Zelfmoord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 10 aug 2005 00:46

Waar staat in de Bijbel dat zelfmoordenaars de hemel niet kunnen be-erven? Satan kan Gods kinderen zo te grazen nemen dat ze dit als enige uitweg zien. Satan lacht, want hij denkt er weer wat bij te hebben in de hel. Wat schetst zijn verbazing en grenzeloze woede als God zegt: Welkom, Mijn kind! Ik had je nog niet verwacht, maar kom binnen in de eeuwige vreugde.......!!

Oordelen hierover kan dus niet, laat dat aan de God des levens over! En dat geldt dus ook voor dominees![/quote]

er is een tyd geweest dat ik dacht dit niet mogenlijk was en dat mensen die zelfmoord pleegden voor eeuwig verloren waren en dat God Zijn kinderen ervoor bewaard ,maar hier ben ik wel van terug gekomen .
een aantal jaar geleden ben ik door omstandigheden zo eenzaam geworden dat ik niemand meer had om voor te leven zelfs niet voor mijn Vader die ik nu ken .
ik heb toen een aantal pogingen ondernomen maar ben gelukkig bewaard hiervoor en mocht verderleven .in de periode erna heb ik mijn Vader leren kennen .
hierdoor ben ik wel heel anders over dit soort dingen gaan denken .
maar alsjeblieft mensen als je het wil gaan doen zoek dan je uitweg bij God Hij wil en zal je helpen Hij wil onze dood niet Hij wil dat we blijven leven ook al zal je dat niet zo zien op dit moment ik heb dit mogen ervaren en ik wil dit doorgeven aan iedereen .
ik zal voor jullie bidden dat ONZE Vader je vast mag houden en wil helpen .
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 05:32

Door je eigen leven te nemen ontneem je YHWH de kans om er ooit nog iets mee te doen. Dat is denk ik het ergste eraan, afgezien van de pijn van hen die je achterlaat en van hen die het meemaken.

Veel mensen zijn diep gezonken, zo ver gegaan dat hun hele leven werd beheersd door de wens om te sterven. Veel van hen zijn toch doorgegaan. En hebben, jaren later, gezien dat het niet voor niets was. Hebben anderen geholpen om hùn leven weer te herstellen. Zijn dominees, predikers, zangers geworden die met hun ervaringen anderen helpen. Zijn de meest dankbare discipelen, die niet meer leven voor zichzelf.

Mensen plegen zelfmoord, niet alleen omdat ze het zelf zat zijn, maar ook, soms nog meer, omdat ze geloven dat ze anderen alleen maar kwetsen. Dat de wereld beter is zonder hen. God zegt van niet. Terwijl je voorouders nog niet eens bestonden, maakte Hij jouw stukje van deze wereld al klaar. Je begrijpt jezelf niet? Hij wel, Hij heeft je gemaakt zoals je bent zodat je dingen kunt doen die niemand anders kan. Maar daar moet je wel de wil voor hebben.

Heulen met de vijand? Wie was het in Genesis 3 die de mens de toegang naar de levensboom ontzegde? Was dat Satan? Of God? Wie heeft de sleutels van leven en dood? Is dat het Beest? Of Jezus? Maar ook juist daarom: het is niet goed om zelf maar te beslissen wanneer het jouw tijd is. Laat Jezus dat maar beslissen, Hij weet wanneer je werk erop zit.

Dreigen met de hel? Niet echt redelijk denk ik. Als iemand uit pure wanhoop, en vaak uit liefde voor zijn medemens, zichzelf doodt, zal God hem daar zeker op aanspreken, maar dat betekent niet automatisch de hel. Misschien is het beter te zeggen: net zomin als enige andere zonde.

Maar het is niet het goede pad.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

zelfmoord

Berichtdoor martin29 » 22 aug 2005 20:04

helemaal mee eens kan er niks aan toevoegen vooral de laatste regel dat het niet goed is om het te doen maar dat het net zo slecht is als een andere zonde en dat het niet automatisch de hel betekend !
maar het is nooit goed te praten absoluut niet maar ik kan het van sommigen wel voorstellen door wat ik in mijn direkte vrienden kring en op mijn werk meemaak .
laten we een kring van gebed vormen voor deze mensen dat is het beste wat we kunnen en moeten doen in Jezus naam !
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Elinu
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Elinu » 26 aug 2005 18:35

Als ik jullie antwoord bekijk.... is het beter om nu gelijk zelfmoord te plegen!

* Je komt toch nog in de hemel en en het is vooraltijd feest! :D

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 aug 2005 19:05

ff vraagje tussendoor: heeft hier iemand ook ervaring met broer/zus die zelfmoord wil plegen?? Of heeft iemand tips hoe je ermee om moet gaan??
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 aug 2005 19:31

Elinu schreef:Als ik jullie antwoord bekijk.... is het beter om nu gelijk zelfmoord te plegen!

* Je komt toch nog in de hemel en en het is vooraltijd feest! :D
Dat is, als ik het zeggen mag, wel erg kort door de bocht en nogal ongevoelig naar mensen toe die dit in vreinden-of familiekring hebben meegemaakt.

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 26 aug 2005 19:34

Shito schreef:Dreigen met de hel? Niet echt redelijk denk ik. Als iemand uit pure wanhoop, en vaak uit liefde voor zijn medemens, zichzelf doodt, zal God hem daar zeker op aanspreken, maar dat betekent niet automatisch de hel. Misschien is het beter te zeggen: net zomin als enige andere zonde.

Maar het is niet het goede pad.

Dreigen met de hel is idd niet goed, maar wat volgens mij het probleem met zelfmoord is is dat het gelijk staat aan elke andere zonde (hier heb je gelijk in), en elke zonde is ook een even grote gruwel in de ogen van God, door de zonde hebben wij namelijk de dood verdiend..

Maar hoe zit het dan dat als je gelooft dat God je elke zonde wil vergeven, maar dat je daar dan wel om moet vragen.. Maar hoe vraag je om vergeving nadat je jezelf geoordeeld hebt (wat ook niet mag want Gij zult niet oordelen had ik ergens gelezen).

Ik geloof zelf dat zelfmoord een "gereedschap" van de satan is om mensen te laten vallen, samen met depressie, angst, gebrek aan liefde, gebrek aan bijbelse waarhijd etc etc wil een mens op een gegeven moment niets liever dan dood..

Maar zoals ik het nu typ kom je volgens mij bij verschillende soorten zelfmoord, je hebt volgens mij zelfmoord uit depressie, etc etc, en je hebt ook zelfmoord om anderen te helpen/redden.

Ik denk toch dat de 1e niet goed is, maar ik kan en mag niet zeggen dat je door zelfmoord veroordeeld bent, maar ben wel bang dat veel mensen die zelfmoord plegen zichzelf oordelen..

ff vraagje tussendoor: heeft hier iemand ook ervaring met broer/zus die zelfmoord wil plegen?? Of heeft iemand tips hoe je ermee om moet gaan??

Dit is erg moeilijk, ik ken iemand die een zusje heeft die met plannen rondloopt, en ik heb zelf een poos terug ook problemen gehad met mn broertje.

Wat mij opviel bij mn broertje is dat hij websites bezocht die een uitermate slechte invloed op hem hadden, dus benaderde ik hem daar rustig op.

Wat mij ook opviel is dat hij behoorlijk agressief kan worden, het slechte om te doen is dan ook agressief/boos reageren, dat verergert de situatie alleen maar, wat erg helpt is rustig blijven en vooral hem/haar bij leuke dingen betrekken, zoals bijvoorbeeld samen met vrienden meenemen naar film, of naar zwembad.

Het is wel erg moeilijk, maar hoe meer hij/zij bij gezamenlijke dingen betrokken is, hoe meer hij/zij merkt dat er wel degelijk mensen om hem/haar geven, en dit helt die persoon enorm.

Ik kan hiernaast zelf trouwens ook wel wat extra tips gebruiken wat nog meer kan helpen, ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Groeten Bart

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 aug 2005 21:50

mw schreef:ff vraagje tussendoor: heeft hier iemand ook ervaring met broer/zus die zelfmoord wil plegen?? Of heeft iemand tips hoe je ermee om moet gaan??

Als buitenstaander ben je eigenlijk al te ver gegaan in het vertrouwen van die persoon.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 aug 2005 21:53

Evelien schreef:
mw schreef:ff vraagje tussendoor: heeft hier iemand ook ervaring met broer/zus die zelfmoord wil plegen?? Of heeft iemand tips hoe je ermee om moet gaan??

Als buitenstaander ben je eigenlijk al te ver gegaan in het vertrouwen van die persoon.

hoe bedoel je?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 27 aug 2005 18:04

[size=18][/sizeEens stond hier in de krant een overlijdens bericht van een jong persoon, door een noodlotting ongeval overleden stond er nog bij. Het was een aanrijding met een trein, fiets in de sloot naast het spoor. Voor de familie en buitenwereld was het een tragisch ongeval. Maar was dit echt zo, ik was machinist op de trein en heb gezien hoe het echt ging. Bij mij mislukte de sprong en bij de volgende trein wel. Heb daar rapport van opgemaakt, maar hoop niet dat het aan de familie ter beschikking was/is gesteld. Deze gaan als zij kerkelijk waren er van uit dat hun kind in de hemel is gekomen.
Het is niet goed als mensen zelf hun leven ontnemen, maar dan denk ik verder. Moet je juist gezond zijn om het niet te mogen doen, met andere woorden, zieken met zeer veel pijn. De verdoving kan al zorgen dat je met minder pijn korter leeft.
Gelukkig beslist onze hemelse Vader over goed of kwaad gehandeld.

Vr.gr BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 aug 2005 12:21

mw schreef:
Evelien schreef:

hoe bedoel je?

Inderdaad EEf, wat wil je hiermee zeggen?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 01 sep 2005 14:03

Ik vind dit altijd een heel moeilijk onderwerp. Het gevaar hiervan is dat we gaan denken als God. Maar dat kunnen wij niet. God ziet het hart aan en wij zien alleen de buitenkant van een persoon. Hetzelfde geld eigenlijk min of meer voor baby's die overlijden. Daar zijn ook hele discussies over. Ik meen wel dat er in de bijbel staat dat dit de verantwoordelijkheid van de ouders opeist? Bij zelfmoord is dit een heel ander verhaal. Meestal zijn diegenen al wilsbekwaam. Ik denk niet dat wij kunnen oordelen of die mensen in de hemel of hel komen. Het is nogmaals alleen God die dat bepaald en Hij ziet alleen het hart aan. Ik geloof dat als iemand oprecht gelooft niet verloren zal gaan. Zo'n iemand weet op dat moment gewoon geen andere uitweg dan deze.

Wat me opviel is dat er in de bijbel staat dat er mensen geen grotere "beproeving" krijgen dan dat diegene aan kan. Toch vraag ik me af of iemand die zelfmoord pleegt het wel aan kon. Zelfmoord is toch een teken dat je het niet meer aan kan?
- Home is in my head -

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 01 sep 2005 15:52

Het leven een geschenk van God is dat we niet mogen vernietigen. God schenkt ons leven en wij hebben geen recht om dit af te wijzen. Hoe dit zich verhoudt tot onze vrij wil, onze keuze vrijheid, is onduidelijk. Mogen we deze gift afwijzen als ons leven martelend zwaar is? Moeten we dankbaar zijn, terwijl we ons diep ongelukkig voelen omdat medische apparatuur ons aan bed gekluisterd houdt? Of mogen we de gift afwijzen? Ik denk niet dat we deze gift af kunnen wijzen. Ik ken iemand die er over dacht om zelfmoord te plegen, maar dat uiteindelijk niet deed omdat dacht dat hij niet in de hemel zou komen. Tegenwoordig is hij dolgelukkig met die keuze.

Bovendien is zelfmoord onnatuurlijk. God heeft het leven op aarde geschapen. Zelfmoord doorbreekt de natuurlijk orde die hieruit volgt.

sela

Berichtdoor sela » 01 sep 2005 16:09

Rijnmond schreef:Het leven een geschenk van God is dat we niet mogen vernietigen. God schenkt ons leven en wij hebben geen recht om dit af te wijzen. Hoe dit zich verhoudt tot onze vrij wil, onze keuze vrijheid, is onduidelijk. Mogen we deze gift afwijzen als ons leven martelend zwaar is? Moeten we dankbaar zijn, terwijl we ons diep ongelukkig voelen omdat medische apparatuur ons aan bed gekluisterd houdt? Of mogen we de gift afwijzen? Ik denk niet dat we deze gift af kunnen wijzen. Ik ken iemand die er over dacht om zelfmoord te plegen, maar dat uiteindelijk niet deed omdat dacht dat hij niet in de hemel zou komen. Tegenwoordig is hij dolgelukkig met die keuze.

Bovendien is zelfmoord onnatuurlijk. God heeft het leven op aarde geschapen. Zelfmoord doorbreekt de natuurlijk orde die hieruit volgt.

maar dan: sommigen die zelfmoord plegen zijn ziek. echt ziek. zij hebben geen grip op zaken, alles loopt door elkaar in het hoofd..
hoe liggen de zaken dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 sep 2005 18:26

Helaas zijn wij gevallen in Adam, en dus is het helemaal niet gek.. Dood is btw helemaal tegennatuurlijk vanuit jou optiek.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”