Omega schreef:Allereerst ben ik het met Henk eens wat betreft de toespraak van Grandia. Die was m.i. eerbiedig en zelfs haast reformatorisch te noemen. Kortom, zeer evenwichtig en zeker aanbevelenswaardig. Het komt misschien ook wel omdat in zijn bijdrage mijn opmerkingen op de site van Ronduit vrijwel letterlijk zijn overgenomen

Ga zo door Wim.
Ik was ook blij met de toespraak van Wim. Ff een vraagje: je zegt dat de toespraak haast reformatorisch was. Moet het per se reformatorisch zijn?
Omega schreef:Wat betreft de bands zie ik geen enkel verschil tussen seculiere muziek en deze zogenaamde christelijke groepen, behalve dan dat de kwaliteit gewoon minder is. Met name ZOEgirl viel in negatieve zin op. Dat ze enorm vals zongen was in eerste instantie door de enorme bassen en de oorverdovende herrie niet eens te horen. Tijdens de samenvatting hedenavond op tv viel het pas goed op. Je zou het toch in je broek doen van schaamte...
Ik heb een idee: volgend jaar ga jij voor 32000 mensen optreden, zingen dan he. Weet je waar ik zo'n ongelooflijke hekel aan heb? Mensen die andere mensen afkraken terwijl ze het zelf niet eens kunnen. Eerst naar jezelf kijken he!
Omega schreef:Waar ik me ook enorm aan stoorde was het groupiegebeuren voor het podium. Duizenden doldwaze jongeren deden een (vaak vergeefse) poging om hun idolen aan te raken. Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen. Opvallend was trouwens dat het applaus voor Jezus wel erg schril afstak bij het gejoel en gejuich voor de popartiesten.
Het groupie gebeuren was vervelend ja, vooral dat het moeilijk was de mensen terug te krijgen bij hun stoel. Waarom heb je het nu trouwens over gouden kalveren? Daar wil ik graag een uitleg over. En het applaus: fijn dat jij schijnt te kunnen beoordelen wanneer het voor de artiest is en wanneer het voor Jezus is.
Omega schreef:De wijze waarop Bert van Leeuwen de emoties en het gevoel van jongeren aansprak en ze massaal naar voren probeerde te praten om Jezus aan te nemen, maakte mij enigszins onpasselijk. Het resultaat was dat vooral kinderen van 10-14 jaar huilend naar voren kwamen om de zegen van Bert te ontvangen. Dit soort massahypnose zie je normaal alleen bij sekten.
Sekten??? Heb je daar ervaring mee? Jouw reactie doet me sterk denken aan de reactie van velen op de Pinksterdag. De discipelen waren vervuld met de Heilige Geest, ze waren vol van God en begonnen daarover te spreken. Dit was op een zodanige manier dat velen dachten: Wat is dit nou weer? Die hebben zeker teveel gedronken.
Mensen worden geraakt door God en komen naar voren(ik heb het duidelijk kunnen zien, kennelijk duidelijker dan jij, de leeftijd lag echt niet tussen de 10 en de 14) Deze jongeren waren duidelijk geemotioneerd, sommigen huilden idd, ze kwamen naar voren om de zegen van GOD te ontvangen, niet van Bert(ik weet niet waar je dat vandaan haalt)
Het punt is dit: mensen zijn vol van God en jij gaat je afvragen: nouja zeg, wat is dit? Dit kan toch niet? Mensen die gaan huilen? Nouja, wat overdreven!
Heb je zoiets zelf nooit gehad dan? Arm, erg arm.
Omega schreef:Michael W. Smith viel mij erg mee, hoewel hij tijdens de persconferentie wel toegaf meer te verdienen met gospelmuziek dan in het reguliere wereldje. Daardoor ga je toch wat twijfelen aan zijn goede bedoelingen. Maar hij maakt wel mooie muziek, dat is waar.
Dat Michael mee viel had ik je al gezegd. Dat je nu nog twijfelt aan z'n goede bedoelingen, zelfs na wat je van hem gezien hebt, vind ik triest. Waar twijfel je nou precies aan?
Ik citeer een stuk uit een interview met Michael: 'Het meest afschuwelijke dat mensen over Michael kunnen zeggen is dat hij dit allemaal doet om het geld. Daar kan hij om huilen'
Michael schijnt een erg emotionele man te zijn, net als zijn vriend George W Bush(de rest van het interview staat op de site van de jongerendag)
Omega schreef:Maar nogmaals: door de stampende bassen en die enorme herrie van de instrumenten, kon je de geschreeuwde teksten van de meeste bands niet meer verstaan.
Als je je had verdiept in de artiesten, had je de teksten geweten, kon je ze verstaan en meezingen. Jammer dat je dat niet gedaan hebt.