Gereformeerde Gemeente op de schopstoel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 19:31

Omdat als ik het over de gergem heb ik ook de gergem in ned en dergelijke bedoel.

Gergem= gereformeerde gemeenten

gergem in ned= gereformeerde gemeenten in Nederland.

Deze twee kerkverbanden zijn zeer verschillend.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 27 mei 2003 22:25

Ja Anna, dat weet ik ook wel. Ik ben niet achterlijk. Ik ken de gereformeerde gemeente héél erg goed en ik ken de gereformeerde gemeente in Nederland ook best goed en de Oud gereformeerde gemeente en dergelijke. En de Hervormde bond die richting de gergem trekt.
Het spijt me dat ik zoveel woorden moet gebruiken en dat je dan nog niet ziet dat ik juist wil zeggen dat ik ze niet over één kam wil scheren en dat ik het niet over de één of andere gergem heb maar over het reformatorische gedachtengoed.
Maar goed.... voor de mensen die het niet wisten is je uitleg misschien nuttig.

chaja

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 mei 2003 09:18

Oke, ik zal niet meer schoppen tegen de kerk, maar een gemeente expliciet noemen als dat het geval is.
Ik voel me kiplekker onder de preken van Vreugdenhill of bijeenkomsten van de jeugdbond, want daar is een oproep tot bekering en geen oproep tot (zelfgezochte) ellendekennis. Deze groepen bestrijden de lijdelijkheid, terwijl de preken in sommige gemeenten de lijdelijkheid juist versterken, want wanneer er alleen een oproep tot ellendekennis wordt gepreekt, zal men nooit tot bekering komen. Dit is mijn stelling en het wordt voor 99% in de praktijk bevestigd.

1.
Een goede preek laat je ellende zien, de noodzaak tot bekering, de verlossing die ook jou wordt aangeboden (genadeaanbod), en de dankbaarheid die we tegenover God hebben (of moeten hebben) en hoe we in die dankbaarheid moeten gaan leven (noodzakelijke wedergeboorte!).
Het gebed die Jezus ons leerde is opvallend genoeg in de volgorde: Danken en loven, bidden, danken en loven.
Deze volgorde hoor ik in de preken van Vreugdenhill en in het bidden van Vreugdenhill.

2.
Preken die ik jammergenoeg zo vaak hoor is: Ellende, de noodzaak van de ellende, hoe een diep ellendige zondaar via de ellende tot bekering wordt gebracht, het gevaar van alle vormen van (nep)bekering die niet op deze wijze geschieden, dat het ook eens voor jou mag gaan gelden.
Hier hoor ik vaak als gebed: 1. Ow wij zijn zo ellendig! 2. Mocht er eens 1 bekeerd worden.
Ik zal voor de netheid erbij vermelden dat ik dit in Genemuiden hoor en dat er dominees zijn uit andere gemeenten zijn die dit ook preken. Ik heb nu zeker 2 dominees gehad die blij waren dat ze in Genemuiden mochten preken, omdat preken met zulke inhoud niet meer werden geaccepteerd in hun eigen gemeente, en dat ze dat ook zo in de preek vertelden.

Ik zou het leuk vinden om van jullie te horen welke type preken jullie in jullie gemeente horen.
Dus ik zou graag willen weten:
1. De plaats van de gemeente.
2. De type van de preken die ik hier (wat cru) heb gesteld.

De dominee hoeft van mij niet genoemt te worden, want ik wil geen personen aanvallen.

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 09:31

Ik herken je probleem vanuit de vrijgemaakte hoek, al ligt het misschien iets anders. ik mis in iedergeval wél dat wat je schrijft onder je punt 1 waar je schrijft hoe eeen prediking volgens jou er uit moet zien.

ik waardeer alle vergevingsgezindheid en schuldbelijdenissen in dit topic. En ik wil daar graag aan meedoen. Maar sosm ben je er zo van overtuigt dat iets verkeerd is dat je het graag met naam en toenaam zou willen vermelden hiero om vooral ook te kijken hoe anderen er over denken. En, niet in de laatste plaats, om te kijken of je nietzelf toevallig toch gek bent. Je zoekt herkenning dus.

het lijktmij niet vruchtbaar om alle plaatsen bij langs te gaan om te kijken of daar een ifjne preek te horen is. Want in alle handboekjes kun je dan ook de namen van de predikanten vinden en drukje er toch een stempel op.
Ik ga er vanuit dat iedere gemeente de predikant krijgt die ze verdient.

Laten we met elkaaar toch kijken hoe diep Gods liefde is. Laten we kijken of elkaars gemis hier kunnen aanvullen.

Kaw en pieter, jullie 'spel' hier is echt fascinerend. Pieter heeft volgens mij eeng rote liefde voor zijn GG en vind het heerljk om in theorieen te verdrinken. Kaw reageert vanuit een leven vol tegenstrijdigheden volgens mij, een gevecht waarin hij toch God heeft terug gevonden en hij kijkt vanuit zijn nieuw ingenomen positie naar de kerk van zijn schoonfamilie.En daar doen hem dingen pijn omdat ook zijn familie veel mist in die gemeente.
Probeer die kerkgemeenschap er buiten te houden. daar verander je niets aan. Jullie zijn mobiel en kunnen allekanten op. De kerkgenootschappen nemen hun bochten als een olietanker.

praat over wie God voor je is. Overigens deden jullie dat beiden in de 'persoonlijke topic'. Gewoon alle woorden die duiden op kerkgenootschappen negeren.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 09:48

Beste allemaal,

Ik ben erg blij met alle reacties tot nu toe. Fijn dat we hier met elkaar tot de conclusie komen dat we niet op de goede manier bezig waren, en dat we daar nu verandering in gaan aanbrengen. Generaliseren is niet terecht, en dat is geloof ik iedereen wel met me eens.

joris schreef:
Pieter heeft volgens mij een grote liefde voor zijn GG en vind het heerlijk om in theorieen te verdrinken.

Ik wil even iets rechtzetten, joris. Ik sta voor mijn kerkverband, ja, maar mijn liefde ervoor is niet blind en ik loop ook niet blindelings achter de massa aan. Ik luister altijd met een kritisch, maar objectief oor. Ik sta open voor kritiek en vernieuwing, maar strijd tegen onwaarheden. Dat heb je inmiddels wel begrepen.
Verder ben ik me er niet echt van bewust in theorieen te verdrinken. Ik denk dat dat een beetje overtrokken is. Ik heb geprobeerd weer te geven hoe ik bepaalde zaken beleef, ook wat betreft het geloof. Dat heeft niets met theorieen te maken dacht ik, maar met beleving. Toch?

Laten we met elkaaar toch kijken hoe diep Gods liefde is. Laten we kijken of elkaars gemis hier kunnen aanvullen.

Amen.

kaw schreef:
Oke, ik zal niet meer schoppen tegen de kerk, maar een gemeente expliciet noemen als dat het geval is.

Dank je wel, kaw!

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 09:54

sorry pieter,

verdrinken is fout woord geweest.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 mei 2003 09:56

In de ger. gem. ligt de theorie in de beleving en de beleving in de theorie. Dat is ook het apparte van de ger. gem.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 mei 2003 10:00

En ja... Ik vedrink wel eens in de tegenstrijdigheden van de kerkverbanden. Elke gemeente is weer anders. Je mag de fouten van 1 gemeente niet wijden aan het kerkverband, maar andersom ook weer niet. Ik wordt daar echt helemaal gek van. Ik moet voor een kerk kiezen, maar moet eigenlijk kiezen voor een plaatselijke gemeente. Moet ik dan maar de theorie als uitgangspunt nemen? Nee, dat kan ook weer niet, want dan kan ik praktisch naar elke soort kerk of gemeente. Het is in Nederland gewoonweg een uiterst droevige zaak.

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 10:06

Neem je geloofsbeleving als uitgangspunt én die van je vriendin en ga samen op zoek naar een gemeente die daar het beste bij past.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 10:08

joris schreef:
sorry pieter,
verdrinken is fout woord geweest.

Maar toch, waar doelde je precies op? Wellicht kan ik er wat van leren...

kaw schreef:
Het is in Nederland gewoonweg een uiterst droevige zaak.

Dat ben ik absoluut met je eens! Dat er zoveel verschillende kerkverbanden zijn, is zeer te betreuren. Wat dat betreft hebben we er met elkaar wel een puinhoop van gemaakt.
Een klein beetje licht gloort er wel, daar de GG, naar ik heb begrepen, toenaderingspogingen onderneemt richting andere kerkverbanden (GG in N).
Zie:
http://www.kerken.com/afdelingen/artikelen.php?NewsId=592

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 10:10

wow, niet te slijmerig worden nu he, pieter, haha.
wat ik bedoelde is dat jij heel goed bent in het verwoorden van theorieen waarin je kerkverband gelooft. Af en toe vind ik je dan erg fel worden. misschien komt dat omdat je er ook nietaltijd mee uit de voeten kunt? Want wat je zoekt is een levende relatie met God, dat is mij wel duidelijk.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 10:22

wow, niet te slijmerig worden nu he, pieter, haha.

Wacht maar totdat we elkaar in een andere discussie weer tegenkomen :wink:

wat ik bedoelde is dat jij heel goed bent in het verwoorden van theorieen waarin je kerkverband gelooft. Af en toe vind ik je dan erg fel worden. misschien komt dat omdat je er ook nietaltijd mee uit de voeten kunt?

Nu, ik kan er dacht ik meestal prima mee uit de voeten, alleen krijg ik de indruk dat sommige mensen er heel eenzijdig tegen aan kijken. Je moet die theorieen in een breed verband proberen te zien, en niet op 1 bepaalde zaak de nadruk willen leggen. Verder gaat het er om of je het praktisch kunt toepassen.

Want wat je zoekt is een levende relatie met God, dat is mij wel duidelijk.

Nu maar bidden en hopen dat het mezelf ook duidelijk wordt...

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 10:27

lees nog eens je bijdrage in de topic: voor de onbekeerden.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 28 mei 2003 11:03

Ik durf te beweren dat ik elk kerkverband kan verdedigen in de leer die ze in theorie aanbieden, maar als we naar de praktijk kijken, blijft er van de theorie meestal bitter weinig over.

En ger. gem. in Nederland. Wat leren die precies? Is Ds Steenbok daarmee verbonden geweest?

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 11:33

hmm, dat zouden we toch niet meer doen? of had ik dat bedacht.

Terug naar “Archief”