moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 15:42

Rijnmond schreef:Dat is een mening, geen feit.


Het is een principiële keuze. Ik weiger menselijk leven in geld uit te drukken. Daarom kan ik niet achter het argument "doodstraf = goedkoper" staan.

Laten we niet vergeten dat we ons dan op een hellend vlak begeven. Want nu zijn het delinquenten, straks zijn het "nutteloze eters", zoals in de jaren 30 in Hadamar zieken, bejaarden, gehandicapten en mongooltjes werden vernietigd - omdat ze teveel geld (zouden) kost(t)en.

Als je het menselijk leven in geld gaat uitdrukken, dus als je er een intrinsieke waarde aan toe gaat kennen, neem je een barrière weg die mogelijk - let op, mogelijk - kan leiden tot situaties waar jij en ik samen niet achter kunnen staan - om principiële redenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:44

gerechtigheid.

ik blijf erbij. de enige gerechtheid is in de Here.
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 15:44

esra schreef:ik vind het alleen zo erg dat je mensen dood wil hebben.


Je zult wel een hekel aan God hebben dan.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:45

Optimatus schreef:
Rijnmond schreef:Dat is een mening, geen feit.


Het is een principiële keuze. Ik weiger menselijk leven in geld uit te drukken. Daarom kan ik niet achter het argument "doodstraf = goedkoper" staan.

Laten we niet vergeten dat we ons dan op een hellend vlak begeven. Want nu zijn het delinquenten, straks zijn het "nutteloze eters", zoals in de jaren 30 in Hadamar zieken, bejaarden, gehandicapten en mongooltjes werden vernietigd - omdat ze teveel geld (zouden) kost(t)en.

Als je het menselijk leven in geld gaat uitdrukken, dus als je er een intrinsieke waarde aan toe gaat kennen, neem je een barrière weg die mogelijk - let op, mogelijk - kan leiden tot situaties waar jij en ik samen niet achter kunnen staan - om principiële redenen.


juist! dart bedoel ik, alleen jij zegt t mooier.
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 15:45

LeChat schreef:Maar zijn jouw eigen argumenten wél steekhoudend? Dat de doodstraf afschrikwekkend werkt, is gewoon niet waar. De cijfertjes wijzen dat uit.

Dat betekent slechts dat de doodstraf niet efficient genoeg wordt toegepast.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:47

Rijnmond schreef:
esra schreef:ik vind het alleen zo erg dat je mensen dood wil hebben.


Je zult wel een hekel aan God hebben dan.


nee absoluut niet. God is een God van leven. hij wil geen doden. hij doet t wel. voorbeelden genoeg in de bijbel. maar waarom kunnen we die verantwoording niet aan God overlaten? hij zegt tegen ons duidelijk : gij zult niet doden. er staan geen toevoegsels of uitzonderingen bij. en jezus was ook heel duidelijk inzijn opvattingen. waarom willen we zo graag op gelijke voet met god staan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 22 sep 2005 15:48

Rijnmond schreef:
LeChat schreef:Maar zijn jouw eigen argumenten wél steekhoudend? Dat de doodstraf afschrikwekkend werkt, is gewoon niet waar. De cijfertjes wijzen dat uit.

Dat betekent slechts dat de doodstraf niet efficient genoeg wordt toegepast.


En wat is dan efficiënt in dit verband? Iedereen de doodstraf geven waarvan maar enigszins vermoed wordt dat 'ie een moord begaan heeft of zelfs bij dood door schuld e.d. de doodstraf toepassen???
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:48

Rijnmond schreef:
LeChat schreef:Maar zijn jouw eigen argumenten wél steekhoudend? Dat de doodstraf afschrikwekkend werkt, is gewoon niet waar. De cijfertjes wijzen dat uit.

Dat betekent slechts dat de doodstraf niet efficient genoeg wordt toegepast.


nu ff een vraagje. wat is t efficient gebruik van de doodstraf????
nog meer doden????
of uitzenden door de NOS of (als ze meer betalen) TALPA??
Afbeelding

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 15:49

Rijnmond schreef:
LeChat schreef:Maar zijn jouw eigen argumenten wél steekhoudend? Dat de doodstraf afschrikwekkend werkt, is gewoon niet waar. De cijfertjes wijzen dat uit.

Dat betekent slechts dat de doodstraf niet efficient genoeg wordt toegepast.


In China heb je geen dodencellen, na je veroordeling lig je 40 minuten later zes voet onder de grond - en toch neemt de criminaliteit in China gewoon hand over hand toe, ondanks de politiestaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 15:52

Optimatus schreef:
Rijnmond schreef:
LeChat schreef:Maar zijn jouw eigen argumenten wél steekhoudend? Dat de doodstraf afschrikwekkend werkt, is gewoon niet waar. De cijfertjes wijzen dat uit.

Dat betekent slechts dat de doodstraf niet efficient genoeg wordt toegepast.


In China heb je geen dodencellen, na je veroordeling lig je 40 minuten later zes voet onder de grond - en toch neemt de criminaliteit in China gewoon hand over hand toe, ondanks de politiestaat.


sorry daar kom ik weer extreem radicaal, maar wat zou t.
t enige wat de criminaliteit stopt is de liefde van jezus.

en nou vind ik t genoeg voor vandaag. het doet gewoon teveel pijn om door te gaan.
jammer dat er christenen zijn die andere mensen het licht in de ogen niet gunnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 15:55

Ik weet niet of dat radicaal is. Volgens mij is het gewoon waar wat je zegt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 sep 2005 16:00

esra schreef:
Rijnmond schreef:
esra schreef:ik vind het alleen zo erg dat je mensen dood wil hebben.


Je zult wel een hekel aan God hebben dan.


nee absoluut niet. God is een God van leven. hij wil geen doden. hij doet t wel. voorbeelden genoeg in de bijbel. maar waarom kunnen we die verantwoording niet aan God overlaten? hij zegt tegen ons duidelijk : gij zult niet doden. er staan geen toevoegsels of uitzonderingen bij. en jezus was ook heel duidelijk inzijn opvattingen. waarom willen we zo graag op gelijke voet met god staan?


*zucht* om weer in christelijke argumenten te vallen: God heeft de overheden de macht gegeven om de doodstraf toe te passen. Overigens zijn deze argumenten al meerdere malen sproken en mondden uit op een wellus-niettus spelletje. Daar heb ik geen zin.

Gebruikersavatar
esra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:08
Locatie: de aarde

Berichtdoor esra » 22 sep 2005 17:29

Rijnmond schreef:
esra schreef:
Rijnmond schreef:
esra schreef:ik vind het alleen zo erg dat je mensen dood wil hebben.


Je zult wel een hekel aan God hebben dan.


nee absoluut niet. God is een God van leven. hij wil geen doden. hij doet t wel. voorbeelden genoeg in de bijbel. maar waarom kunnen we die verantwoording niet aan God overlaten? hij zegt tegen ons duidelijk : gij zult niet doden. er staan geen toevoegsels of uitzonderingen bij. en jezus was ook heel duidelijk inzijn opvattingen. waarom willen we zo graag op gelijke voet met god staan?


*zucht* om weer in christelijke argumenten te vallen: God heeft de overheden de macht gegeven om de doodstraf toe te passen. Overigens zijn deze argumenten al meerdere malen sproken en mondden uit op een wellus-niettus spelletje. Daar heb ik geen zin.


ik wil hier graag een bijbeltekst bij. als je het niet erg vind tenminste.

ik heb daar nog nooit van gehoord.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Shito
Mineur
Mineur
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:20
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 sep 2005 18:10

esra schreef:
Rijnmond schreef:
esra schreef:ik vind het alleen zo erg dat je mensen dood wil hebben.


Je zult wel een hekel aan God hebben dan.


nee absoluut niet. God is een God van leven. hij wil geen doden. hij doet t wel. voorbeelden genoeg in de bijbel. maar waarom kunnen we die verantwoording niet aan God overlaten? hij zegt tegen ons duidelijk : gij zult niet doden. er staan geen toevoegsels of uitzonderingen bij. en jezus was ook heel duidelijk inzijn opvattingen. waarom willen we zo graag op gelijke voet met god staan?


Lees eens over de strijd van Saul tegen Amelek. Hij spaarde het leven van 1 Amelekiet (om twijfelachtige redenen) en God verwierp hem daarom als koning! Omdat hij een leven spaarde...

God zegt dat in sommige gevallen de dood een straf is. En ik kan me voorstellen dat het soms simpelweg de beste oplossing is. Het is radicaal, en je moet er niet licht over denken, maar er is weinig nut in het levenslang opsluiten van een moordenaar.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2005 18:14

Christus zegt Zelf, als een stel iets te fanatieke zedenprekers een vrouw willen stenigen: "Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen"

Volgens mij is dat een heel helder statement tegen de doodstraf. Je moet dan wel vol van overmoed zijn om tegen Hem Zelf in te gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten