EO jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antiblob
Mineur
Mineur

Re: .

Berichtdoor Antiblob » 16 jun 2003 14:22

joris schreef:
Antiblob schreef:Toch liggen er maar bar weinig gospelcd's in de cdzaken. Dit lijkt me toch wel een aanwijzing, dat er minder kwalitateit aanwezig is binnen de gospelscene.

Tuurlijk niet, zo'n ondernemer is ook niet gek> Die weet echt wel dat de christenen hun muziek in de christelijke/evangelische boekenwinkels halen. Anders raakt hij die muziek aan de straatstenen niet kwijt ja!

Als de muziek echt goed is, dan zullen ook niet-christenen die cd's kopen, zoals dat nu ook het geval is met P.O.D. En dat is zeker wel rendabel.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 16 jun 2003 14:31

Antiblob schreef:
joris schreef:
Antiblob schreef:Toch liggen er maar bar weinig gospelcd's in de cdzaken. Dit lijkt me toch wel een aanwijzing, dat er minder kwalitateit aanwezig is binnen de gospelscene.

Tuurlijk niet, zo'n ondernemer is ook niet gek> Die weet echt wel dat de christenen hun muziek in de christelijke/evangelische boekenwinkels halen. Anders raakt hij die muziek aan de straatstenen niet kwijt ja!

Als de muziek echt goed is, dan zullen ook niet-christenen die cd's kopen, zoals dat nu ook het geval is met P.O.D. En dat is zeker wel rendabel.

het probleem is dat de mensen die popmuziek luisteren geen smaak hebben. Sorry britney, Jennifer Lopez, Eminem, Nelly etc. is toch geen muziek meer te noemen?

En hoe vaak staat P.O.D. nou in de poplijst? nou zelden of niet hoog in de lijst.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 jun 2003 14:32

dat vinden hun van SM misschien ook wel, maar je dwaalt af van het eigenlijke onderwerp.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 16 jun 2003 14:33

johannes1 schreef:dat vinden hun van SM misschien ook wel, maar je dwaalt af van het eigenlijke onderwerp.

zucht jij weer met je Saviour Machine :lol:
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 jun 2003 14:44

Over de kwaliteit kan ik nog uren beppen ;-)
Maar ik zou ook nog graag over het volgende willen hebben:

Deze stijlen worden blijkbaar gewaardeerd door veel jongeren, en daarom worden ze door de EO ook gebruikt om de jongeren even lekker te laten genieten van een stukje muziek.

Hier wordt gelukkig gewoon gezegd waar het op staat. Vaak wordt er een christelijk sausje overheen gegooid in de zin van 'het loven van God'.
Ik zie dat puur als God voor je eigen karretje spannen. Een soort christelijke rechtvaardiging voor het luisteren en bezoeken van muziek en artiesten.

Bert van Leeuwen gebruikte dit ook te pas en te onpas. De ene keer was het God loven en de andere keer 'lekker uit je dak gaan'.

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 16 jun 2003 14:46

het probleem is dat de mensen die popmuziek luisteren geen smaak hebben. Sorry britney, Jennifer Lopez, Eminem, Nelly etc. is toch geen muziek meer te noemen?

Gelukkig staat er in de meeste platenzaken wel meer. Er staat ook gewoon klassieke muziek in de platenzaak, en dus niet alleen top40 muziek.

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 14:51

henkie schreef:Over de kwaliteit kan ik nog uren beppen ;-)

Deze stijlen worden blijkbaar gewaardeerd door veel jongeren, en daarom worden ze door de EO ook gebruikt om de jongeren even lekker te laten genieten van een stukje muziek.

Hier wordt gelukkig gewoon gezegd waar het op staat. Vaak wordt er een christelijk sausje overheen gegooid in de zin van 'het loven van God'.
Ik zie dat puur als God voor je eigen karretje spannen. Een soort christelijke rechtvaardiging voor het luisteren en bezoeken van muziek en artiesten.

Bert van Leeuwen gebruikte dit ook te pas en te onpas. De ene keer was het God loven en de andere keer 'lekker uit je dak gaan'.

ja mét God lekker uit je dak gaan! God is , eerbiedig bedoeld< een feestbeest! Lees het oude testament maar na!

Waaro zou het God voor je eigen karretje spannen zijn? Want:
1. wat is er mis met genieten van muziek?
2. wat is er mis met het feit dat er mensen zijn die God willen betrekken bij ieder gedeelte van hun leven en dus ook bij de muziekkeuze?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jun 2003 15:00

joris schreef:
henkie schreef:Over de kwaliteit kan ik nog uren beppen ;-)

ja mét God lekker uit je dak gaan! God is , eerbiedig bedoeld< een feestbeest! Lees het oude testament maar na!

Waaro zou het God voor je eigen karretje spannen zijn? Want:
1. wat is er mis met genieten van muziek?
2. wat is er mis met het feit dat er mensen zijn die God willen betrekken bij ieder gedeelte van hun leven en dus ook bij de muziekkeuze?

Joris; let alsjeblieft op wat je zegt over God, ook al zeg je erbij met eerbied, dit is en kan niet eerbiedig zijn!!!!!!!!

Sorry ik ben hier alweer weg, maar ik moest het ff kwijt

joris

Berichtdoor joris » 16 jun 2003 15:03

kijk eerst eens of ik gelijk heb misschien?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jun 2003 15:06

joris schreef:kijk eerst eens of ik gelijk heb misschien?

Gelijk heb je zo en zo niet, maar ik moet eerst het laatste nog lezen voordat ik reageer!!! Maar kijk uit wat je zegt aub.....Je kan niet over God praten op de manier zoals jij dat doet, maar dit terzijde.

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 16 jun 2003 15:24

Kate schreef:Ik ben ervan overtuigd dat menig gospelzanger/zangeres gelijk is aan al die seculiere lui wat betreft de kwaliteit van hun muziek.

henkie schreef:DCTalk heeft een toptien-hit gescoord, voor de rest kan ik geen gospelartiest(en) noemen die het in de popmuziek redden. Dat zegt wel iets over het niveau.

Ik zou er zo nog meer kunnen noemen: Michael W Smith, Normal Generation?, Plus One, Mary Mary, Sixpence none the richer, Stacie Orrico, POD. Verder moet je er wel rekening mee houden dat het, zeker in Nederland, erg moeilijk is om als gospelartiest door te breken in het seculiere wereldje. Simpelweg omdat men geen zin heeft om in elk interview een christelijk verhaal te horen.

henkie schreef:ja, om de tekst gaat het bij gospel ;-)
Prima, dat de ondertitels op het scherm stonden. Ik weet alleen niet of de gemiddelde leeftijd dat daar rondliep het begreep.

Vraag maar aan de gemiddelde leeftijd die er rondliep of ze de psalmen begrijpen. Ik wil nu absoluut niet de psalmen gaan vergelijken met deze nummers, maar de psalmen zijn ook lang niet altijd makkelijk te begrijpen.

henkie schreef:Vergeet trouwens niet dat onder het misbruiken van Gods naam, een 'leeg 'gebruiken wordt verstaan. Als je gedachteloos een (op zichzelf goede) tekst over Jezus meezingt, dat ook een ijdel gebruik is. (bijv. Jezus Christ van Saviour Machine) Dan maar liever een neutrale tekst.

Zou je een voorbeeld van een neutrale tekst willen geven? Teksten zijn namelijk niet zo snel neutraal, er zit meestal wel iets achter. Saviour Machine luister ik nooit, ik heb de tekst van het nummer dat je noemde gelezen, maar hoe ze het zingen weet ik niet, dus daar ga ik ook niet over oordelen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2003 15:35

Toen ik voor het eerst een cd van Saviour Machine had gekocht, liet de muziek me niet los tot de cd afgelopen was. En de teksten waren echt heel erg indrukwekkend...

Maar goed, het ging hier over de jongerendag.

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 16 jun 2003 15:52

Omega schreef:Allereerst ben ik het met Henk eens wat betreft de toespraak van Grandia. Die was m.i. eerbiedig en zelfs haast reformatorisch te noemen. Kortom, zeer evenwichtig en zeker aanbevelenswaardig. Het komt misschien ook wel omdat in zijn bijdrage mijn opmerkingen op de site van Ronduit vrijwel letterlijk zijn overgenomen ;-) Ga zo door Wim.

Ik was ook blij met de toespraak van Wim. Ff een vraagje: je zegt dat de toespraak haast reformatorisch was. Moet het per se reformatorisch zijn?

Omega schreef:Wat betreft de bands zie ik geen enkel verschil tussen seculiere muziek en deze zogenaamde christelijke groepen, behalve dan dat de kwaliteit gewoon minder is. Met name ZOEgirl viel in negatieve zin op. Dat ze enorm vals zongen was in eerste instantie door de enorme bassen en de oorverdovende herrie niet eens te horen. Tijdens de samenvatting hedenavond op tv viel het pas goed op. Je zou het toch in je broek doen van schaamte...

Ik heb een idee: volgend jaar ga jij voor 32000 mensen optreden, zingen dan he. Weet je waar ik zo'n ongelooflijke hekel aan heb? Mensen die andere mensen afkraken terwijl ze het zelf niet eens kunnen. Eerst naar jezelf kijken he!

Omega schreef:Waar ik me ook enorm aan stoorde was het groupiegebeuren voor het podium. Duizenden doldwaze jongeren deden een (vaak vergeefse) poging om hun idolen aan te raken. Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen. Opvallend was trouwens dat het applaus voor Jezus wel erg schril afstak bij het gejoel en gejuich voor de popartiesten.

Het groupie gebeuren was vervelend ja, vooral dat het moeilijk was de mensen terug te krijgen bij hun stoel. Waarom heb je het nu trouwens over gouden kalveren? Daar wil ik graag een uitleg over. En het applaus: fijn dat jij schijnt te kunnen beoordelen wanneer het voor de artiest is en wanneer het voor Jezus is.

Omega schreef:De wijze waarop Bert van Leeuwen de emoties en het gevoel van jongeren aansprak en ze massaal naar voren probeerde te praten om Jezus aan te nemen, maakte mij enigszins onpasselijk. Het resultaat was dat vooral kinderen van 10-14 jaar huilend naar voren kwamen om de zegen van Bert te ontvangen. Dit soort massahypnose zie je normaal alleen bij sekten.

Sekten??? Heb je daar ervaring mee? Jouw reactie doet me sterk denken aan de reactie van velen op de Pinksterdag. De discipelen waren vervuld met de Heilige Geest, ze waren vol van God en begonnen daarover te spreken. Dit was op een zodanige manier dat velen dachten: Wat is dit nou weer? Die hebben zeker teveel gedronken.
Mensen worden geraakt door God en komen naar voren(ik heb het duidelijk kunnen zien, kennelijk duidelijker dan jij, de leeftijd lag echt niet tussen de 10 en de 14) Deze jongeren waren duidelijk geemotioneerd, sommigen huilden idd, ze kwamen naar voren om de zegen van GOD te ontvangen, niet van Bert(ik weet niet waar je dat vandaan haalt)
Het punt is dit: mensen zijn vol van God en jij gaat je afvragen: nouja zeg, wat is dit? Dit kan toch niet? Mensen die gaan huilen? Nouja, wat overdreven!
Heb je zoiets zelf nooit gehad dan? Arm, erg arm.

Omega schreef:Michael W. Smith viel mij erg mee, hoewel hij tijdens de persconferentie wel toegaf meer te verdienen met gospelmuziek dan in het reguliere wereldje. Daardoor ga je toch wat twijfelen aan zijn goede bedoelingen. Maar hij maakt wel mooie muziek, dat is waar.

Dat Michael mee viel had ik je al gezegd. Dat je nu nog twijfelt aan z'n goede bedoelingen, zelfs na wat je van hem gezien hebt, vind ik triest. Waar twijfel je nou precies aan?
Ik citeer een stuk uit een interview met Michael: 'Het meest afschuwelijke dat mensen over Michael kunnen zeggen is dat hij dit allemaal doet om het geld. Daar kan hij om huilen'
Michael schijnt een erg emotionele man te zijn, net als zijn vriend George W Bush(de rest van het interview staat op de site van de jongerendag)

Omega schreef:Maar nogmaals: door de stampende bassen en die enorme herrie van de instrumenten, kon je de geschreeuwde teksten van de meeste bands niet meer verstaan.

Als je je had verdiept in de artiesten, had je de teksten geweten, kon je ze verstaan en meezingen. Jammer dat je dat niet gedaan hebt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2003 16:02

nounou Kate, beetje aangebrand? Ik vind het tof van Omega dat hij erheen is geweest om te kijken. Ben het inhoudelijk ook wel met Kate eens hoor, maar het kan ook best zijn dat iemand op die dag voor Jezus kiest en later weer vrolijk met z'n oude leventje doorgaat. En over de muziek en de teksten: de balans is pas goed als je het kunt verstaan. Dus niet zo hard dat je oordopjes in moet doen (helaas is dat op de meeste festivals en concerten wel zo en op de jongerendag valt het relatief gezien wel mee) en de muziek moet de zang niet overstemmen.

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 16 jun 2003 16:03

Omega schreef:
Omega schreef: Maar helaas lieten de gouden kalveren zich niet zo gemakkelijk grijpen.

Joris schreef: omdat ze het niet willen merk ik vaak bij deze gospelartiesten. Ze willen dat de eer naar God gaat.

Er blijkt een andere reden te zijn, aldus deskundigen. De meeste artiesten schudden geen handen omdat ze bang zijn het publiek ingetrokken te worden. In het verleden is dat nogal eens voorgekomen. Het is dus geen bescheidenheid maar lijfsbehoud.

Vreemd, waarom zag ik dan wel dat ZOEgirl wel handen gaf? Ik ben ervan overtuigd dat ze echt niet bang zijn om het publiek in getrokken te worden, je wordt echt wel opgevangen. En Michael gaf geen handen omdat hij alleen God de eer wilde geven. ZOEgirl en TobyMac zien dat waarschijnlijk anders.
En die deskundigen: wat zijn dat voor deskundigen, uit welk onderzoek haal je dit? Altijd bron vermelden zodat je uitspraak geverifieerd dan wel gefalsificeerd kan worden.

Omega schreef:Ik geloof inderdaad dat bekering een eenzijdig Godswerk is. Ik geloof dat Gods Geest harten van mensen neigt. Uit onszelf kiezen we niet voor Jezus. Tenminste, dat is wat er in de bijbel staat. Dus ik neem aan dat het waar is. De herhaalde oproep om voor Jezus te kiezen en vooral op het gevoel te spelen bij kinderen, is m.i. meer ter eer en meerdere glorie van de EO dan tot Gods eer. Duizenden jongeren die Jezus hebben aangenomen klinkt nu eenmaal erg goed. Tientallen journalisten hebben het vanaf de perstribune met eigen ogen kunnen aanschouwen. Ik heb er diverse gesproken, onder wie ook seculiere verslaggevers en fotografen. Unaniem vond men dit een smakeloze vertoning. En ik moest hen helaas gelijk geven.

Seculiere verslaggevers en fotografen? Dan heb je ook wel precies de verkeerde mensen uitgekozen om je vraag aan te stellen. Ik had je ook nog wel kunnen vertellen dat ze zo zouden reageren.

Ik heb een paar keer aanwezig mogen zijn in de nazorgtent als gastheer. Wat daar binnen gebeurd, dat is echt geweldig.

Omega schreef:Ik had daar ook graag aanwezig willen zijn, maar helaas werd mij de toegang geweigerd.

Dat lijkt me logisch, waarom Joris dan wel mocht weet ik ook niet

zou dat nodig zijn, twijfelen aan z'n goede bedoelingen? Ik bedoel, het kan ook een simpel feit zijn wat hij daar verteld?

Omega schreef:Zeker, ik sluit dat dan ook niet uit. Maar als het een goede boom is, zijn er ook goede vruchten. Aangezien ik zijn vruchten (nog) niet ken, wil ik daarover dus ook niet oordelen.

Ik hoop dat je je nu wel gaat verdiepen in die mensen.

Terug naar “Archief”