nieuw religie-forum beleid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 05:15

Serenity schreef:niet in gebouwen van hout en steen.

Die is er bij bedacht geloof ik :)

Ik onderschrijf dat Gods Woord betrouwbaar is, maar ik verschil waarschijnlijk van mening met de Kerk wat er allemaal onder dat Woord valt. Afgezien van het gegeven dat waarschijnlijk de kerk daar zelf nog niet een eenduidig standpunt over heeft. Ander topic dat.
Ik zie de apostolische geloofsbelijdenis niet als leugen, maar het is absoluut niet mijn hele geloof, dat is veel meer dan die belijdenis alleen.
Wat betreft de gereformeerde formulieren: ik respecteer ze in zekere zin, maar ik ben het ongetwijfeld niet compleet met ze eens, en dat is iets dat ik niet zal ontkennen als het erop aan komt. Dat kun je respectloos noemen.

Dus alle drie de punten ondersteun ik, en tegelijk ondersteun ik ze niet. Omdat mijn geloof anders is. Of dat voor andere kerken ook geldt? Wel, zo niet, dan vraag ik me af waarom ze in een andere kerk zitten als ze hetzelfde geloven. De lege stoelen ziend, vast niet uit ruimtegebrek :). We durven elkaar niet te verwerpen, maar ook niet elkaar te omarmen. Is dat niet een klein beetje lauw en hypocriet?

Ik verwacht daarop geen antwoord, wel dat je er over nadenkt, al is het maar een seconde. Als je hier nog leest, in elk geval bedankt voor het horen, ik hoop dat het ook luisteren was.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 23 aug 2005 20:01

Ik onderschrijf dat Gods Woord betrouwbaar is, maar ik verschil waarschijnlijk van mening met de Kerk wat er allemaal onder dat Woord valt. Afgezien van het gegeven dat waarschijnlijk de kerk daar zelf nog niet een eenduidig standpunt over heeft. Ander topic dat.
Ik zie de apostolische geloofsbelijdenis niet als leugen, maar het is absoluut niet mijn hele geloof, dat is veel meer dan die belijdenis alleen.
Wat betreft de gereformeerde formulieren: ik respecteer ze in zekere zin, maar ik ben het ongetwijfeld niet compleet met ze eens, en dat is iets dat ik niet zal ontkennen als het erop aan komt. Dat kun je respectloos noemen.

ik zie een geloofsbelijdenis ook niet als een leugen ;-)
de refo-formulieren zijn niet bijbels dus daar kan je waarde aan hechten maar het is maar een mening. echter, wanneer die papiertjes opeens je leven gaan uitmaken dan word het wel een probleem. de kerk word dan ineens ' DE Kerk' hetgeen waar alles plotsklaps om draait. en met die Kerk komen ook de regeltjes en beperkingen.

de kerk als DE Kerk mag dan ok niet meer ter discussie gesteld worden. net zoals de paus niet ter discussie word gesteld voor de roomsen en mohammed en de koran heilig zijn voor menig moslim.

ik ben het ook niet met alles eens. maar ik ben er van overtuigd dat we van dit forum geen instituut gaan maken. liever hoop ik dat deze regels ervoor zorgen dat mensen hun vragen beter gaan formuleren en onderbouwen.

Dat kun je respectloos noemen.

nee, het is niet respectloos. het is je mening ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2005 01:33

Serenity schreef:Wat moet je nou met kerkstromingen en tradities?
Zelfs op internet trekken we ons terug in sub-forums!

Zoveel mensen,
zoveel wensen.

Ik zou de traditie van de kerken waarin ik mij thuisvoel, niet meer willen missen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: nieuw religie-forum beleid

Berichtdoor Eva43 » 26 aug 2005 13:44

Serenity schreef:
-De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.

-Respect voor de reformatorische belijdenis.

-Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

je sluit hier wel mensen mee buiten, die ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan bepaalde discussies. Nu hoor je alleen maar je eigen geluid in je discussies, en schiet je dus niets op met zulke discussies. Een beetje vreemde geluiden in een discussie kunnen gezond zijn.

Ik vind dit discriminatie. Kun je niet tegen een andere mening dan je eigen?
Bekrompen vind ik dat zelfs.
Uit eigenwijsheid, starheid en frustratie wil ik niet eens meer toegang. En wa als ik wel toegang vraag omdat ik het er toch mee eens ben, zal ik alsnog verwijderd worden als ik ook maar enig vraagteken bij een aantal dingen zet. Misschien niet direct omdat ik er niet in geloof, maar misschien wel omdat ik bepaalde dingen of begrippen wil accentueren. Die mogelijkheid wordt me nu ontnomen.

Tal van moderators, en regels die je vast kunt stellen en waar iedereen van afweet. Je moet de mening van anderen accepteren, en als die mening op zich goed bedoeld is en diepgang heeft zodat er over gepraat kan worden, moet je die niet kinderachtig buitensluiten onder het mom van "je accepteert een aantal dingen niet en daarom mag je niet meediscussieren lekker puh".

Jammer vind ik dat.

ik ben het helemaal met je eens.
Van mij hoeft het niet meer.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 aug 2005 01:13

Optimatus schreef:
Serenity schreef:Wat moet je nou met kerkstromingen en tradities?
Zelfs op internet trekken we ons terug in sub-forums!

Zoveel mensen,
zoveel wensen.

Ik zou de traditie van de kerken waarin ik mij thuisvoel, niet meer willen missen.

En mag die dan ook niet meer ter discussie gesteld worden? Dit riekt naar fascisme 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

savemysoul

Berichtdoor savemysoul » 31 aug 2005 12:32

Nu de discussie aan banden is gelegt is het hier erg stil geworden...
En dan bedoel ik op dit hele forum, ik heb er ook geen zin meer in.
En mijn drie huisgenoten ook niet....
Ik kan in de topics posten maar niet mn eigen mening.

Dit forum is zo groot geworden omdat je niet als gast kan posten.
Vele mensen posten hier een keer en komen nooit meer terug.
Als iedereen die een jaar lang niet heeft gepost, automatische word verwijderd zal het leden aantal met minimaal 75 procent afnemen.

Dit wil dus zeggen als we een nieuw refo forum opstarten via hetzelfde concept, maar zonder dita rare beleid.
Zullen we spoedig groter zijn...

Ik ben niet eens van plan dit te doen, maar wil even aangeven wat het gevaar van dit beleid is.
Groetjes

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2005 12:43

savemysoul schreef:Nu de discussie aan banden is gelegt is het hier erg stil geworden...

Als iedereen die een jaar lang niet heeft gepost, automatische word verwijderd zal het leden aantal met minimaal 75 procent afnemen.

Dit wil dus zeggen als we een nieuw refo forum opstarten via hetzelfde concept, maar zonder dita rare beleid.
Zullen we spoedig groter zijn...

Ik ben niet eens van plan dit te doen, maar wil even aangeven wat het gevaar van dit beleid is.
Groetjes

hoe vreselijk zou dat zijn. Maar wie zou een refoforum op willen starten met uitgebreidere toelating dan nu het geval is? Die mensen zullen ook wel zien hoe het hier helaas uit de hand is gelopen, waardoor de eigenlijke doelgroep niet meer kwam, als een nieuw forum groter wordt krijgen ze te maken met dezelfde problemen. Maar goed we zullen zien hoe groot je profetische gaven zijn.

Verder snap ik werkelijk niet wat er nu veranderd is voor de mensen die niet met de extra toelating akkoord kunnen gaan. Ze kunnen nog steeds topics openen, de discussies lopen nog steeds. Alleen is er een groot deel van de religie topics waarop ze niet kunnen reageren. Maar zijn dit de discussies waar echt veel bijgedragen kan worden?

Cisca gaf al eerder aan dat de eis voor respect als een eis van algemeen fatsoen kan worden gezien. Als dat je beperkt dan mag je inderdaad bij jezelf te rade gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 aug 2005 12:56

Ik snap niet waar jullie je druk over maken. Zelfs ik heb gewoon toegang, terwijl ik absoluut geen refo ben. Maar respect kan ik wel opbrengen ;) Ik heb al best wel prikkelende dingen gepost, maar ben er niet uitgegooid. Het is toch logisch dat je dezelfde basis moet hebben voor je discussies om het een beetje goed te laten lopen? Dit is een reformatorisch forum en daar zal de bijbel en het christelijk geloof dus als uitgangspunt gebruikt worden in discussies. Als je dat niet kunt respecteren, kun je inderdaad maar beter gaan.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 aug 2005 16:14

en zelfs ik heb toegang gekregen toen ik er uiteindelijk toch maar om vroeg...

zo strict is het niet lijkt het wel. En dan vraag ik me af: als het werkelijk zo strict was als het overkomt en achteraf alsnog gewoon een vage formaliteit zonder enige inhoud blijkt te zijn, waarom is het er nog dan?

Zelfs mensen die het in feite, als het er op aankomt, niet kunnen accepteren vanuit zichzelf kunnen er gewoon op komen.
:)
what the soul hides, blood tells

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 aug 2005 17:01

Zelfs mensen die het in feite, als het er op aankomt, niet kunnen accepteren vanuit zichzelf kunnen er gewoon op komen.

Heet dat gewoon niet zelfbedrog ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 aug 2005 17:18

precies, en dat is een verkeerde instelling. Wil je toch meediscussieren dan moet je eigenlijk liegen. En als iedereen eerlijk is, zullen de discussies niet echt interessant worden ;)

maar goed ik begin alweer te herkauwen hier :D

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2005 19:26

Serenity schreef:precies, en dat is een verkeerde instelling. Wil je toch meediscussieren dan moet je eigenlijk liegen. En als iedereen eerlijk is, zullen de discussies niet echt interessant worden ;)

maar goed ik begin alweer te herkauwen hier :D

Hmm, Neem toch een voorbeeld aan Klaas, die gewoon weet dat hij het naar de letter niet onderschrijft, maar ook weet dat wij het ook iets anders naar de letter bedoelen.

En als je erg hard klaagt willen we je er natuurlijk wel weer afgooien. Of als topics vervuild gaan worden met discussies over dingen waar we binnen deze topics geen discussie over willen.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 aug 2005 19:39

ik heb altijd geleerd dat je moet zeggen wat je bedoelt, als je dan niet naar de letter onderschrijft, moet je het ook niet zo opschrijven en "eisen".

Ik klaag niet, en ik zal ook niet direct offtopic gaan. Het is alleen de vraag wie of wat de lijn trekt wat wel of niet offtopic is. Bepaalde zijsporen zijn onvermijdelijk namelijk.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2005 20:02

Serenity schreef:ik heb altijd geleerd dat je moet zeggen wat je bedoelt, als je dan niet naar de letter onderschrijft, moet je het ook niet zo opschrijven en "eisen".

Ik klaag niet, en ik zal ook niet direct offtopic gaan. Het is alleen de vraag wie of wat de lijn trekt wat wel of niet offtopic is. Bepaalde zijsporen zijn onvermijdelijk namelijk.

Wie die lijn trekt lijkt me duidelijk, dat zijn de moderators, en als een van de moderators zelf in de discussie is betrokken dan is het een van de andere moderators. Verder er zijn nu eenmaal meerdere definities van onfeilbaar en wij gebruiken een iets andere dan jij. Wat wij er onder verstaan is wel duidelijkgemaakt.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 aug 2005 21:51

savemysoul schreef:Nu de discussie aan banden is gelegt is het hier erg stil geworden...

Wat wil je openen en waarom kun je dat niet kwijt op dit forum?

Even tussen jou en mij gesproken en gezwegen (want: top secret). Dagelijks komen hier zo'n 900 unieke bezoekers.

Terug naar “Archief”