tien gebedsdagen voor nederland

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

tien gebedsdagen voor nederland

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 10:27

Lees, bidt en reageer!

Tussen Hemelvaart en Pinksteren (donderdag 29 mei t/m zaterdag 7 juni) vindt er een nationale gebedsactie plaats. Tien dagen van intensief gebed, aanbidding en vasten voor een geestelijke verandering in uw stad, dorp, wijk en straat.

Waarom?

In 2002 hebben tienduizenden mensen gebeden tijdens de 10 Dagen voor Nederland. Door ons gezamenlijk gebed hebben we een bruggenhoofd geslagen. Nu is het tijd om te volharden in gebed en door te breken zodat we blijvende veranderingen gaan zien in Nederland. We leven in urgente tijden, en hebben Gods ingrijpen nodig!

Jezus’ discipelen leefden ook in een urgente tijd. Ze wisten niet hoe ze verder moesten. Ze wisten alleen dat ze zich moesten afzonderen om op God te wachten. De Heilige Geest werd uitgestort. Duizenden mensen in Jeruzalem hoorden het evangelie en besloten Jezus te volgen. De geboorte van de kerk was een feit. Hun gebed had een effect op hun leefwereld. De kracht van het evangelie brak door en de discipelen braken uit. Dat is ook het doel van deze ’10 dagen van Nederland’.

Het is nú de tijd:

- dat we persoonlijk en collectief, als kerk, uit onze veilige kaders breken
- dat we tot God gaan roepen voor onze directe omgeving
- dat we in contact komen met de mensen (en hun nood) in onze straat, wijk of stad of op je werk of school
- dat we Gods bewogenheid gaan voelen voor de mensen om ons heen
- dat we luisteren naar Gods stem en gaan doen wij Hij tot ons zegt
- dat onze relatie met God effect gaat hebben op onze leefwereld

Deze ’10 dagen voor Nederland’ is geen eenmalige actie. Het is een aanzet om in gehoorzaamheid aan God betrokken te raken bij onze leefomgeving en naar haar uit te reiken. God roept ons op, en wij, de kerk, antwoorden en komen in actie.

Breek uit! Ga de straten en stegen van de stad in … (Lukas 14:21)

Voor wie?

Dit is een oproep voor iedereen die ernaar verlangt meer van God te zien, die bereid is met gebed, aanbidding en vasten op de bres te staan voor zijn/haar omgeving en ons land. Elke gebedsbeweging, gemeente, organisatie, groep of individu kan aan de '10 Dagen voor Nederland' deelnemen. Het wordt een massaal, eensgezind gebedsoffensief.

Waar?

Het is de bedoeling dat er in alle 489 Nederlandse steden en gemeenten gebedsplaatsen ontstaan in huizen, kerkgebouwen, kantoren, wijkcentra, scholen, en ander lokaties. Gebedsplaatsen waar christenen uit verschillende kerken en groepen samenkomen om te bidden. Maar, het zou nog veel mooier zijn als er in elke straat van uw dorp of stad gebeden zou worden. Denk aan gebedswandelingen door elke straat of bij belangrijke plaatsen. Iedere deelnemer kan en mag bidden zoals God hem of haar leidt, en elke groep kan haar eigen vorm en stijl kiezen. De jongerengebedsorganisatie The Call werkt nauw samen met ’10 dagen voor Nederland’ en houdt tijdens de '10 dagen' net als vorig jaar een gebeds- en aanbiddingstournee langs zes grote steden in Nederland. Op www.thecall.nl vindt u meer informatie.

Bid en vast mee: persoonlijk, met uw gemeente of organisatie! Stimuleer en mobiliseer ook anderen om tien dagen apart te zetten om God te zoeken en te vragen het geestelijk klimaat van uw omgeving en ons land te veranderen!

www.10dagenvoornederland.nl www.thecall.nl (voorjongeren)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2003 10:37

Hoi,

elders heb ik ook al gemeld dat ik een vreemd gevoel heb bij deze actie. Niet dat ik er direct negatief tegenover sta, maar ik vind het vrij dwingend, ook naar God toe...

Ik kan het gevoel niet verder omschrijven. Ik veroordeel het niet, maar ik kan gewoon de stap niet maken om expliciet hier aan mee te doen.
Waarom? dat weet ik niet.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 27 mei 2003 11:44

Maar ik neem aan dat iedereen iedere dag al bid... Waarom dan tien dagen extra intens? God hoort je heus wel hoor....

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 15:07

Dit vind ik eigenlijk wel een goed initiatief! Ik ga es kijken of er in mijn gemeente ook iets is. Intensief met God bezig zijn, dat is wel gaaf.

En dat je elke dag bid, nou dat zou ik niet kunnen zeggen. Ja ok, je bidt wel elke dag, maar vaak heb je het te 'druk' om echt een gesprek met God aan te gaan. Dit is denk ik wel een goede manier om meer naar buiten te treden. Samen bidden , geloven, is echt mooi hoor!
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 15:48

"Als ze maar aan MIJN zien dat ik de beste ben in het bidden......"

(een citaat)

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 27 mei 2003 17:14

[quote="lizzz"]En dat je elke dag bid, nou dat zou ik niet kunnen zeggen. Ja ok, je bidt wel elke dag, maar vaak heb je het te 'druk' om echt een gesprek met God aan te gaan. [/quote]
Ja, en na die tien dagen ga je weer verder met je drukke leventje en val je weer in dezelfde gewoonten terug. Lijkt mij dat je er beter in je eigen geloofsleven aan gaat werken zodat je er vaker tijd voor maakt om een echt gesprek aan te gaan met God.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2003 17:18

Joris,

Ik ben bang dat de kracht in het gezamelijk gebed wordt gezocht.
Net of wij met meer mensen meer voor elkaar krijgen.
Bij mij komt het een beetje over van: als we met ze allen bidden moet Hij wel verhoren. Maar de kracht licht niet in het Gebed maar de kracht is bij hem. Hij wil er om gebeden worden..
Maar niet de hoeveelheid mensen die bidden helpt... Maar zijn wil gebeurt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 19:13

chickie schreef:
lizzz schreef:En dat je elke dag bid, nou dat zou ik niet kunnen zeggen. Ja ok, je bidt wel elke dag, maar vaak heb je het te 'druk' om echt een gesprek met God aan te gaan.

Ja, en na die tien dagen ga je weer verder met je drukke leventje en val je weer in dezelfde gewoonten terug. Lijkt mij dat je er beter in je eigen geloofsleven aan gaat werken zodat je er vaker tijd voor maakt om een echt gesprek aan te gaan met God.

Ga je na tien dagen weer gewoon verder? Ik weet niet hoe het in het algemeen is, maar ik put altijd ontzettend veel kracht uit het samenzijn en samen bidden met andere gelovigen. Dat is niet alleen voor dat moment.

Bij mij komt het een beetje over van: als we met ze allen bidden moet Hij wel verhoren. Maar de kracht licht niet in het Gebed maar de kracht is bij hem. Hij wil er om gebeden worden..

Jij brengt het, alsof je eigenlijk net zo goed niet kunt bidden. Zijn wil gebeurt. Maar dat is ook zo als je niet bid... Dus? Stoppen met bidden? Of doorgaan? Ik weet niet of je wel eens samen met anderen (in een kringgebed o.i.d.) gebeden hebt, maar in samen bidden ligt veel kracht. Je put daaruit echt kracht en moed om vol te houden. En zou God niet luisteren naar gebed? Zou ons gebed niet vuriger en meer uit ons hart kunnen zijn als we met veel gelovigen bidden?
Ik denk trouwens ook niet dat het Gods bedoeling is dat we altijd maar voor onszelf geloven. Ok, je gaat naar de kerk, je draagt je geloof misschien ook wel uit naar niet-christelijken, maar volgens mij is bidden heel belangrijk in het geloof, waarom dat dan niet samen te doen?

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 19:44

Jij brengt het, alsof je eigenlijk net zo goed niet kunt bidden. Zijn wil gebeurt. Maar dat is ook zo als je niet bid... Dus? Stoppen met bidden? Of doorgaan? Ik weet niet of je wel eens samen met anderen (in een kringgebed o.i.d.) gebeden hebt, maar in samen bidden ligt veel kracht. Je put daaruit echt kracht en moed om vol te houden. En zou God niet luisteren naar gebed? Zou ons gebed niet vuriger en meer uit ons hart kunnen zijn als we met veel gelovigen bidden?
Ik denk trouwens ook niet dat het Gods bedoeling is dat we altijd maar voor onszelf geloven. Ok, je gaat naar de kerk, je draagt je geloof misschien ook wel uit naar niet-christelijken, maar volgens mij is bidden heel belangrijk in het geloof, waarom dat dan niet samen te doen?

Waarom dan 10 dagen????????? en niet 1 vaste dag/middag/avond/nacht in de week? zondags (en bij sommige gemeente's ook doordeweeks) ben je toch ook bij elkaar als gemeente en bid je toch ook?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 19:48

Bidden in een kerk is toch anders, je bid wel samen, maar ook weer niet echt. Het is veel minder je eigen gebed. Waarom tien dagen? Omdat het tussen hemelvaart en pinksteren is, en de discipelen toen ook bij elkaar waren.
Maar het zou natuurlijk ook op een ander moment kunnen.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 19:50

Omdat het tussen hemelvaart en pinksteren is, en de discipelen toen ook bij elkaar waren.

Maar de discipelen waren toch zo vaak bij elkaar?

Dat waren maar 11 discipelen.......

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 20:10

tussen hemelvaart en pinksteren waren het niet alleen die 11 discipelen, maar heel veel van Jezus' volgelingen. Jezus had hen opgedragen samen te wachten tot ze de Geest zouden ontvangen.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 27 mei 2003 20:17

Om samen te bidden voor een land, lijkt me iets geweldigs, maar waarom 10 dagen?
Bij ons in de kerk wordt elke zondag voor ons land gebeden, ik heb daar geen 10 dagen voor nodig, ik zeg niet dat het fout is, het idee is goed.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2003 21:10

lizzz schreef:

ejje lizzie,

Jawel zo kun je wel bidden....
Ik zij dat ik bang was dat het in een zo'n kring gebed de kracht in het gebed zelf wordt gezocht.
Ik geloof wel dat je veel kracht kan putten om samen met mensen te bidden. Daarom is het heel goed om samen te bidden.
Maar bij deze uitnodiging vind ik toch iets naar voren komen van: De kracht in het Gebed zelf zoeken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 21:15

Volgens mij snap ik niet precies wat je bedoelt, maar bedoel je dat we de kracht bij God moeten zoeken i.p.v. in het gebed? We kunnen die kracht van God toch juist krijgen door/ in het gebed?

Terug naar “Archief”