Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 10 sep 2005 18:35

verpleeg24 schreef:DAG allemaal,
ikebn vrij nieuw hier pas sinds deze week. Ik zit in de zorg en ben redelijk op de hoogte van de gang van zaken rondom donor gebeuren.
De hele discussie die gevoerd wordt of patient a of b hem krijgt slaat nergens op. Hier heb je geen inspraak in. Je kunt niet uit sluiten dat eenbepaalde person het wel of niet krijgt. er wordt gekeken welke persoon het orgaan waarschijnlijk het beste op neemt en er wordt boven aan de wachtlijst begonnen. Zelfs testamentair isdit niet mogelijk zoals iemand dacht te kunnen doen. Is vorm van discriminatie die niet kan.
Iemadn die alcohol verslaafd is krijgt overigens geen transplantatie. Moet minstens eenhalf jaar van de alcohol af zijn.
De kans dat je als donor zal dienen is erg klein. je moet onder speciale omstandigheden komen te overlijden. liefst al in het ziekenhuis op de ic. In principe moet iemand doormachines nog in "leve" gehouden worden zodat de organen nog bloed en zuurstof krijgen. Je hoeftniet bang te zijnd at er minder met je gedaan wordt omdat je donor bent. is fabeltje. je moet eerst hersendood verklaard worden en daargaat heel wat aan vooraf. Ook de organen die je aangegeven hebt zullen niet allemaal gebruikt worden. vaak is het zo dat er slechts voor een orgaan gekozen wordt om die te transplanteren. ze kunnen je niet helemaal leeg halen.
Begraven is nog steeds mogelijk en de familie kan ok afschied nemen. Alles wordt netjes afgewerkt en is niet zo zeer zichtbaar.
iemand zei nog van netvlies. Ookdat is door prothese niet zichtbaar. als je over ledenbent sluiten ze altijd je ogen dus ziet je men niets van.
WAt niet ter sprake is gekomen is het feit dat eent ransplantatie ook niet altijd succesvol is. Het orgaan kan ook afgestoten worden. Ook kan een orgaan niet altijd nog zoveel jaren mee en is soms een tweede transplantatie nodig.
VErder zijn er ook nog veel verhalenbekend van karakterveranderingen bij mensen met een transplantaat. IN hoe verre is een orgaan van een person en bevat het persoonlijkheid.
Overigens wordt nu nog lang niet genoeg gebruik gemaakt door artsen van het register en komt het er eigenlijk op neer da thet nog aand e directe familie gevraagd wordt.
Ik laat zelf de keuze bijmijn familie zij weten dat ik het goed vind maardat ik weet dat zij er moeite mee hebben en daarom hen op dat moment lat kiezen.

hoi verpleegster,

de discussie rond a en b was ook niet reëel, tenminste ik hoop dat iedereen dat door had, maar om de stellingen duidelijk tegenover elkaar te zetten.
Een argument van veel mensen hier om donor te worden is dat ze dan zelf vinden dat ze er ook recht op zouden hebben als ze zelf een orgaan nodig hebben. Zo kwamen we in de absolute stelling dat ze liever een orgaan zouden geven aan iemand die ook donor is etc...
Dat kan gelukkig idd helemaal niet en dat heb ik hierboven proberen duidelijk te maken.
Grappig dat jij ook in de zorg werkt, en de zelfde keuze als mij maakt. Ik zie dat veel mensen om me heen doen.

coass

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 10 sep 2005 21:55

bedankt voor reactie maar het is verpleger. ook dat komt voor.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 sep 2005 09:12

verpleeg24 schreef:De kans dat je als donor zal dienen is erg klein. je moet onder speciale omstandigheden komen te overlijden. liefst al in het ziekenhuis op de ic. In principe moet iemand doormachines nog in "leve" gehouden worden zodat de organen nog bloed en zuurstof krijgen.

Even een kleine aanvulling: Je hebt gelijk als het gaat om inwendige organenen. Echter, wij maken het best regelmatig mee dat het donatieteam naar onze uitvaartcentra komt bv. voor een netvliesdonatie of een huiddonatie.
Deze zijn nog perfect mogelijk ook al heeft iemand al 1 of 2 dagen in de koeling gelegen.
Begraven is nog steeds mogelijk en de familie kan ok afschied nemen. Alles wordt netjes afgewerkt en is niet zo zeer zichtbaar.
iemand zei nog van netvlies. Ookdat is door prothese niet zichtbaar. als je over ledenbent sluiten ze altijd je ogen dus ziet je men niets van.

Na een donatie is uitaard een feitelijke uitvaart mogelijk. Dat is zelfs verplicht. Echter, als iemand zijn lichaam ter beschikking van de wetenschap steld is dat niet meer mogelijk. De Nederlandse wet voorziet nl 3 vormen van lijkbezorging: begraven, cremeren en het ter beschikking stellen van de wetenschap. Dit laatste is dus een volwaardige vorm van lijkbezorging.

Afscheid nemen blijft natuurlijk mogelijk, zeker ook bij netvlies of huiddonatie. Dit word door het donatieteam zeer zorgvuldig gedaan. Het oog word voorzien van een "oogkapje" en bij huiddonatie word geen huid verwijderd van lichaamsdelen die bij de opbaring zichtbaar zijn.

coass
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coass » 12 sep 2005 07:26

verpleeg24 schreef:bedankt voor reactie maar het is verpleger. ook dat komt voor.

mijn oprechte excuses, ik word zelf ook altijd onterecht verpleegster genoemd, al is het een heel mooie baan...
het komt misschien omdat je nickname daar geen uitsluitsel over geeft...

gr, coass

André

Berichtdoor André » 23 sep 2005 13:14

Ik wil in dit topic graag nog een link toevoegen van Ds. Heikamp, hij is een reformartorisch predikant buitendienst.
Ook deed of doet hij nog steeds onderdelen van het vragenpanel.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 23 sep 2005 19:55

... zou de koningin (en maybe de ganse koninklijke familie) ook donor zijn? :shock:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 24 sep 2005 12:57

tanteoranje schreef:... zou de koningin (en maybe de ganse koninklijke familie) ook donor zijn? :shock:

dan wordt het wel vechten om de organen. Nee, serieus, ik denk het niet.

Dat kiezen ze misschien wel zelf, maar misschien mag het niet, vanwege alle plechtigheden en procedures na het overlijden.

tweetie

Maaike

Berichtdoor Maaike » 24 sep 2005 16:57

Ik denk niet dat de koninklijke fam. donor is. Misschien de kinderen van Prinses Margriet, maar ik (kweet niet zeker hoor) denk niet eens dat het mag van de staat.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Orgaandonatie

Berichtdoor cornelis » 24 sep 2005 17:02

Ik wil even reageren,wat ik las op pagina 3,waar Cybercurse het had over het verrotten van het menselijk lichaam.
Ik stoor me daar nogal aan,daar ik door de dood al een paar dierbare heb verloren,en vandaar dat het nogal pijnelijk is.
Hopende op begrip.
Met vr gr Cornelis.

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 12 okt 2005 18:36

ok dus vanaf nu de woorden zachter uitdrukken
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 okt 2005 06:47

Afbeelding

:mrgreen:

Geniale stripreeks verder, als je van ranzige/flauwe grappen houdt

extra: okee, als je van heeeel erg flauw en heeeel erg ranzige stripjes houdt :mrgreen: :mrgreen:

charlie
Mineur
Mineur

afaf

Berichtdoor charlie » 16 okt 2005 18:16

essieee schreef:
Optimatus schreef:Ik vind dat mensen die zelf een codicil hebben ingevuld, voorrang moeten krijgen voor transplantaties.

Maak hier een apart topic van...goeie stelling!

wat een naastenliefde .;)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: afaf

Berichtdoor essieee » 16 okt 2005 22:09

charlie schreef:
essieee schreef:
Optimatus schreef:Ik vind dat mensen die zelf een codicil hebben ingevuld, voorrang moeten krijgen voor transplantaties.

Maak hier een apart topic van...goeie stelling!

wat een naastenliefde .;)

Geen donor dus :mrgreen: :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 05 nov 2005 13:14

ik ben zelf dan bloeddonor:
ik had weer een oproepkaart gekregen 2 weken terug, en ik durfde gewoon niet meer echt heel erg raar.
de vorige keer is alles goed gegaan alleen toen er ongeveer 400cc uit was werd ik heel wit en ging alles draaien (had ik nog nooit gehad)
ik zou van de week gaan het is vlakbij mijn werk maar ik durfde niet meer te gaan
vind het van mezelf heel erg stom dat ik niet durfde :-(
heeft iemand dat weleens meegemaakt??
want van prikken enz ben ik helemaal niet bang
ik ben nu ook bezig met hepetitus prikken en dat vind ik helemaal niet erg
als iemand hier ervaringen mee heeft hoor ik het graag

nieske

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 nov 2005 13:29

liefie schreef:vind het van mezelf heel erg stom dat ik niet durfde :-(

Ik heb een tijdje geleden voor het eerst bloed gegeven, op zich niks aan de hand, alleen de hele week erna had ik keelpijn en een soort lichte grieperigheid. Op zich niet gek als ze 10% van je bloed weghalen; je weerstand krijgt toch een flinke tik. Ik werd wel wat lichtjes in mijn hoofd tijdens de afname maar niet heel erg. Ik kan me nu wel voorstellen dat mensen die nog meer bloed verliezen een beetje raar gaan doen trouwens.

Het is toch helemaal niet gek dat je niet durfde? Ik denk niet dat mijn ervaring mijn volgende bezoek zal beinvloeden, maar ja, dat weet ik pas als ik weer wordt opgeroepen. Een slechte ervaring ga je natuurlijk niet zelf opzoeken. Misschien is het een idee om een goede vriend of vriendin mee te nemen als je weer wordt opgeroepen; dan heb je in ieder geval wat steun.

Succes in ieder geval.

Terug naar “Archief”