegt eigenlijk al heel veel over de vrijheid die we hebben t.a.v. sabbat. De sabbat staat niet boven ons maar wij staan boven de sabbat. Letterlijk zegt Jezus dat ook nog eens in het laatste gedeelte. Als je bedenkt dat de uitdrukking 'zoon des mensen' in het Aramees van Jezus'dagen vaak gewoon 'mens' betekende dan zegt Jezus hier dus letterlijk dat wij heer zijn over de sabbat.

Tel uit je winst...

Klaas

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 jun 2003 08:07

Gershwin schreef:Klopt. In Handelingen (13(2x), 15 & 18) lees ik wel dat er op de sabbat (=zaterdag) naar de synagoge gegaan wordt...

Wat betreft de richtlijnen in het NT voor de sabbat (ook al deels aangehaald):

Twee bijna identieke stukken:

Mattheus 12 schreef:1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten.
2 En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Hem: Zie, Uw discipelen doen, wat niet geoorloofd is te doen op den sabbat.
3 Maar Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, wat David gedaan heeft, toen hem hongerde, en hun, die met hem waren?
4 Hoe hij gegaan is in het huis Gods, en de toonbroden gegeten heeft, die hem niet geoorloofd waren te eten, noch ook hun, die met hem waren, maar den priesteren alleen.
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel, op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
6 En Ik zeg u, dat Een, meerder dan de tempel, hier is.
7 Doch zo gij geweten hadt, wat het zij: Ik wil barmhartigheid en niet offerande, gij zoudt de onschuldigen niet veroordeeld hebben.
8 Want de Zoon des mensen is een Heere ook van den sabbat.
Marcus 2 schreef:23 En het geschiedde, dat Hij op een sabbatdag door het gezaaide ging, en Zijn discipelen begonnen, al gaande, aren te plukken.
24 En de Farizeën zeiden tot Hem: Zie, waarom doen zij op den sabbatdag, wat niet geoorloofd is?
25 En Hij zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen, wat David gedaan heeft, als hij nood had, en hem hongerde, en dengenen, die met hem waren?
26 Hoe hij ingegaan is in het huis Gods, ten tijde van Abjathar, den hogepriester, en de toonbroden gegeten heeft, die niemand zijn geoorloofd te eten, dan den priesteren, en ook gegeven heeft dengenen, die met hem waren?
27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om den mens, niet de mens om den sabbat.
28 Zo is dan de Zoon des mensen een Heere ook van den sabbat.

Romeinen 14 schreef:5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere.

Mocht iemand denken dat ik deze tekst verkeerd interpreteer, Calvijn doet het ook zo... :wink:

Sorry dat ik hier nu nog mee kom maar ik zie het ook nu pas. Waarom hecht iedereen schijnbaar alle waarde aan Calvijn. Wat hij heeft gezegd is mooi en het zal best goed zijn. Maar hij is een mens, kan fouten maken en verkeert interpreteren. Ik denk dat het minstens zoveel zin heeft om in discussies als deze met eigen standpunten te komen en met eigen bevindingen...

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 26 jun 2003 09:50

Beste kurtyo,

Een goede zaak, zoals je weergeeft. Hier wordt openbaar wat de ervaring met Jezus door de Heilige Geest en het Schriftwoord, brengt in het individuele leven van de mens. Groeien in gerechtigheid (vanb Jezus)betekent dus ook aanleren en eerbiedigen dat ook naar Zijn gewoonte werd gedaan.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 jun 2003 10:36

kurtyo schreef:Sorry dat ik hier nu nog mee kom maar ik zie het ook nu pas. Waarom hecht iedereen schijnbaar alle waarde aan Calvijn. Wat hij heeft gezegd is mooi en het zal best goed zijn. Maar hij is een mens, kan fouten maken en verkeert interpreteren. Ik denk dat het minstens zoveel zin heeft om in discussies als deze met eigen standpunten te komen en met eigen bevindingen...

er is wel een verschil in hoe je het doet. in dit geval heeft iemand (gershwin) een standpunt, wat ook door calvijn gedeeld wordt, wat voor hem een bevestiging is dat hij geen heel vreemde gedachtengang heeft, omdat en veel wijzer christen, die in de doelgroep ook zo gezien wordt, het ook zo begreep. inderdaad moet je daar geen onfeilbaarheid aan verbinden, maar het kan wel een bevestiging betekenen. het wordt pas een probleem als men zegt: "calvijn zei het zo, dus zo is het"
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 26 jun 2003 10:45

Napoleon schreef:

@@....het wordt pas een probleem als men zegt: "calvijn zei het zo, dus zo is het"@@ Een hele goeie redernatie. Nu ik ook begrijpen waarom zovelen twijfelen aan Jezus voobeeld, want als Jezus het zegt. leerteen voordoet, wordt het pas een probleem. Wat nu met het groeien in de Gerechtigheid van Jezus, warvan Hij zetg dat we die moeten leren aannemen. Wanneer nemen we nu iets daadwerkelijks aan, als we Jezus betrekken in een zondige wereld waarvan Clavijn deel uit maakte.
Het probleem is dus dat aan Jezus' tot in de eeuwigheid laatste oproepen tot in Eeuwigheid zal (kunnen) wirden getwijfeld.
Wat nu metv het einde van de genadetijd en dus de genade als we als maar twijfelen aan wat Jezus' eenvoudige boodschap ons leert.

Zal ik nog geloof vinden op aarde! Jezus heeft in ieder geval hier meer dan gelijk. Als dat vast te stellen is aan een persoonlijke ervaring en (Profetisch vorzegde werkelijkheid) dan is het ook zo dat Jezus nooit loog of vergeleken kan worden met Calvijn. In dat opzicht geldt dus:

"Jezus zei het zo: Dus is dat de Waarheid, de Weg en het Leven" en is er in feite geen andere weg.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jun 2003 11:02

Ik heb hierboven gesteld dat Jezus zei dat de mens heer is over de sabbat.

Waarom zie ik je bijna nooit reageren op inhoudelijke argumenten?

Klaas

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 26 jun 2003 12:04

Beste Klaas,

WAAR zegt Jezus DUIDELIJK dat:

@@.................... Jezus zei dat de mens heer is over de sabbat. @@ is!
Dat staat nergens. Jii zegt IK zeg!

Jezus zegt:

Lukas 6:5
Ik, de Mensenzoon, beslis over de sabbat."

Hoe kom je er bij Klaas om de mens tot Heer over de Sabbat te verklaren, je lijkt de Paus wel!

Zijn dit nu een voorbeeld van zon-dag of van Sabbat:

Handelingen 13:27
De Joden van Jeruzalem en hun leiders hebben Hem niet erkend, hoewel zij zich realiseerden dat Hij het was, over Wie elke sabbat in de synagoge wordt voorgelezen. Door Hem te doden, hebben zij de profetieën in vervulling doen gaan

Handelingen 13:44
De volgende sabbat liep bijna de hele stad te hoop om te horen wat er over Jezus Christus zou worden gezegd

Handelingen 16:13
Op de sabbat gingen wij de poort uit naar de rivier, omdat wij verwachtten daar mensen te ontmoeten die samenkwamen om te bidden. Er bleek een groepje vrouwen te zijn. Wij gingen bij hen zitten en vertelden hun over Jezus Christus

Ezechiël 20:16
Want zij overtraden mijn wetten, leefden niet zoals Ik wilde en ontheiligden mijn sabbatten; hun harten behoorden nog steeds hun afgoden toe!

Kijk eens Klaas wat Paulus nu zelf voordoet (naar Jezus' evenbeeld) aan de mensen:

Handelingen 19:8
Paulus ging elke sabbat naar de synagoge en sprak daar vrijmoedig over Jezus. Hij voerde veel gesprekken, waarbij hij probeerde de mensen te overtuigen.

Handelingen 18:4
Elke sabbat was hij in de synagoge te vinden, waar hij met Joden en gelovige Grieken discussieerde en probeerde hen te overtuigen

Kijk Klaas, Jezus BESLIST over de Sabbat. En heel opmerkelijk is dat Jezus of zijn Hemelse Vader altijd geopenbaard werden aan de Jood en de Griek, op de Sabbat m.b.t. het Geestelijke (en noodzakelijke) aspect van hun geloof. Waarom Klaas, denk je dat de Here alleen daarin juist voorzag!

Juist ja, omdat HIJ de Sabbat geheiligd had en met Zijn Geest in hun midden was. en nog is. God is Iemand die bij de mensen wil wonen en de SABBAT APART HEEFT GEZET omdat te doen.

De mens, Heer over de Sabbt. Ja EEN mens is Heer over de zondag, zeggende dat het een Sabbat is. Nartuurlijk, de Bijbel is zonder Profetisch inzicht en zonder werking van de Heilige Geest een gewoon boek, dat de wereld evengoed kan misbruiken als haar eigen wetten, die ze zelf met voeten treedt.

Want:

Leviticus 16:31
Het is een sabbat van volledige rust, die in ingetogenheid moet worden doorgebracht. Dit is een altijd geldende wet.

Kijk eens aan; Wat is nu aan het Kruis genageld!

Leviticus 19:3
U moet uw vader en moeder eren en mijn sabbatswet gehoorzamen, want Ik ben de HERE, uw God

Geldt dit nu alleen voor de Joden van geboorte of ook voor GEESTELIJKE Joden zoals wij (behoren te zijn.

Leviticus 19:30
idem: Ofzorg je er voor dat het achter de kansel rustig en devoot blijft en van de sabbat een zooitje (ontkennen)

Nog een mooi advies van een Hemelse Verlosser:

Deuteronomium 5:15
De sabbat moet u houden om te herdenken dat u slaven was in Egypte en dat de HERE, uw God, u uit dat land heeft geleid met een groot vertoon van macht.

Leven wij als slaven in deze wereld (Babylon) en moeten wij ook uitgaan om het belofde land te beerven (Hemelse Jeruzalem; hoofdstad van de straks vernieuwde aarde) Dan geldt de Sabbat dus nogsteeds voor ons; want het is een altoos geldende inzetting.

Deuteronomium 5:12
Houd de sabbat heilig. Dat is een gebod van de HERE, uw God.

Leviticus 19:30
Handhaaf mijn sabbatswetten en eerbiedig mijn tabernakel, want Ik ben de HERE.

Geheiligd in de Here en Gezegend in Zijn aanwezigheid:

Jesaja 56:2
Gezegend is de man die de sabbat in ere houdt; gezegend is de man die zichzelf weerhoudt van slechte daden

Klaas........................ben jij een inwoner van het Grote Babylon (als Christen) of duidt God de Here aan dat wij bijwoners zijn en eigenlijk tot de Reine Vrouw toe willen behoren (Bruid)

Jesaja 56:6
Ja, allen die zich bij het volk van God voegen hoewel zij behoren tot een ander volk, Hem dienen en Zijn naam liefhebben, Zijn dienaars zijn en de sabbat niet ontheiligen en die Zijn verbond en beloften hebben aanvaard.

Kijk eens aan Christenene schijnen een verbond met de Hemelse God te zijn aangegaan. (Doop door onderdompeling na gedegen Bijbestudie en ervaringen met de Geilige Geest tot groei van dat besef.

Jesaja 58:13
Als u de sabbat in ere houdt, u niet verdiept in uw eigen zaken en pleziertjes, maar van de sabbat geniet en hem met genoegen 'de heilige dag van de HERE' noemt en als u de HERE met uw doen en laten eert, niet uw eigen verlangens en pleziertjes volgt en niet ijdel praat.

Kijk eens aan sprekt de Here (al) ergens over de 1e dag van de week.

Laatste vraag:

Geldt de Sabbat niet -meer- voor ons als we de GEHELE Bijbel bestuderen? Of gold die alleen voor de "Joden" terwijl we als Christenen Geestelijke Joden zijn. Want dat Lichaam volgen wij na.

Wel aan Klaas:

Jeremia 17:21
De HERE zegt: Luister naar deze waarschuwingen, zodat u in leven zult blijven. Werk niet op de sabbat, maar maak er een heilige dag van. Ik gaf uw voorouders dit gebod,

Dus doe nou gewoon wat Adam en Eva, het Joodse volk van welewer , de Profeten en discipelen van Jezus altijd hebben gedaan, volg niet je IK maar Jezus want:

Jeremia 17:27
Maar als u niet naar Mij luistert en weigert de sabbat heilig te houden en (net als op de andere dagen) ladingen koopwaar door deze poorten van Jeruzalem blijft brengen, zal Ik deze poorten in brand zetten. Het vuur zal zich uitbreiden tot aan de paleizen en die totaal verwoesten. Niemand zal in staat zijn de vlammen te doven."

Moet je je eens verdiepen in Openbaringen en zien wat God doet als Hij een einde maakt aan deze wereld en de koopliedenh die jammeren, omdat hun koopwaar waardeloos is geworen. Een verterend vuur dat niemand kan dovenb zal een einde maken aan een wereld die er andere geboden en andere goden op na hield! Het Hemelse Jeruzalem met andere (Geestelijke)koopwaar binnen proberen te komen beste vriend, gaat niet!

Denk er maar eens over na!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jun 2003 15:54

Boudewijn:
Hoe kom je er bij Klaas om de mens tot Heer over de Sabbat te verklaren, je lijkt de Paus wel!

Nog even en je verklaard met tot de Anti-christ ;-)

Ik verklaar de mens niet tot heer over de sabbat, dat doet Jezus zelf. Jezus zegt: de Sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat. De mens is dus heer over de sabbat.

De verwarring ontstaat denk ik doordat Jezus spreekt over de 'zoon des mensen'. Uit aramese bronnen uit Jezus' tijd weten we dat dat begrip vaak gebruikt werd als synoniem voor 'mens'. Als men dus zei dat het de zoon des mensen niet was toegestaan om te scheiden bedoelde men dat mensen niet mogen scheiden. In de evangeliën lijkt Jezus zich echter ook te identificeren mert de Mensenzoon uit Daniël. Dan is er uiteraard geen sprake van een gewoon mens.

Als we dus de frase 'zoon des mensen' tegenkomen zullen we moeten kiezen welke verklaring op z'n plaats is. In dit geval lijkt een verwijzing naar Daniël niet voor de hand te liggen.

Allereerst ligt er in Markus 2 een duidelijk verband tussen het vers over de zoon des mensen en de voorgaande. Het gaat om 1 doorgaande gedachtengang. 'De mens is er niet voor de sabbat maar de sabbat is er voor de mens en dus....' Het zou onlogisch zijn als Jezus daaropvolgend iets over Zijn macht zou zeggen. Dat Hij macht heeft over de sabbat volgt niet uit het voorgaande (maar is natuurlijk wel een waar).

Daarnaast is het niet Jezus die in Markus het sabbatgebod overtreed. De discipelen doen iets wat in de ogen van de schriftgeleerden niet is toegestaan.
De verklaring dat Jezus boven het sabbatsgebod staat volstaat dan niet om te verklaren waarom de discipelen het gebod ook mochten overtreden. In het geval van Lukas' beschrijving is datzelfde probleem nog duidelijker aanwezig. Jezus verwijst naar David die de toonbroden gebruikte als voedsel. Blijkbaar achtte Hij dit toegestaan. Dat Jezus boven dit gebod staat (wat volgens jou de strekking is) is echter in de verste verte geen verklaring voor het feit dat David ook een gebod overtrad. E.e.a. is alleen logisch als Jezus zegt dat de mens boven dit gebod staat.

Ik weet niet welke vertaling jij gebruikt, maar in het geval van Lukas 2 is deze in ieder geval onjuist. Het gaat hier om een interpretatie; in de grondtekst wordt zegt Jezus niet dat Hij de Zoon des mensen is.

Groet,
Klaas

PS ik heb overigens nergens beweerd dat Jezus of de discipelen de zondag vierden i.p.v. de sabbat. Al je teksten waaruit blijkt dat ze de sabbat vierden zijn dan ook verspilde moeite. Dat wist ik nl. al.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 08:09

Beste Klaas,

Je schreef:

@@de Sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat. De mens is dus heer over de sabbat. @@

Dat is onmogelijk. De Hemelse Vader heeft de Sabbat voor de mens ingesteld als moment van nauwe relatie met Hem. Hij heeft hem voor de mens gemaakt om gemeenschap te hebben op Hemels niveau.
Er staat nergens: IK GEEF jullie (een) de Sabbat, omdaar zelf over te heersen. Juist het feit dat Hij zegt: De Sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de Sabbat is, bewijst dat.

Ik bergijp dan ook niet dat je steeds zegt de of Jezus of de mens "BOVEN" de Sabbat staat. Als de mens de zondag onderhoud en hij of zij WEET dat dat NIET een geheiligde dag is (4e gebod) dan stelt de MENS zich -inderdaad- BOVEN de wet, en daarmee probeert hij zich boven de Allerhoogste te verheffen. Hij volgt dus een andere Koning na. Jezus spreekt nergens over het feit dat Hij of de mens zich boven de wet moet stellen. Vandaar dat de Sabbat er voor de mens is, net zoals alle andere geboden van de Decaloog. Jezus = het middelpunt, de Sabbat de spil tussen de relatie die wij, vanuit de decaloog en grondwet voor het Hemelse Koninkrijk moeten proberen na te leven naar God (1 t/m/ 4) en de mensen om ons heen (4 t/m 10). Als wij dat getrouw doen, staan wij niet boven de wet en heeft de wet geen gevolgen voor ons omdat we die dan ook niet overtreden. Genade voor Recht! Als wij niet door het rode licht rijden, dan heeft de (verkeersregel-) en die wet in de wegenverkeerswet GEEN werking op ons. Als wij wél door het rode licht rijkden, dan heeft de wet wel gevolgen voor ons en treedt hij in werking.

Als er in de kerk gezegd wordt:

Jullie mogen op ZONDAG GEEN ijsje kopen, of FIETSEN. Dan is de zondag een wettische rustdag waarvoor de mens is. We moeten de Zondag /of Sabbat niet tot aanbidding zelf maken, maar een relatie met de Schepper.

Dat is wat Jezus bedoeld. De Schriftgeleerden maakten van die dag ook een wettische dag, men MOEST de Sabbat onderhouden omdat die dag Sabbat was. Maar dat leert God ons niet. Daarom maken de Farizeërs ook die opmerking tegen Jezus, als Hij aren plukt dat dat niet mag, volgens hun idee van een aanbeden Sabbat (de mens is gemaakt voor de Sabbat / Zondag). Jezus verbood niets maar adviseerd slechts. UIT LIEFDE en DANKBAARHEID voor Jezus houden we die Sabbat omdat Hij dan een Relatie met ons onderhoudt en gemeenschap met ons heeft, Geestelijk. De Sabbat is er om EEN IN GEEST te zijn en dat zijn we dan ook daadwerkelijk. De zondag is een dag die relatie onderhoud met een andere Heer. Maar niet alleen op die dag natuurlijk. (voor beide geldt dat dus). Het leven met God of de Heilige Vader in Rome houdt niet op bij Sabbat of Zondag.

De mens kan natuurlijk nooit Heer over de Sabbat zijn. Jezus is Heer er over, Hij waakt er over en overtrad dat gebod nooit. Wij dienen Jezus na te volgen en geen mensen. Als de mens "Heer over de Sabbat" was, dan zou deze wereld, vanuit de religieuze behoefte (zelfs vanuit een werelds perspectief) de Sabbat hebben onderhouden, want de mens heeft de neiging zich boven God te verheffen en Satan zou daar zeker op hebben ingespeeld en het ook niet nodig hebben gevonden een andere dag van aanbidding in te stellen en zelfs dié "sabbat" noemt, zoals de RK kerk de zondag soms noemt(tijden en wetten veranderd God waarschuwt daar voor). Als Jezus over de Sabbat beslist dan is en kan Hij daar ook het enige voorbeeld in zijn. Je geeft aan dat de Sabbat m.b.t. het aanhalen er van op grond van verschillende situaties en relaties, zoals bijv. m.b.t. de Schriftgeleerden en David. Welaan, juist daar heb ik het niet over; wel dat de Sabbat (die uiteindelijk door een Hemelse Vader is geheiligd) steeds weer aan de orde is als het om aambidding gaat. Geen enkele dicipel, of Schriftgeleerde, dan allen de Bisschop van Rome (een werelds Religieuse Koning) heeft een andere dag, dan de Sabat centraal gesteld van aanbidding. En daar gaat het om! In het hele Schriftwoord wordt met geen enkel woord gerept over een 1e dag als aanbidding van een Hemelse God. Wanta zelfs de Schriftgeleerden in al hun menselijk falen de Sabbat hoog achten en er -in die tijd- geen andere (Heidense) dag voor in de plaats stelde, dan is het overduidelijk, dat in al het Heidense streven van de mens en de Machtstrijd van Satan om zijn (wereldse Rijk) te stichten overschaduwd blijft door de onuitputtelijk inzet van een Hemelse Verlosser, de Christengemeenten duidelijk te maken dat er voor een Hemelse Koninkrijk geen andere wet en (Geheiligde-) rustdag is.

Als de Sabat er voor de mens is; dan des te meer zou de Christen de Here dankbaar moeten zijn dat Hij die dag heeft daargesteld, om in een geheiligde situatie, Zijn Schepselen te willen ontmoeten, onderwijzen en bedouwen met Hemelse macht en kracht. Geen enkele aardse macht kan boven die heiligheid en daaruit voortvloeiende Geestelijke kracht, boven uit stijgen, en Satan weet dat. Vandaar dat deze van die dag zo'n punt heeft gemaakt en zelfs bestrijdt ((God voorspelde en zoorzag dat de Sabbat een strijdpunt zouden worden onder de Christenen en vijandschap zou brengen (Daniël 7:25)

De Hemelse Sabbat- een Hemelse wet- de Spil van de liefde tussen mensen onderling en tot hun Schepper als voorbeeld!

Door het houden van deze Sabbat tonen wij onze trouw aan de Hemelse Vader, zijn Zoon en erkennen wij de werking van de Heilige Geest in ons:
(Ezechiël 20:12, 20)\

Het is de enige tijd in de werkweek die een daadwerkelijke relatie brengt tussen de Hemel en ons. Hij wil dat we Hem ook op die dag ontmoeten: Een in Geest en aanwezigheid van de Heilige Geest en engelen:
Jesaja 58:13,14

De Sabbat van een Hemelse Verlosser geeft ons Geestelijk rust, onderwijst ons in Jezus. (Hebreeën 4:1-11)

In de eindtijd, en vooral in Openbaringen wijst Jezus er op dat het herstel van de Sabbats waarheid een ONDERDEEL is van de (laatste) boodschappen van de kerk van d eeindtijd, om de Christengemeenten -nog- te kunnen redden. Jezus doet dat, persoonlijk, door Johannes en geeft dat door o.a. de drie Enegelnboodschap aan in Openbaring 14 (als deel van een EEUWIG Evangelie) De Sabbat is dus altijd deel geweest van het Eeuwige Evangelie, dus ook in het Hemelse Koninkrijk. (Exodus 20:11 rn Openbaring 14:7)

Veel oprechte Christenen doen zichzelf dus schromelijk te kort, in Geestelijk opzicht. Ik spreek uit eigen ervaring!!

De Sabbat:

De Sabbat is ONS TEKEN van ONZE bijzondere RELATIE met God. Dat teken is een -ook- een teken van en voor een VERLOST volk. Het is het enige tken dat God aan ziet als bewijs van TROUW aan Hem (zij die dat bewust weten dus; zij die een andere dag in vertrouwen alleen, maar zonder kennis van dat Sabbatsgebod, de Heer aanzien, worden geheiligd op die -bekende en/of onbekende gronden)

De Sabbat alleen is dus in feite de dag dat we Geestelijk met de Hemel verbonden zijn. Want het is een (geheiligd) verbond tussen God en de mens.

Het Overblijfsel is TROUW aan Gods Sabbat! (Openbaring 12:17 en 14:12)

Het is dus een VOORWAARDE om de geboden (en dus ook de Sabbat) te ERKENNEN anders erkennen we een andere (niet hemelse) wet!
Dat gaat niet ineens, maar dat noeten we LEREN, door er ERVARINGEN mee op te doen! (Openbaring 12:13-17)

Het lijkt wel of bijna niemand de Openbaringen kent, of leert in de Zondagsschool of Bijbelstudie

Er is geen enkele maar dan ook geen enkele "vrije" dag die een aardse Koning ons kan verlenen, die los staat van de zonde of economisdch voordeel. Maar God is in staat om ons middelen te vertsrekken, waaronder de Sabat, die een teken en bewijs kunenn zijn voor andere, nog zoekende "slaven" van deze wereld, om te overwegen om God aan te nemen als zijn of haar Verlosser.

Als de Christengementen zelfs dat nog niet wilen zien, maar vast houden aan een Heidense, en door de TRoon van Satan ingestelde rustdag, dan maken wij op een verkeerde wijze gebruik van de Genade(-tijd) die God de mens heeft gegeven. Wij dienen een voorbeeld te zijn van Gods Koninkrijk en hebben daartoe alle macht gekregen. Het houden van de Sabbat is wel het minste wat we kunnen doen, om onze relatie met een Hemels Koninkrijk (nu al als bijwoners) te openbaren aan de mensheid.

Vergeet ook niet dat er een moment zal komen dat de mensen die niet gerd of verlost zijn, de Christengemeenten zullen aanspreken op hun verantwoording m.b.t. de taak en opdracht die ze zzn hun Heer hebben gedaan. Als dan, zoals je zegt, de mens Heer is over de Sabbat, dan veel eerder enk ik aan een vals Evangelie, daar de mens (met het getal 666) zich Heer over een veranderde tijd en wet heeft gesteld. In dat licht gezien wordt er kond gedaan van de Koning van Babylon en niet van een Hemelse Verlosser.

Als Jezus terug komt met het Hemelse Jeruzalem, dan zullen de verlosten Hem tegemoet gaan. Dat al betekent dat de mens nooit Heer over de Sabbat kan zijn in volmaakte of Geheiligde staat. God heeft die dag Heilig verklaart! God is de creator van die rustdag in Hemels- en niet aards perspectief. Ik denk Klaas dat je met die "Sabbat" waarvan (een) de mens Heer over is, gewoon de Sabbat-bedoeld die de Bisschop van Rome, m.b.t. zijn tijd en wet heeft veranderd. En in dat perspectief heb je volkomen gelijk, dat de (een) Mens -zich- Heer kan en zelfs mag noemen van die (andere) Sabbat

Terug naar “Archief”