:) Een nieuwe dominee toegevoegd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

:) Een nieuwe dominee toegevoegd?

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2003 09:07

Ik keek net bij de vragen, en ik zag dat ds. Bac ook minimaal een vraag beantwoord heeft. Laat dat nu net onze oude dominee zijn, die pas met emiritaat gegaan is...

PS. hier mag op zich wel een slotje op, ik moest het gewoon even kwijt...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 mei 2003 10:05

We kregen gisteren ook nog een mailtje van iemand die er erg blij mee was. Leuk om te horen!

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 29 mei 2003 17:23

Ga zo door mensen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2003 19:12

Ik mis alleen een beetje dominees die uit de Randstad komen. De dominees van de Bible-Belt missen toch een hoop ervaring.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 jun 2003 19:51

De hiervoor genoemde ds. Bac heeft een heel lange tijd gediend in een gemeente in...........de Randstad.

Verder staat wat mij betreft het voorgaan in een gemeente in de Randstad zeker niet garant voor ervaring....ervaring in wat eigenlijk?
Ook kunnen ds. van de Bible belt weleens lang in een gemeente uit de Randstad gestaan hebben.....

Ik kan je dus niet helemaal volgen.
Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, maar je zult je dan toch anders uit moeten drukken.

(Is het niet zo dat we vaak naar onszelf toe redeneren? Ik wil dat en dat zien, ik denk dat dat en dat goed zou zijn, misschien zelfs: ik zou het zo en zo doen......en vinden dan dat anderen het niet juist doen, of tekort komen? Zo is er altijd wel iets mis om de antwoorden als niet waardevol in de kast te kunnen dumpen)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jun 2003 08:50

Ik wil zeker niet negatief zijn over de dominees die hier de vragen beantwoorden, dat vind ik juist een zeer goede zaak. Maar ik bedoelde meer te zeggen, dat als we kijken naar dominees uit de grote steden, je toch vaak andere antwoorden kunt krijgen omdat zij geconfronteerd worden met heel andere problemen.

De dominee van mijn gemeente zit bijv. in een christelijke overleggroep voor heel Rotterdam. Daar heeft hij te maken met zeer verschillende christenen. En dat vindt hij zelf ook een verrijking, omdat wij de ook waarheid niet in pacht hebben.

Zodoende steekt hij een hoop op van de tradities, manieren, gewoontes van mensen die hun geloof in God net iets anders belijden.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 03 jun 2003 09:31

Dat kan in een dorp ook hoor. Als je weet wat er voor gewoonten bij ons in de kerk zijn, waarvan anderen nog eens raar van staan te kijken. In een dorpskerk, kan al heel verschillend gedacht worden over God!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2003 21:17

Else16 schreef:Dat kan in een dorp ook hoor. Als je weet wat er voor gewoonten bij ons in de kerk zijn, waarvan anderen nog eens raar van staan te kijken. In een dorpskerk, kan al heel verschillend gedacht worden over God!

In één kerk wordt misschien in de marge anders gedacht. In een stad heb je groeperingen die met zijn allen het hele christelijke kader kunnen vullen. In een dorp heb je dit niet.

Ik denk dus dat een dominee die in een grote stad gestaan heeft dus meer ervaring heeft met andersdenken dan eentje uit bijv. Elspeet.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2003 22:19

Sabra schreef:In één kerk wordt misschien in de marge anders gedacht. In een stad heb je groeperingen die met zijn allen het hele christelijke kader kunnen vullen. In een dorp heb je dit niet.

Ik denk dus dat een dominee die in een grote stad gestaan heeft dus meer ervaring heeft met andersdenken dan eentje uit bijv. Elspeet.

ook dit kan genuanceerd worden, ook in een dorp kunnen behoorlijk verschillende groeperingen aanwezig zijn, ik vraag me af waar jij het vandaan haalt dat het alleen marginale verschillen zouden zijn. wat dat betreft wordt het verschil tussen dorp en stad steeds kleiner.

inderdaad zal een ds. uit staphorst minder te maken hebben met andersdenkenden dan een ds. uit amsterdam, maar het verschil tussen een willekeurig dorp uit gelderland of een plaats als leiderdorp (om maar wat te noemen, daar zit ik zelf regelmatig) is niet zo groot als jij lijkt te stellen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2003 11:07

Napoleon schreef:leiderdorp

Niet bepaald een 'dorp' wat gelegen is op de bible belt. Bovendien is het een stad lijkt me, qua grootte.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 jun 2003 20:54

Ter informatie: Zeker 27 predikanten van het panel komen uit het Westen van ons land.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 11 aug 2003 13:24

Dominees uit de grote steden hebben meestal geen tijd over om mee te doen aan een vragenrubriek

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 aug 2003 13:40

Ik zou juist zeggen dat ze wel tijd hebben. Predikanten van het platteland moeten een veel groter gebied bestrijken. En dus hebben ze veel meer reistijd nodig. Daarnaast zal in de steden veel werk van de predikant worden overgenomen door ouderlingen. En in kleine gemeenten kan dat niet.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

v/d Belt

Berichtdoor TheEdge » 19 aug 2004 00:13

Hee! Ik zag dat er bij de laatste 8 antwoorden ineens een antwoord van Van de Belt zat uit Delft! Goeie vent is dat!
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 aug 2004 09:02

We blijven het team uitbreiden. Soms is dat ook nodig omdat er predikanten stoppen i.v.m. gezondheidsproblemen of drukte. Indien iemand graag een predikant toegevoegd zou zien, dan graag een bericht naar vragen@refoweb.nl. Wel graag voorzien van het emailadres van de betreffende dominee. Voorwaarde is wel dat de predikant past bij de identiteit van Refoweb.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”