Op het laatste moment afgeblazen operatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jos123

Op het laatste moment afgeblazen operatie

Berichtdoor Jos123 » 08 sep 2005 09:45

Mensen,

dinsdagmorgen ben ik opgenomen in Erasmus MC voor een operatie aan mn hart. Hele dag onderzoeken, voorbereidingen, wassen scheren, slikken, prikken etc. Woensdagochtend om 6.15 gewekt, weer onderzocht. Rond uur of 10 onder de douche met betadinescrub. Soort steriele pyama aan. Rond 11 uur 2 "kalmeerpillen" geslikt. 12.00 zou ik worden geopereerd. 12.00 uur, niemand te zien, 12.15 verpleegkundige zegt: "maak je niet druk, gebeurt vaker, komt goed". 12.20 chirurg aan mijn bed, "er is een longtransplantatie tussendoor gekomen, sorry, maar jouw operatie wordt naar dinsdag (13 sept.) verzet".

Alle begrip hiervoor, is nou eenmaal acuut, maar als je je al vanaf de avond ervoor toch erg zenuwachtig ligt te maken, tis nou eenmaal een grote ingreep, best moeilijk.

Zijn er mensen die iets dergelijks ook hebben meegemaakt? Misschien zelfs meerder malen? Ben erg benieuwd!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 08 sep 2005 10:19

Sjonge, wat vervelend zeg! Al die moeite en spanningen voor niks eigenlijk... :(
Ik heb dit nog nooit eerder gehoord.
Sterkte alvast voor volgende week!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

ina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ina » 09 sep 2005 19:42

Zoiets heb ik echt nog nooit gehoord (dat is natuurlijk niet het antwoord dat je zocht) maar ik merk wel dat ziekenhuizen vaak heel gemakkelijk omspringen met de spanningen bij patienten. Tot op heden heb ik bij de ziekte van mijn moeder nog niet anders meegemaakt dan dat de arts ofwel de naam van haar ziekte niet wist, ofwel de gevolgen niet kende. Bovendien moet een gedeelte van de behandeling plaatsvinden in het academisch ziekenhuis en bij het eerste gesprek daar was er gewoonweg geen dossier aanwezig. Je bent steeds in spanning, wilt meer horen, vooral of je kunt genezen, en dat die spanning er is wordt door artsen volgens mij nauwlijks gezien. Een beetje meer inleven in de patient zou van mij wel mogen.
Heel veel sterkte volgende week, en ik hoop voor je dat ze niet weer zo'n streek uithalen!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 11 sep 2005 11:28

Hey,
Echt een heel vervelende situatie. Helaas komt dit toch nog wel regelmatig voor. Een ziekenhuis heeft maar een aantal operatie kamers en dus ook maar een aantal operaties die ze per dag uitkunnen voeren. SPoed operaties zullen dan ook altijd voor gaan hoe vervelend dat dan ook is voor de patient die ligt te wachten. Aand ie situatie valt weinig te veranderen. wat ik persoonlijk wel belangrijk vind is dat er goede uitleg gegeven wordt waardoor de operatie niet door gaat en dat er tijd genomen wordt om met de patient hierover te praten wat het hem of haar doet.
DAt er gezegd wordt dat er in ziekenhuizen steeds minder aandacht is voor de spanningen van de patient vind ik jammer. Ik vind dat je daar voorzichtig in moet zijn met dat te zeggen. Dat wat je gezien hebt hoeft geen maatstaaf te zijn voor alle ziekenhuizen. Ik kan alleen voor mezelf spreken en kan dan zeggend at ik altijd zo alert mogelijk ben op de gevoelens van patienten. juist wanneer zij een operatie te wachten staat. Feit blijft dat er veel geschoven wordt in schema s. het enige wa tik als verpleger daaar aan kan doen is de info die ikheb doorspelen naar de patient.
vriendelijke groet hoop dat het goed verlopen is.

ina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Spanningen

Berichtdoor ina » 11 sep 2005 15:52

Als verpleger zul jij vast meer in een ziekenhuis zien dan ik, en ik begrijp ook best dat je 't vervelend vind als er iets over de omgang met patienten gezegd wordt wat jij zelf niet ervaart. Maar mijn betoog was ook niet gericht op de verplegers en verpleegsters: op het oncologisch centrum worden we niet anders dan hartelijk en vriendelijk door hen behandeld en daar gaat qua behandeling alles naar tevredenheid. Ook de voorlichting daar over de chemokuren (de behandeling zelf dus) was prima. Maar ik vind dat het niet in eerste instantie de verpleger maar de arts is, die moet zorgdragen voor de informatievoorziening bij het constateren van een ziekte, voor het starten van een behandeling en voor een zorgvuldige en volledige communicatie tijdens de behandeling. En daar schort het in ons geval aan. En niet alleen ik heb die ervaring, maar met name in de situatie dat een ziekte in 2 ziekenhuizen moet worden behandeld, hoor je regelmatig dat sprake is van een gebrekkige dossieroverdracht. Misschien dat daarvan in het ziekenhuis waar jij werkt geen sprake is, en dan is het bij jullie gelukkig goed geregeld. Maar helaas is het ene ziekenhuis het andere niet.

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 11 sep 2005 19:01

Inderdaad verloopt de informateivoorziening lastiger wanneer je in twee verschillende ziekenhuis behandeld wordt. Men is wel bezig met het digitaliseren van dossiers en netwerken zodat alle informatie direct verkrijgbaar is voor behandelaars e.d. Misschien wel op nieuws mee gekregen dat onlangs juist op dat systeem is ingebroken en het zelfs mogelijk was om gegevens te wijzigen. daar moet dus nog veel in gebeuren voor dat het veilig in gebruik genomen kan worden.
Vaak hoor je inderdaad dat de informatievoorziening van artsen wat minder is. Wat ik gewend ben is dat in principe de arts de patietn alvoorlicht over okof prognose. maar bij opnamegesprek door verpleegkundige wordt deze informatie nogmaals gegeven of bekeken of de informatie nog helder is. Vervolgens is dan aan de verpleegkundige om te bekijken of er nog verdere informatie gezocht moet worden. Durf als patient in ieder geval vragen te stellen en blijf ze net zo lang stellen tot je duidelijkheid hebt dat is je goed recht.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 11 sep 2005 22:36

Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen in onze ziekenhuizen. Geldt voor mij, maar ook voor anderen waar ik op bezoek ging.

Ben (ondanks dat ik natuurlijk min of meer een ubermensch ben) 3x geopereerd, en 3x heb ik daar qua professionaliteit en omgang (artsen en verpleegkundigen) positieve gevoelens aan overgehouden.

To the point: het is logisch dat een spoedoperatie als een longtransplantatie voor welke niet-acute operatie dan niet gaat. Het doel is in zulke gevallen altijd belangrijker dan de middelen. De randvoorwaarden (informatievoorziening naar de andere patient) is natuurlijk ook van belang, maar toch iets minder. Al kan ik het me voorstellen dat het enorm frustrerend is voor bijv. Jos, en dat je je nogal 'afgescheept' voelt. Het is nogal een gebeurtenis natuurlijk, als dat op het laatste moment wordt uitgesteld schiet dat niet op, simpel. Maar uiteindelijk zul je goed behandeld worden, door omstandigheden even wat later.

Hey veel succes met de operatie en het herstel!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 sep 2005 23:30

Beste Jos,
Wat vreselijk!
Je hebt je net geestelijk er op voorbereidt dat het gebeuren gaat, en dan wordt het uitgesteld.
Belachelijk dat zoiets zomaar kan!

Sterkte dinsdag!
Mariamagdalena

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 12 sep 2005 08:36

So mensen, bedankt iig voor de positieve reacties.

Wat mij betreft, ik heb in het ziekenhuis in R'dam eigenlijk voornamelijk positieve ervaringen wat betreft het personeel. Er zijn er altijd wel tussen die iets minder aardig zijn, maar die ontmoet ik op mn werk ook. Het verplegend personeel heeft gewoon meer tijd voor je dan cardioloog/chirurg. Nadat de operatie was uitgesteld kwamen ook een aantal verplegers en de cardioloog langs om ff te zeggen dat ze het ook vervelend vonden. Voor mij hebben ze hun plicht dan gedaan. Een hart- of longtransplantatie is nu eenmaal acuut en ik ben gelukkig geen spoedgeval. Hoop alleen niet dat het nog een keer gebeurd, omdat het mentaal best lastig is. Maar ook al zou dat gebeuren, acute gevallen moeten nu eenmaal voorgaan. En niks gebeurt zomaar dus er zal vast een reden achter zitten, die ik nu nog niet zie.

ketura

Berichtdoor ketura » 25 sep 2005 15:39

Hoe is het nu met je?

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 03 okt 2005 09:41

ketura schreef:Hoe is het nu met je?

Ben 14 september geopereerd. 20 september mocht ik al naar huis, de zondag erna kreeg ik 's nachts behoorlijke pijn, terug naar het ziekenhuis, allerlei onderzoeken, ze waren bang voor longembolie. Was het gelukkig niet, nu sinds vorige week woensdag weer thuis. Rustig aan doen, relaxen, beetje rusten en beetje op internet zitten :D

Terug naar “Archief”