Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 15 okt 2005 18:36

nee het moet ook niet, maar als je een man of vrouw ontmoet is het niet de bedoeling dat je er mee gaat samenwonen, dat lijkt me duidelijk toch?
het mooiste cadeau dat je een kind kan geven is aandacht

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 okt 2005 21:55

Jansje schreef:nee het moet ook niet, maar als je een man of vrouw ontmoet is het niet de bedoeling dat je er mee gaat samenwonen, dat lijkt me duidelijk toch?

Nou, nee, eigenlijk niet nee :)
Er staat in mijn woorden gezegd: een man verlaat zijn mams en paps en gaat naar zn vriendin met wie ie naar bed gaat en waardoor ze 1 worden. Moet dit in een huwelijk? Onzin! Dat staat er dus niet!
Ik ben zeker ook voor trouwen, maar alleen omdat je dan een zegen meekrijgt van God.

Samenwonen kun je tegenwoordig gewoon doen in 'gemeenschap van goederen''hoor, alleen mis je dan het echt in de kerk door de dominee vragen van de zegen over je huwelijk...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 15 okt 2005 23:02

Ik snap de hele discussie niet.
Samenwonen, en apart slapen?
Dat geloof je toch zelf niet?

In het OT was men getrouwd vanaf dat men 1 vlees werd.
Laten we dan in deze tijd gewoon verstandig zijn, en niet gaan samenwonen voor het huwelijk. Je hebt in deze tijd weinig andere keus.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 okt 2005 23:40

En dus moet er eerst weer een ceremonie worden gehouden, dan ben je getrouwd...Oh ja...? ALs je nog niet 1 vlees bent geweest, dan ben je dus helemaal niet getrouwd.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

André

Berichtdoor André » 15 okt 2005 23:44

Gian schreef:Je hebt in deze tijd weinig andere keus.
Want?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 okt 2005 08:48

MissF schreef:
Jansje schreef:nee het moet ook niet, maar als je een man of vrouw ontmoet is het niet de bedoeling dat je er mee gaat samenwonen, dat lijkt me duidelijk toch?

Nou, nee, eigenlijk niet nee :)
Er staat in mijn woorden gezegd: een man verlaat zijn mams en paps en gaat naar zn vriendin met wie ie naar bed gaat en waardoor ze 1 worden. Moet dit in een huwelijk? Onzin! Dat staat er dus niet!
Ik ben zeker ook voor trouwen, maar alleen omdat je dan een zegen meekrijgt van God.

Samenwonen kun je tegenwoordig gewoon doen in 'gemeenschap van goederen''hoor, alleen mis je dan het echt in de kerk door de dominee vragen van de zegen over je huwelijk...

Helemaal mee eens!

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 17 okt 2005 17:26

ja tis natuurlijk best makkelijk om niet te trouwen je kan d,r zo van af, kan zo naar een ander.
je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, kben tog nog niet getrouwd!

samenwonen is gwoon ontlopen van je verantwoording naar God en naar de mens.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 17 okt 2005 18:46

Jansje schreef:ja tis natuurlijk best makkelijk om niet te trouwen je kan d,r zo van af, kan zo naar een ander.
je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen, kben tog nog niet getrouwd!

samenwonen is gwoon ontlopen van je verantwoording naar God en naar de mens.

ja, daar ben ik het ook mee eens, maar het is niet zo dat het letterlijk in de bijbel staat. Dat zeggen veel mensen vaak, maar dat is hun INTERPRETATIE en niet dat wat er echt letterlijk staat!

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 17 okt 2005 20:25

André schreef:
Want?

Wat wil je horen beste man?

Tegenwoordig is het normaal om een jaartje of vier 'verkering' te hebben. Dat vind ik abnormaal. Bovendien zijn er tegenwoordig niet zomaar centen, want de ceremonie kost ook 10000 euro.
Is het dan gek te stellen apart te blijven wonen?

André

Berichtdoor André » 17 okt 2005 23:14

Gian schreef:
André schreef:
Want?

Wat wil je horen beste man?

Tegenwoordig is het normaal om een jaartje of vier 'verkering' te hebben. Dat vind ik abnormaal. Bovendien zijn er tegenwoordig niet zomaar centen, want de ceremonie kost ook 10000 euro.
Is het dan gek te stellen apart te blijven wonen?
Pardon beste jongen, ik had over het woord 'niet' heen gelezen.
Maar waarom een ceremonie van € 10.000,=?
Is dat een must voor je familie o.i.d.?

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 18 okt 2005 10:36

ja, daar ben ik het ook mee eens, maar het is niet zo dat het letterlijk in de bijbel staat. Dat zeggen veel mensen vaak, maar dat is hun INTERPRETATIE en niet dat wat er echt letterlijk staat!

hoe interpreteer jij die tekst dan?[/quote]

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 18 okt 2005 12:24

Ach, 10.000 euro zit je snel aan hoor. Het trouwen op het stadhuis is vaak toch al niet het goedkoopst, ok verschillend per gemeente natuurlijk. Dan nog een fatsoenlijke jurk, pak, auto....Trouwkaartjes...Dan nog de catering voor het feest. Tevens natuurlijk een bruidssuite, want ja, je bent getrouwd, dus nu mag HET, en dat ga je de eerste keer niet in een gammel bed van de Ikea thuis doen....Je wilt nog een huwelijksreis en ga zo maar door. Alles bij elkaar opgeteld is dat een hoop geld.

Natuurlijk kan je het low-budget doen, maar een diner wat eigenlijk een veredelde broodmaaltijd is, sorry, daar pas ik voor. En trouwen doe je voor jezelf, en al zeker niet voor je familie en een berg receptie tijgers uit de kerk. Maar als ik ga trouwen, dan wens ik uit te pakken, en niet op een houtje te gaan zitten bijten en alles low budget te gaan doen.
Of wil jij soms dat je gasten na het eerste drankje op de receptie, de volgende drankjes zelf afrekenen?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 okt 2005 12:29

Ik denk dat André alleen maar wil aangeven dat je zélf bepaalt hoe duur je bruiloft is. En als jij er dan voor kiest om eens goed uit te pakken (wat ik zelf overigens ook zou doen), dan moet je niet klagen dat het zo verschrikkelijk veel geld kost: het is immers je eigen KEUZE om er zo'n feest van te maken...

Daarom kunnen de kosten van een bruiloft m.i. ook geen reden zijn om er maar van af te zien en te gaan samenwonen.
Laatst gewijzigd door LeChat op 18 okt 2005 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 18 okt 2005 12:32

hmm...dat zou voor mij wel een reden zijn om eerst samen te gaan wonen. Maar dat is dan weer mijn mening... :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 18 okt 2005 14:03

LeChat schreef:Ik denk dat André alleen maar wil aangeven dat je zélf bepaalt hoe duur je bruiloft is.
Pcies, en die vraag m.b.t. je familie of collega’s , die komt sneu genoeg voor.
Het is idd wel 'jullie' feest dat klopt, toch heb ik de afgelopen jaren vaak genoeg een dure band gezien op bruiloften t.b.v. je collega's, tot enige ergenis van b.v. je reformatorisch 'opgeleide' ouders.
Maar tis idd 'jullie' feest. :wink:

Terug naar “Archief”