Berichtdoor Boudewijn » 27 jun 2003 08:09
Beste Klaas,
Je schreef:
@@de Sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat. De mens is dus heer over de sabbat. @@
Dat is onmogelijk. De Hemelse Vader heeft de Sabbat voor de mens ingesteld als moment van nauwe relatie met Hem. Hij heeft hem voor de mens gemaakt om gemeenschap te hebben op Hemels niveau.
Er staat nergens: IK GEEF jullie (een) de Sabbat, omdaar zelf over te heersen. Juist het feit dat Hij zegt: De Sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de Sabbat is, bewijst dat.
Ik bergijp dan ook niet dat je steeds zegt de of Jezus of de mens "BOVEN" de Sabbat staat. Als de mens de zondag onderhoud en hij of zij WEET dat dat NIET een geheiligde dag is (4e gebod) dan stelt de MENS zich -inderdaad- BOVEN de wet, en daarmee probeert hij zich boven de Allerhoogste te verheffen. Hij volgt dus een andere Koning na. Jezus spreekt nergens over het feit dat Hij of de mens zich boven de wet moet stellen. Vandaar dat de Sabbat er voor de mens is, net zoals alle andere geboden van de Decaloog. Jezus = het middelpunt, de Sabbat de spil tussen de relatie die wij, vanuit de decaloog en grondwet voor het Hemelse Koninkrijk moeten proberen na te leven naar God (1 t/m/ 4) en de mensen om ons heen (4 t/m 10). Als wij dat getrouw doen, staan wij niet boven de wet en heeft de wet geen gevolgen voor ons omdat we die dan ook niet overtreden. Genade voor Recht! Als wij niet door het rode licht rijden, dan heeft de (verkeersregel-) en die wet in de wegenverkeerswet GEEN werking op ons. Als wij wél door het rode licht rijkden, dan heeft de wet wel gevolgen voor ons en treedt hij in werking.
Als er in de kerk gezegd wordt:
Jullie mogen op ZONDAG GEEN ijsje kopen, of FIETSEN. Dan is de zondag een wettische rustdag waarvoor de mens is. We moeten de Zondag /of Sabbat niet tot aanbidding zelf maken, maar een relatie met de Schepper.
Dat is wat Jezus bedoeld. De Schriftgeleerden maakten van die dag ook een wettische dag, men MOEST de Sabbat onderhouden omdat die dag Sabbat was. Maar dat leert God ons niet. Daarom maken de Farizeërs ook die opmerking tegen Jezus, als Hij aren plukt dat dat niet mag, volgens hun idee van een aanbeden Sabbat (de mens is gemaakt voor de Sabbat / Zondag). Jezus verbood niets maar adviseerd slechts. UIT LIEFDE en DANKBAARHEID voor Jezus houden we die Sabbat omdat Hij dan een Relatie met ons onderhoudt en gemeenschap met ons heeft, Geestelijk. De Sabbat is er om EEN IN GEEST te zijn en dat zijn we dan ook daadwerkelijk. De zondag is een dag die relatie onderhoud met een andere Heer. Maar niet alleen op die dag natuurlijk. (voor beide geldt dat dus). Het leven met God of de Heilige Vader in Rome houdt niet op bij Sabbat of Zondag.
De mens kan natuurlijk nooit Heer over de Sabbat zijn. Jezus is Heer er over, Hij waakt er over en overtrad dat gebod nooit. Wij dienen Jezus na te volgen en geen mensen. Als de mens "Heer over de Sabbat" was, dan zou deze wereld, vanuit de religieuze behoefte (zelfs vanuit een werelds perspectief) de Sabbat hebben onderhouden, want de mens heeft de neiging zich boven God te verheffen en Satan zou daar zeker op hebben ingespeeld en het ook niet nodig hebben gevonden een andere dag van aanbidding in te stellen en zelfs dié "sabbat" noemt, zoals de RK kerk de zondag soms noemt(tijden en wetten veranderd God waarschuwt daar voor). Als Jezus over de Sabbat beslist dan is en kan Hij daar ook het enige voorbeeld in zijn. Je geeft aan dat de Sabbat m.b.t. het aanhalen er van op grond van verschillende situaties en relaties, zoals bijv. m.b.t. de Schriftgeleerden en David. Welaan, juist daar heb ik het niet over; wel dat de Sabbat (die uiteindelijk door een Hemelse Vader is geheiligd) steeds weer aan de orde is als het om aambidding gaat. Geen enkele dicipel, of Schriftgeleerde, dan allen de Bisschop van Rome (een werelds Religieuse Koning) heeft een andere dag, dan de Sabat centraal gesteld van aanbidding. En daar gaat het om! In het hele Schriftwoord wordt met geen enkel woord gerept over een 1e dag als aanbidding van een Hemelse God. Wanta zelfs de Schriftgeleerden in al hun menselijk falen de Sabbat hoog achten en er -in die tijd- geen andere (Heidense) dag voor in de plaats stelde, dan is het overduidelijk, dat in al het Heidense streven van de mens en de Machtstrijd van Satan om zijn (wereldse Rijk) te stichten overschaduwd blijft door de onuitputtelijk inzet van een Hemelse Verlosser, de Christengemeenten duidelijk te maken dat er voor een Hemelse Koninkrijk geen andere wet en (Geheiligde-) rustdag is.
Als de Sabat er voor de mens is; dan des te meer zou de Christen de Here dankbaar moeten zijn dat Hij die dag heeft daargesteld, om in een geheiligde situatie, Zijn Schepselen te willen ontmoeten, onderwijzen en bedouwen met Hemelse macht en kracht. Geen enkele aardse macht kan boven die heiligheid en daaruit voortvloeiende Geestelijke kracht, boven uit stijgen, en Satan weet dat. Vandaar dat deze van die dag zo'n punt heeft gemaakt en zelfs bestrijdt ((God voorspelde en zoorzag dat de Sabbat een strijdpunt zouden worden onder de Christenen en vijandschap zou brengen (Daniël 7:25)
De Hemelse Sabbat- een Hemelse wet- de Spil van de liefde tussen mensen onderling en tot hun Schepper als voorbeeld!
Door het houden van deze Sabbat tonen wij onze trouw aan de Hemelse Vader, zijn Zoon en erkennen wij de werking van de Heilige Geest in ons:
(Ezechiël 20:12, 20)\
Het is de enige tijd in de werkweek die een daadwerkelijke relatie brengt tussen de Hemel en ons. Hij wil dat we Hem ook op die dag ontmoeten: Een in Geest en aanwezigheid van de Heilige Geest en engelen:
Jesaja 58:13,14
De Sabbat van een Hemelse Verlosser geeft ons Geestelijk rust, onderwijst ons in Jezus. (Hebreeën 4:1-11)
In de eindtijd, en vooral in Openbaringen wijst Jezus er op dat het herstel van de Sabbats waarheid een ONDERDEEL is van de (laatste) boodschappen van de kerk van d eeindtijd, om de Christengemeenten -nog- te kunnen redden. Jezus doet dat, persoonlijk, door Johannes en geeft dat door o.a. de drie Enegelnboodschap aan in Openbaring 14 (als deel van een EEUWIG Evangelie) De Sabbat is dus altijd deel geweest van het Eeuwige Evangelie, dus ook in het Hemelse Koninkrijk. (Exodus 20:11 rn Openbaring 14:7)
Veel oprechte Christenen doen zichzelf dus schromelijk te kort, in Geestelijk opzicht. Ik spreek uit eigen ervaring!!
De Sabbat:
De Sabbat is ONS TEKEN van ONZE bijzondere RELATIE met God. Dat teken is een -ook- een teken van en voor een VERLOST volk. Het is het enige tken dat God aan ziet als bewijs van TROUW aan Hem (zij die dat bewust weten dus; zij die een andere dag in vertrouwen alleen, maar zonder kennis van dat Sabbatsgebod, de Heer aanzien, worden geheiligd op die -bekende en/of onbekende gronden)
De Sabbat alleen is dus in feite de dag dat we Geestelijk met de Hemel verbonden zijn. Want het is een (geheiligd) verbond tussen God en de mens.
Het Overblijfsel is TROUW aan Gods Sabbat! (Openbaring 12:17 en 14:12)
Het is dus een VOORWAARDE om de geboden (en dus ook de Sabbat) te ERKENNEN anders erkennen we een andere (niet hemelse) wet!
Dat gaat niet ineens, maar dat noeten we LEREN, door er ERVARINGEN mee op te doen! (Openbaring 12:13-17)
Het lijkt wel of bijna niemand de Openbaringen kent, of leert in de Zondagsschool of Bijbelstudie
Er is geen enkele maar dan ook geen enkele "vrije" dag die een aardse Koning ons kan verlenen, die los staat van de zonde of economisdch voordeel. Maar God is in staat om ons middelen te vertsrekken, waaronder de Sabat, die een teken en bewijs kunenn zijn voor andere, nog zoekende "slaven" van deze wereld, om te overwegen om God aan te nemen als zijn of haar Verlosser.
Als de Christengementen zelfs dat nog niet wilen zien, maar vast houden aan een Heidense, en door de TRoon van Satan ingestelde rustdag, dan maken wij op een verkeerde wijze gebruik van de Genade(-tijd) die God de mens heeft gegeven. Wij dienen een voorbeeld te zijn van Gods Koninkrijk en hebben daartoe alle macht gekregen. Het houden van de Sabbat is wel het minste wat we kunnen doen, om onze relatie met een Hemels Koninkrijk (nu al als bijwoners) te openbaren aan de mensheid.
Vergeet ook niet dat er een moment zal komen dat de mensen die niet gerd of verlost zijn, de Christengemeenten zullen aanspreken op hun verantwoording m.b.t. de taak en opdracht die ze zzn hun Heer hebben gedaan. Als dan, zoals je zegt, de mens Heer is over de Sabbat, dan veel eerder enk ik aan een vals Evangelie, daar de mens (met het getal 666) zich Heer over een veranderde tijd en wet heeft gesteld. In dat licht gezien wordt er kond gedaan van de Koning van Babylon en niet van een Hemelse Verlosser.
Als Jezus terug komt met het Hemelse Jeruzalem, dan zullen de verlosten Hem tegemoet gaan. Dat al betekent dat de mens nooit Heer over de Sabbat kan zijn in volmaakte of Geheiligde staat. God heeft die dag Heilig verklaart! God is de creator van die rustdag in Hemels- en niet aards perspectief. Ik denk Klaas dat je met die "Sabbat" waarvan (een) de mens Heer over is, gewoon de Sabbat-bedoeld die de Bisschop van Rome, m.b.t. zijn tijd en wet heeft veranderd. En in dat perspectief heb je volkomen gelijk, dat de (een) Mens -zich- Heer kan en zelfs mag noemen van die (andere) Sabbat