Hoort roken nog wel bij een Christelijke levensstijl?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 21 mei 2003 17:39

joepie je schrijft:
---------
--Als je van de slechte dingen matig gebruikt????????????????
--Nee dat lijkt mij niet goed. Slecht is slecht en wordt er niet minder
--slecht van als je er maar 1 van neemt.
---------
Helaas is de terminologie "slecht is slecht" niet juist, en dat begrip valt ook absoluut niet te hanteren. Was het maar ZO simpel! Iedere bioloog, scheikundige of arts, zal je kunnen vertellen dat in principe IEDERE stof giftig is, en dus slecht.
Het gaat er dus om, in welke hoeveelheid je een stof tot je neemt.

Voorbeeld wijn:
De nederlandse hartstichtig zegt dat 2 glazen wijn per dag gezonder is dan nooit wijn drinken. Heeft een enorm goede uitwerking tegen hart en vaatziekten. En tegelijkertijd zijn we het er allebei over eens dat 20 glazen wijn per dag niet gezond is.
Wijn is dus niet slecht, alleen TE veel wijn is slecht.
Zelfde met fastfood, frisdrank, suiker, aspartaam, spinazie (nitraat), eieren (liefst niet meer dan 2 per week), shampoo, zonnebaden, vitaminepillen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hoewel ik weet dat roken gewoon slecht is, kan niemand mij wijs maken dat het roken van EEN sigaartje per dag slecht zou zijn. Hier mag je gewoon de voordelen afstrepen tegen de nadelen.
Autorijden IS gevaarlijk, maar dat houdt niet in dat we de auto moeten laten staan. Ondanks de honderden verkeersdoden per jaar.

je schrijft:
------------
--Tot voor drie jaar terug kon ik nog gewoon lopen, en werken, en mijn
-- huishouden doen. Nu zit ik in een rolstoel en heb alledagen veel pijn,
-- kan niet meer werken, en zelfs niet meer mijn huishouden doen.
-- Iedereen in de kerk vind dat heel gewoon. Er is niemand die mij en mijn
-- gezin helpt. Er is niemand die bij mij komt bidden. Iedereen vind dat
-- ik dat in de hand van de Heer moet legen en op Hem vertrouwen.
-- Iedereen verwacht dat ik dat gewoon over kan geven aan God. En in
-- blijdschap mijn kruis draag.
-----------
Ik vind dit verhaal indrukwekkend, schrijnend, en in EEN woord verschrikkelijk. Ik vraag mij werkelijk af, wat voor vreemde "kerk" jou opdraagt, om je "kruis in blijdschap te dragen"
Ik zit niet in een rolstoel zoals jij, maar ik ben ervan overtuigd, dat indien mij dat ooit zou overkomen, mijn kerk dit NIET gewoon zal vinden, en mijn kerk mij daadwerkelijk helpt, en niet met goedkope praatjes aankomt dat ik het moet "overgeven aan God, en in blijdschap mijn kruis moet dragen!"

Ik wens je het allerbeste, en hoop dat het snel wat beter met je zal gaan!
Hartelijke groet
brion

joepie

Berichtdoor joepie » 22 mei 2003 12:07

Je hebt gelijk dat je steld overal waar te voor staat is niet goed behalve tevreden dan. Wijn is op zich niet slecht, en dat zeg ik dus ook.
Maar zelfs 1 sigaret is slecht.
Er zitten nog steeds dezelfde slechte verslavende stoffen in, en kunnen nog steeds schade aan jouw of je naaste berokkene.
Dus iets wat slecht is wordt niet minder slecht als je der maar een beetje van neemt.
Hierbij denk ik bijvoorbeeld ook aan: Een beetje stelen is even slecht als veel stelen.
Maar het is ook bewezen dat zelfs het roken van elke dag 1 sigaret al schade aanricht in je lichaam.
En auto rijden kunnen we niet meer wegdenken uit onze maatschappij, maar verantwoordt er mee omgaan is wel een Christelijke taak. Dat heeft te maken met je Christelijke levensstijl.

JWW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JWW » 23 mei 2003 08:15

Maarten schreef:Hoi Joepie,

Ik denk dat er wel enige nuance aangebracht kan worden. De vraag is of er evenveel doden door het roken zouden vallen als er meer met mate gerookt zou worden. Dus geen pakje sigaretten of shag per dag, maar slechts een heel beperkt aantal sigaretten per dag.

Meeroken is niet altijd, maar vaak wel een eigen keuze. Als je een cafe of een bar induikt dan wordt daar vaak veel gerookt (heb ik horen zeggen), dat is dus ook gewoon vaak je eigen keuze.

Wanneer onmatig roken tot longkanker leidt durf ik het wel aan dat iemand min of meer zelfmoord pleegt. Hij brengt zijn lichaam in een zodanige toestand dat het afsterft.

Het is dus het allerbeste om niet te roken. Maar wanneer matig met roken omgegaan wordt, behoeft het mijns inziens niet perse slecht te zijn. Wel goed om daar eens aan herinnerd te worden.

Voor de duidekheid: ik rook niet :D

Iemand die rookt heeft meestal zijn eerste sigaret opgestoken om stoer te doen. En zo is hij verslaafd geraakt. Er is dan ook geen enkel argument om roken vrij te spreken. het roken kan ook niet gezond zijn. en als christen moet je er helemaal niet aan beginnen! Je lichaam is een tempel van God! :wink:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 08:30

JWW schreef:
Maarten schreef:Hoi Joepie,

Ik denk dat er wel enige nuance aangebracht kan worden. De vraag is of er evenveel doden door het roken zouden vallen als er meer met mate gerookt zou worden. Dus geen pakje sigaretten of shag per dag, maar slechts een heel beperkt aantal sigaretten per dag.

Meeroken is niet altijd, maar vaak wel een eigen keuze. Als je een cafe of een bar induikt dan wordt daar vaak veel gerookt (heb ik horen zeggen), dat is dus ook gewoon vaak je eigen keuze.

Wanneer onmatig roken tot longkanker leidt durf ik het wel aan dat iemand min of meer zelfmoord pleegt. Hij brengt zijn lichaam in een zodanige toestand dat het afsterft.

Het is dus het allerbeste om niet te roken. Maar wanneer matig met roken omgegaan wordt, behoeft het mijns inziens niet perse slecht te zijn. Wel goed om daar eens aan herinnerd te worden.

Voor de duidekheid: ik rook niet :D

Iemand die rookt heeft meestal zijn eerste sigaret opgestoken om stoer te doen. En zo is hij verslaafd geraakt. Er is dan ook geen enkel argument om roken vrij te spreken. het roken kan ook niet gezond zijn. en als christen moet je er helemaal niet aan beginnen! Je lichaam is een tempel van God! :wink:

Ben het met je eens, maar waarom steken zoveel christenen dan een sigaret op al s ze uit de kerk komen? :?

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 08:53

ik wil niet te moeilijk doen over die tempel van de Heilige Geest. De Geest is geest een heeft zodoende niet veel last van sigaretten rook op zich lijkt mij. Gods idee is: leven scheppen. Satans idee is: leven kapotmaken. Gods idee is: genieten van het leven. Satans idee is: genieten vanhet leven. En daar zit de moeilijkheid. Als christenl zou je ook niet moeten autorijden misschien.

Waarom gaan mensen roken? in mjn nabijheid gingne mensen vooral roken uit verveling. Op t station bijvoorbeeld, in de trein. Iemand houd een pakje voor en je denkt: oke, ik heb nu toch niets anders te doen.

De versie van Freud vind ik ook leuk: een sigaret is de plaatsvervanger van de moedertepel. Ieder verlangt naar liefde en wil zijn lurkreflex behouden want dat geeft veiligheid.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 08:00

Nu vind ik je aardig uit je nek ......

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2003 08:04

joepie schreef:Nu vind ik je aardig uit je nek ......
je bedoelt: dat wil ik niet geloven.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 08:07

Nee precies zoals ik het zeg.
Freud was toch al een rare, dus hier slaat hij voor de zoveelste keer de plank behoorlijk mis.

joris

Berichtdoor joris » 04 jun 2003 08:09

joepie schreef:Nee precies zoals ik het zeg.
Freud was toch al een rare, dus hier slaat hij voor de zoveelste keer de plank behoorlijk mis.

ik zou zeggen: verklaar u nader. Wat geloof je er niet van? waarom geloof je het niet?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 jun 2003 10:23

Dat roken je lichaam verontreinigd, dus de tempel van de Heilige Geest, ben ik met jullie eens. Maar wat ik nog niet ben tegengekomen is dat je als je rookt, wat ik zelf ook doe, je verslaafd bent. Je bent afhankelijk van een verslaving en niet alleen afhankelijk van God. Dat is een reden waaorm veel mensen om mij heen zijn gestopt met roken. Zij wilden niet langer afhankelijk zijn van een verslaving, maar alleen nog maar van God.

Bovendien is het raar dat alleen in Europa christenen roken. Op andere continenten is het voor christenen not-done om te roken.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 04 jun 2003 11:39

Even los van de bezwaren tegen roken omdat je lichaam een tempel is en zo, vind ik ook dat al die rokers die per jaar ziek worden en in 25.000 gevallen hieraan overlijden door hun levensstijl asociaal bezig zijn. Ze brengen bewust hun lichaam schade toe, worden ziek, en claimen dan ineens geld van verzekeringen. Een gevolg hiervan is dat gezond levende mensen hogere premies moeten betalen, en zelf op een wachtlijst kunnen komen, omdat er iemand moet worden geholpen die zichzelf heeft ziek gemaakt. Ik vind in elk geval hogere verzekeringspremies op hun plaats, en wat mij betreft is tevens elke accijnsverhoging op rookwaren welkom, waarvan de opbrengsten aan de gezondheidszorg besteed kunnen worden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 jun 2003 12:25

Roken is slecht en niet christelijk. een heel flauw argument hoorde ik eens van een dominee of ouderling (weet het niet meer zeker): als God gewild had dat mensen zouden roken, zou Hij wel een schoorsteen op je kop gezet hebben. :D maar zonder gekheid: ik denk niet dat goed is en mag. Nog iets: roken is een geestelijke verslaving, pas is onderzocht en daar kwam uit dat roken eigenlijk niet zo veel met lichamelijk te maken heeft... lol :D

Met roken dood je jezelf en anderen... stoppen dus zou ik zeggen... Er zijn veel refo's tegen zelfdoding (die kunnen volgens velen niet in de hemel komen (waar ik het niet mee eens ben).. Roken IS zelfdoding. dus wat nu??

joepie

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 15:19

De verzekeringen zijn er allang achter dat je als je rookt duurder bent voor hun. Dus de premies van verzekeringen zijn hoger als je rookt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 jun 2003 15:22

kurtyo schreef:een heel flauw argument hoorde ik eens van een dominee of ouderling (weet het niet meer zeker): als God gewild had dat mensen zouden roken, zou Hij wel een schoorsteen op je kop gezet hebben.

die staat er ook, net boven mijn mond en tussen mijn ogen, met twee gaatjes :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 04 jun 2003 20:59

joepie schreef:De verzekeringen zijn er allang achter dat je als je rookt duurder bent voor hun. Dus de premies van verzekeringen zijn hoger als je rookt.

Wat je hier stelt, is gewoon niet waar. Wanneer je een polis afsluit, of het nu ziekenfonds of particulier is, wordt niet aan j gevraagd of je rookt, en zo ja, hoeveel. Dit houdt in dat de verzekeraars wel met een gemiddelde kunnen werken wat betreft de te verwachten claims van rokers, maar het betekent dat jij en ik daarvoor betalen.

Terug naar “Archief”