Johnny99 schreef:Dreamster schreef:En johnny...het haalt niet echt veel uit om al die gedichten en stukken tekst hier te quoten, want iedereen weet echt wel dat ie zondig is! Spreek liever uit eigen ervaring, maak zelf een gedicht of zet een stuk neer waaruit je vertroost wordt...
Weet je waarom ik dat doe?
Ik hoor hier zoveel geluiden van 'ik voel me ook zo ellendig'. Maar ik vraag me dan af hoe ver dat nu gaat. Is dat een schuldgevoel, omdat we (in onze ogen) iets heel ergs hebben gedaan, zoals b.v. seks voor het huwelijk, lelijk gedaan over Gods volk, mensen beledigd etc. Ik bedoel, eenmalige dingen waar je achteraf spijt van hebt.
Maar gaat die kennis ook verder? Naar de wortel? Is het niet zo dat we de bron van al dat kwaad zelf zijn? Dat in ons, in ons vlees, geen goed woont? Dat we haters van God zijn? En dat we de duivel dien(d)en? Zie verder de Bijbelteksten die ik aangehaald heb.
Daarom plaatste ik die stukken, en dit punt is ook wat de vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie ook benadrukten. Let wel: ik zeg hier niet: je moet dit en dit voelen/hebben. Maar als het niet zo is, dan is dat toch een slechte zaak?
Thomas Boston was het volgens mij, die zei dat de grootste ellende van de mens is, dat hij zijn ellende niet kent.
Je zegt: iedereen weet wel dat-ie zondig is. Waarom krijg ik dan reacties van 'ik kan zo niet voor mezelf denken' 'hier hoor ik niet bij' 'wat Brakel zegt mag wel met meer liefde gebracht worden, want dit sticht niet', terwijl dat gewoon feiten zijn?
Ik ben niet zo'n dichter. Maar waarom ik dat plaatste: uit dat gedicht blijkt zo duidelijk dat de Heere Jezus moest lijden en sterven, om MIJN zonden. Dat MIJN zonden de spijkers waren, en de doornenkroon en de oorzaak van de toorn van God in Gethsemane (Lukas 22:44).
Ok, sorry...maar als ik het zo las over zondekennis ervaring van de refowebbers die hebben gereageerd zag ik toch echt een weten van het zondig zijn! Ik weet ook dat we geneigd zijn onze zonden niet te zien. Ik ook, soms voel ik me trots als ik lang heb gebeden maar een halve minuut later voel ik me weer zo klein. Ik ken dat gedicht, ik vind hem wel mooi, maar er zijn zoveel van zulke verzen, en zoveel gedichten, en boeken, en noem maar op. Weet je als je zoiets leest dan wel meteen dat je zondig ben? En WANNEER doe je een zonde? Want de een zegt: dit mg niet, de ander: dat mag niet...en dan weet ik het soms niet meer. WAT IS DE WAARHEID....en HOE WORDT IK VERLOST VaN MIJN ZONDEN? Het lijkt me zinvoller als je me daarop een antwoord kan geven, want ik ben een zondaar, dat weet ik, en soms voel ik het ook, maar nog niet genoeg blijkbaar