Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 25 okt 2005 18:46

MrSokkie schreef:Verkering en alleen in één huis op elkaars lip zitten is wel wat anders hoor. Het lijkt me sterk dat je in je verkeringstijd kunt inschatten wat met zijn 2en in 1 huis wonen voor een effect zal hebben op de relatie.

Kun je dat dan wel inschatten als je gaat samenwonen? Dan kun je dat dan ook niet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 okt 2005 19:00

Big Mac schreef:
MrSokkie schreef:Verkering en alleen in één huis op elkaars lip zitten is wel wat anders hoor. Het lijkt me sterk dat je in je verkeringstijd kunt inschatten wat met zijn 2en in 1 huis wonen voor een effect zal hebben op de relatie.

Kun je dat dan wel inschatten als je gaat samenwonen? Dan kun je dat dan ook niet.

Dan hóef je het ook niet meer in te schatten, dan dóe je het (samen in 1 huis wonen bedoel ik :mrgreen: ) en dan héeft het effect op je relatie...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 25 okt 2005 19:03

LeChat schreef:Dan hóef je het ook niet meer in te schatten, dan dóe je het (samen in 1 huis wonen bedoel ik :mrgreen: ) en dan héeft het effect op je relatie...

Dat is dan toch ook met trouwen? Dan woon je toch ook samen in 1 huis?

Edmund Burke

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 25 okt 2005 19:05

Precies, maar dat was het punt ook niet: het ging erom dat je tijdens de verkeringstijd niet kunt inschatten hoe het is om in 1 huis te leven, daar kom je pas achter als je dat daadwerkelijk doet, of dat nu gehuwd of samenwonend is...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Big Mac
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Big Mac » 25 okt 2005 19:12

LeChat schreef:Precies, maar dat was het punt ook niet: het ging erom dat je tijdens de verkeringstijd niet kunt inschatten hoe het is om in 1 huis te leven, daar kom je pas achter als je dat daadwerkelijk doet, of dat nu gehuwd of samenwonend is...

Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je al een heel goed beeld hebt tijdens de verkering hoe het zal gaan als je met zijn tweetjes in een huis gaat wonen. Want als je na de verkeringstijd besluit om te trouwen, ben je er klaar voor om met diegene je leven te delen en dus ook met zijn tweetjes in een huis gaan wonen.

En als je dan niet kunt inschatten hoe het zal zijn, dan heb je twijfels dat het mogelijk niet goed zal gaan of iets dergelijks.

Edmund Burke

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 25 okt 2005 19:14

Soort moet iedereen daar natuurlijk ook aan wennen, om samen in één huis te wonen. Maar dat kan ook zat nog na je huwelijk, juist!
Want tuurlijk tuurlijk tuurlijk is niet alles altijd even koek en ei, maar liefde is ook zoveel meer dan een gevoel en soms gewoon echt niet meer dan een keuze. Nou dan kies je voor! En dan pas je je aan en je went er aan, gaat helemaal goed na een poosje hoor!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2005 08:50

joos schreef:Soort moet iedereen daar natuurlijk ook aan wennen, om samen in één huis te wonen. Maar dat kan ook zat nog na je huwelijk, juist!
Want tuurlijk tuurlijk tuurlijk is niet alles altijd even koek en ei, maar liefde is ook zoveel meer dan een gevoel en soms gewoon echt niet meer dan een keuze. Nou dan kies je voor! En dan pas je je aan en je went er aan, gaat helemaal goed na een poosje hoor!

Ha wat weet jij dat allemaal goed ;)
Als ik geen zegen van God kreeg, dan zou ik echt niet durven trouwen. Maar dan had ik waarschijnlijk ook niet de verkering gehad die ik nu heb.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 26 okt 2005 12:15

Lalage schreef:
joos schreef:Soort moet iedereen daar natuurlijk ook aan wennen, om samen in één huis te wonen. Maar dat kan ook zat nog na je huwelijk, juist!

Ha wat weet jij dat allemaal goed ;)
Als ik geen zegen van God kreeg, dan zou ik echt niet durven trouwen. Maar dan had ik waarschijnlijk ook niet de verkering gehad die ik nu heb.

Wat bedoel je precies met 'wat weet jij dat allemaal goed'??
Maar je hebt gelijk, je kunt van alles regelen en weet ik wat, maar van Gods zegen is toch wel alles afhankelijk!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 12:17

Ah, God zegen rust niet op samenwonende mensen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2005 12:21

Dat zeg ik niet ;) Maar ik vind een kerkdienst aan het begin van je huwelijk wel heel waardevol.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 okt 2005 12:23

Lalage schreef:Dat zeg ik niet ;) Maar ik vind een kerkdienst aan het begin van je huwelijk wel heel waardevol.
ik zeg ook niet dat jij dat zegt, maar ik zat weer heel eikelig te doen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Roechama
Verkenner
Verkenner

Samenwonen

Berichtdoor Roechama » 02 nov 2005 11:40

Dit is een groot punt van discussie in onze vriendengroep. Wij komen allemaal uit kerken waar dit als een grote zonde wordt gezien.
Ik geloof dat seksualiteit binnen het huwelijk thuis hoort.

Ik denk dat de eis uit de bijbel niet onmenselijk, onbarmhartig is - want dat ging om verlovingen van korte tijd.

Tegelijkertijd geloof ik niet dat de verlovingen in de bijbel zo ellenlang duurden als tegenwoordig in sommige refokringen.

Dus wat de subcultuur of sommige ouders hun kids opleggen kan soms richting onbarmhartigheid gaan.

Mijn vriend en ik wisten niet exact wat God op grond van Zijn woord van ons vroeg. Of je in dezen de bijbel mag contextualiseren. En wij wilden niemand kwetsen, God niet onze ouders, elkaar. Wij zijn voor de veilige weg gegaan.

Anderzijds moet je niet klagen over een lange verkering en geen seks voor het huwelijk. Degene met verkering kan ook proberen te kijken naar wat hij allemaal wel heeft in vergelijking met een ander (een soulmate). En daar dankbaar voor zijn, ipv te kijken naar wat je niet hebt.
In necessariis unitas,
in non necessariis libertas,
in utrisque caritas

Eenheid in het nodige, vrijheid in het onzekere, in alles de liefde.

Terug naar “Archief”