Ervaring zondekennis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

Berichtdoor Pauline » 19 aug 2005 08:48

haha, ach k heb me in ieder geval vermaakt met alles op te zoeken :mrgreen:
ok als ie t gewoon evenwichtig verteld vind k het wel prima hoor. ik ken dat boekje dus niet verder.

ik ben het er ook wel over eens dat je wel moet weten hoe zondig je bent, zeg maar, maar ik vind niet dat de nadruk daar moet liggen, zo duidelijk bedoel ik. ik vind het al zo lastig om te zien dat ik het misschien ook wel eens goed doe, juist door al dat zondebesef, endan vind ik geloven niet altijd even leuk meer zie je..
daaroom ben ik ook voor om de andere kant van de medaille er bij te halen, de vergeving, en wat er dus verandert is voor christenen sinds Jezus voor ons gestorven is..

maar goed, zoveel verschillen we dus niet in mening, maar t was wel interessant even :mrgreen:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 aug 2005 08:57

Volgens mij zijn we hier bij geloofsopbouw, dus laten we nu niet gaan discussieren over allerlei bijbelteksten en oudvaders...

spacy schreef:Hoe meer het licht van Jezus straalt in je leven,
hoe meer je kleinste onreinheid zichtbaar wordt.

Klopt helemaal zo ervaar ik het vaak ook. Vaak hoe meer ik de heerlijkheid ga zien door de liefde van God dan zie ik ook des te beter hoe slecht in eigenlijk wel ben.

Met een voorbeeld kan ik dit duidelijk maken:
Als de zon weleens heel fel door een raam naar binnen schijnt zie je ineens allerlei stofjes zweven. Heel mooi gezicht, je kunt er met je hand tegenaan slaan, maar dat schiet niet echt op. Binnen de kortste keren zijn er weer heel veel stofjes...
Als je dat doortrekt.... De stofjes zijn jouw zonden. De zon is het heerlijke licht van Christus. Pas als Christus, het felle licht, gaat schijnen, zie je hoe slecht je bent, hoe klein jij eigenlijk bent en hoe groot God is!

Want hoe kun je nu je eigen slechtheid zien als je niet wat goed is?

Deze rol speelt ellendekennis in mijn leven, in het begin was ik bang dat ik te weinig ellendekennis had. Maar niet door het zoeken naar ellendekennis krijg je meer kennis over jezelf, juist door het zoeken naar JEZUS!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 19 aug 2005 09:03

Volgens mij zijn we hier bij geloofsopbouw, dus laten we nu niet gaan discussieren over allerlei bijbelteksten en oudvaders...

opbouwen doe je niet alleen maar door ja en amen te zeggen. voor mij werkt dat niet. dat doe je juist toch wel door dingen duidelijk te krijgen. nu waren johnny99 en ik het toevallig eens, mar stel nou dat iemand iets zegt wat niet klopt, dan moet je dat maar gewoon laten, omdat het opbouwend is? k dacht t niet..discussies kunnen ook opbouwend zijn.

Mereltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mereltje » 19 aug 2005 09:57

frekje schreef:Volgens mij zijn we hier bij geloofsopbouw, dus laten we nu niet gaan discussieren over allerlei bijbelteksten en oudvaders...

spacy schreef:Hoe meer het licht van Jezus straalt in je leven,
hoe meer je kleinste onreinheid zichtbaar wordt.

Klopt helemaal zo ervaar ik het vaak ook. Vaak hoe meer ik de heerlijkheid ga zien door de liefde van God dan zie ik ook des te beter hoe slecht in eigenlijk wel ben.

Met een voorbeeld kan ik dit duidelijk maken:
Als de zon weleens heel fel door een raam naar binnen schijnt zie je ineens allerlei stofjes zweven. Heel mooi gezicht, je kunt er met je hand tegenaan slaan, maar dat schiet niet echt op. Binnen de kortste keren zijn er weer heel veel stofjes...
Als je dat doortrekt.... De stofjes zijn jouw zonden. De zon is het heerlijke licht van Christus. Pas als Christus, het felle licht, gaat schijnen, zie je hoe slecht je bent, hoe klein jij eigenlijk bent en hoe groot God is!

Want hoe kun je nu je eigen slechtheid zien als je niet wat goed is?

Deze rol speelt ellendekennis in mijn leven, in het begin was ik bang dat ik te weinig ellendekennis had. Maar niet door het zoeken naar ellendekennis krijg je meer kennis over jezelf, juist door het zoeken naar JEZUS!

Dat is waar, maar als je je zonden onder ogen hebt gezien, dan weet ik zeker dat er sprake is van het ondervinden van jezelf.
Dan zie je in elkaar steekt, en dan kun je de mens zien voorgeschildert:
"dervende de heerlijkheid Gods"

En wat je als tweede zegt is zeker waar, je krijgt meer kennis van jezelf door Christus te zoeken.

Maar de mensen moeten wel zover komen vind je ook niet....? :wink:
"Rampzalig zijn zij die hun hart aan de duivel verkocht hebben..."
"Zalig zijn zij, die geroepen zijn tot de bruiloft van het Lam..."

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 aug 2005 10:12

Pauline schreef:opbouwen doe je niet alleen maar door ja en amen te zeggen. voor mij werkt dat niet. dat doe je juist toch wel door dingen duidelijk te krijgen. nu waren johnny99 en ik het toevallig eens, mar stel nou dat iemand iets zegt wat niet klopt, dan moet je dat maar gewoon laten, omdat het opbouwend is? k dacht t niet..discussies kunnen ook opbouwend zijn.

Ik drink jou verhaal klakkeloos naar binnen :0~ :P:P
Je hebt gelijk, alleen is het natuurlijk niet de bedoeling om in een een-tweetje te raken over onzindingen.

Maar de mensen moeten wel zover komen vind je ook niet....?

Jah, ik hoop het wel. Dat is de kracht van het Evangelie en die mag niemand missen...
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 aug 2005 10:19

mee eens, maar probeer in dit forum in ieder geval in gesprek te blijven en niet de discussie of debat sfeer te krijgen, waarbij je gelijk wil krijgen.

Wat betreft het onderwerp, ik geloof zeker dat zondekennis toeneemt als je langer Christen en je groeit in Christus. Zelf ervaar ik dat juist op het moment dat ik een beetje aan het dwalen raak, mijn geweten ook wat minder gevoelig wordt. Jusit als ik Christus dichtbij ervaar, weet ik meer en meer wat ik Hem aangedaan heb (en gelukkig weet ik dat niet volledig), maar ook dan mag ik steeds meer zien waar Pauline op wijst. "Genade zo oneindig groot".

een tweede punt: Pauline is de eerste die ik ken die "De redelijke Godsdienst" als een boekje omschrijft :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 19 aug 2005 11:45

Uuumm.. mijn bedoeling was eigenlijk om over jezelf en je
persoonlijke ervaring hierin te praten. Niet dogmatische
dingen, of wat welke dominee zegt ofzo. :oops:
Hoop dat jullie dat snappen... :wink:

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 19 aug 2005 13:42

Dit is een gedicht van Jacobus Revius (1586-1658).

T' en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die U cruysten,
Noch die verradelijck U togen voort gericht,
Noch die versmadelijck U spogen int gesicht,
Noch die u knevelden, en stieten U vol puysten,
T'en sijn de chrijchs-luy niet die met haer felle vuysten
Den rietstock hebben of hamer opgelicht,
Of het vervloecte hout op Golgotha gesticht,
Of over uwen rock tsaem dobbelden en tuyschten:
Ick bent, ô Heer, Ick bent die u dit heb gedaen,
Ick ben den swaren boom die u had overlaen,
Ick ben de taeye streng daermee ghy ginct gebonden,
De nagel, en de speer, de geesel die u sloech,
De bloet-bedropen croon die uwen schedel droech:
Want dit is al geschiet, eylaes! om mijne sonden.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

André

Berichtdoor André » 19 aug 2005 14:01

marina87 schreef:Uuumm.. mijn bedoeling was eigenlijk om over jezelf en je
persoonlijke ervaring hierin te praten. Niet dogmatische
dingen, of wat welke dominee zegt ofzo. :oops:
Hoop dat jullie dat snappen... :wink:
Ja dat begrijp ik, leek mij idd ook beter passen in dit subforum.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 aug 2005 14:59

Voor mij is besef van zonden, dat ik mag leven uit de vergeving. Dat is niet goedkoop - het betekent dus niet dat ik 'er maar op los mag leven'. Maar ik leef ook niet uit de gedachte: "ik ellendig mens, wie zal mij verlossen... " Ik wéét Wie mij verlost heeft en daar ben ik alle dagen dankbaar voor...

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 aug 2005 16:30

Ik kan me goed vinden in de opmerking van de topicstarter. volgens mij is het alleen maar een heel goed teken als je je zonden steeds meer gaat voelen. Hoewel ik me vaker rot over mijnzelf en mijn eigen zonden, voel ik me ook dichter bij God als ik mijn zonden belijdt, en mag weten dat Hij ze in genade wil vergeven.

en dit soort stukken van Brakel:
Uw ziel is een poel, die krielt van allerlei hatende, nijdige, toornige, boosaardige, onkuise, onrechtvaardige, leugenachtige, hovaardige, Godvergetende, Godverzakende, Godverachtende, gruwelijke gedachten

Dit praat meer mensen van God af, dan naar Hem toe. Hoewel zijn standpunten in basis goed zijn, is de manier waarop dit gebracht des te belangrijker. In liefde, want zo deed Jezus het ook.
Engaged @ 07-01-2005

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 21 aug 2005 11:58

door de wet is er zondekennis.ALs je zondekennis hebt mag je weten dat je bekeerd bent want zou je dat niet zijn dan heb je ook geen zondekennis. Dan belijdt je je zonden voor de Heer en hij vergeeft ze,je zorgt dat je het niet opniuw doet maar steeds val je er weer in. Vandaar dat ik dus ook geloof in de dagelijkse bekering. Elke dag opnieuw bekeer je je weer.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 aug 2005 06:49

Hendrik schreef:door de wet is er zondekennis.ALs je zondekennis hebt mag je weten dat je bekeerd bent want zou je dat niet zijn dan heb je ook geen zondekennis. Dan belijdt je je zonden voor de Heer en hij vergeeft ze,je zorgt dat je het niet opniuw doet maar steeds val je er weer in. Vandaar dat ik dus ook geloof in de dagelijkse bekering. Elke dag opnieuw bekeer je je weer.

Juist zo is het, dat heb je mooi verwoord!
Zo zegt de Bijbel het ook.
(Op maandag ben ik weer helemaal in de war over dit onderwerp, door de kerkdienst. Twijfel twijfel, is het wel echt met mij?? Heb ik eigenlijk wel zondekennis enz.) :(

Riska

Berichtdoor Riska » 22 aug 2005 08:38

Marina87 schreef:(Op maandag ben ik weer helemaal in de war over dit onderwerp, door de kerkdienst. Twijfel twijfel, is het wel echt met mij?? Heb ik eigenlijk wel zondekennis enz.)

Is dat niet een verkeerd gevolg van een kerkdienst? Als ik zondags naar de kerk ga, voel ik mij weer voor de hele week opgeladen en bemoedigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2005 09:11

Riska schreef:
Marina87 schreef:(Op maandag ben ik weer helemaal in de war over dit onderwerp, door de kerkdienst. Twijfel twijfel, is het wel echt met mij?? Heb ik eigenlijk wel zondekennis enz.)

Is dat niet een verkeerd gevolg van een kerkdienst? Als ik zondags naar de kerk ga, voel ik mij weer voor de hele week opgeladen en bemoedigd.

Ik meestal ook, maar soms word je ook flink aan het denken gezet. Bijvoorbeeld toen er een serie kerkdiensten over geld en bezit ging, dat was nogal heftig en dan word je ineens heel erg bewust van hoe je zelf daarmee omgaat en wat daaraan verbeterd kan worden.

Terug naar “Archief”