PKN & HHK - Samenwerking of eeuwige scheiding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2005 09:19

@ Gert:
Een vlammend protest tegen het idee dat de PKN een steeds dunnere wijn zal zijn is op zijn plaats. Immers, dit impliceert dat de waarheid in pacht is van hen die de PKN niet zijn gaan bewonen - het is hun goed recht dat zij niet meegaan, maar ik ontzeg een ieder en mijzelve, voor te doen de waarheid in pacht te hebben. Het is gelijk het schaven van kaas totdat er niets meer overblijft en dat grenst volgens mij aan het onchristelijke.

De kerk heeft te allen tijde te maken gehad met verschillen in opvattingen. Binnen de Nederlandse Hervormde Kerk hadden we te maken met alle mogelijke modaliteiten. Zelfs het kleine Berkenwoude kent (en TKF, die let goed op, die kent Berkenwoude stilaan beter dan ik de OKKN ken) twee modaliteiten, waarvan de beide Erix in deze discussie een exponent zijn - hij Gereformeerde Bond, ik Midden-Orthodox.

Ik heb in mijn lange betoog aan Stojca, een paar pagina's terug, aangegeven dat ik de absolutie die de Drie Formulieren van Enigheid zouden bezitten, niet kan onderschrijven - wel respecteren overigens. Het Woord Gods is duidelijk, maar ik acht de Formulieren als een lens op het Woord Gods, gelijk eigenlijk ook de Rooms-Katholieke cathegismus dit is. Persoonlijk stel ik mij regelmatig de vraag: is het aannemen van de Geloofsbelijdenis van Nicæa, het Apostolicum en de Geloofsvorm en Betekenis van Athanasius niet voldoende belijdenis? Vertolkt het pluriform geloven niet de veelzijdigheid - de allezijdigheid - van de Drievuldig God, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest, door Wie alle dingen zijn?

Versta me niet foutief, dit is geen ongegeneerde aanval op de Herstelden - dan kunnen we deze discussie namelijk sluiten - of op de Gereformeerde Gezindte, maar ik wil toch duidelijk aangeven dat er flink veel licht zit tussen de opvattingen dezer verder mijns inziens repectabele gezindte en mijn eigen Niceaanse opvattingen.

Het antwoord van Stojca zie ik met nieuwsgierigheid tegemoet.

Vriendelijke groet,

Erik

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 26 okt 2005 09:28

Pardon, ik liet mij verlijden tot het voeren van diverse sub-discussies. Ik zal me blik weer richten op jouw vragen.

*bladert terug*

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 26 okt 2005 09:37

Een vlammend protest tegen het idee dat de PKN een steeds dunnere wijn zal zijn is op zijn plaats. Immers, dit impliceert dat de waarheid in pacht is van hen die de PKN niet zijn gaan bewonen


Dat laatste is een verkeerde gevolgtrekking. Ik zeg niets over de wijsheden of waarheden in welke andere kerk dan ook, alleen dat de ontwikkeling van de laatste 50 jaar in de NHK en GKN zich zal voortzetten in de PKN. Dat is immers logisch? Als afgevaardigde in de classis Nijmegen zie ik dat gemeenten steeds vaker de oecumene zoeken met RK, steeds meer vrouwelijke ambtsdragers afvaardigen, een protest tegen homohuwelijk niet meer welwillend wordt aangehoord en men (nu nog) knarsetandend moet accepteren dat je als orthoxe gemeenten een koers vaart die dwars staat op de visie van een meerderheid in de PKN. Je hoeft dan ook niet bijster intelligent te zijn om te kunnen voorspellen dat het orthodoxe geluid in de PKN steeds vaker bestreden zal worden en het plaatselijk beleid uiteindelijk aan banden wordt gelegd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 okt 2005 09:42

Maar is in deze tijd het zoeken naar samenwerking met andere kerkgenootschappen (dus niet fuseren!) niet een goede ontwikkeling? Moeten wij als kerkgenootschappen dan niet zoeken naar Wie ons bindt (o CVP!) en de door mensen opgerichte scheidswanden niet op z'n minst ter discussie stellen? De Rooms-Katholieke leer kan ik niet onderschrijven, de mensen aldaar beschouw ik wel als broeders en zusters in de Heer.

Voorts, het is aan de orthodoxie in de PKN af te vaardigen wie zij wil, het is aan de linkerflank af te vaardigen wie hij wil, ik vind het onrecht te bepalen wie een andere modaliteit aan afvaardiging stuurt. Ik leg mijn mening over vrouwelijke ambstdragers ook niet aan de Gereformeerde Bond op, ik verwacht van die zijde hetzelfde.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 26 okt 2005 09:57

Erik schreef:Dan heb ik hier een aantal vragen:
Waar zie jij "geen ontzag voor de Schrift, de kerk, de presbyteriale orde, het verbond, het ambt, de ambtseed, de belijdenis, het alleenrecht van de gereformeerde religie, het huwelijk en de geschiedenis," zoals je schreef? Dat is mij niet duidelijk, beste Stojca, vandaar dat ik er op dit moment niet verder op in durf te gaan, ten einde je bijdrage niet uit haar verband te rukken.


Ik neem aan dat je deze vragen bedoelt Erik? Volgens mij heb ik terloops her en der wel gezegd waaruit je het antwoord zo kunnen afleiden, maar laat ik toch maar een “officieel” antwoord geven. Veel van deze antwoorden vloeien voort uit de lezing gehouden in Putten op 11 maart 2000 op de bijeenkomst van het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk.

Het besef van het mystieke karakter van de kerk is onlosmakelijk verbonden met kerkhistorisch besef. Wie het verleden loochent, sluit de weg naar de toekomst. Een verenigingsproces van kerken dient derhalve op een historisch-integere manier te geschieden.
Aan de orde was een vereniging van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Evangelisch-Lutherse Kerk. De suggestie in dit proces was dat het hier drie gelijkwaardige kerken betreft. De vereniging met de Evangelisch-Lutherse Kerk was echter van een andere orde dan de éénwording met de Gereformeerde Kerken in Nederland. Er zijn in het verleden immers breuken geslagen. Ware eenheid is een verborgen werk van de Geest dat openbaar komt. Nu is er een kerk georganiseerd die nog meer dan de kerk van de Doleantie een menselijk product is. Zonder de Geest leidt ons georganiseer niet tot reformatie, maar tot deformatie. Het is geen kerk meer die geconcentreerd is rondom de kinderdoop, gezien het vrijblijvende karakter ervan. Geloofsbelijdenis en ambt worden uitgehold. Deze verwaarlozing van het verbond is karakteristiek voor het gemis van geestelijk geschiedenisbesef. Het ontbreken van het artikel over het huwelijk is geen incident, maar verraadt dat we het geheim van Christus en de bruidsgemeente niet meer verstaan. Kortom, allerlei bijbels-gereformeerde hoekstenen die bij de NHK nog in het gebouw van de kerk aanwezig waren, werden uit hun voegen gelicht.

Verder lezen we in de Augsburgse Confessie bepaalde opvattingen over de sacramenten. We lezen dat ze het geloof bewerkstelligen, terwijl de gereformeerde overtuiging altijd is geweest dat sacramenten het geloof niet werken doch alleen versterken. In reactie op de wederdopers wordt de noodzaak van de doop dermate benadrukt dat we niet anders kunnen concluderen dan dat een ongedoopte gestorven zuigeling niet behouden kan zijn. In het altijd al omstreden artikel 10 staat over het avondmaal dat Christus hierin waarlijk aanwezig is. Ik geloof dat Christus door Zijn Geest aanwezig is, maar deze uitspraak dient echter meer rooms en luthers te worden uitgelegd. Deze tradities benadrukken de lichamelijke aanwezigheid van Christus in het avondmaal, waardoor ook ongelovige avondmaalgangers werkelijk Christus' lichaam zouden ontvangen. In de veranderde versie van 1540 is deze paragraaf in calvinistische zin gewijzigd. Helaas wordt onveranderde versie gehanteerd.

Hopende hiermee voldoende in antwoorden voorzien te hebben, verblijf ik,

Stojca
Laatst gewijzigd door Rijnmond op 26 okt 2005 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 26 okt 2005 09:59

Maar is in deze tijd het zoeken naar samenwerking met andere kerkgenootschappen (dus niet fuseren!) niet een goede ontwikkeling?


Vanzelfsprekend. Samenwerken waar mogelijk is altijd goed. Maar dat was niet de opzet bij het tot stand komen van de PKN. In dat geval zou men akkoord zijn gegaan met een federatie. Machtsdenken en kerkpolitiek hebben echter de doorslag gegeven.

Voorts, het is aan de orthodoxie in de PKN af te vaardigen wie zij wil, het is aan de linkerflank af te vaardigen wie hij wil, ik vind het onrecht te bepalen wie een andere modaliteit aan afvaardiging stuurt. Ik leg mijn mening over vrouwelijke ambstdragers ook niet aan de Gereformeerde Bond op, ik verwacht van die zijde hetzelfde.


Ook dat is het probleem niet. Ik heb er geen enkele moeite mee om met een vrouwelijke afgevaardigde van een gemeente in debat te gaan of haar op welke wijze dan ook de respecteren of te accepteren. Punt is dat er een ontwikkeling gaande is die het orthodoxe denken en doen straks aan banden zal leggen. Mijn stelling is dat ondanks deze ontwikkeling, bonders zich straks gewoon (of met enig tegenstribbelen) weer zullen conformeren aan besluiten in deze richting. De kwestie is daarnaast niet dat bonders moeite zullen hebben met minder behoudende gemeenten of niet-bijbelse richtlijnen, maar dat hen verboden zal worden hierin een eigen beleid te voeren.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 okt 2005 10:14

Zegt het spreekwoord niet "beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald".

Het is mijns inziens nooit te laat om terug te keren naar de hervormde kerk(i.h.v.), dat deed de verloren zoon ook, en hij werd met open armen ontvangen.
En bij die open armen ligt dan weer een taak van de HHK, misschien niet altijd even makkelijk, maar wel noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 26 okt 2005 17:37

En bij die open armen ligt dan weer een taak van de HHK, misschien niet altijd even makkelijk, maar wel noodzakelijk.


Maar is het probleem in deze scheuring niet dat men liever elkaars oren dan elkaars voeten wast? En gebeurde het oren wassen maar aan de binnenzijde van dit orgaan, dan luisterden de leidslieden misschien naar elkaar. Ik vrees dat het hier gaat om twee verloren zonen die op zoek zijn naar de Vader, maar tegenover elkaar niet durven/willen erkennen: Ik heb gezondigd, tegen de Hemel en tegen u.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2005 10:45

Omega schreef:
En bij die open armen ligt dan weer een taak van de HHK, misschien niet altijd even makkelijk, maar wel noodzakelijk.


Maar is het probleem in deze scheuring niet dat men liever elkaars oren dan elkaars voeten wast? En gebeurde het oren wassen maar aan de binnenzijde van dit orgaan, dan luisterden de leidslieden misschien naar elkaar. Ik vrees dat het hier gaat om twee verloren zonen die op zoek zijn naar de Vader, maar tegenover elkaar niet durven/willen erkennen: Ik heb gezondigd, tegen de Hemel en tegen u.


Ten diepste gaat het inderdaad om twee verloren zonen.

Maar als je puur naar de kerkscheiding kijkt, is het dan niet de PKN die voor een andere weg heeft gekozen.
Anders gezegd, moet de PKN terug naar de NHK(thans HHK) en de weg van de hervormde kerk vervolgen, of moeten de PKN en de HHK samenkomen om een nieuwe weg in te slaan.

Ik denk dat wij verder moeten op de hervormd gereformeerde weg zoals wij die altijd gevolgt hebben.
Is die weg dan perfect? nee!
Maar doordat wij in de zonde zijn gevallen kunnen wij niet perfect zijn, het eenige wat wij kunnen doen is in Jesus voetstappen volgen en bidden om Zijn leiding.

Natuurlijk heeft de (hersteld) hervormde kerk daar geen alleen recht op, ook in andere kerken kan dat.
Kan dat dan ook in de PKN??
Ik denk in de plaatselijke PKN gemeentes wel, wat betreft de landelijke PKN kerk, daar kan dit niet.
Echter het lid zijn van de plaatselijk PKN gemeente, houdt ook in dat je lid bent van de landelijke PKN kerk.Daarom (onderandere) konden wij/ik niet mee in deze kerk.
Want de plaatselijke gemeentes hebben zich te voegen naar de landelijke kerk.

Het werd al eerder geschreven, nu lijkt het allemaal nog wel mee te vallen, echter ik vrees voor diegenen die bezwaard zijn meegegeaan.

Hieronder een stukje over het gereformeerd blijven in de PKN geschreven door Dr D de Vos, het is een weerlegging van wat Ds Budding in de brochure Trouw heeft geschreven over het meegaan in de PKN met behoudt van de gereformeerde identiteit.(alleen hoofdstuk 5)
5. Handreiking

Het Hervormde synodemoderamen – niet de synode - heeft bij brief van 15 mei 2003 de zogenoemde handreiking toegestuurd aan de Hervormde gemeenten. Deze handreiking suggereert veel, maar bevindt zich geheel binnen het kader van de kerkorde van de PKN.

We stellen ons eerst de vraag of de PKN kerkorde geldt voor elke PKN-lidmaat. Het moge duidelijk zijn dat de PKN-kerkorde als kerkelijk statuut voor alle lidmaten geldt. Het synodemoderamen stelt in zijn brief van 24 april 2003 aan de Hervormde wijkgemeente Pniël te Zeist (p. 4):

“Men kan geen voorbehoud maken.”

en:

“Straks zal aan alle belijdende leden en ambtsdragers bij hun bevestiging gevraagd worden of zij zich zullen houden aan “de regels, door de kerk aan haar leven en werken gesteld en zich willen stellen onder het opzicht van de kerk”.

Op de vraag of vanuit de hervormd-gereformeerde identiteit ook gerespecteerd dient te worden dat in andere (wijk)gemeenten alternatieve relaties worden gezegend of kinderen aan het avondmaal worden toegelaten schrijft het synodemoderamen (p. 3):

“Hierop kan het antwoord dus alleen maar luiden: ja, dat moeten we respecteren.”

In de PKN kan men ten volle of voluit gereformeerd zijn. Men kan bijzondere verbondenheid hebben of bij uitstek verbonden zijn met de gereformeerde belijdenis.

In zijn brief van 24 april 2003 antwoordt het synodemoderamen op de vraag of wij mogen blijven strijden voor het alleenrecht van de gereformeerde belijdenis van de kerk (p. 4,5):

“Bij de woorden strijden “voor het alleenrecht” zetten wij echter wel een vraagteken. Als dit namelijk zou betekenen dat wij gemeenten, die zich verbonden voelen met een lutherse of oecumenische traditie zouden willen overtuigen van de waarheid van de gereformeerde belijdenis, met uitsluiting van andere waarheden, dan is dat niet in overeenstemming met de geest van de Protestantse Kerk in Nederland.”

In de notitie “Verbonden met het gereformeerd belijden” met begeleidende brief en “handreiking” op 15 mei 2003 door het synodemoderamen verstuurd valt te lezen (p. 4):

“Men kan voluit naar gereformeerde overtuiging leven binnen de verenigde kerk en dat wordt in genoemd advies met tal van voorbeelden geconcretiseerd. Er wordt echter afstand genomen van het begrip “exclusief” als dat anderen buitensluit.”

en:

“De commissie KOA stelde vast dat ‘de uitdrukkingen dat men zich exclusief gebonden acht aan
het gereformeerde belijden en slechts daaraan gehouden wil worden, zich niet verdragen met de grondleggende bepalingen zoals die in art. I van de kerkorde zijn verwoord”.

De zogenoemde handreiking blijft echter geheel binnen het kader van de kerkorde van de PKN en bezit daarom geen enkele toegevoegde waarde. Voor de bezwaarden is de handreiking dus van onwaarde.

De handreiking is te vergelijken met het opzetten van oogkleppen. Men doet net of datgene waarmee men het niet eens is niet bestaat. We kunnen niet ander dan concluderen dat men zichzelf voor de gek houdt door waarde te hechten aan de handreiking.

We merkten al op dat de handreiking niet komt van de synode, maar van het synodemoderamen. De status is dus al niet erg groot. Maar zelfs al zou de synode de handreiking goedkeuren, dan zou dat nog van geen enkele waarde zijn. We moeten in dit verband denken aan de aanpassing van het beheer. Keer op keer werd de vrijwilligheid van de aanpassing beloofd9. Dus niet een enkele, onduidelijke en voor meerderlei uitleg vatbare uitspraak. Neen, in een reeks uitspraken verzekerde de synode steeds weer dat er geen dwang zou zijn.

Het is dan ook schokkend te horen van de synodeadviseur Dr P. van den Heuvel10:

“Een dergelijke belofte is door de synode nooit gegeven”.

En in dit spoor is de synode gegaan en heeft ook de Hervormde gemeente Waarder tot aanpassing van het beheer gedwongen.

De conclusie moge duidelijk zijn: een synodebelofte is van onwaarde; die van het synodemoderamen des te meer.

De zogenoemde handreiking heeft tenslotte niet een plaats in de kerkorde, de ordinanties of de overgangsbepalingen, maar slechts in het beleidsplan van een Hervormde gemeente. Daar staat zij tussen een veelheid aan praktische voornemens in. Verandering is van het ene op het andere moment mogelijk. Ook dit onderstreept de lage status van de handreiking. Het is niet meer dan de dagschotel, gekozen uit het menu van de PKN. De nasmaak zal bitter zijn.


Wie het hele stuk wil moet maar effe PB-en.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 27 okt 2005 11:24

Maar als je puur naar de kerkscheiding kijkt, is het dan niet de PKN die voor een andere weg heeft gekozen.
Anders gezegd, moet de PKN terug naar de NHK(thans HHK) en de weg van de hervormde kerk vervolgen, of moeten de PKN en de HHK samenkomen om een nieuwe weg in te slaan.


Formeel, dus juridisch (volgens het Nederlandse recht), wordt de hervormde kerk voortgezet in de PKN. Ethisch gezien is het een volstrekt nieuwe kerk en vanuit Bijbels oogpunt is een pluriform geloofsgenootschap die dwalingen toestaat volstrekt af te keuren. Ik denk echter dat je onderscheid moet maken tussen de hervormd-gereformeerden in de PKN en de rest als het gaat om een weg terug. Immers, voor de grote meerderheid in de PKN is de fusie niet anders dan een logische stap van het verenigen van allerlei (vaak) dwaalleren. De GB'ers zijn echter altijd tegen geweest. Deze groep zal m.i. straks volledig uit elkaar vallen. Je ziet dat nu al min of meer. Enerzijds de 'preciezen' die zich verenigd hebben in het convenant en straks door de omstandigheden 'gedwongen' zullen worden zich te verenigen met de HHK, anderzijds de 'rekkelijken' die alles voor lief zullen nemen met het argument dat maar één ding geldt: het geloof in Jezus Christ. De rest is bijzaak.

Echter het lid zijn van de plaatselijk PKN gemeente, houdt ook in dat je lid bent van de landelijke PKN kerk.Daarom (onderandere) konden wij/ik niet mee in deze kerk. Want de plaatselijke gemeentes hebben zich te voegen naar de landelijke kerk.


Dat is niet altijd zo. Ik ben namelijk alleen plaatselijk lid, maar wel met alle rechten en plichten van gewone leden (behoudens mijn verantwoordelijkheden aan de landelijke kerk). Deze constructie heeft onze gemeente bewust in het leven geroepen. Dat is tegen de wens van de synode, maar we gaan op meer punten volstrekt onze eigen gang en laten wat dat betreft de PKN volledig links liggen. Meer gemeenten doen dat trouwens. Dat betekent dus ook dat we onderdelen van de kerkorde gewoon aan onze laars lappen en een eigen weg kiezen. Hoe lang dat nog mag, is natuurlijk de vraag. Als de synode daar een stokje voor steekt, dan heeft de HHK er weer een gemeente bij ;-)

Ik ken de brief die je citeert. Zoals gezegd, op dit moment gaan we gewoon onze eigen gang, zonder dat we ons conformeren aan kerkorde of ordinantiën waar we niet achter kunnen staan. In ons eigen beleidsplan spreken we bovendien over "exclusief gereformeerd". Als de synode daar problemen mee heeft is dat erg jammer voor hen. Wij handhaven deze constructie.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2005 13:55

Ik moge wijzen op een indrukwekkende rede van Ds. R.H. Kieskamp (emeritus predikant inmiddels) over het waarom van het besluit van de Gereformeerde Bond om zich niet terug te trekken.
http://www.hervormdhuizen.nl/25/content/69/view/129/
"Met vreze en beven..."
Het zou misschien kunnen verhelderen... misschien ook niet...

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1628
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 27 okt 2005 16:19

Ook deze reactie is mij bekend. Op zich is dat een sympathiek en begrijpelijk standpunt. Er zijn door de Bond echter twee kapitale fouten gemaakt. 1. Dit standpunt was al ruim voor het besluit tot fusie bekend, waardoor de synode van de NHK geen reden meer had om het kleine groepje bezwaarden (Comité) tegemoet te komen. 2. Het advies aan de GB-synodeleden om tegen de fusie te stemmen, had geen enkele consequentie in negatieve zin. Dat bleek ook toen twee GB'ers wel voor stemden en dus de doorslag gaven. Ze zijn niet geroyeerd, noch zijn ze door het hoofdbestuur van de Bond kritisch benaderd. Dat doet het vermoeden rijzen dat er toch min of meer sprake is geweest van niet-zuivere relatie tussen GB en NHK-synode. Het feit dat diverse bonders belangrijke functies hebben gekregen binnen de PKN, is mede debet aan dit vermoeden. Dat nog afgezien van innige familiaire banden tussen bepaalde personen uit beide kampen. Overigens heb ik mij ook zeer ongemakkelijk gevoeld door uitlatingen vanuit het Comité die wel erg veel weg hadden van machtspolitiek en afscheidingsdenken.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Berichtdoor ErikV » 27 okt 2005 18:32

Wullimpie schreef:Maar als je puur naar de kerkscheiding kijkt, is het dan niet de PKN die voor een andere weg heeft gekozen.
Anders gezegd, moet de PKN terug naar de NHK(thans HHK) en de weg van de hervormde kerk vervolgen, of moeten de PKN en de HHK samenkomen om een nieuwe weg in te slaan.

Ik denk dat wij verder moeten op de hervormd gereformeerde weg zoals wij die altijd gevolgt hebben.
Is die weg dan perfect? nee!
Maar doordat wij in de zonde zijn gevallen kunnen wij niet perfect zijn, het eenige wat wij kunnen doen is in Jesus voetstappen volgen en bidden om Zijn leiding.

Natuurlijk heeft de (hersteld) hervormde kerk daar geen alleen recht op, ook in andere kerken kan dat.
Kan dat dan ook in de PKN??
Ik denk in de plaatselijke PKN gemeentes wel
, wat betreft de landelijke PKN kerk, daar kan dit niet.


Beste Wullimpie,

Als je kijkt naar de stukken die ik hierboven cursief heb weergegeven, daan vraag ik me het volgende af: Waar is volgens jou het gereformeerde bonds deel van de PKN een andere kant op gegaan. Met dezelfde predikanten, dezelfde leer en dezelfde sacrementen, kan ik toch moeilijk zien waar we een andere kant op zijn gegaan. Om het anders te zeggen, ik was gereformeerde bond, ik ben gereformeerde bond. Vertel mij het verschil tussen die twee.

En het punt waar ik misschien wel meer moeite mee heb. Wie ben jij, wie zijn wij om te oordelen tot en met welke kerk we Jezus kunnen volgen. Heb jij soms een briefje uit de hemel gekregen met de volgende boodschap:

Gergem: goede optie om Jezus te volgen
HHK: ook een goede optie om Jezus te volgen
PKN - Gereformeerde Bond: lastig maar mogelijk om Jezus te volgen.
PKN - Gereformeerd: Totaal onmogelijk om Jezus te volgen.

Als jij dat briefje heb, laat het mij dan ook even zien. Ik ben namelijk zeer benieuwd waar ik de beste kans heb. We mogen een mening over bepaalde dingen binnen een kerk, we mogen/moeten dat tegen elkaar zeggen, maar het mag nooit een reden zijn om kerken en dus mensen die naar zo'n kerk gaan, maar af te schrijven.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3144
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 okt 2005 20:04

erikv,

ik ben wel niet wullimpie, maar ik wil aan de hand van het geschrevene wel reageren
Waar is volgens jou het gereformeerde bonds deel van de PKN een andere kant op gegaan. Met dezelfde predikanten, dezelfde leer en dezelfde sacrementen, kan ik toch moeilijk zien waar we een andere kant op zijn gegaan.

een andere kant op dan dat wij dachten, zo kan het beschreven worden denk. er staat in dordt een dominee, die gekrookt riet was, en dus altijd gestreden heeft tegen de dwalingen binnen de oude hervormde kerk. en toch is ie nu PKN geworden. dat had je toch nooit verwacht eerst strijden tegen de dwalingen en nu respecteren dat het gebeurd en goedgekeurd is door synode besluit. zo heb je nog meer dominees die altijd bonders zijn geweest en met wie wij ons verbonden hebben gevoeld, maar die toch een andere kant op zijn gegaan dan dat wij dachten.

Als jij dat briefje heb, laat het mij dan ook even zien. Ik ben namelijk zeer benieuwd waar ik de beste kans heb. We mogen een mening over bepaalde dingen binnen een kerk, we mogen/moeten dat tegen elkaar zeggen, maar het mag nooit een reden zijn om kerken en dus mensen die naar zo'n kerk gaan, maar af te schrijven.

ik heb je naamgenoot erik ooit eens een stukje uit het gekrookt riet geciteerd van een dominee die een ger gem dominee citeerde. en dat wil ik hier ook even citeren. boven de hemelpoort staat niet ger gem of ger gem in ned, maar er staat Klopt, en u zal opengedaan worden (matth. 7:7) laten wij dit niet vergeten in onze gedachte maar ook in onze spraak
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 okt 2005 22:23

Ik vind die laatste opmerking van Jeroen een opmerking om in te lijsten - daar wordt waarheid gesproken, Waarheid zowaar.

Waar ik zeer grote moeite mee heb, is met de voor mij niet te verteren gedachte dat de HHK het alleenlijk recht heeft. Wullimpie meent dat de PKN moet terugkeren tot de HHK en anders blijft dwalen. Vaak wordt PKN'ers verweten dat zij op de HHK inhakken, nu gebeurt echter ook het omgekeerde en dat wordt door Wullimpie geëtaleerd. Ik ben geen verloren zoon van de HHK en ik zal dat ook niet worden ook.

Ik heb het Samen op Weg-proces altijd gesteund. De hereniging van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland heb ik middels mijn muzikale bijdrage geprobeerd aan te moedigen. Het spelen in die kerken heb ik aangevangen uit een zekere vorm van idealisme: de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Nederlandse Hervormde Kerk horen bijelkaar.

De Lutheranen en de Calvinisten horen ook bij elkaar. Immers, beide zijn kinderen van de Reformatie, toen Romes decadentie eindelijk de wacht werd aangezegd. Inquisitie en terreur werden getrotseerd om Mariaverafgoding, Pausverlekkering en Transsubstantieverheerlijking uit de Noord- en West-Europese kerken te bannen. In zekere zin zijn de Lutheranen en de Calvinisten te vergelijken met broeders van hetzelfde huis. Waarom moet er dan zo ongenadiglijk op de Lutheranen worden afgegeven? Ai, ziet hoe goed, hoe lieflijk is 't dat zonen van 't zelfde huis als broeders samenwonen, zo zingt psalm 133 al sinds 1773.

De Gereformeerde Bond wordt door degenen die zich in de Hersteld-Hervormde Kerk (Waarom niet Voortgezette Hervormde Kerk in Nederland?) voor verrader uitgemaakt - is het kiezen van een andere weg dan de Hersteld-Hervormde Kerk dan werkelijk gelijk aan verraad? De Gereformeerde Bond wordt nu bijna verpletterd tussen de overige PKN'ers en de Hersteld-Hervormden. Is dat de bedoeling?

De PKN moet een pluriforme Kerk blijven, zoals zij die thans is. Dat betekent, dat ook de Gereformeerde Bond moet kunnen blijven wat hij nu is - een eigen modaliteit met eigen opvattingen, gestoeld op de grondslagen der Kerk: het onfeilbaar Woord van God en belijdend het Apostolicum, Nicæa en Athanasius en belijdenisgeschriften waar de Gereformeerde Bond zich in weet te vinden. Dat recht heeft de Bond en dat zal ik, als niet-Bonder, ofschoon ik een aantal van zijn opvattingen niet kan delen, de Bond niet kunnen en willen ontzeggen.

De Hersteld-Hervormde Kerk heeft gekozen voor het zijn zoals zij nu is - ook dat is haar goed recht. Maar ik ontzeg, al klinke het vermetel, PKN en HHK het recht elkaar te verketteren èn te pretenderen de ware Kerk te zijn. Van terugkeer naar de HHK kan van PKN-zijde geen sprake zijn - evenmin is het omgekeerde mogelijk, daar de HHK nooit PKN is geweest.

Het aan de laars lappen van de kerkorde vind ik een merkwaardig verschijnsel. Dat is hetzelfde als het aan de laars lappen van de wet. Waarom zou men tot dergelijke stappen overgaan? Als men het zuiver speelt, doet men moeite de kerkorde te veranderen van binnenuit - door te overtuigen, wellicht ook door te getuigen en zekerlijk ook door gebed - het aan de laars lappen van de kerkorde is destructief en getuigt van een eigenlijk weg willen maar wachten op de bus die blijkbaar in aantocht is. Neem dan direct een besluit en vervang het predicaat PKN door HHK.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten