Hekserij en meer van dat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

charlie
Mineur
Mineur

Re: Hekserij en meer van dat

Berichtdoor charlie » 19 okt 2005 09:13

Optimatus schreef:Vrij regelmatig worden er discussies gehouden over hoe gevaarlijk boeken als Harry Potter en andere zaken over magie zouden zijn. Velen zien daarin een poging van satan om mensen te verleiden. Persoonlijk zie ik dat dus heel anders. Hetzelfde geldt voor zaken als homeopathie. Ook daarover worden de meest fantasierijke zaken gezegd. En ook daarmee ben ik het niet eens.

Vandaar mijn stelling: "De angst voor de satan wordt veroorzaakt door een klein geloof".

Als God met je is, wie zou dan tegen je zijn?

haai opti en andere belangstellenden.
mishien mag ik jullie wijzen op de documentaire van de EO over hekserij. het was pas op TV, en op www.eo.nl kun je het bekijken. over de realiteit van de geestelijke machten, en de impact daarvan. .

misschien vind je het een incompleet beeld geven van de hekserij,maar verrijk jezelf ermee zou ik zeggen.

uiteraard komt in de film ook de Alacht van God, geprezen zij Zijn Naam, naar voren. zeer leerzaam vind ik!

misschien is het een deel van het antwoord op je vraag. .
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 19 okt 2005 14:11

-Wicca en magie zijn enorm populair. Bladen, internet en boeken staan er vol van en massa?s mensen hebben paranormale ervaringen-Heel veel tieners en jongeren hebben wel eens glaasje gedraaid of magie uitgeprobeerd
-Je ziet continu mediums en helderzienden in programma?s op TV (bv Char)
-De Nederlanders experimenteren op allerlei maniere met magie, spreuken, geesten en energieën
-Op internet waarschuwen mediums voor de heftige gevaren van glaasje draaien
-Geesten zijn nooit te vertrouwen, ze kunnen zich bv boosaardig en vreemd voordoen of juist heel liefen bekend (opa?)
-Depressiviteit onder jongeren komt vaker voor dan ooit en zelfmoord is een van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren
-Veel tieners zien schimmige verschijningen, horen stemmen en zijn angstig
Wat in het begin heel aantrekkelijk en interessant lijkt, kan omkeren in een verschrikkelijke nachtmerrie met fatale gevolgen. Bangmakerij? Helaas niet, het is de keiharde realiteit.

Met andere woorden als je met wat experimenten begint kom je er dus ook niet meer snel vanaf.

Bron eo
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2005 12:48

Klopt, maar ik vraag me sterk af of een boek als Harry Potter, of zo, hier invloed op heeft. Voor de Harry Potter-hype was wicca en occultisme ook al populair....

Begrijp me niet verkeerd, glaasje draaien, wicca, occultisme, tarot, ik vind het link... Maar ik denk niet dat een fantasy-boek of film dit echt beinvloed.

Maar ja kan idd beter The Chronicles of Narnia of Lord of the Rings lezen dan Harry Potter :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 okt 2005 15:13

Marnix schreef:Klopt, maar ik vraag me sterk af of een boek als Harry Potter, of zo, hier invloed op heeft. Voor de Harry Potter-hype was wicca en occultisme ook al populair....

Begrijp me niet verkeerd, glaasje draaien, wicca, occultisme, tarot, ik vind het link... Maar ik denk niet dat een fantasy-boek of film dit echt beinvloed.

Maar ja kan idd beter The Chronicles of Narnia of Lord of the Rings lezen dan Harry Potter :D
Maar HP is geen fantasy boek, het word neergezet alsof het iets doodnormaals is om naar een toverschool te gaan :)

Lees het boek Harry Potter en de Bijbel eens.. maar wicca is sinds HP wel heel hip onder kindjes van 10 tot 16 jaar :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 22 okt 2005 15:27

Raido schreef:Maar HP is geen fantasy boek, het word neergezet alsof het iets doodnormaals is om naar een toverschool te gaan

Lees het boek Harry Potter en de Bijbel eens.. maar wicca is sinds HP wel heel hip onder kindjes van 10 tot 16 jaar

In Trouw van vandaag staat een verhaal over Wicca en heksen. Dat was er ver, maar dan ook ver voor Harry Potter en consorten.
We lezen de kinderen ook sprookjes voor, waarbij ook heel wat 'hocus-pocus' gebruikt wordt. Ik heb met veel lezende kinderen te maken en inderdaad, bij zo'n jaar of 10, 11 is er interesse voor Harry Potter ( jongeren ook wel, maar de verhaallijn is duidelijk voor de wat oudere kinderen). Zij zien het als een spannend sprookje, niks meer, niks minder. Ze wéten dat de toverschool niet bestaat.
Ik denk dat we met name bij Harry Potter er veel te veel achter zoeken. Het lezen van HP betekent beslist niet dat kinderen gaan 'glaasje draaien' en meer van die dingen. Hoe moeten ze overigens op dat idee komen? Welke, normale, volwassene zal ze dat vertellen?
Waar is toch het vertrouwen gebleven dat wij in de opvoeding kinderen bepaalde waarden - en dan bedoel ik met name geloofswaarden - meegegeven hebben en geleerd hebben dat we ons verstand moeten gebruiken?
Psalm 121 zegt dat God de Bewaarder is, dat Hij als een schaduw aan onze rechterhand gaat, kortom, dat Hij niet van ons wijkt. Waarom dan zo bang voor kwade invloeden?
Nee, ik ga niet de verleiding uit de weg - ik weet dat die bestaat.
Maar zeker bij jonge kinderen: als wij, als volwassenen, hen niets vertellen over Wicca, glaasje draaien en meer van die dingen, integendeel, als wij ze dagelijks biddend voor Gods aangezicht brengen, dan mogen we toch vertrouwen dat Hij het goed maakt?
Of ben ik nou te dom om te snappen waar de angst vandaan komt?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 okt 2005 16:06

Kinderen komen toch wel in aanraking met heksen en toverij, dus moet je er als ouders denk ik sowieso over praten en ze vertellen wat waar is en wat niet en wat goed is en wat niet.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 22 okt 2005 18:51

Marnix schreef:Lees het boek Harry Potter en de Bijbel eens.. maar wicca is sinds HP wel heel hip onder kindjes van 10 tot 16 jaar :)

Voor mij leest harry wat gemakkelijker dan de Bijbel. Bij de Bijbel moet je natuurlijk nadenken van wat staat er, en dat heb je bij harry niet echt.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 23 okt 2005 12:50

David (psalm 11) schreef:Schuilen doe ik bij de HEER.
Hoe kunnen jullie dan zeggen:
‘Vogel, vlieg weg naar de bergen!
2 Zondaars spannen de boog
en leggen hun pijlen al op de pees
om de oprechte in het duister te treffen.
3 Wat kan een rechtvaardige anders doen,
als de grond onder alles wegzinkt?’

Als we het occultisme en dergelijke hun hang laten gaan, zinkt als we inderdaad niet uitkijken die grond nog onder ons weg,
behalve zoals TS zegt, als we ons vertrouwen, geloof op Jezus hebben gesteld, wat een stevig, rotsvast fundament dan is. Nee dan hoef je niet te vrezen, maar hoe sterk zijn wij als het hierop aankomt, zelf Mozes en Elia bezweken uiteindelijke en keer. Tuurlijk er is dan een weg terug, maar op dit soort aanvallen verdacht zijn is is wel wat we moeten doen als we als opdracht krijgen waakzaam te moeten zijn.

Maar de pijlen blijven komen, en zeer doen, in de hoop dat wij er door in het duister verzeild zullen raken.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 31 dec 2005 10:25

De hedendaagse mens ziet hekserij en aanverwante voor domme bijgeloofzaken uit het verleden. Op straat zie ik bij haloween of andere verkleedpartijtjes kinderen dikwijls als heks verkleed gaan. Terwijl hekserij en dergelijke wel degelijk realiteiten zijn. Heb er twee boeken over liggen van voormalige heksen die tot levend geloof kwamen (Jezus heeft je lief Irene van Gideon) en (van hekserij tot Christus uitgeverij Gazon)
Erg goede boeken die (ik zou bijna zeggen) als christen gelezen moet hebben
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Riska

Berichtdoor Riska » 31 dec 2005 10:34

Clint schreef:De hedendaagse mens ziet hekserij en aanverwante voor domme bijgeloofzaken uit het verleden. Op straat zie ik bij haloween of andere verkleedpartijtjes kinderen dikwijls als heks verkleed gaan. Terwijl hekserij en dergelijke wel degelijk realiteiten zijn. Heb er twee boeken over liggen van voormalige heksen die tot levend geloof kwamen (Jezus heeft je lief Irene van Gideon) en (van hekserij tot Christus uitgeverij Gazon)
Erg goede boeken die (ik zou bijna zeggen) als christen gelezen moet hebben
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken.
Er zijn mensen die 'hekserij' als een soort religie 'belijden', zich wagen aan de rituelen etc. Dat verwerp ik en zie ik als gevaarlijk.
Een kind dat zich als heks verkleedt staat daar ver van af. Denkt eerder aan de sprookjes, dan aan iets anders.
Ik denk dat we vaak vergeten dat er een opdracht is: wees nuchter en waakzaam. Waakzaam willen wij wel zijn, maar nuchter?
Gewoon gezond verstand gebruiken en weten waar het echt fout zit en waar het volslagen onschuldig kinderspel is.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 31 dec 2005 11:10

Volstrekt niet mee eens. Het probleem zit hem nu juist in het feit dat als we hekserij (verkleedpartijtjes waar kinderen met Grotestke lelijke maskers en dergelijk als kinderspelletjes gaan zien die, zolang het maar als sprookje is bedoeld, door de beugel moet kunnen. Daarom hebben we ook de hedendaagse discussies over lectuur van bijvoorbeeld harry Potter etc. Jong geleerd (en onschuldig bevonden) is oud gedaan.
(wil er geen bijbelteksten aan toevoegen)
Voor mij staat vast dat de hedendaagse jeugd mede daarom zo open staat voor het occulte, omdat alles door de volwassenen als een spel gezien wordt zonder goed te overzien, dat de occulte wereld erachter geen onschuldig kinderspel is.
Dromenvangers, magische sterren aan het plafond die gloeien in de nacht, toverstokjes en dergelijke lijken wellicht onschuldig, doch ze zijn het begin van een ontdekkingstocht naar meer.
Raad je aan het boek (kind en occultisme Moria) eens te lezen.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 dec 2005 11:47

Volgens mij is geloofsopbouw niet bedoelt voor discussies over hekserij ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 dec 2005 11:54

Gerdien B. schreef:Volgens mij is geloofsopbouw niet bedoelt voor discussies over hekserij ;)

Dit is een opbouwende discussie. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 31 dec 2005 11:58

Clint schreef:Dromenvangers, magische sterren aan het plafond die gloeien in de nacht, toverstokjes en dergelijke lijken wellicht onschuldig, doch ze zijn het begin van een ontdekkingstocht naar meer.

Ik heb het puur over een verkleedpartijtje. Dat moet je niet doortrekken naar 'dromenvangers' en weet ik veel wat voor bijzondere dingen.
Dat is denk ik de fout die regelmatig gemaakt wordt - er wordt 'in het verlengde van' gedacht.
Dan is er nog iets wat mij altijd weer hevig verbaast: de angst voor alles wat kwaad is, laat ik het zo maar uitdrukken.
Dan denk ik: welke macht wordt nou groter geacht? Die van God (die het kwaad toch heeft overwonnen!) of de macht van het kwaad (in welke vorm dan ook?). Mogen wij niet rustig vertrouwen op Hem?
Ja, ik hoor je zeggen: "zoek het kwade niet op..." Allemaal waar, maar toch - ik vind dat er, met name door christenen - veel en veel te veel macht aan het kwaad gegeven wordt.
Mijn "lijflied" is Psalm 121 - De Heer is een Schaduw aan Uw rechterhand -uw voet zal niet wankelen, er zal u geen kwaad overkomen...
En elke dag vertrouw ik mij aan Hem toe en pleit op die belofte...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 dec 2005 12:05

Wullimpie schreef:
Gerdien B. schreef:Volgens mij is geloofsopbouw niet bedoelt voor discussies over hekserij ;)

Dit is een opbouwende discussie. :wink:

meningen kunnen verschillen :D

maar ik mis de stelling die optimatus poste in zijn eerste posting op moment een beetje.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”