Marnix schreef:Inderdaad.... goede eyenopener, zo had ik het nog niet bekeken.
*en ik expres dat stukje weg laten wat ik quote over het dodenrijk van een andere site: hier het hele stuk*
Na de kruisiging is Jezus afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist. De Statenvertaling vertaalt "hades (=dodenrijk)" en "gehenna (=poel des vuurs)" beide door "hel", maar in dat geval zou in Openb.20:14 de hel in de hel worden geworpen. In het dodenrijk heeft Jezus Zijn evangelie verkondigd en heeft zo de doden uit de krijgsgevangenschap door de satan en de dood, bevrijd (1 Petr.3:19 en 4:6;Efez.4:8). Het is vanaf dat moment dat Jezus de macht over het dodenrijk heeft veroverd op de satan en in Openb.1:18 kan de verhoogde Christus daarom tegen Johannes zeggen dat Hij in het bezit is van de sleutels van de dood en het dodenrijk. De macht over de aarde en de beide hemelen berust nog bij de satan, maar slechts tot het moment dat Christus ook die macht van hem overneemt. Hoe dit zal gaan, vertelt het boek Openbaring.
Tegen Zijn discipelen zegt Jezus wel dat Hem alle macht in de hemel en op de aarde gegeven is (Matth.28:18), het is echter niet zo dat Hij deze macht ook uitoefent. Het verschijnsel dat er reeds een nieuwe koning is gezalfd, terwijl een ander nog als koning blijft doorregeren, is reeds te vinden in het Oude Testament in de geschiedenis van Saul en David. Wat die macht betreft, kan een mens in zijn gebeden de Heer alles vragen, van of zijn auto het nog een jaartje mag doen tot versterking van zijn geloof of inzicht in Gods woord toe. De Heer zal dit laatste zeker geven, want dat heeft Hij beloofd. Wat die auto betreft, is het echter zo dat ieder mens geluk of pech kan hebben, maar het is absoluut onjuist te denken dat God zich bemoeit met auto's of andere puur materiële zaken. De beloften in Joh.14:13,14 en 15:16 hebben duidelijk te maken met troost, bemoediging en broederliefde en niet met een soort verlanglijstje.