Raido schreef:Heb je dat wel helemaal goed? We leven toch onder de SMET van de zonde? Adam was verantwoordelijk voor ons allemaal, hij maakte het kapot (met Eva) en wij lijden daar onder, volgens mij hebben wij geen schuld aan de zonde, wat ons niet zondeloos of zorgeloos maakt natuurlijk, wij vallen onder Adam, daarom zijn wij zondig.Jawel, alleen willen ze niet (menselijke verantwoordelijkheid). Overigens vind ik dit een misleidende vraag, alsof mensen onschuldige slachtoffers zouden zijn van de zonde in Adam. De mens wordt juist schuldig geboren en leeft dit ook uit. Als je het enkel probeert te bezien vanuit Gods rechtvaardigheid, dan is het nog een wonder dat er een kans voor ons mensen is.
We leven ook onder de smet van de zonde, maar dit is niet het hele verhaal. De zonde van Adam wordt ons ook toegerekend. Daarom wordt iedereen, zelfs een pasgeboren baby, voor schuldig gehouden (we zijn in zonde ontvangen en geboren, en daarom rust op ons de toorn van God, volgens het doopformulier).
Raido schreef:Mijn leraar zegt het anders, wie gelooft en bekeerd wordt is uitverkoren en dus behouden.. het is niet verkeerd, het accent ligt anders.
Het is inderdaad maar net waar je het accent legt. Beide zijn waar.

Raido schreef:Uitverkorenen zijn de gelukkige mensen die bekeerd zijn door God, Jezus stierf voor de zonden van de hele wereldn, iedereen kan bekeerd worden maar niet iedereen heeft de Heelmeester nodig. Ook hierin wil ik het accent verleggen, jij zegt: 'want uiteindelijk hebben alleen de uitverkorenen hier deel aan.' Ik zou zeggen 'Iedereen kan hier deel aan hebben, mensen die daar deel aan hebben zijn de uitverkorenen'.Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld, opdat de uitverkorenen er deel aan zouden kunnen krijgen, want uiteindelijk hebben alleen de uitverkorenen hier deel aan.
Idem.