Hekserij en meer van dat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Hekserij en meer van dat

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2005 12:04

Vrij regelmatig worden er discussies gehouden over hoe gevaarlijk boeken als Harry Potter en andere zaken over magie zouden zijn. Velen zien daarin een poging van satan om mensen te verleiden. Persoonlijk zie ik dat dus heel anders. Hetzelfde geldt voor zaken als homeopathie. Ook daarover worden de meest fantasierijke zaken gezegd. En ook daarmee ben ik het niet eens.

Vandaar mijn stelling: "De angst voor de satan wordt veroorzaakt door een klein geloof".

Als God met je is, wie zou dan tegen je zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 okt 2005 12:40

Ja, ik ben het eens met je stelling, want als je Christen bent, dan weer je dat Hij overwinnaar is, en satan verliezer.
Je wordt ook altijd beschermd door de liefde van Jezus, en je kunt als je bang bent altijd bidden in de Naam van Jezus Christus.

Maar, daarom moet je je nog niet inlaten met occulte zaken.
Gisteren was er op de tv iets over op Nederland 1
Over kinderboekenweek.
Het valt mij op, dat er nu al een aantal jaar achter elkaar telkens met kinderboekenweek het thema "heksen" en zo wordt gedaan.
Het schijnt bewezen te zijn, dat steeds meer jongeren vanaf een jaar of 12 zich meer gaan intersseren in hekserij of wicca en occulte zaken.
Hun nieuwschierigheid naar de duistere wereld wordt opgewekt door de grote mensen, via school, ouders, tv, etc (dus via satan, want die werkt ook door mensen, en laat ze denken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt en onschuldig is )
Persoonlijk zie ik steeds meer tekenen van de eindtijd, de openbaringen, heel duidelijk.
De verdeeldheid gaat nu wel in een heel rap tempo.........

André

Re: Hekserij en meer van dat

Berichtdoor André » 09 okt 2005 13:19

Optimatus schreef:Vandaar mijn stelling: "De angst voor de satan wordt veroorzaakt door een klein geloof".
Mijn eerste gedachte was deze tekst.......
Gen 3: 1
Van alle in het wild levende dieren die God, de HEER, gemaakt had, was de slang het sluwst. Dit dier vroeg aan de vrouw: ‘Is het waar dat God gezegd heeft dat jullie van geen enkele boom in de tuin mogen eten?’ bron: NBV

Ik denk dat het iets te z/w is om het (alleen) als kleingeloof te betitelen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2005 14:06

Maar nogmaals, als je op God vertrouwt, dan vertrouw je er toch ook op dat je van een slang geen heil kunt verwachten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

amigo
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 26 jul 2005 16:27

Berichtdoor amigo » 10 okt 2005 16:56

Optimatus schreef:Maar nogmaals, als je op God vertrouwt, dan vertrouw je er toch ook op dat je van een slang geen heil kunt verwachten?


Optimatus wij zijn mensen. Dat zegt genoeg mensen verworpen. Wij dwalen af zelfs vertrouw je op God in een zwak moment kan je ook afdwalen.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

Gebruikersavatar
wozz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 okt 2004 17:44
Locatie: Putten

Re: Hekserij en meer van dat

Berichtdoor wozz » 14 okt 2005 15:15

Optimatus schreef:Vandaar mijn stelling: "De angst voor de satan wordt veroorzaakt door een klein geloof".

Als God met je is, wie zou dan tegen je zijn?


Helemaal eens met dat laatste zinnetje. Maar nu draai ik het om. Als God NIET met je is, wie is er dan tegen je? De satan is bijzonder sluw en probeert iedereen bij God vandaan te trekken. Het liefst ook nog wedergeboren christenen (of eigenlijk: JUIST wedergeboren christenen) maar dat zal hem nooit lukken. Het venijn in magie en occulte zaken die in een 'onschuldig' boek naar voren worden gebracht zit hem dan ook in het feit dat mensen die geen levende relatie met God hebben zich daardoor aangetrokken voelen. Bovendien is het ook zo dat christenen die zich wedergeboren mogen weten zich daar m.i. ook niet mee moeten inlaten, omdat ze beter kunnen weten vanuit de Bijbel.

Kortom: ik raad het beide partijen af. De satan is heel machtig en niets is hem te gek om ons van God af te houden. Magie, geesten, duistere zaken... 't zijn geen dingen waar ik me mee in moet laten. Vergelijk bijvoorbeeld Saul die naar de waarzegster in Endor ging, 1 Samuël 28:

(...)
15
En Samuel zeide tot Saul: Waarom hebt gij mij onrustig gemaakt, mij doende opkomen? Toen zeide Saul: Ik ben zeer beangstigd, want de Filistijnen krijgen tegen mij, en God is van mij geweken, en antwoordt mij niet meer, noch door den dienst der profeten, noch door dromen; daarom heb ik u geroepen, dat gij mij te kennen geeft, wat ik doen zal.
16
Toen zeide Samuel: Waarom vraagt gij mij toch, dewijl de HEERE van u geweken en uw vijand geworden is?
17
Want de HEERE heeft voor Zich gedaan, gelijk als Hij door mijn dienst gesproken heeft; en heeft het koninkrijk van uw hand gescheurd, en Hij heeft dat gegeven aan uw naaste, aan David.
18
Gelijk als gij naar de stem des HEEREN niet gehoord hebt, en de hittigheid Zijns toorns niet uitgericht hebt tegen Amalek; daarom heeft de HEERE u deze zaak gedaan te dezen dage.
(...)

Saul zocht zijn heil bij de waarzegster en wilde via haar Samuël te spreken krijgen. Hij kreeg echter de boodschap dat de Heere van hem geweken was. Waarom zouden we dan ons inlaten met deze zaken? Ik ben dus van mening dat de angst voor de satan niet voortkomt uit een klein geloof, maar uit een reële kennis vanuit de Bijbel. God Zelf heeft gezegd dat Hij vijandschap heeft gezet tussen de satan en tussen ons.

Daarom: mijdt de dingen die van de satan zijn.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

André

Berichtdoor André » 14 okt 2005 16:01

Je citeert nu teksten uit het O.T.
Is er bij de Hemelvaart van Jezus geen wijziging in de 'macht' van satan gekomen?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3143
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 okt 2005 16:05

de NT zegt zelfs dit nog

8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

André

Berichtdoor André » 14 okt 2005 16:42

Ik had meer deze tekst in mn gedachten, ik denk namelijk dat wij niet half weten hoe sluw de duivel kan zijn.

Luc 8: 12
Het zaad op de weg, dat zijn zij die geluisterd hebben, maar daarna komt de duivel en graait het woord weg uit hun hart, om te voorkomen dat ze worden gered door te geloven.

Dan gaat het 'alleen' nog maar om ons geloof, wat te denken van bijvoorbeeld allerlei verslavingen die de mens ernstig kunnen ontwrichten.
Of..........wellicht kun je zelf ook bedenken waarvoor je op je hoede mag zijn?

AnDers
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2005 13:32
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor AnDers » 16 okt 2005 14:36

Mattheus 4:

6 Hij [de beproever / Satan] zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’
7 Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’

Oei! De grote beproever/verzoeker zelf geeft het advies om nergens bang voor te zijn, God waakt immers over ons.
Angst is een zeer goed afweermechanisme dat kan helpen onszelf niet onnodig aan verleidingen bloot te stellen.
Mijn stelling zou dan ook zijn:

Een gelovige is bang voor satan, hij vlucht van hem weg en rent terug naar naar God. Zoals een bang kind dat zich pas veilig voelt als het zich achter vader of moeder verscholen heeft.
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Riska

Berichtdoor Riska » 16 okt 2005 18:46

En toch kan ik een heel eind met Optimatus meegaan.
Het valt mij altijd weer op dat mensen zo bang zijn voor satan en hoe hij arglistig probeert mensen tot zonde te verleiden en erger nog - van God af te trekken.

Maar wat is er dan gebeurd met Goede Vrijdag en Pasen?
Is ons geloof in Christus dan niet genoeg? Vergeten wij niet al te vaak dat het kwaad in feite al is overwonnen door onze Heer en Heiland?

Christus heeft ons vrijgemaakt - dat betekent dat wij niet voortdurend in angst hoeven te leven.

Gebruikersavatar
wozz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 okt 2004 17:44
Locatie: Putten

Berichtdoor wozz » 17 okt 2005 12:57

André schreef:Je citeert nu teksten uit het O.T.
Is er bij de Hemelvaart van Jezus geen wijziging in de 'macht' van satan gekomen?


Dat kan ik niet opmaken uit wat er geschreven staat over de Hemelvaart. Op welke wijze dan?
Identificatie



Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Gebruikersavatar
wozz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 okt 2004 17:44
Locatie: Putten

Berichtdoor wozz » 17 okt 2005 13:08

Riska schreef:Maar wat is er dan gebeurd met Goede Vrijdag en Pasen?
Is ons geloof in Christus dan niet genoeg? Vergeten wij niet al te vaak dat het kwaad in feite al is overwonnen door onze Heer en Heiland?

Christus heeft ons vrijgemaakt - dat betekent dat wij niet voortdurend in angst hoeven te leven.


Je kunt het op twee manieren bekijken:

1) Je hebt natuurlijk mensen die niet bekeerd zijn. Dus mensen die Christus niet als hun Zaligmaker kennen, wel als 'de' Zaligmaker. Geen persoonlijke relatie met Hem bedoel ik. Als die zich bezighouden met magie kun je uiteindelijk niet verwachten dat zij weten dat Christus heeft overwonnen. Misschien wel 'vanuit de Bijbel' maar niet voor henzelf.

2) Juist christenen zullen m.i. niet de grenzen opzoeken wat nog net wel en net niet meer toelaatbaar is. Die zullen beter weten en zoeken juist Hem, om Hem te dienen. Dat impliceert dat er niet gezocht wordt naar de satan en ja, laat het dan maar angst voor de satan zijn. Wat ik in een eerdere post ook al zei is dat de satan zeer machtig is. Juist bekeerde christenen zijn hem een doorn in het oog en die probeert hij lastig te vallen. Laat ik dan maar bang voor hem zijn, liever dan dat ik de grenzen opzoek.

Overigens... Stel: je bent met iets bezig over magie, occulte zaken, je leest een boek... whatever. Jezus Christus komt op dat moment de kamer binnen en vraagt wat je aan het doen bent. Wat zou je antwoorden? En zou je dat met een rein geweten doen? Ik bedoel dit niet beschuldigend, maar echt als vraag waar je eens over na moet denken.
Identificatie



Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

André

Berichtdoor André » 18 okt 2005 21:18

wozz schreef:
André schreef:Je citeert nu teksten uit het O.T.
Is er bij de Hemelvaart van Jezus geen wijziging in de 'macht' van satan gekomen?


Dat kan ik niet opmaken uit wat er geschreven staat over de Hemelvaart. Op welke wijze dan?
Opb. 12: 7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias

Ik geloof dat vers 10 de tijd rond de Hemelvaart is.

Gebruikersavatar
wozz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 okt 2004 17:44
Locatie: Putten

Berichtdoor wozz » 19 okt 2005 08:00

André schreef:
wozz schreef:
André schreef:Je citeert nu teksten uit het O.T.
Is er bij de Hemelvaart van Jezus geen wijziging in de 'macht' van satan gekomen?


Dat kan ik niet opmaken uit wat er geschreven staat over de Hemelvaart. Op welke wijze dan?
Opb. 12: 7 Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid.10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias

Ik geloof dat vers 10 de tijd rond de Hemelvaart is.


Hmm... Ik zeg vooraf dat ik geen Bijbel verklaarder ben dus zeker weten doe ik dit niet. Maar als ik Openbaring 12 lees, in z'n geheel, geloof ik inderdaad dat het verval van de wereld en de overwinning van de satan door Christus hier beschreven wordt. Bij Christus' sterven en opstanding werd de dood overwonnen en werd het waarheid voor christenen dat zij niet zelf voor hun zonden moesten betalen. Dat de satan echter nog machtig is blijkt volgens mij wel als je vers 12-17 leest.
Vooral vers 17 vind ik tekenend:

Openbaring 12 : 17
En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.


Dat laat volgens mij duidelijk zien dat de satan nog steeds machtig is.
Wat betreft de wijziging in de macht geloof ik niet dat die er zozeer geweest is. Al in de moederbelofte is door God beloofd dat de satan nooit zal overwinnen:

Genesis 1 : 15
En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.


Maar nogmaals: ik ben geen Bijbelverklaarder dus zeker weten doe ik het gewoon niet. Misschien toch eens aan onze dominee vragen...
Identificatie



Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten