Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kuiffje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:53
Locatie: ergens in het zeeuwse land
Contacteer:

Berichtdoor Kuiffje » 11 jun 2003 18:28

Mensen laten we het houden met de oudste psalm versie als ik het zo mag noemen. DATHEEN. en geen stukjes popmuziek idee.
Ik Groet u, Kuifje

CHE een verantwoorde keuze

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 10:59

Kuiffje schreef:Mensen laten we het houden met de oudste psalm versie als ik het zo mag noemen. DATHEEN. en geen stukjes popmuziek idee.


en ik wil graag weer terug naar paard en wagen! ik lever mijn rijbewijs in!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 jun 2003 14:42

Kuiffje schreef:Mensen laten we het houden met de oudste psalm versie als ik het zo mag noemen. DATHEEN. en geen stukjes popmuziek idee.


laat ons terug gaan naar de onberijmde, oorspronkelijke psalmen!
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 jun 2003 14:45

joris schreef:
Kuiffje schreef:Mensen laten we het houden met de oudste psalm versie als ik het zo mag noemen. DATHEEN. en geen stukjes popmuziek idee.


en ik wil graag weer terug naar paard en wagen! ik lever mijn rijbewijs in!


Mooi dat scheelt weer een gevaar op de autosnelweg want daar mag jij dan niet meer komen. DATHEEN daar is toch alleen de text anders of ook de wijs?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 13 jun 2003 15:26

joris schreef:
Kuiffje schreef:Mensen laten we het houden met de oudste psalm versie als ik het zo mag noemen. DATHEEN. en geen stukjes popmuziek idee.


en ik wil graag weer terug naar paard en wagen! ik lever mijn rijbewijs in!


Sorry Joris, maareuh, je kan het ook overdrijven, al vind ik ook niet (persoonlijk) dat we terug moeten naar de berijming van Datheen, want die wordt dan misschien in zeeland in sommige gemeenten nog gezongen, maar over het algemeen worden de 'gewone' psalmen gezongen, dusseuh.. Waarom houde we het daar niet gewoon bij??

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jun 2003 16:51

Persoonlijk heb ik helemaal geen behoefte aan de nieuwe versie Psalmen. Ik vind het ook niet eerbiedig om God te 'eren' met de muziek waarmee de satan zijn duizenden verslaat.

Dat de muziek van de berijming uit 1773 gebaseerd is, is Roomse laster over die 'ketters' uit de 15e eeuw. (Zie ook http://209.217.49.241/~orgel/KM01/Geneefsemelod1.htm).

Ook kunnen de berijmers wel een voorbeeld nemen aan degenen die de Statenvertaling gemaakt hebben. Een groep vertalers maakte elk een vertaling van een tekst vanuit de grondtaal, en als iedereen klaar was werden deze vergeleken. De vertaling die de grondtaal het meest benaderde werd gebruikt.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 jun 2003 21:18

Ik heb een idee! De psalmen in gregoriaanse versie! Serieus, gregoriaans is echt ontzettend mooi! En als het kan ook nog latijnse teksten.
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jun 2003 21:43

Met latijnse teksten dreigen we weer de roomse kant op te gaan... :x

joris

Berichtdoor joris » 13 jun 2003 23:10

we doen elk jaar een nieuwe versie gewoon!! lekker leuk, lekker spannend!!!! Mensne sluit gewoon aan bij de opwekkingsbundel, dan heb je elk jaar ene paar nieuwe erbij. Lekker leuk.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 18:54

Nou die weer liever niet. Vind er zoveel onzin bij zitten.
Maar ieder zijn meug zal ik maar zeggen.

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 18:57

joepie schreef:Nou die weer liever niet. Vind er zoveel onzin bij zitten.
Maar ieder zijn meug zal ik maar zeggen.
heb je de nieuwe cd al? geweldige teksten.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 20:17

Nee nog niet. Zeg niet dat alles niks is, maar er wordt maar herhaald en herhaald. Vind er erg veel rimliedjes tussen zitten die dan ook nog slecht te zingen zijn. Of de melodieën lijken telkens op elkaar.
Maar zal ongetwijfeld goede tussen zitten.

joris

Berichtdoor joris » 14 jun 2003 20:30

joepie schreef:Nee nog niet. Zeg niet dat alles niks is, maar er wordt maar herhaald en herhaald. Vind er erg veel rimliedjes tussen zitten die dan ook nog slecht te zingen zijn. Of de melodieën lijken telkens op elkaar.
Maar zal ongetwijfeld goede tussen zitten.

sommige zijn moeilijk te zingen vind ik ook. Maar die herhalingen zijn juist goed! in de bijbel wordt ook veel herhaald, in ieder geval een herhaling van drie keer is zeer bijbels.

juichen voor Jezus is voor kerkmensen beetje vreemd en het lijkt oneerbiedig, toch is dat juist hetgene wat ook in de psalmen staat. Lofprijzen en aanbidden is niet alleen maar een uiting van je gleoof, maar een geloofsdaad! Een gevechtsmiddel! Als Hizkia uit vechten ging bijvoorbeeld, gingen de priesters en levieten voorop al zingend en juichend! JEricho werd ook juichend ingenomen! Geweldig gewoon!

In een voetbal stadion kunnen mensen goed juichen en mensen lofprijzen. MEnsen gaan uit hun dak en hebben aan één vierkante meter niet genoeg omop te staan: springen, dansen, juichen. in de kerk houden we ons in, maar God is eigenlijk degene om wie we juichen moeten?!!! Hij heeft het mooiste en doeltreffendste doelpunt allertijden gemaakt! Prijs Hem!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 jun 2003 21:10

èèn ding scheelt, aan de massahisterie in een stadion zal ik nooit meedoen :wink:
En het gaat me niet om de herhaling in èèn lied, maar de herhaling van de liederen. Soms met een paar woordjes verschil, en hopla weer een lied voor de opwekking lijkt het wel eens.
Ja er zitten goede tussen maar ook vele niet.
Maar ach dat is met alle liederen die gemaakt zijn.
Onderzoekt alle en behoud de goede zou ik zo zeggen!

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 15 jun 2003 16:29

En het gaat me niet om de herhaling in èèn lied, maar de herhaling van de liederen. Soms met een paar woordjes verschil, en hopla weer een lied voor de opwekking lijkt het wel eens.


ach joh, is lekker handig, hoef je niet zo lang te zoeken naar een geschikt lied, zijn ze allemaal goed :wink:


Met latijnse teksten dreigen we weer de roomse kant op te gaan...


Nou, niet alles wat rooms is, is slecht hoor. Beter een beetje latijn tussendoor dan alles engels :? Latijn is echt een mooie taal hoor! Nou ja, anders houden we het wat simpeler, gezongen op de gregoriaanse manier, maar de 'gewone' teksten houden.
Weet niet of iemand 'Gregorian' kent, maar zij bouwen bekende en minder bekende popliedjes n beetje om tot gregoriaans, is echt enorm leuk!!!
"That's noise!" some shrieked.



"That's life," Cage shrugged.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten