Speedy schreef:Maar in de hele discussie rond dr. Loonstra nemen vrij veel mensen zonder argumenten het op voor hem, terwijl hij verkeerd gehandeld heeft dat heeft hij ook erkend door het terugtrekken van het boek.
Heeft hij verkeerd gehandeld? Nee, integendeel, hij heeft op een eerlijke en integere wijze over homoseksualiteit geschreven. Nu heeft hij voor zover mijn informatie strekt helemaal niets erkent. Het terugtrekken van zijn boek is uitsluitend gedaan onder enorme druk van zijn kerkverband. En die druk was zo extreem dat zelfs zijn gezin daar onder leed. Dat zegt natuurlijk wel iets over dat kerkverband en dat vind ik een trieste zaak.
Daarnaast en dat heeft mij erg getroffen was een stuk wat gepubliceerd is in "De Oogst" van stichting Heil des Volks. Iemand die betrokken is bij de hulp aan homofielen. Wat mij raakte was dat hij sterk afkeurde de wijze waarop dr. Loonstra dit gepubliceerd heeft en wat hij gepubliceerd heeft. In het stuk wordt aangetoond dat dr. Loonstra de plank op een aantal punten heeft misgeslagen en dat de scribent vreesde dat er meer kapot is gemaakt dan dat er pastoraat wordt bedreven.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen in hoeverre publicaties van Heil des Volks representatief zijn in deze. Het was van te voren al te bedenken dat er vanuit deze groep negatieve reacties zouden komen. Anders zouden ze hun hele “different” programma wel kunnen opdoeken.
Toen ik dat las en ook van de worstelingen die binnen het Heil des Volks spelen t.a.v. homofilie toen vroeg ik me ook af of dr. Loonstra wel recht van spreken heeft t.a.v. dit zeer moeilijke onderwerp. Is er nu door de wijze van handelen door hem nu niet meer kapot gemaakt dan in werkelijkheid door hem is bereikt? Hij heeft door zijn schrijven wel een kerk in een crisis gebracht!
Waarom zou Loonstra geen recht van spreken hebben, en iemand van “de oogst” wel? Waarom heeft hij meer kapot gemaakt dan dat “Heils des Volks” al jaren doet.
Als hij door dit boekje een kerk in crisis heeft gebracht, dan feliciteer ik hem van harte. Want dat zegt dan meer over die kerk dan over hemzelf. Want uiteindelijk betekent dat natuurlijk wel dat die kerk geen eenduidend standpunt in deze materie kan innemen.
Maar goed, we kunnen hier lang en breed over spreken maar zowel Loonstra als de classis zullen hier geen verdere uitspraken over doen. Overigens vraag ik mij af wat die classis te maken heeft met iemand die op persoonlijke titel een boekje uitbrengt. Het blijft dus speculeren. Daarom vroeg ik mijzelf af wat deze ontwikkeling voor mijzelf betekent. Ik heb helemaal niet de behoefte om hier de zielepiet uit te hangen. Maar op de een of andere manier heeft dit gebeuren mij wel aangegrepen. Heeft het mijn vertrouwen in de (reformatorische) kerkgemeenschap weer behoorlijk geschaad. Want, ik schreef het al eerder “Als zelfs al een “hetero-dominee” word afgebrand omdat hij iets positiefs over een homorelatie zegt, wat moeten die homo’s zelf dan nog.
Speedy schreef:Terecht dat verschillende predikanten hebben opgemerkt dat de zaak die dr. Loonstra heeft opgestart veel kapot heeft gemaakt bij degenen die er al een grote strijd mee hebben.
Wat terecht?
Misschien kun je het beter omdraaien, juist de hetze die tegen Loonstra gevoerd is heeft veel kapot gemaakt. Maar op de een of andere manier mag dat niet gezegd worden. Ben je als homo alleen maar “geloofwaardig” als je er strijd mee hebt.
Cisca schreef:Zareb schreef:Waardoor de vrijheid van meningsuiting op een subtiele manier de nek is omgedraaid.
Precies, ik was niet anders gewend, dit verbaasd me op zich dan ook niet, maar vind het wel heel triest.
Hoe erg ik het ook vind, toch denk ik dat je gelijk hebt.
Ik hoop dat de studiecommissie de zaak duidelijk op papier weet te krijgen en de pastorale nood weet te verklaren voor degenen die het betreft!
Geloof je dat nu echt? Als een studiecommissie (die overigens weer uit hetero’s bestaat) iets moet onderzoeken terwijl ze al een uitgangspunt op papier hebben, wat komt daar dan uit? De zoveelste afwijzing? Maakt dat niet veel meer kapot?
Neem nu eens die Wegwijs beurs. Stichting Tot Heil des Volks was er welkom, (al hoewel veel mensen uit de Refo-hoek het daar niet mee eens zijn.) Maar CHJC of Contrario is weer eens geweigerd. Het lijkt wel of men geen ander geluid WIL horen.