William schreef:Teneerste wil ik vermelden dat wij niet zomaar even eruit gestapt zijn om een paar liedjes ofzo. Het lijkt allemaal heel makkelijk om een nieuwe vrijmaking af te wijzen denk ik.
Volgens mij mag je je nooit afscheiden van de kerk. Alleen kunnen er situaties zich voordoen dat je er hardhandig uitgezet wordt. Ik kan me voorstellen dat je in dat geval noodonderdak creëert.
We leven in een tijd van "10 keer gereformeerd", en dan is het verleidelijk om te gaan roepen/zingen: "Er kan nog meer bij!". (Mij moet je af en toe met een korreltje zout nemen. Zoiets bedoel ik meer humoristisch dan kwaad.

) Maar ik zie de verdeeldheid in de gereformeerde gezindte meer als een absurditeit, dan als een normale zaak. En de gewenning daaraan is zo sterk, dat je menige dominee wellicht met niets méér in paniek kan brengen dan met een dreigende kerkelijke eenwording, omdat hij liever lekker met een dikke sigaar achterover leunt in de comfortbale fauteuil, zijn eigen kerkelijke wereldje koesterend. In ieder geval heerst er naar mijn indruk een grote gezapigheid in de gereformeerde gezindte op dit punt. Men denke bijvoorbeeld aan de contacten die er waren tussen de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ds. van Eckeveld verwoordde een zeer juist standpunt, door uit te spreken dat er een opdracht tot kerkelijke eenheid is. Maar vanuit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland klonk het na een tijdje zo van 'Het was gezellig, we vinden het wel best zo en gaan gewoon op de oude voet verder'. (Niet dat ik het overigens eens ben met de leer van dat kerkverband, of er zelfs maar mee zou sympathiseren, maar dat is even wat anders.
William schreef:En toch, na enkele bezoeken aan de nieuwe vrijmaking, de preken zijn anders, veel meer diepgang.
Dat zou best kunnen. Als je het mij vraagt zijn er in de Bijbel eigenlijk altijd wel dingen te vinden, maar die ik in de prediking van een bepaald kerkverband niet hoor. Wat mij betreft mag menige predikant wel eens meer aan schatgraverij doen in de Bijbel met een open houding voor het onverwachte, in plaats van zijn eigen kerkelijke sfeer een beetje staan te ventileren en niet verder kijken dan dat. Van dat laatste worden predikanten voorspelbaar, en blijven er (vaak belangrijke) gedeelten van de Bijbel gesloten.
William schreef:Ik mis de vermanende zaken van vroeger.
Nu doel je waarschijnlijk op de GKV. Ja sorry, het stond er een beetje zo dat het wat aan duidelijkheid te wensen over liet.
Naar het beeld wat ik er van heb zijn ze in de GKV inderdaad niet het allersterkst in vermanen. De preken zijn vaak nogal lief. Al kun je hierin uiteraard niet alle predikanten over één kam scheren, dus dat wil ik dan ook niet doen.
In bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten is de prediking ernstiger en vermanender, maar helaas heerst er dan weer zo'n statische manier van denken. (Je bent wedergeboren of niet, en het is de kunst om van de ene [=onwedergeboren] in de andere toestand te komen.) En ook met een enorm zwaar accent op het gevoel, het innerlijke. Dat kom ik zo in de Bijbel niet tegen. Als dat de eerste zorg zou zijn, om jezelf binnenin helemaal af te scannen, dan zou Mozes ook wel een heel andere Torah gegeven hebben, is mijn diepe overtuiging.
William schreef:Grootste punten zijn wel o.a. het 4e gebod. Dominees in de GKV mogen 2 dingen zeggen over het 4e gebod. Ten eerste het is een mening, ten tweede het is een gebod. Tja hoe sta je dan op 1 lijn?
Moeilijk punt. Ik heb er wel eens studie van gemaakt, maar het is nogal een omvangrijke materie, waardoor het mij niet gelukt is om daar nou eens duidelijk zicht in te krijgen.
William schreef:Ik vind gewoon dat veel mensen in de GKV veel te makkelijk denken over dit soort dingen. Constant wordt alles goedgepraat, God is toch liefde??? bedenk wel goed dat God geen speelbal is denk ik dan
Je kan het begrip genade inderdaad verkeerd gebruiken. Vooral een denken waarbij er een tegenstelling wordt gemaakt tussen het Oude Testament waarin de wet gold, en het Nieuwe Testament waarin die zou hebben afgedaan werkt dat in de hand. Ik geloof niet in dergelijke tegenstellingen. Ook vandaag is er de noodzaak om Gods geboden serieus te nemen, en gaan degenen die dat niet doen verloren als ze zich niet bekeren.
William schreef:En mensen die zich vrijmaken doen dat niet zomaar, ik heb juist respect voor mensen die zo bezig zijn met hun geloof dat ze zulke stappen durven te nemen!! Trouwens, als dat dan zo slecht is...waarom heb ik dan nooit tegenwerking gehad van de GKV????
M.b.t. tot dat soort dingen kies ik toch liever voor (véél) bedachtzaamheid. De denkwijze van 'de kerk deugt niet meer dus we stichten een nieuwe kerk' is sowieso mijn denkwijze niet.
En misschien had de GKV jou hierin inderdaad je meer achter de broek moeten zitten. Maar dat pleit dan tegen jouw oude gemeente.
Bovendien: binnen de GKV bestaan ook bewegingen die best wel bezwaard zijn, maar die qua kerkelijk standpunt anders kiezen dan de nieuw-vrijgemaakten. Voorbeeld:
http://www.gereformeerdblijven.nl/index.html. Dan zou ik eerder zoiets aanraden voor bezwaarden.
William schreef:Ik lees o.a. dat er maar 1 van de 200 dominees meegegaan is. is ook zo, maar in de tijd van Elia waren er maar 7000!!
Getallen op zichzelf zijn nergens een bewijs voor. Noch in de positieve, noch in de negatieve richting. Maar in dit geval kan ik mij toch duidelijk beter vinden in predikanten die niet helemaal achter de nieuwe ontwikkelingen staan in de GKV, maar toch hun roeping in de eigen kerk blijven zien en een breuk afwijzen.
En een tekst erbij halen over de 7000 overgeblevenen is natuurlijk vrij gemakkelijk. Maar waarom zou dat niet een heel misplaatste associatie kunnen zijn?
William schreef:En ouderwetse preken kan gewoon niet, heb trouwens nooit geweten dat God ouderwets is
Mee eens. Al zou ik dat laatste zelf nooit op een reformatorisch forum zetten, aangezien dergelijke humor in reformatorische kring doorgaans niet gewaardeerd wordt. (Wordt als oneerbiedig ervaren.)