Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2005 08:05

coass schreef:maar bijna 100% zeker als je daaraan gaat rukken dat het niet lukt.

haha, mooie woordkeus ;p

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 16 sep 2005 08:27

Raido schreef:
André schreef:
Raido schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Als vrouw kan je best wel eens toegeven als je geen zin hebt.
Ik bedoelde meer als de man zijn zin zo doordrijft en de vrouw dan uit lieve vrede het maar toelaat.. dat is het zelfde als verkrachting..
Vrouwen kunnen soms ook hun zin doordrijven Raid 0
duh.. dat is dan evengoed verkrachting.

zeg dat wel. je moet beide "zin" hebben. je kan de ander niet dwingen. doe je dat wel, dan is dat verkrachting. dat was laatst ook in het nieuws dat verkrachting binnen een huwelijk steeds vaker voorkomt.
Afbeelding

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 sep 2005 08:32

Aragorn schreef:
André schreef:
Aragorn schreef:
esra schreef:kijk, ik twijfel nog steeds een beetje en juist daarom kan ik niet zeggen ja of nee. ik wil weten WAAROM???????????? en iemand kan me tot nu toe echt een antwoord geven.

Inderdaad, ik zou ook graag horen van de ervaringsdeskundigen (getrouwden dus) hier over de meerwaarde van het wachten dan wel de minderwaarde van het niet wachten.
Dus dan hebben we het niet meer over bijbelse 'gronden' ?
Of toch maar wel?

Eh, niet direct idd. :) Mensen die het niet doen beroepen zich namelijk ook vaak op niet-bijbelse gronden als 'het is de moeite waard om te wachten', 'het is zo mooi om dat voor elkaar te bewaren' etc etc.
En nu ben ik wel benieuwd wat ze daar nu concreet mee bedoelen.

Los van de Bijbelse gronden is het mijn persoonlijke ervaring dat gemeenschap een van de hoogtepunten (...) binnen het huwelijk vormt. Het geeft je als echtpaar de mogelijkheid om op de meest intense en intieme manier die je je kunt bedenken de liefde voor elkaar te betonen. Dat past mijns inziens alleen in een duurzame, diepe relatie. Een relatie waarin je elkaar door-en-door kent, waarin verliefdheid heeft plaatsgemaakt voor liefde. Waarin je op de hoogte bent van elkaars gevoeligheden. Waarin schaamte of onzekerheid heeft plaatsgemaakt voor respect voor elkaars lichaam. Waarin je bovendien ook lichamelijk precies weet wat de ander prettig vindt, en wat niet. En vooral ook: waarin je heel veel met elkaar praat over wat je voelt, beleeft, prettig en minder prettig vind.

Het huwelijk dus.

Ik kan me nu moeilijk voorstellen dat wij er net zo van zouden genieten als we slechts een verliefd stelletje zouden zijn. Volgens mij mondt sex dan veel sneller uit in een vluchtig, door onzekerheid bepaald moment, waarin maar wat aangeklungeld wordt.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 16 sep 2005 08:36

Pieter schreef:Los van de Bijbelse gronden is het mijn persoonlijke ervaring dat gemeenschap een van de hoogtepunten (...) binnen het huwelijk vormt. Het geeft je als echtpaar de mogelijkheid om op de meest intense en intieme manier die je je kunt bedenken de liefde voor elkaar te betonen. Dat past mijns inziens alleen in een duurzame, diepe relatie. Een relatie waarin je elkaar door-en-door kent, waarin verliefdheid heeft plaatsgemaakt voor liefde. Waarin je op de hoogte bent van elkaars gevoeligheden. Waarin schaamte of onzekerheid heeft plaatsgemaakt voor respect voor elkaars lichaam. Waarin je bovendien ook lichamelijk precies weet wat de ander prettig vindt, en wat niet. En vooral ook: waarin je heel veel met elkaar praat over wat je voelt, beleeft, prettig en minder prettig vind.

Het huwelijk dus.

ik dacht ff dat je het over mijn relatie met javaca had, maar je bedoeld jezelf. zo is onze relatie ook en wij zijn nog niet getrouwd. en klungelen doe je altijd de eerste keer. dat is juist ook wel leuk. kun je later om lachen en als je ontspannen bent op het moment zlef ook. denk allemaal eens even terug aan je allereerste kus....

(wat betekenen eigenlijk jouw (...) ?????
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2005 08:38

mijn allereerste kus was misschien wel de lekkerste die ik ooit heb gehad ;)

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 16 sep 2005 08:39

Lalage schreef:mijn allereerste kus was misschien wel de lekkerste die ik ooit heb gehad ;)

kijk dat dacht ik al. als ik aan die van mij teruigkijk dan ga ik alsnog zweven.
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 sep 2005 11:36

Pieter schreef:Los van de Bijbelse gronden is het mijn persoonlijke ervaring dat gemeenschap een van de hoogtepunten (...) binnen het huwelijk vormt. Het geeft je als echtpaar de mogelijkheid om op de meest intense en intieme manier die je je kunt bedenken de liefde voor elkaar te betonen. Dat past mijns inziens alleen in een duurzame, diepe relatie. Een relatie waarin je elkaar door-en-door kent, waarin verliefdheid heeft plaatsgemaakt voor liefde. Waarin je op de hoogte bent van elkaars gevoeligheden. Waarin schaamte of onzekerheid heeft plaatsgemaakt voor respect voor elkaars lichaam. Waarin je bovendien ook lichamelijk precies weet wat de ander prettig vindt, en wat niet. En vooral ook: waarin je heel veel met elkaar praat over wat je voelt, beleeft, prettig en minder prettig vind.

Het huwelijk dus.

Ik kan me nu moeilijk voorstellen dat wij er net zo van zouden genieten als we slechts een verliefd stelletje zouden zijn. Volgens mij mondt sex dan veel sneller uit in een vluchtig, door onzekerheid bepaald moment, waarin maar wat aangeklungeld wordt.

Wat een onzin om dat in z'n algemeenheid te stellen. Dat dit bij jou zo is, is prima. Maar beslis alsjeblieft niet voor anderen. Bovendien zijn de punten die jij noemt helemaal niet exclusief voor het huwelijk, gelukkig niet...

André

Berichtdoor André » 16 sep 2005 11:47

Even niet in z'n algemeenheid gesteld....
Er zijn ook mensen die tegen zichzelf hebben gezegd, whatever voor'n reden je aanvoerd, ik vind dat seks buiten het huwelijk om kan.
Tegen deze mensen heeft het dan ook geen zin om tegen/voor argumenten op te sommen om te pleiten voor een huwelijk als instituut.
Waarin je anders met elkaar omgaat dan buiten een huwelijk om.
Ik vind b.v. dat zoals Pieter een behoorlijk persoonlijke beleving van zijn huwelijk post, afgedaan wordt als 'dat geldt niet voor iedereen' je duidelijk zegt dat is nix voor mij.

Maar zoals gezegd ik zal ook nog een keer inhoudelijk reageren.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 sep 2005 11:51

kurtyo schreef:

Het huwelijk dus.

Wat een onzin om dat in z'n algemeenheid te stellen. Dat dit bij jou zo is, is prima. Maar beslis alsjeblieft niet voor anderen. Bovendien zijn de punten die jij noemt helemaal niet exclusief voor het huwelijk, gelukkig niet...

Zeg heetgebakerde Adonis, ik schrijf: "...is het mijn persoonlijke ervaring dat..." en "...dat past mijns inziens alleen...".

Voor mij zijn de zaken die ik noem exclusief voorbehouden aan het huwelijk. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de relatie zoals ik die nu heb buiten een huwelijk zou kunnen hebben, en ook niet in aanloop naar een huwelijk.

Verder kan ik André wel volgen, die zegt dat er mensen zijn die de (Bijbelse) exclusiviteit van het huwelijk en de rol van sexualiteit daarin gewoon niet meer willen erkennen. Maar zeg dat dan eerlijk.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 16 sep 2005 12:33

esra schreef:
Raido schreef:
Lalage schreef:mijn allereerste kus was misschien wel de lekkerste die ik ooit heb gehad ;)
Zoenen voor je huwelijk :shock:

ja zeker...... :D

:D

Al komt het bij sommige mensen ook voor dat ze elkaar niete zoenen voor ze getrouwd zijn....

Wedding-day kiss will be couple's first
SeattleTimes.nwsource.com ^ | August 9, 2003

Posted on 08/09/2003 5:35:12 PM PDT by Sweet_Sunflower29

Jill Merry and Adrian Burwell began dating last November. They got engaged in May. But the first time they kiss will be Aug. 16 — at the altar, in front of more than 600 people. For the couple, who met at a Southern Baptist evangelical church in Renton, not kissing, not hugging and not having sex before they are married is an avowal of purity.

"We have all the same emotions everyone else does. We just decided to put guidelines to it," said Merry, 26, of Bellevue. "We knew that if we starting touching, things were going to start happening."

While it is unknown how many of the almost 2.5 million couples who get married in the United States each year set limits on the physical aspect of their relationship, it's not uncommon in the 350-member community of Trinity Baptist Church.

Pastor Richard Seim said he does extensive premarital counseling, involving eight sessions with every couple, and talks with them explicitly about the limits they are setting.

The vast majority of couples he marries — as many as four out of five, he said — have committed to do nothing physical besides kiss and hold hands before their weddings. About one-third kiss for the first time at the altar, he said. And when he gave his own daughter away at her wedding, he felt sure he was placing her hand into her husband-to-be's for the first time ever.

"We believe the Bible teaches that a person should remain sexually pure until marriage," said Seim, who, along with Burwell's father, will oversee next Saturday's wedding.

Whatever people's religious beliefs may be, the prenuptial path Merry and Burwell are taking certainly places them in a distinct minority.

The majority of Americans today are sexually active before they are married, and more than half of all couples live together before a first marriage, said Barbara Dafoe Whitehead, co-director of the National Marriage Project, a research organization at Rutgers University focusing on trends related to marriage.

Whitehead is aware of efforts to emphasize chastity before marriage, although she hadn't heard of couples who refrain from kissing.

"I don't think it's strong enough to say it's a full-fledged movement, but there is a backlash among certain religious groups to return to traditional forms of courtship," she said.

Religious couples tend to stay married more often than nonreligious couples, she added.

"But whether they are actually happier or whether refraining from physical contact (before the wedding) would strengthen a marriage, we wouldn't know empirically by any research," she said.

"I think a sort of sociological commonplace is 'like marries like.' And on those major, important issues, when people agree, that is a good sign. Perhaps their religious commitment and the fact they agree on these questions that have to do with sex and kissing means they are quite compatible and in sync with each other."

Merry and Burwell certainly feel their faith has led them to each other and a common lifestyle.

Although they had been attending the same church for several years, Burwell, 28, wrote Merry a letter in November asking if he could get to know her better. He admits he didn't have strong feelings for her at the time, but he felt drawn to her.

"I did have some emotion for her, not a lot," said Burwell, who owns a custom-cabinet business in Maple Valley. "But I knew deep down that this was the person God wanted me to have."

They agreed to date, and they both admit the first month and a half was something of an effort.

"God just opened our hearts and we really began to fall in love," said Merry, who wears a silver cross around her neck and has "JESUS" written on block letters on her key chain. "It was January of this year that everything just exploded and just changed. And we were both filled with a deep sense of love for each other."

Burwell proposed. Merry accepted. But they still didn't kiss.

"The only lady I've kissed is my mom," said Burwell, whose father is a pastor. "To me, the first kiss is one of the most precious gifts I can give away, and it's something I'll only give my wife."

Merry hasn't kissed anyone, either, mostly as a result of seeing friends getting in and out of relationships, she said.

"I knew I didn't want to date around and give different parts of my heart to different guys," she said. "I just decided I wanted to save my first kiss for my wedding day."

They do hold hands. And their fingers are often interlaced during their premarital sessions with their pastor, associate pastor and counselor. But that's where their physical contact ends.

"Today, it's like everything's backwards. You start on the physical level and then you get to know each other on a deeper, emotional level," said Merry. "We wanted to get to know each other on the emotional level first. And the physical is just the icing on the cake."

All rules are off once they are married and living in the Renton home they've bought, they said. They just need to get past the first kiss at the wedding.

"My only concern is that it's going to be so wonderful, one of us is going to faint," said Burwell

Dit lijkt me dan weer het andere uiterste.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 sep 2005 14:16

Pieter schreef:Zeg heetgebakerde Adonis, ik schrijf: "...is het mijn persoonlijke ervaring dat..." en "...dat past mijns inziens alleen...".

Voor mij zijn de zaken die ik noem exclusief voorbehouden aan het huwelijk. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de relatie zoals ik die nu heb buiten een huwelijk zou kunnen hebben, en ook niet in aanloop naar een huwelijk.

Verder kan ik André wel volgen, die zegt dat er mensen zijn die de (Bijbelse) exclusiviteit van het huwelijk en de rol van sexualiteit daarin gewoon niet meer willen erkennen. Maar zeg dat dan eerlijk.

Ah, wat ben je weer schattig in je woordkeuze... :mrgreen: Maar, sorry, ik las te snel... Excuse me.

Tha Knee L
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tha Knee L » 17 sep 2005 10:00

Javaca schreef:
esra schreef:
Raido schreef:

Al komt het bij sommige mensen ook voor dat ze elkaar niete zoenen voor ze getrouwd zijn....

lang artikel

Komt ook wel in NL voor hoor. Ga maar eens kijken bij lui van SoSu

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 17 sep 2005 12:12

sorry, wat is sosu?

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 17 sep 2005 14:54

Tha Knee L schreef:
Javaca schreef:
esra schreef:
Raido schreef:

lang artikel

Komt ook wel in NL voor hoor. Ga maar eens kijken bij lui van SoSu

ik weet ook niet wat sosu is, maar ik weet wel dat t overal gebeurt. iedereen zijn eigen mening, maar ik moet er niet aan denken. dan ken je elkaar lichamelijk helemaal niet. en je moet elkaar wel een beetje kennen wat dat betreft. (maar die discussie is al langsgekomen, dus ga er maar niet op in. :wink: )
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 sep 2005 15:22

Pieter schreef:
Aragorn schreef:Eh, niet direct idd. :) Mensen die het niet doen beroepen zich namelijk ook vaak op niet-bijbelse gronden als 'het is de moeite waard om te wachten', 'het is zo mooi om dat voor elkaar te bewaren' etc etc.
En nu ben ik wel benieuwd wat ze daar nu concreet mee bedoelen.

Los van de Bijbelse gronden is het mijn persoonlijke ervaring dat gemeenschap een van de hoogtepunten (...) binnen het huwelijk vormt. Het geeft je als echtpaar de mogelijkheid om op de meest intense en intieme manier die je je kunt bedenken de liefde voor elkaar te betonen. Dat past mijns inziens alleen in een duurzame, diepe relatie. Een relatie waarin je elkaar door-en-door kent, waarin verliefdheid heeft plaatsgemaakt voor liefde. Waarin je op de hoogte bent van elkaars gevoeligheden. Waarin schaamte of onzekerheid heeft plaatsgemaakt voor respect voor elkaars lichaam. Waarin je bovendien ook lichamelijk precies weet wat de ander prettig vindt, en wat niet. En vooral ook: waarin je heel veel met elkaar praat over wat je voelt, beleeft, prettig en minder prettig vind.

Het huwelijk dus.

d:)b Dit was wat ik bedoelde. :) (en nu wacht ik nog op de toelichting van coass..)

Ik denk dat je wel een punt hebt dat bij zomaar een 'verliefd stelletje' onzekerheid een grote rol speelt, iig als je soms de 'breakout-verhalen' leest. Dat men wel seks heeft terwijl men amper met elkaar kan communiceren. Dat lijk me ook niet de bedoeling, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je zo'n duurzame etc. relatie ook buiten het huwelijk hebt.

Terug naar “Archief”