verpleeg24 schreef:DAG allemaal,
ikebn vrij nieuw hier pas sinds deze week. Ik zit in de zorg en ben redelijk op de hoogte van de gang van zaken rondom donor gebeuren.
De hele discussie die gevoerd wordt of patient a of b hem krijgt slaat nergens op. Hier heb je geen inspraak in. Je kunt niet uit sluiten dat eenbepaalde person het wel of niet krijgt. er wordt gekeken welke persoon het orgaan waarschijnlijk het beste op neemt en er wordt boven aan de wachtlijst begonnen. Zelfs testamentair isdit niet mogelijk zoals iemand dacht te kunnen doen. Is vorm van discriminatie die niet kan.
Iemadn die alcohol verslaafd is krijgt overigens geen transplantatie. Moet minstens eenhalf jaar van de alcohol af zijn.
De kans dat je als donor zal dienen is erg klein. je moet onder speciale omstandigheden komen te overlijden. liefst al in het ziekenhuis op de ic. In principe moet iemand doormachines nog in "leve" gehouden worden zodat de organen nog bloed en zuurstof krijgen. Je hoeftniet bang te zijnd at er minder met je gedaan wordt omdat je donor bent. is fabeltje. je moet eerst hersendood verklaard worden en daargaat heel wat aan vooraf. Ook de organen die je aangegeven hebt zullen niet allemaal gebruikt worden. vaak is het zo dat er slechts voor een orgaan gekozen wordt om die te transplanteren. ze kunnen je niet helemaal leeg halen.
Begraven is nog steeds mogelijk en de familie kan ok afschied nemen. Alles wordt netjes afgewerkt en is niet zo zeer zichtbaar.
iemand zei nog van netvlies. Ookdat is door prothese niet zichtbaar. als je over ledenbent sluiten ze altijd je ogen dus ziet je men niets van.
WAt niet ter sprake is gekomen is het feit dat eent ransplantatie ook niet altijd succesvol is. Het orgaan kan ook afgestoten worden. Ook kan een orgaan niet altijd nog zoveel jaren mee en is soms een tweede transplantatie nodig.
VErder zijn er ook nog veel verhalenbekend van karakterveranderingen bij mensen met een transplantaat. IN hoe verre is een orgaan van een person en bevat het persoonlijkheid.
Overigens wordt nu nog lang niet genoeg gebruik gemaakt door artsen van het register en komt het er eigenlijk op neer da thet nog aand e directe familie gevraagd wordt.
Ik laat zelf de keuze bijmijn familie zij weten dat ik het goed vind maardat ik weet dat zij er moeite mee hebben en daarom hen op dat moment lat kiezen.
hoi verpleegster,
de discussie rond a en b was ook niet reëel, tenminste ik hoop dat iedereen dat door had, maar om de stellingen duidelijk tegenover elkaar te zetten.
Een argument van veel mensen hier om donor te worden is dat ze dan zelf vinden dat ze er ook recht op zouden hebben als ze zelf een orgaan nodig hebben. Zo kwamen we in de absolute stelling dat ze liever een orgaan zouden geven aan iemand die ook donor is etc...
Dat kan gelukkig idd helemaal niet en dat heb ik hierboven proberen duidelijk te maken.
Grappig dat jij ook in de zorg werkt, en de zelfde keuze als mij maakt. Ik zie dat veel mensen om me heen doen.
coass