Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 10:57

joepie schreef:. Hartkloppingen, zweten, trillen enz.
Ik hou me maar aan de wetenschappelijk bewezen versie, en dat is dat roken dus lichamelijk verslavend werkt.

Beste Joepie, de lichamelijke verslaving van roken is binnen 1 week uit het bloed. M.aw. na 1 week heb je geen lichamelijke behoefte meer aan een sigaret. Dus aan de ene kant heb je gelijk en kan je lichamelijk verslaafd zijn, maar het is eigenlijk meer de geestelijke verslaving, want de meeste mensen die stoppen met roken weten het dat ene weekje nog wel uit te zingen en puur lichamelijk gezien zouden ze dan geen last meer moeten hebben. Dan komt het geestelijke pas aan de orde en dan blijkt dat daar de echte verslaving ligt... En al die dingen die je hier opschrijft kan je ook krijgen door geestelijk iets te missen, van stress krijg je dit soort verschijnselen ook en dat is toch echt iets geestelijks (alhoewel ook hier natuurlijk weer lichamelijke dingen spelen)

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 14 jun 2003 12:04

Persy schreef:
joepie schreef:. Hartkloppingen, zweten, trillen enz.
Ik hou me maar aan de wetenschappelijk bewezen versie, en dat is dat roken dus lichamelijk verslavend werkt.

Beste Joepie, de lichamelijke verslaving van roken is binnen 1 week uit het bloed. M.aw. na 1 week heb je geen lichamelijke behoefte meer aan een sigaret. Dus aan de ene kant heb je gelijk en kan je lichamelijk verslaafd zijn, maar het is eigenlijk meer de geestelijke verslaving, want de meeste mensen die stoppen met roken weten het dat ene weekje nog wel uit te zingen en puur lichamelijk gezien zouden ze dan geen last meer moeten hebben. Dan komt het geestelijke pas aan de orde en dan blijkt dat daar de echte verslaving ligt... En al die dingen die je hier opschrijft kan je ook krijgen door geestelijk iets te missen, van stress krijg je dit soort verschijnselen ook en dat is toch echt iets geestelijks (alhoewel ook hier natuurlijk weer lichamelijke dingen spelen)

Dus na een week heeft je lichaam geen behoefte meer aan Nicotine
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 12:10

[quote="Theodoor]
Dus na een week heeft je lichaam geen behoefte meer aan Nicotine[/quote]
Dat is idd wat de medische wetenschap beweert!

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 14 jun 2003 13:00

Persy schreef:[quote="Theodoor]
Dus na een week heeft je lichaam geen behoefte meer aan Nicotine

Dat is idd wat de medische wetenschap beweert![/quote]

das opzich wel leuk om te weten!!!
weet jij wat nicotine eigenlijk voor een stof is??? want mij lichaam heeft afentoe ook wel eens een shotje nodig! maar ik heb er nooit over nagedacht wat nicotine nou eigenlijk is!!

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 17:29

[quote="Theodoor]

weet jij wat nicotine eigenlijk voor een stof is??? want mij lichaam heeft afentoe ook wel eens een shotje nodig! maar ik heb er nooit over nagedacht wat nicotine nou eigenlijk is!!
[/quote]
Ok komt ie (uit farmacotherapeutisch kompas): Nicotine heeft effect op de hersenen, op het neuro(endo)criene (datis wat je hormonen aanmaakt+afscheidt), cardiovasculaire (je hart+bloedvaten zeg maar), en gastro-intestinale systeem (je darmen, maag, lever..) en op de skeletspieren (bepaald type spier, degene die je kunt aanspannen, in je maag zitten bijvoorbeeld ook spieren maar daar heb je geen controle over, je kan niet je maag aanspannen bedoel ik dan).
Het werkt in lage dosis stimulerend en in hoge doses remmend. (daarnaast zijn de effecten afhankelijk van toedieningssnelheid, en kenmerken van de persoon die het krijgt). Na herhaalde toediening neemt het effect af.
Ik weet niet of dit was wat je wilde weten, of dat je meer de scheikundige verbinding wilde weten, als je dat wilt kan ik nog wel eens in andere boeken voor je zoeken maar dan moet je ff wachten want die heb ik nou niet bij de hand.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 14 jun 2003 18:16

Persy schreef:[quote="Theodoor]

Ok komt ie (uit farmacotherapeutisch kompas): Nicotine heeft effect op de hersenen, op het neuro(endo)criene (datis wat je hormonen aanmaakt+afscheidt), cardiovasculaire (je hart+bloedvaten zeg maar), en gastro-intestinale systeem (je darmen, maag, lever..) en op de skeletspieren (bepaald type spier, degene die je kunt aanspannen, in je maag zitten bijvoorbeeld ook spieren maar daar heb je geen controle over, je kan niet je maag aanspannen bedoel ik dan).
Het werkt in lage dosis stimulerend en in hoge doses remmend. (daarnaast zijn de effecten afhankelijk van toedieningssnelheid, en kenmerken van de persoon die het krijgt). Na herhaalde toediening neemt het effect af.
Ik weet niet of dit was wat je wilde weten, of dat je meer de scheikundige verbinding wilde weten, als je dat wilt kan ik nog wel eens in andere boeken voor je zoeken maar dan moet je ff wachten want die heb ik nou niet bij de hand.[/quote]

gatver als ik dit lees kan ik denk ik beter gelijk stoppen!!!
studeer jij geneeskunde ofzo!?

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 19:02

Roken is een verslaving

Verslaving
Volgens wetenschappers bestaan er twee soorten verslaving: Lichamelijke verslaving en geestelijke verslaving. Rokers zijn meestal èn lichamelijk èn geestelijk verslaafd.

Lichamelijke verslaving

Rokers zijn lichamelijk verslaafd aan nicotine. Dat betekent dat het lichaam van een roker een sterke behoefte heeft aan die nicotine. Wanneer er niet genoeg nicotine in het lichaam zit, krijgt de roker ontwenningsverschijnselen. Die ontwenningsverschijnselen kunnen bij iedereen verschillend zijn. Rokers hebben vaak last van één of meerdere van de onderstaande ontwenningsverschijnselen:

prikkelbaar
rusteloos
angstig
last van slapenloosheid
concentratieproblemen
Ontwenningsverschijnselen zijn niet gevaarlijk, maar zorgen er vaak voor dat mensen zich heel rot voelen. Om de ontwenningsvershijnselen te laten verdwijnen, gaat de roker roken. Zo komt er dan weer voldoende nicotine in hun lichaam.

Geestelijke verslaving

Geestelijk verslaafd zijn, heeft niets te maken met de nicotine-behoefte van het lichaam, maar met de gewoonte van het roken. Mensen roken namelijk vaak op vaste momenten of om een bepaalde reden.

Voorbeelden van momenten waarop veel mensen roken:

's ochtends als ze wakker worden
tijdens pauzes
na het eten
op feestjes

--------------------------------------------------------------------------------

Deze informatie kun je vinden op www.stivoro.nl/jongeren

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 19:06

In tabaksrook zitten meer dan 4000 stoffen. De meeste stoffen zijn schadelijk voor je gezondheid. Door te roken komen deze stoffen in je lichaam. Een filter op een sigaret houdt nauwelijks iets van deze stoffen tegen. De drie belangrijkste schadelijke stoffen in een sigaret zijn teer, nicotine en koolmonoxide.

Nicotine is de stof die ervoor zorgt dat rokers verslaafd raken aan hun sigaret. Nicotine geeft de roker een kick, net als een drug. Wanneer er niet genoeg nicotine in het lichaam van een roker zit, vraagt het lichaam om meer. Rokers willen dan een nieuwe sigaret.

Teer bestaat uit een mengsel van vaste stoffen. Die teer blijft in je longen plakken. Het zorgt ervoor dat je luchtwegen niet meer goed worden schoongemaakt. Teer veroorzaakt ook de bruine aanslag op de vingers en tanden van rokers. Ook in de gordijnen en op het behang in ruimtes waar veel gerookt wordt, kun je de bruine aanslag van de teer goed zien.

Koolmonoxide is een kleur- en reukloos gas. Het ontstaat bij de verbranding van tabak. Als je er heel veel tegelijk van inademt, kun je stikken.
Een paar voorbeelden van wat er verder allemaal nog in zit:

arsenicum veel gebruikt door moordenaars
cyanide gas waarmee in Amerika geëxecuteerd wordt
aceton nagelak remover
ammoniak schoonmaak middel
acetic acid azijn
DDT bestrijdingsmiddel
polonium radioactief afval
benzeen uitlaatgassen
zwavelstofsulfide rotte eieren
methaan koeienscheten

Twee schadelijke stoffen uit tabaksrook staan op een sigarettenpakje: teer en nicotine. Er staat bij hoeveel van die stoffen in één sigaret zitten.

Ook staat er een waarschuwing op de verpakking: 'Roken brengt de gezondheid ernstige schade toe.' Dat staat er natuurlijk niet zomaar.

Persy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Persy » 14 jun 2003 19:13

Theodoor schreef:[gatver als ik dit lees kan ik denk ik beter gelijk stoppen!!!
studeer jij geneeskunde ofzo!?

Haha, en dan heb ik er nog niet eens bijgezet wat voor effecten het heeft op al die systemen!! :D Maar inderdaad, het is een feit dat je beter kunt stoppen, het is namelijk zo dat de helft van al de mensen die roken uiteindelijk zal overlijden als gevolg van het roken... En daarnaast, het vervelendst zijn misschien nog wel de niet direct dodelijke gevolgen. Kijk als je er een hartaanval van krijgt en je bent dood, ok jammer dat je dood bent maar het zij zo. Maar als je er rotte bloedvaten van krijgt, waardoor je huid minder doorbloeding heeft en begint te rotten, je zenuwstelsel zijn gevoeligheid verliest zodat als je in een spijker trapt je dit niet voelt en hele rottingsprocessen starten die je pas opmerkt als je het ziet, want je voelt het niet meer. Je er een niet dodelijke maar wel erg vervelende kanker van krijgt, dat zijn mijns inziens echt de vervelende gevolgen.. Hoop dat ik je zo genoeg afgeschrikt heb :P

ps ik studeer trouwens idd geneeskunde, en als er ergens op gehamerd wordt, dan is het: laat mensen stoppen met roken!!!
ps2 je zou jammer genoeg schrikken als je ziet hoeveel artsen er roken.. Zo is het dan ook weer wel

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 20:48

En als dat niet genoeg zoden aan de dijk zet, domme rokertjes. Dan heb ik nog een argument: ik wil graag dat je stopt met roken. Want als je in mijn buurt komt dan stink ik naar jouw sigaretten. Als je me een pepermuntje aanbiedt dan proef ik tabac en als je toevallig over mijn tandenborstel ademt dan proef ik sigarettenrook.

Boudewijn

Roken

Berichtdoor Boudewijn » 16 jun 2003 07:08

Beste forumleden

Ik denk dat roken zowel een geestelijke alswel een fysieke verslaving is. Geestelijk, omdat met niet zonder de cigaret zelf kan, dus de 'aanwezigheid' van de cigaret als voorwerp. Handeling! En geestelijk omdat het verlangen naar nicotine als verslavend middel, zich weer openbaart op het moment dat het nicotinegehalte i het lichaam te laag wordt. Bovendien werkt de verslaving van nicotine m.b.t. de stof op zich, nauw samen met koffie en alcohol; t.o.v. elkaar versterken ze de behoefte, er nar, onderling.

Terug naar “Archief”