Onduidelijkheid in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2005 11:08

parsifal schreef:off-topics zullen verder verwijderd worden.
sorry.

Wat ik dus gewoon denk is dat God duidelijk genoeg is over belangrijke dingen en dat de rest niet zo heel belangrijk is, dat is aan ieder opzich verschillend. Vaak ook passen bepaalde dingen ook beter bij een cultuur.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2005 11:10

parsifal schreef:off-topics zullen verder verwijderd worden.

open dan een nieuw topic parsifal. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2005 11:29

daarbij denk ik dat mensen die onduidelijkheden maken, door in Bijbelteksten te leggen wat er niet in zit?

Miscanthus
Verkenner
Verkenner

Re: Onduidelijkheid in de bijbel

Berichtdoor Miscanthus » 28 sep 2005 11:29

Sjaan schreef:Ik vraag me het volgende af:
Waarom is God over bepaalde zaken in de bijbel niet duidelijker geweest? Heeft Hij daar een bedoeling mee? Ik denk bijvoorbeeld aan het verschil volwassendoop- kinderdoop. Beide standpunten worden aangehangen met een beroep op dezelfde bijbel. En het maakt nogal wat uit welke van de twee waar is!
Ik ben erg benieuwd naar jullie visie hierop.
Nou, ik houd van de Bijbel dus probeer ik je een bijbelse overweging mee te geven: Ps 25 berijmd: Wie heeft lust de Heer te vrezen?....God zal Zelf zijn leidsman wezen, leren hoe hij wandelen moet.
Abraham had alleen Gods belofte en daar moest hij het mee doen. Hebben wij meer nodig? God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. In dat licht worden de meeste beslissingen niet zo heel erg moeilijk toch?
God spreekt vandaag ook door zijn Woord, dus als we willen weten wat Gods wil is, moeten we daar dagelijks op letten en dan zul je zien dat God nog spreekt, ook tot jou. Jezus zegt: blijf in Mij en ik in U, dan doen we de wil van de Vader. In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u. Joh 14: 21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Re: Onduidelijkheid in de bijbel

Berichtdoor Shito » 02 okt 2005 01:53

Sjaan schreef:Ik vraag me het volgende af:
Waarom is God over bepaalde zaken in de bijbel niet duidelijker geweest? Heeft Hij daar een bedoeling mee? Ik denk bijvoorbeeld aan het verschil volwassendoop- kinderdoop. Beide standpunten worden aangehangen met een beroep op dezelfde bijbel. En het maakt nogal wat uit welke van de twee waar is!

Ik vraag me twee dingen af:

1. waarom we zoveel onduidelijkheid maken. We trekken teksten in twijfel als we ze niet kunnen rijmen met onze eigen gevoelens (met name op het gebied van wetten, bijvoorbeeld over varkensvlees). Vind je het gek dat er dan veel twijfel ontstaat? Dingen worden weggelaten en dingen worden erbij bedacht.

2. Waarom je praat over God die onduidelijk is geweest. Naar mijn weten is de canon geschreven door mensen en geselecteerd door mensen. Gebaseerd op wat God heeft gedaan, sommige dingen letterlijk van Hem geciteerd. Maar, er lag niet plotseling een complete Bijbel voor de voeten van een heilige. Boeken zijn opgeschreven door ooggetuigen, of brieven bewaard door de ontvanger. Deze zijn verzameld, geselecteerd op nut en betrouwbaarheid, en het resultaat noemen we de Bijbel. Toegevoegd zijn uitspraken van concilies, vergaderingen en geleerden, berijmingen van psalmen, kopjes en een inhoudsopgave. Dat is waar je uit leest. Gods boodschap is veel meer, en tegelijk veel simpeler, dan dat boekwerk. Dat pleit niet tegen de Bijbel. Wel pleit het tegen het idee dat de Bijbel een handleiding is, een FAQ voor gelovigen.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Onduidelijkheid in de Bijbel

Berichtdoor Schriftgeleerde » 09 okt 2005 16:12

Iemand schreef:

Ik vraag me het volgende af:

God is nooit onduidelijk geweest in de Bijbel!

Mathheus 28:

18 En Jezus trad tot hen, en sprak met hen, en zeide: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Daarom gaat heen, en maakt alle volken tot mijne jongeren, hen dopende in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; en leert hun onderhouden al wat ik u bevolen heb.20 En zie, ik ben bij u al de dagen tot aan des werelds einde.

Openbaringen 1:

1 Dit is de openbaring van Jezus Christus, welke God hem gegeven heeft, om aan zijne knechten te tonen wat weldra geschieden moet; en hij heeft haar te kennen gegeven en gezonden door zijnen Engel aan zijnen knecht Johannes;
2 die betuigd heeft het woord Gods, en de getuigenis van Jezus Christus, en al wat hij gezien heeft.
3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren hetgeen daarin geschreven is; want de tijd is nabij.

Nergens stat er in de Bijbel dat God een Kinderdoop heeft ingesteld.
Nergens in de Bijbe; staat dat Christus ee voorbeeld gaf van Kinderdoop!
De Kinderdoop is van oorsprong occulte handeling welke door de Heidense kerk in de Christelijke gemeente is binnengebracht. Met name de RK kerk erkent fdat zij die gewoonte heeft laten preveleren boven de volwassendoop. Haar doel was begrijpelijk, zj dient de wereld en niet Christus.

Waar kunnen we vinden dat Christus nooit de kinderdoop heeft vorgehouden aan de mensheid!

Wel hier:

De waarheid waartoe de Heilie Geest leidt is in harmonie met de Bijbel Jesaja 8:20

En waar liet de Heiland zich door leiden?

Lucas 4:18

17 Toen werd hem het boek van den profeet Jesaja gegeven; en toen hij het boek openrolde, vond hij de plaats waar geschreven staat:
18 "De Geest des Heren is op mij, dewijl hij mij gezalfd heeft, en gezonden om den armen het evangelie te verkondigen, om de gebroken harten te helen,19 om den gevangenen loslating te prediken, en den blinden het gezicht, en den verslagenen dat zij vrij en los zullen zijn, en om te prediken het aangename jaar des Heren".
20 En toen hij het boek opgerold had, gaf hij het aan den dienaar, en ging zitten; en de ogen van allen die in de synagoge waren, zagen op hem.

De profetie van dit stukje is duidelijk! Christus liet zich door de Heilige Geest leiden, net zoals ook Jesaja deed. Jesaja nu kwam voor de heidenen op om hen op Christus te wijzen. Notabene Christus past hier dus de geschriften (de Thora) toe om de Joden te wijzen op het feit dat Zijn komst voor alle mensen geldt.

EN zois het ook met de Kinderdoop. Het maken van Gods wetten tot menselijke geboden en weten maken dat de Bijbel onduidelijk is of God twijfel zaait, Dat kan helemaal niet want:

Openbaring 14 leert;

6 En ik zag een anderen Engel vliegen door het midden des hemels, die had het eeuwig Evangelie, om het te verkondigen aan degenen, die op de aarde wonen, en aan alle natiën en geslachten en talen en volken,7 en zeide met ene grote stem: Vreest God en geeft Hem eer, want de tijd zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, die gemaakt heeft den hemel en de aarde en de zee en de waterfonteinen.

8 En een andere, een tweede Engel volgde, die zeide: Gevallen, gevallen is het grote Babel, omdat het met den wijn harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

9 En een andere Engel, een derde, volgde hen, en zeide met ene grote stem: Indien iemand het dier aanbidt en zijn beeld, en het merkteken aan zijn voorhoofd of aan zijne hand aanneemt,

10 die zal ook van den wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd ingeschonken is in den kelk zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel Vóór de heilige Engelen en Vóór het Lam.
11 En de rook van hunne pijniging gaat op in eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag noch nacht, die het dier aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams aanneemt.

Een eeuwig Evangelie is dus ongevoelig voor verandering of een twijfelachtig relaas.

Stel je nu eens voor dat we het Hemels Jeruzalem tegemoet gaan met de idee dat we een dictator tegemoet gaan die ons heeft voorgelogen!

Ik zou in zo'n paradijs niet wilen wonen, want de wereld waarin ikzelf al woon is al één groot leugenparadijs, dat reeds is gevallen, maar nog is omdat nog niet alles is vervuld!

En wat voor een doel zou het hebben om eerst hete ene leugenparadijs op te ruimen om er een ander voor in de plaats te stellen.

ina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ina » 09 okt 2005 18:29

Als je er van uitgaat dat de Bijbel niet van kaft tot kaft het door God geinspireerde Woord van God is, is het antwoord op de vraag die Sjaan stelde (waarom zoveel onduidelijkheden in de Bijbel) niet zo moeilijk. Mensen zijn niet volmaakt en het is dan ook niet vreemd als door mensen een minder duidelijk boek wordt geschreven. Maar als ik Sjaan goed begrijp bedoelt zij dat God volmaakt is en dus ook Zijn openbaring (de Bijbel, door God geinspireerd en niet door mensen dus), en dat desalniettemin in de Bijbel onduidelijkheden voorkomen.

Allereerst vind ik dat veel discussie, waardoor de Bijbel niet duidelijker wordt, door mensen zelf ontstaat, met name omdat ze in de Bijbel lezen wat ze ook graag wíllen lezen. Er staat bv zo duidelijk geschreven dat door de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd wordt en toch leert de RK-Kerk -en met haar miljoenen- dat goede werken noodzakelijk zijn tot de zaligheid. Is er dan iets onduidelijk in de Bijbel? Nee dus, maar de mens zelf schept verwarring, want wil zelf graag wat aan de zaligheid doen.

Ten 2e denk ik dat wij door de zondeval niet meer in staat zijn om de volmaaktheid Gods te bevatten. We belijden ten slotte dat door die val ons verstand verduisterd is, en dat wij God niet meer kennen. En het is doorgaans zo dat hoe beter je iemand kent, hoe beter je hem ook begrijpt. Kennis van God zal dus kennis van Zijn Woord geven.

Tenslotte denk ik dat ook veel tot de verborgen dingen hoort, die dingen die alleen bij God bekend zijn. Ik heb ook vaak gedacht, net als Sjaan: waarom staat het er nu niet gewoon letterlijk. Er is altijd zoveel discussie over de noodzaak van kennis van de ellende in de bekering, waarom staat er nergens letterlijk dat iemand die bekeerd wordt dat wel of niet leert kennen?
Wij weten het eigenlijk altijd maar beter, en denken de Bijbel beter te kunnen schrijven, maar het meest logische antwoord is dat het niet nodig is dat de Bijbel anders of uitgebreider of voor ons duidelijker wordt. Want wie zou het beter weten dan een volmaakte God?

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Onduidelijkheid in de bijbel

Berichtdoor Schriftgeleerde » 10 okt 2005 22:10

Een aantal zaken om eens te overdenken, bij de gedachte dat we niet alleen een trouwe Vader in de Hemel hebben, maar ook een Vader die ons, door Zijn zoon, als vrienden wil zien en ervaren.

Als we er van uit gaan dat de Bijbel niet te verstaan is, dan komt dat omdat mensen geneigd zijn van de Bijbel een dode letter Schrift te maken, waaruit zij, naar believen de mensen misleiden door de dode letter, naar menselijke maatstaven te interepeteren.
Jezus waarschuwt er voor dat mensen de neiging hebben en ook doen om Zijn geboden tot menselijke geboden en wetten te hervormen.

Daardoor sluiten we de werking van de Heilige Geest uit om ons Zijn Dienstwerk (en dus ook de Bijbel) te ontsluiten. (Efeziërs 5:30)
Daardoor verliezen de getrouwe gelovigen het zicht op hetgeen de Bijbel moet zijn:

Het Levende Schriftwoord.

Openbaringen begint bij hoofdstuk 1:1-6 met de mededeling dat Christus persoonlijk niet alleen het voorbeeld is, maar in dat boek ook bekend maakt aan Zijn getrouwe knechten, wat zij moeten weten!

De opmerking van zo'n Koning en Verlosser is dusdanig betrouwbaar, dat wij niet kunnen twijfelen aan de oprechtheid van Jezus dat Hij alles, door de Vader, aan ons openbaart in de Heilige Geest en het Levende Schriftwoord, de Bijbel.

Alles wat in de Bijbel staat, is door God geinspireerd en bruikbaar voor onderricht, het weerleggen van dwalingen, het herstellen van fouten en voor de opvoeding tot een rechtschapen leven. Zo zal de mens die God dient, berekend zijn voor zijn taak en togerust voor elk goed werk (2 Timoteus 3:16,17)

Hier ligt de grondslag van wat God de Vader en Christus in Zijn leven met de Bijbel (Thora+ OT+ NT)bedoelt.
De Heilige Geest dient de mens dan ook alleen met de waarheid vanuit de Bijbel (Jesaja 8:20)

Elke trouwe gelovige die de wet en het getuigenis (van Christus) aan zijn of haar hart toelaat (Prediker 12:13,14 en Jakobus 2:8-12), zal alleen kunnen getuigen in de waarheden van het Levende Woord. Gods volk heeft dan zelfs de gave der profetie (Jezus openbaren) tot de beschikking
(Openbaring 12:17 en 19:10). Het brengt strijd aan het hart van elkeen die de boodschap op die wijze brengt, zoals ook Jezus leed onder de -geestelijke- strijd die Hij met de tegenstander te voeren had, zoals ook wij ervaren. Echter;

Mattheüs 28 is duidelijk als in de Zendingsboodschap duidelijk geleerd wordt dat Jezus altijd bij ons zal zijn ( door de Heilige Geest) en dat wij uitgerust -kunnen- zijn met diezelfde macht, door Hem.
Maakt al de volkeren tot mijn discipelen. Er staat niet; maak -eigen- mafgodische diensten, op grond van Mijn wet en getuigenis, door er menselijke wetten en geboden van te maken. De Draak geeft hen de macht en kracht, die dat doen (Openbaring 13)

Welaan hier een aantal waarheden weerlegt aan de Heilige Schrift, waarin de Vader, de Zoon en de Heilige Geest centraal staan.

God zal Zijn plan van verlossing aan een ieder openbaren aan de grondslag van deze gegevens. Haar fundament zijn de tien geboden in het getuigenis van Christus.

Wat zijn nu de ervaringen die ten grondslag liggen aan hetgeen ik aangaf:

Wij ontvangen geloof door het horen van het Woord van God (Romeinen 10:17)
Door het geloof ontvangen wij vergeving en rechtvaardiging (Romeinen 3:21-26)
Geloof en redding zijn Gods gaven aan de mens (Efeziërs 2:5-10 en Lucas 17:5)

Tenslotte:

De Bijbel draagt Gods autoriteit, niet die van de mens (2 Petrus 1:20,21)

Wij hoeven, als wij het geloof in Christus ook daadwerkelijk gestalte geven zoals Jezus aanons voorhield, nooit te twijfelen aan de inhoudelijke Geestelijke waarden die ons kunnen laten groeien in de Gerechtigheid van Christus.
Want een andere Deur is er niet.

Niemand komt tot de Vader dan door Mij!
Pas als we menselijke maatstaven bepalen voor een Heilig Boek als de Bijbel, zal ons altijd het Geestelijke aspect van Zijn wet en Koninkrijk, vreemd blijven en zullen daarom er altijd redenen zijn om de Bijbel als onduidelijk overkomen, en zien we Gods autoriteit over het hoofd evenals Zijn onvoorwaardelijke Liefde voor ons. En daarom zijn we dan niet meer in staat om onze Liefde voor Hem op te brengen omdat we de leefregels noet herkennen! Het Verbond is een verbroken verbond!

Dat we allemaal niet in staat zijn om alles te -kunnen- begrijpen ligt aan het feit dat we moeten groeien in geloof. We zijn kinderen Gods die met de melk zijn begonnen, maar eindigen daar waartoe ze in staat zijn te begrijpen. God vraagt aan ons niet om alles te moeten begrijpen, maar ons te laten leiden door de Heilige Geest in het voorbeeld van Christus.

We sterven met datgene wat we weten, God vragt ons dat wat we weten en horen of lezen, te onderhouden

Openbaring 1

3 Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren hetgeen daarin geschreven is; want de tijd is nabij.

Openbaring 22:

17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En wie het hoort zegge: Kom! En wie dorst heeft, kome; en wie wil, neme het water des levens om niet.18 Ik betuig allen, die de woorden der profetie dezes boeks horen: indien iemand daaraan toevoegt, zo zal God hem de plagen toevoegen, die in dit boek geschreven zijn;19 en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, zo zal God hem zijn deel afnemen van den boom des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.20 Die dit getuigt, zegt: Ja, ik kom haastig. Amen, ja kom, Heere Jezus!
21 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met allen! Amen.

Onze opdracht is om na te denken als we zondags in de kerk zitten of we inderdaad niet hebben afgenomen of juist bijgevoegd aan het Levende Schrifywoord, waardoor we onwetend of juist alwetend, onze eeuwigheid aan het verliezen zijn, ondanks de genade (-tijd) van Jezus Christus...door Zijn God en Vader geschonken

Terug naar “Archief”